Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla VS Audi e-tron

Startet av moderator 2, torsdag 04. april 2019, klokken 10:01

« forrige - neste »

Thomas Parsli

VW mente i utgangspunktet at varmepumpe har liten eller ingen effekt på gjennomsnittsturer, siden de er så korte... Jeg orker ikke å lete etter rapportene, men den var vitenskapelig og grundig. Den ble omtalt på den tiden VW ikke klarte å levere e-Golf med varmepumpe ;)

Nordmenn kjører i snitt rundt 30km/dag og vi kan anta 15km hver vei, noe som er så kort at varmepumpen har minimal effekt.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ApeX

#121
Sitat fra: ApeX på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:00
Jeg kommer fra Model X 100D. Prøvde ikke akselerasjon fra stillstand, men ved gasspådrag kjentes den absolutt ikke treig ut. For min del var det ikke noe særlig merkbar forskjell fra 100D.
Kom over en video på YT hvor 0-100 på e-tron blir testet. Usikker på hva feilvisningen ligger på når man er oppe  95+ km, men 100 km/t ligger vel ca her.

NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Imagine

#122
Sitat fra: ApeX på onsdag 17. april 2019, klokken 08:10
Sitat fra: ApeX på tirsdag 16. april 2019, klokken 08:00
Jeg kommer fra Model X 100D. Prøvde ikke akselerasjon fra stillstand, men ved gasspådrag kjentes den absolutt ikke treig ut. For min del var det ikke noe særlig merkbar forskjell fra 100D.
Kom over en video på YT hvor 0-100 på e-tron blir testet. Usikker på hva feilvisningen ligger på når man er oppe  95+ km, men 100 km/t ligger vel ca her.




Jøss det er jo litt kjappere enn oppgitt. Men ser flere treffer 100 på drøyt 5 sekunder.

https://m.youtube.com/watch?v=e2WSuXtU9a4

z4rd

Også den videoen av e-tron på en eller annen landevei skal være en seriøs test? Hvordan måler man tida egentlig? Begynner å bli litt komisk...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

Etter alle forklaringene til Imagine, om at akserelasjon ikke er det viktigste, så synes jeg denne er nokså relevant. Her blir bilene til og med testet på Audi`s "hjemmebane".

https://youtu.be/9kAJwRuBTVY?t=219
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

Forbruk på autobahn har direkte relevans til respons og akselerasjon? Det er vel ingen som betviler at X har lavere forbruk på autobahn der dråpeformen på bilen har svært mye å si, så her slår du inn åpne dører.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

JorEl

#126
Sitat fra: Crown på onsdag 17. april 2019, klokken 13:28
Forbruk på autobahn har direkte relevans til respons og akselerasjon? Det er vel ingen som betviler at X har lavere forbruk på autobahn der dråpeformen på bilen har svært mye å si, så her slår du inn åpne dører.
Nei mente jo det som ikke har med akserelasjon og respons å gjøre. La derfor frem en test som omhandlet forbruk og rekkevidde.
Snakker gjerne om det første, men det vil ikke de som liker Audi, har jeg merket meg. 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tellus

Sitat fra: z4rd på onsdag 17. april 2019, klokken 12:49
Ta en titt her :)

Her vil du se at rullende i fart så drar vanlig 100 fra i-Pace.

Dette viser bare at Model X har lavere luftmotstand enn I-Pace. Interessant nok det, men noe alle vet.
Hvis man hadde fortsatt å kjøre for full spiker ville til slutt I-Pace tatt ledelsen fordi de to Model X hadde gått varme. Til slutt hadde Model X igjen tatt ledelsen fordi I-Pace ville gått tom for strøm før Model X  :P

z4rd

#128
Det at X drar fra når de ruller i omtrent 80 mph er ene og alene pga luftmotstand? Jaja, hvis det er tilfellet, så vil jeg gjerne ha lavest mulig luftmotstand :)

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

#129
Sitat fra: Tellus på onsdag 17. april 2019, klokken 14:10Dette viser bare at Model X har lavere luftmotstand enn I-Pace. Interessant nok det, men noe alle vet.
Luftmotstanden utgjør vel noe sånt som 10 kW i 80 km/t. Tror ikke det har særlig betydning i forhold til motoreffekten.

En større faktor vil være giringen på motorene. Tesla er giret for høyere fart.
Sitat fra: Tellus på onsdag 17. april 2019, klokken 14:10Hvis man hadde fortsatt å kjøre for full spiker ville til slutt I-Pace tatt ledelsen fordi de to Model X hadde gått varme. Til slutt hadde Model X igjen tatt ledelsen fordi I-Pace ville gått tom for strøm før Model X  :P
Nei, i-Pace har topphastighet på 200 km/t, og Model X klarer fint å holde over 200 km/t over lengre tid. Den klarer derimot ikke 250 km/t over lengre tid uten å gå varm.

Det som ville skjedd er altså at Model X ville akselerert opp til 250 km/t, holdt 250 km/t i en del minutter, noe som ville gitt Model X noen km forsprang, og så ville hastigheten over tid fallt ned til nærmere 200 km/t, slik at forspranget ikke ville økt særlig mer. (Jeg er riktignok litt usikker på om Model X ville gått tom for strøm først - det er ganske energikrevende å kjøre i 250 km/t, mens i-Pace ville holdt seg til mer moderate 200 km/t.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

z4rd

0-100 er det marginalt mellom 75 og 100, akkurat som tallene sier, altså 0,2s forskjell, men ikke ellers. Hvis du har prøvd begge, så vil du vite det.

Ref. den testen i den videoen jeg linka til med akselerasjon i fart der Jag, 100 og P100 kjører, så ville ikke 75 "hengt med" 100-en.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

4Matic Fanatic

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 16. april 2019, klokken 18:16
VW mente i utgangspunktet at varmepumpe har liten eller ingen effekt på gjennomsnittsturer, siden de er så korte... Jeg orker ikke å lete etter rapportene, men den var vitenskapelig og grundig. Den ble omtalt på den tiden VW ikke klarte å levere e-Golf med varmepumpe ;)

Nordmenn kjører i snitt rundt 30km/dag og vi kan anta 15km hver vei, noe som er så kort at varmepumpen har minimal effekt.
Det var neppe særlig vitenskapelig og ihvertfall ikke grundig, men at det ble brukt i salgsøyemed når VW skulle pushe biler uten VP er en kjent sak. Jeg har selv hatt begge variantene siden 2015 og det er ingen tvil om at den med VP bruker mindre strøm, på korte turer, lange turer, whatever.

Du ser det tydelig om du starter bilen når det er passe kaldt og følger med forbruket. Ligger på 4kW eller deromkring mener jeg, og så etter et minutt eller to ramler det ned til 1.xx når VP begynner å virke.

Imagine

#132
Her er en test av Audi E-tron i UK.
Han forklarer mye av det jeg føler e-tron har som fordeler.

I tillegg er de jo ikke pro tyske biler så ofte i UK, og ville typisk fremhevet I-Pace eller andre britiske merker, så her er den en nøytral tester slik sett.
E-tron får veldig mye skryt, spesielt sammenlignet opp mot Tesla. Audi E-tron skal i følge testeren ha kostet over 22 milliarder kroner å utvikle.

Se gjerne videoen ferdig før den kommenteres.


https://m.youtube.com/watch?v=4K4yLm6cK8E

automat

Sitat fra: Imagine på onsdag 17. april 2019, klokken 20:11
Her er en test av Audi E-tron i UK.
Han forklarer mye av det jeg føler e-tron har som fordeler.

I tillegg er de jo ikke pro tyske biler så ofte i UK, og ville typisk fremhevet I-Pace eller andre britiske merker, så her er den en nøytral tester slik sett.
E-tron får veldig mye skryt, spesielt sammenlignet opp mot Tesla. Audi E-tron skal i følge testeren ha kostet over 22 milliarder kroner å utvikle.



Petrolhead som ikke liker elbil, og ikke har hatt noen test av dette før, sier at Audi er elbilen for petrolheads? Det er vel et segment Audi ønsker å treffe. Bra at det har kommet alternativ for de som ikke liker Tesla.

Han tar jo opp mangelfullt ladenettverk. Det har Tesla på plass. Og når det gjelder det elbiltekniske, så er det bare på hurtigladerhastighet Audi slår Tesla.

Hvis disse ryktene stemmer ang oppdatering sv S og X, så kommer Audi til å bli gruset på alt elbilteknisk.
https://electrek.co/2019/04/17/tesla-model-s-x-refresh-upgrade/

Men amerikanerne kommer aldri til å ta igjen tyskerne på byggekvalitet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

#134
Er denne relevant her tro? Går ikke på bilenes kvaliteter men på hvordan filosofien bak produksjonen påvirker hvor mange biler som blir produsert:

http://brusselstimes.com/brussels/15017/battery-shortage-forces-audi-brussels-to-slow-down-production

SitatAudi Brussels only produces electric cars, like the new e-tron. Batteries for the model come from LG, which caters to many automotive manufacturers. Because of its dominant position, LG is pushing up prices. The VW Group, which includes Audi, is in post-dieselgate austerity and has trouble competing with the likes of BMW and Mercedes-Benz to get batteries from LG.

SitatThe plant is running 6 hours a day instead of 8 to match production to parts availability. But soon, the plant will go to a 4-day working week, leading to one day of technical unemployment.

Sammenligningen med Tesla blir relevant da Tesla produserer batteriene de trenger selv på egen fabrikk i samarbeide med Samsung Panasonic.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA