Skrevet av Emne: Angående rekkevidde  (Lest 65026 ganger)

Pippus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 160
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #675 på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:05 »
Det er vel mest "naturlig" å teste med med det som den enkelte bil var speccet med ifht godkjenning WLTP
Spesielt med tanke på at alle sammenligninger også tar utgangspunkt i disse tallene....

Da er det fort minste leverte dekkdimensjon som gjelder, selv om dette varierer mellom biltypene

SH aka F_P

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 156
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #676 på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:23 »
Hva ville en X100 klart under de forholdene? 350 ca?
Synd ikke e-tron og M3 var med.

Kvalifisert gjetting mellom 360-370km. Kortere ved mye 110-sone, lengre ved 80/90 sone.

Nå var dette en test der S100D klarte 390 km.
Hastigheten var nok ikke 110. Så da mener du at en X100D vill kjørt lenger enn 360-70. Ergo like langt som S100D?

Nå er det nesten umulig å sammenligne uten å kjøre samtidig som de gjorde i testen. Syns også ca 270wh/km som det blir med 350km høres veldig mye ut. Min erfaring med langkjøring under ymse forhold med X100D tilsier at det er veldig høyt. Det er kun ved kjøring på 2/3-3/4 på motorvei at jeg ser slike tall.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1815
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #677 på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:29 »
Forbruket er basert på fra vegg forbruket. Reelt forbruk for alle bilene var 10-15% lavere.

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1612
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #678 på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:32 »
Det er vel mest "naturlig" å teste med med det som den enkelte bil var speccet med ifht godkjenning WLTP
Spesielt med tanke på at alle sammenligninger også tar utgangspunkt i disse tallene....

Da er det fort minste leverte dekkdimensjon som gjelder, selv om dette varierer mellom biltypene

Ja,og når det gjelder Model X så har den vel ikke typegodkjente tall med 19" selv om den ofte testes med det om vinteren.
Den har vel ikke WLTP-tall med noen dimensjon?
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5476
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #679 på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:39 »
Å skulle sammenlikne modeller når det er drøssevis av valgmuligheter, det er håpløst. Hvordan sammenlikner du valgmulighetene i en leaf og en i pace/e tron 55? Du velger topputstyrt bil, men de dyre bilene drasser da på luftfjæring, panorama, elektriske seter, 22 tommer felger og annet som kan dra ned rekkevidde.
En slik sammenlikning vil det alltid være problematisk å gjøre, en rekkeviddetest bør alltid gjøres ut fra best mulig forutsetninger.
Det er nå din mening. Fakta er at både etron og I-Pace har fra-til WLTP rekkevidde basert på utstyrsmodell
« Siste redigering: tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:53 av turfsurf »
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Pippus

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 160
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #680 på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:52 »
Å skulle sammenlikne modeller når det er drøssevis av valgmuligheter, det er håpløst. Hvordan sammenlikner du valgmulighetene i en leaf og en i pace/e tron 55? Du velger topputstyrt bil, men de dyre bilene drasser da på luftfjæring, panorama, elektriske seter, 22 tommer felger og annet som kan dra ned rekkevidde.
En slik sammenlikning vil det alltid være problematisk å gjøre, en rekkeviddetest bør alltid gjøres ut fra best mulig forutsetninger.
Det er nå din meling. Fakta er at både etron og I-Pace har fra-til WLTP rekkevidde basert på utstyrsmodell

Det er et godt poeng. AET(Audi e-tron) oppgir variable (teoretiske?) rekkevidder alt etter utstyr. Burde ikke alle biler gjort det samme?
...bare for å god og mest mulig riktig info til kunden.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5476
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #681 på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:55 »
Det er et godt poeng. AET(Audi e-tron) oppgir variable (teoretiske?) rekkevidder alt etter utstyr. Burde ikke alle biler gjort det samme?
Helt klart, det er litt feil å ha en toppmodell stående på gulvet og skryte av at den går 47 mil. Så bestiller man den flotte utgaven og kommer seg ikke til hytta... Det ville skjedd for meg med etron, jeg kunne sneket meg opp til hytta med OBOS utgaven av den...
« Siste redigering: tirsdag 19. mars 2019, klokken 15:04 av turfsurf »
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

olavxxx

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1641
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #682 på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 19:08 »
Det er vel mest "naturlig" å teste med med det som den enkelte bil var speccet med ifht godkjenning WLTP
Spesielt med tanke på at alle sammenligninger også tar utgangspunkt i disse tallene....

Da er det fort minste leverte dekkdimensjon som gjelder, selv om dette varierer mellom biltypene

Ja,og når det gjelder Model X så har den vel ikke typegodkjente tall med 19" selv om den ofte testes med det om vinteren.
Den har vel ikke WLTP-tall med noen dimensjon?
Joda, kan få den med 19"

Chimp

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 591
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #683 på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 19:22 »
Å skulle sammenlikne modeller når det er drøssevis av valgmuligheter, det er håpløst. Hvordan sammenlikner du valgmulighetene i en leaf og en i pace/e tron 55? Du velger topputstyrt bil, men de dyre bilene drasser da på luftfjæring, panorama, elektriske seter, 22 tommer felger og annet som kan dra ned rekkevidde.
En slik sammenlikning vil det alltid være problematisk å gjøre, en rekkeviddetest bør alltid gjøres ut fra best mulig forutsetninger.
Det er nå din mening. Fakta er at både etron og I-Pace har fra-til WLTP rekkevidde basert på utstyrsmodell

Det kan godt gjøres men da må det gjøres skikkelig og merkes skikkelig. Altså alle kjører med de største felgene og det heftigste utstyret, og at det går klart frem av testen. Slik det er nå er det som regel helt random hvilke modeller som testes mot hverandre og det blir ikke godt nok merket. Derfor hadde det vært enklest om man holdt det på det enkle, basisversjon.
Nå sammenliknes ofte basis av noen med toppspec av andre og dette presenteres som harde fakta i sammenlikninger av rekkevidde mellom bilene. Uten å trekke frem at den ene bilen kjører med E rating dekk i største felgstørrelse og den andre bilen har A dekk aerofelger bla bla.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5476
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #684 på: tirsdag 19. mars 2019, klokken 19:51 »
Nå sammenliknes ofte basis av noen med toppspec av andre og dette presenteres som harde fakta i sammenlikninger av rekkevidde mellom bilene. Uten å trekke frem at den ene bilen kjører med E rating dekk i største felgstørrelse og den andre bilen har A dekk aerofelger bla bla.
Ja, det er store forskjeller og mye ignorans blant biljournalister. Og ofte må de bare teste med det de får. Men det gir store utslag, f.eks på I-Pace med 18-22", og Model X 75 5 seter 19" til P100 7 seter 22" med ekstra varmeapparat. Veldig stor forskjell på disse, og nok til å bikke resultatet begge veier. For ikke å blande inn kjøring med og uten range mode, eco mode osv.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Imagine

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 736
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #685 på: fredag 22. mars 2019, klokken 09:12 »
Etter å ha kjørt e-tron i snart en uke og testet på et par «langturer» med Ionity-lading (som innfrir veldig - lader på 143-153kw fra ca 15-82%) og en del hverdagskjøring og bykjøring er det faktisk rekkevidden som er blant de tingene som overrasker positivt.

Forbruket har vært rundt 24-28 denne uken med rundt 0 til pluss 8 grader. 20 tommer vinterdekk. Tung gasspedal som om den var en nyinnkjøpt bensinbil der man vil teste drag og forbikjøringer, og full gass ut av enkelte lyskryss for moroskyld.

Testet forbruk over 10-12 mil med kjøring i 130-140km/t og mye acc og da bremser den ned når en «sinke» kjører i 100-110 og gasser opp igjen. Selv da lander forbruket på 28. Meget bra det.

Svært fornøyd med bilens rekkevidde.
« Siste redigering: fredag 22. mars 2019, klokken 09:16 av Imagine »

AJ82

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 626
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #686 på: fredag 22. mars 2019, klokken 09:53 »
Etter å ha kjørt e-tron i snart en uke og testet på et par «langturer» med Ionity-lading (som innfrir veldig - lader på 143-153kw fra ca 15-82%) og en del hverdagskjøring og bykjøring er det faktisk rekkevidden som er blant de tingene som overrasker positivt.

Forbruket har vært rundt 24-28 denne uken med rundt 0 til pluss 8 grader. 20 tommer vinterdekk. Tung gasspedal som om den var en nyinnkjøpt bensinbil der man vil teste drag og forbikjøringer, og full gass ut av enkelte lyskryss for moroskyld.

Testet forbruk over 10-12 mil med kjøring i 130-140km/t og mye acc og da bremser den ned når en «sinke» kjører i 100-110 og gasser opp igjen. Selv da lander forbruket på 28. Meget bra det.

Svært fornøyd med bilens rekkevidde.

Høres veldig bra ut. Gleder meg som en unge til å få bilen  :+1:

A.J.
- E-Tron 55 Sportback (i bestilling)
- E-Tron 55 SUV

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1815
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #687 på: fredag 22. mars 2019, klokken 10:12 »

Testet forbruk over 10-12 mil med kjøring i 130-140km/t og mye acc og da bremser den ned når en «sinke» kjører i 100-110 og gasser opp igjen. Selv da lander forbruket på 28. Meget bra det.

Svært fornøyd med bilens rekkevidde.

Flott at du er postivt overrasket, men et forbruk på 28 kWh/100 km i 130-140 km/t får du knapt til med en Tesla M3 engang  ;)

Medvind og nedoverbakke kan hjelpe litt, men dette er et helt urealistisk forbruk for en e-Tron dessverre.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5476
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #688 på: fredag 22. mars 2019, klokken 10:25 »
Flott at du er postivt overrasket, men et forbruk på 28 kWh/100 km i 130-140 km/t får du knapt til med en Tesla M3 engang  ;)
Huh, what? En Model 3 bruker lett under det i 130-140km/t. Model X t.o.m.
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1815
    • Vis profil
Sv: Angående rekkevidde
« Svar #689 på: fredag 22. mars 2019, klokken 11:46 »
Flott at du er postivt overrasket, men et forbruk på 28 kWh/100 km i 130-140 km/t får du knapt til med en Tesla M3 engang  ;)
Huh, what? En Model 3 bruker lett under det i 130-140km/t. Model X t.o.m.

Teslabjørn måler 25.9kWh/100 km for model X under norsk motorveihastighet. Hadde hastigheten vært 130-140 bikker du 30 kWh/100 km. Øker du hastigheten fra f.eks. 115 til 135 km/t øker luftmotstanden med over 37%. Hvis vi litt konservativt anslår at forbruket kun stiger med 25% så er vi opp i 32 kwH/100 km.

Blir sikkert en god del lavere om sommeren, men det rapporterte e-Tron forbruket var fra mars og ikke fra juli  :)

TB målte forøvrig et forbruk for e-Tron på 28.2 kWh/100 km under norsk motorveihastighet.

« Siste redigering: fredag 22. mars 2019, klokken 11:49 av Tellus »