Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Tellus på fredag 22. mars 2019, klokken 11:46
Teslabjørn måler 25.9kWh/100 km for model X under norsk motorveihastighet. Hadde hastigheten vært 130-140 bikker du 30 kWh/100 km. Øker du hastigheten fra f.eks. 115 til 135 km/t øker luftmotstanden med over 37%. Hvis vi litt konservativt anslår at forbruket kun stiger med 25% så er vi opp i 32 kwH/100 km.

Blir sikkert en god del lavere om sommeren, men det rapporterte e-Tron forbruket var fra mars og ikke fra juli  :)

TB målte forøvrig et forbruk for e-Tron på 28.2 kWh/100 km under norsk motorveihastighet.
Morsomt at du skal belære andre om hvor mye deres egen bil bruker. For de første rapporterte ikke Imagine om kontinuerlig 130-140km/t, og for det andre var de pluss grader hele tiden og sannsynligvis tørr vei. Våt vei som det var når TB målte gir helt andre resultat.

130 på motorvei om sommeren gir ned i 250-260Wh/km. Med full bil, minusgrader, våte veier og motvind har jeg sett 350Wh/km. Så jo, tallene er helt oppnåelige. Og i utgangspunktet påsto du at det var vanskelig å oppnå med TM3, det er pølsevev. TMS 85D med full bil, takboks og slapseføre i motvind brukte 300Wh/km i samme fart. En TM3 med kun sjåfør om sommeren vil vel knapt bikke 200Wh/km i 130km/t.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

Jeg lå under 260 i forbruk når jeg lå med AP i 130km/t i Tyskland med min X. Da var det 5 plussgrader og tørre veier.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tellus

Sitat fra: turfsurf på fredag 22. mars 2019, klokken 10:25
Huh, what? En Model 3 bruker lett under det i 130-140km/t. Model X t.o.m.

Det var du som påsto at Model X bruker under 28 i 130-140 km. Vi diskuterte dagens forhold (noen få plussgrader).

Tellus

Sitat fra: z4rd på fredag 22. mars 2019, klokken 13:32
Jeg lå under 260 i forbruk når jeg lå med AP i 130km/t i Tyskland med min X. Da var det 5 plussgrader og tørre veier.

Jeg har hatt hatt alt fra 23 til 33 i forbruk under konstant 110 km/t med min I-Pace. Vindstyrke, vindretning og litt elevasjons gir enorme utslag. Jeg skriver ikke at I-Pace bruker 23 av den grunn  :)

Øyvind.h

Som vanlig er jeg på langtur.
246Wh/km i 120 og 267Wh/km i 129.
Reelle kmt så på speedo i Etron blir dette ca 124 og 133.

Forbruk som forventet ift vær og føre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Tellus på fredag 22. mars 2019, klokken 13:32
Det var du som påsto at Model X bruker under 28 i 130-140 km. Vi diskuterte dagens forhold (noen få plussgrader).
Ja, og jeg påstår fremdeles det. Med forhold som Imagine beskrev.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

Inne i appen til E-tron kan man se forbruk på alle turer. Og jeg har overhodet ikke kjørt økonomisk med ny bil da det er gøy å teste og leke seg litt.
Forbruket ligger på 23,9-29,4.
En tur i 0 grader til Gol brukte den 24,2 og hjem igjen 26,3 da vi kjørte litt fortere hjemover.

Konklusjonen er at den bruker mye mindre enn jeg hadde trodd med min tunge gassfot. Jeg kan gjerne prøve å kjøre et super-økonomiløp også, men slik kjører jeg aldri i virkeligheten, så forbruk der man prøver å kjøre så økonomisk som man klarer har ingen reell verdi for meg.

hemi

jeg snitter 222 nå Imagine, det er med mye sidelengs kjøring og track mode :p

Tellus

Sitat fra: Imagine på fredag 22. mars 2019, klokken 14:31
Inne i appen til E-tron kan man se forbruk på alle turer. Og jeg har overhodet ikke kjørt økonomisk med ny bil da det er gøy å teste og leke seg litt.
Forbruket ligger på 23,9-29,4.
En tur i 0 grader til Gol brukte den 24,2 og hjem igjen 26,3 da vi kjørte litt fortere hjemover.

Konklusjonen er at den bruker mye mindre enn jeg hadde trodd med min tunge gassfot. Jeg kan gjerne prøve å kjøre et super-økonomiløp også, men slik kjører jeg aldri i virkeligheten, så forbruk der man prøver å kjøre så økonomisk som man klarer har ingen reell verdi for meg.

De tallene virker fornuftige. Har et par turer mellom Oslo og Hallingdal selv tidlig i februar (ca 10 km forbi Gol). Ser jeg hadde 24.3 kWh/100km  (69 km/t) og 22kWh/1000  (68 km/t) tilbake. Gjenomsnittshastighet i parentes. Dette er en I-Pace med 20 tommers hjul. Regner med at e-Tron ville ha omlag samme forbruk (kanskje litt høyere).

Nå husker jeg ikke lengre hvordan føre, vind og temperaturforhold var, men sikkert ikke så galt ned igjen i hvert fall. 

Sommertids bør tallene nærme seg 20 blank i forbruk vil jeg tro.

Imagine

Testet Fortum på Skøyen sin 180kw lader og den ladet bilen på 143-147kw /620km/t. Hårfint tregere enn Ionity Larvik altså, der jeg fikk 147-153kw/633km/t.

Imagine

Test av E-tron vs Model X 100D - kapasitet og rekkevidde.
Model X har 92,9kWh netto og E-tron 82,8kWh netto. Bilene ble testet i samme temperatur og kjøreforhold samtidig.

Rekkevidde vanlig kjøring med stigning og nedoverbakker:
E-tron: 380km
Model X 100D: 422km

Høyfarts utobahnkjøring:
E-tron. 322km
Model X 100D: 392km

Video:
https://m.youtube.com/watch?v=tIUPrBQzaKE

Orbit

Uten at heller ikke denne testen er fasit for alle situasjoner, så har den noen interessante poeng:

  • TMX vinner stort på autobahneffektivitet, både på grunn av lavere forbruk og større batteri
  • Medregnet ladetid, blir tidsforbruk på autobahn-kjøring likevel det samme, siden e-tron kompenserer merforbruk med tilsvarende raskere lading....forutsatt den har tilgjengelige 150kW++ ladere da.
  • På kombinert kjøring by/landevei/autobahn, kommer de så godt som likt ut på forbruk. Testen er en rundløype på 94 km (til bilen sier null), 1/3 på autobahn, makshastighet 120 km/t. TMX bruker litt mindre fra batteri (21.7 kWh/100km) enn e-tron (21.8 kWh/100km), men når en ser på hva som lades fra vegg blir e-tron sitt forbruk (24.8 kWh/100km) marginalt lavere enn TMX (25.0 kWh/100km) på grunn av marginalt lavere ladetap. (Det siste forbrukstallet er det som kan sammenlignes med WLTP, som også inkluderer ladetap)
  • e-tron sitt forbruk på denne testrunden er tett opp mot WLTP (24,5 på 20" felger som er brukt her), som tyder på at WLTP er ganske oppnåelig for e-tron.

Litt mer om samme test her: https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/audi-e-tron-tesla-model-x-autobahn-reichweite-vergleich/

og om testrundene til AMS (forskjellige etter rekkeviddeklasse bilen tilhører, så derfor ikke direkte sammenlignbart på tvers av alle biler): https://www.auto-motor-und-sport.de/tech-zukunft/alternative-antriebe/reichweite-elektroautos-batteriekapazitaet/
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hemi

Så e-tron er fin for de som liker kjøre litt som leaf i høyrefila? :p


AJ82

Sitat fra: hemi på onsdag 27. mars 2019, klokken 21:32
Så e-tron er fin for de som liker kjøre litt som leaf i høyrefila? :p

Sammen med Tesla da ;) Ser ikke mange av de i venstrefeltet.
Men seriøst, ekstremt lite forskjell i forbruk enda TMX har ofret utseende for mindre luftmotstand.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

De fleste testene så langt har vise 0-20% forskjell. Man kan cherrypicke det resualtet man vil :)
For øvrig kan venstrefeltet på E6 anbefales. God flyt der :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA