Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

SH aka F_P

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:49
Hva ville en X100 klart under de forholdene? 350 ca?
Synd ikke e-tron og M3 var med.

Kvalifisert gjetting mellom 360-370km. Kortere ved mye 110-sone, lengre ved 80/90 sone.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Imagine

#661
Man ser uansett at forskjellene er så små at det ikke har særlig praktisk betydning.
I elbilforeningen sin vintertest fra Oslo til Lillesand hvor alle startet på 100% batteri hadde bilene følgende gjenværende batterikapasitet ved ankomst:
Model X 100D: 29%
E-tron: 9%
I-Pace: 7%

For den som bryr seg om disse bilene: E-niro hadde 27% og Kona 20%.

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/

Første strekket der er oslo-larvik på 4-felts motorvei med 110-grense.

Ladet min e-tron på Ionity i går og da fulgte jeg ikke med på hastigheten da jeg dro inn på en bensinstasjon, men det gikk fra 34%-88% på ca 21 min. Var i 2-3 minusgrader.
Min første tanke på langtur i min nye bil i går var at rekkevidden overrasket positivt. Nå skal ikke jeg ha en Tesla, men dersom jeg skulle kjøpt en Model S tror jeg derfor at jeg hadde klart meg fint med en 75D og heller spart litt penger. 100D blir stående igjen som «nice to have».

AJ82

Sitat fra: Imagine på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:17
Man ser uansett at forskjellene er så små at det ikke har særlig praktisk betydning.
I elbilforeningen sin vintertest fra Oslo til Lillesand hvor alle startet på 100% batteri hadde bilene følgende gjenværende batterikapasitet ved ankomst:
Model X 100D: 29%
E-tron: 9%
I-Pace: 7%

For den som bryr seg om disse bilene: E-niro hadde 27% og Kona 20%.

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/

Første strekket der er oslo-larvik på 4-felts motorvei med 110-grense.

Ladet min e-tron på Ionity i går og da fulgte jeg ikke med på hastigheten da jeg dro inn på en bensinstasjon, men det gikk fra 34%-88% på ca 21 min. Var i 2-3 minusgrader.
Min første tanke på langtur i min nye bil i går var at rekkevidden overrasket positivt.

I tillegg så var vel turen til Lillesand der hvor det skilte mest, pga høyere fart. I lavere fart og ved variert kjøring vil det skille svært lite. Utrolig glad jeg gikk for E-Tron, men må fortsatt vente litt til.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Stikkkontakt

#663
Sitat fra: SH aka F_P på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:17
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:49
Hva ville en X100 klart under de forholdene? 350 ca?
Synd ikke e-tron og M3 var med.

Kvalifisert gjetting mellom 360-370km. Kortere ved mye 110-sone, lengre ved 80/90 sone.

Nå var dette en test der S100D klarte 390 km.
Hastigheten var nok ikke 110. Så da mener du at en X100D vill kjørt lenger enn 360-70. Ergo like langt som S100D?

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:04
Jaguaren går på 18" i denne testen. Samme som i TBs siste test. Da var differansen ca 10% i landeveistempo.
Syns differansen i rekkevidde mellom i-Pace og S100D var overraskende liten.
Tja, nå har vel I-Pace 18" felg og 19" på S, som gir Jaguar en fordel. I-Pace greide 68% av WLTP, Model S 67% (estimert WLTP). Med kald start og m.t.p. at I-Pace har VP er vel det omtrent å forvente.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Ellers er jo Leaf den soleklare taperen med 55% av WLTP. Bekrefter igjen at Leaf ikke er en god elbil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:54
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:04
Jaguaren går på 18" i denne testen. Samme som i TBs siste test. Da var differansen ca 10% i landeveistempo.
Syns differansen i rekkevidde mellom i-Pace og S100D var overraskende liten.
Tja, nå har vel I-Pace 18" felg og 19" på S, som gir Jaguar en fordel. I-Pace greide 68% av WLTP, Model S 67% (estimert WLTP).

Nå er vel ikke WLTP utregnet med vinterdekk på noen av de, men begge har originaldimensjon. Syns det er ganske fair sammenligning. Uansett står dette i grell kontrast til den spanske testen i sommer der i-Pace gikk 65% av WLTP og mange andre gikk langt over.

fonberg

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:59
Ellers er jo Leaf den soleklare taperen med 55% av WLTP. Bekrefter igjen at Leaf ikke er en god elbil.

Bekrefter vel mer at små batteripakker er mer sårbar for kulde enn store batteripakker. Med andre ord: en prosentvis større andel av batteripakken "spises opp" av kulda hvis batteripakken er liten, særlig hvis man starter turen med kaldt batteri.

Leaf er en helt OK elbil for mange, man må også huske på at den koster godt under halvparten av Jaguaren og Teslaen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Crown

Sitat fra: fonberg på tirsdag 19. mars 2019, klokken 11:21
Bekrefter vel mer at små batteripakker er mer sårbar for kulde enn store batteripakker. Med andre ord: en prosentvis større andel av batteripakken "spises opp" av kulda hvis batteripakken er liten, særlig hvis man starter turen med kaldt batteri.

Leaf er en helt OK elbil for mange, man må også huske på at den koster godt under halvparten av Jaguaren og Teslaen.

Nei, det bekrefter vel at Leaf er skikkelig dårlig på slike ting. Skal garantere at Ioniqen min med mye mindre batteri hadde gått minst 150km under de samme forholdene, sannsynligvis mer.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 10:08
Nå er vel ikke WLTP utregnet med vinterdekk på noen av de, men begge har originaldimensjon. Syns det er ganske fair sammenligning. Uansett står dette i grell kontrast til den spanske testen i sommer der i-Pace gikk 65% av WLTP og mange andre gikk langt over.
Den spanske testen var det vel danse mye merkelig med. Fair angående sammenligning er vel litt etter hva man ønsker å teste. Vil man teste best mulig rekkevidde for hver bil sammenlignet, eller vil man teste rekkevidde likest mulig utstyrt osv?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: fonberg på tirsdag 19. mars 2019, klokken 11:21
Bekrefter vel mer at små batteripakker er mer sårbar for kulde enn store batteripakker. Med andre ord: en prosentvis større andel av batteripakken "spises opp" av kulda hvis batteripakken er liten, særlig hvis man starter turen med kaldt batteri.

Leaf er en helt OK elbil for mange, man må også huske på at den koster godt under halvparten av Jaguaren og Teslaen.
Nå var jo i3 med i samme testen og har ca samme batterikapasitet som Leaf. Den oppnådde 65% av WLTP, og 33% lengre rekkevidde enn Leaf.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:17
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 10:08
Nå er vel ikke WLTP utregnet med vinterdekk på noen av de, men begge har originaldimensjon. Syns det er ganske fair sammenligning. Uansett står dette i grell kontrast til den spanske testen i sommer der i-Pace gikk 65% av WLTP og mange andre gikk langt over.
Den spanske testen var det vel danse mye merkelig med. Fair angående sammenligning er vel litt etter hva man ønsker å teste. Vil man teste best mulig rekkevidde for hver bil sammenlignet, eller vil man teste rekkevidde likest mulig utstyrt osv?

Man tester vel ikke e-golf med 19" for at den skal bli mest mulig lik i3? Det mest naturlige er å bruke dekkdimensjonen som ikke koster ekstra.

turfsurf

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 12:35
Man tester vel ikke e-golf med 19" for at den skal bli mest mulig lik i3? Det mest naturlige er å bruke dekkdimensjonen som ikke koster ekstra.
Som sagt, det kommer an på hva man vil teste. Jeg synes det er mest fornuftig å teste mest mulig likt utstyrt (relativt) biler mot hverandre. Nå har vel Golf mindre (i diameter) hjul enn i3, så det er ikke naturlig å sett 19" på den. Men I-Pace har større hjul enn Model S, så det blir litt rart å sette felger med mindre diameter på den. Hvis ikke målet er akkurat å teste rekkevidden på basismodellen da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Mye mer naturlig å gjøre som Stikkontakt sier, sammenlikne basert på standarddimensjoner av felger og innstegsmodell ellers.
Å skulle sammenlikne modeller når det er drøssevis av valgmuligheter, det er håpløst. Hvordan sammenlikner du valgmulighetene i en leaf og en i pace/e tron 55? Du velger topputstyrt bil, men de dyre bilene drasser da på luftfjæring, panorama, elektriske seter, 22 tommer felger og annet som kan dra ned rekkevidde.
En slik sammenlikning vil det alltid være problematisk å gjøre, en rekkeviddetest bør alltid gjøres ut fra best mulig forutsetninger.

hemi

test på største tillatte/originale leverte. Jeg ender ca alltid med det, og tester da med det.

har 20 nå, hadde 20 før, i3 før, nå model 3.
e-tron blir da 21

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA