Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Angående rekkevidde

Startet av elektro, fredag 04. januar 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Pippus

Det er vel mest "naturlig" å teste med med det som den enkelte bil var speccet med ifht godkjenning WLTP
Spesielt med tanke på at alle sammenligninger også tar utgangspunkt i disse tallene....

Da er det fort minste leverte dekkdimensjon som gjelder, selv om dette varierer mellom biltypene

SH aka F_P

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:25
Sitat fra: SH aka F_P på tirsdag 19. mars 2019, klokken 09:17
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 08:49
Hva ville en X100 klart under de forholdene? 350 ca?
Synd ikke e-tron og M3 var med.

Kvalifisert gjetting mellom 360-370km. Kortere ved mye 110-sone, lengre ved 80/90 sone.

Nå var dette en test der S100D klarte 390 km.
Hastigheten var nok ikke 110. Så da mener du at en X100D vill kjørt lenger enn 360-70. Ergo like langt som S100D?

Nå er det nesten umulig å sammenligne uten å kjøre samtidig som de gjorde i testen. Syns også ca 270wh/km som det blir med 350km høres veldig mye ut. Min erfaring med langkjøring under ymse forhold med X100D tilsier at det er veldig høyt. Det er kun ved kjøring på 2/3-3/4 på motorvei at jeg ser slike tall.
Jobber hos Autocomponents AS
www.bilkomponenter.no

Tellus

Forbruket er basert på fra vegg forbruket. Reelt forbruk for alle bilene var 10-15% lavere.

Stikkkontakt

Sitat fra: Pippus på tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:05
Det er vel mest "naturlig" å teste med med det som den enkelte bil var speccet med ifht godkjenning WLTP
Spesielt med tanke på at alle sammenligninger også tar utgangspunkt i disse tallene....

Da er det fort minste leverte dekkdimensjon som gjelder, selv om dette varierer mellom biltypene

Ja,og når det gjelder Model X så har den vel ikke typegodkjente tall med 19" selv om den ofte testes med det om vinteren.
Den har vel ikke WLTP-tall med noen dimensjon?

turfsurf

#679
Sitat fra: Chimp på tirsdag 19. mars 2019, klokken 13:57
Å skulle sammenlikne modeller når det er drøssevis av valgmuligheter, det er håpløst. Hvordan sammenlikner du valgmulighetene i en leaf og en i pace/e tron 55? Du velger topputstyrt bil, men de dyre bilene drasser da på luftfjæring, panorama, elektriske seter, 22 tommer felger og annet som kan dra ned rekkevidde.
En slik sammenlikning vil det alltid være problematisk å gjøre, en rekkeviddetest bør alltid gjøres ut fra best mulig forutsetninger.
Det er nå din mening. Fakta er at både etron og I-Pace har fra-til WLTP rekkevidde basert på utstyrsmodell
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pippus

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:39
Sitat fra: Chimp på tirsdag 19. mars 2019, klokken 13:57
Å skulle sammenlikne modeller når det er drøssevis av valgmuligheter, det er håpløst. Hvordan sammenlikner du valgmulighetene i en leaf og en i pace/e tron 55? Du velger topputstyrt bil, men de dyre bilene drasser da på luftfjæring, panorama, elektriske seter, 22 tommer felger og annet som kan dra ned rekkevidde.
En slik sammenlikning vil det alltid være problematisk å gjøre, en rekkeviddetest bør alltid gjøres ut fra best mulig forutsetninger.
Det er nå din meling. Fakta er at både etron og I-Pace har fra-til WLTP rekkevidde basert på utstyrsmodell

Det er et godt poeng. AET(Audi e-tron) oppgir variable (teoretiske?) rekkevidder alt etter utstyr. Burde ikke alle biler gjort det samme?
...bare for å god og mest mulig riktig info til kunden.

turfsurf

#681
Sitat fra: Pippus på tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:52
Det er et godt poeng. AET(Audi e-tron) oppgir variable (teoretiske?) rekkevidder alt etter utstyr. Burde ikke alle biler gjort det samme?
Helt klart, det er litt feil å ha en toppmodell stående på gulvet og skryte av at den går 47 mil. Så bestiller man den flotte utgaven og kommer seg ikke til hytta... Det ville skjedd for meg med etron, jeg kunne sneket meg opp til hytta med OBOS utgaven av den...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Pippus på tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:05
Det er vel mest "naturlig" å teste med med det som den enkelte bil var speccet med ifht godkjenning WLTP
Spesielt med tanke på at alle sammenligninger også tar utgangspunkt i disse tallene....

Da er det fort minste leverte dekkdimensjon som gjelder, selv om dette varierer mellom biltypene

Ja,og når det gjelder Model X så har den vel ikke typegodkjente tall med 19" selv om den ofte testes med det om vinteren.
Den har vel ikke WLTP-tall med noen dimensjon?
Joda, kan få den med 19"

Chimp

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2019, klokken 14:39
Sitat fra: Chimp på tirsdag 19. mars 2019, klokken 13:57
Å skulle sammenlikne modeller når det er drøssevis av valgmuligheter, det er håpløst. Hvordan sammenlikner du valgmulighetene i en leaf og en i pace/e tron 55? Du velger topputstyrt bil, men de dyre bilene drasser da på luftfjæring, panorama, elektriske seter, 22 tommer felger og annet som kan dra ned rekkevidde.
En slik sammenlikning vil det alltid være problematisk å gjøre, en rekkeviddetest bør alltid gjøres ut fra best mulig forutsetninger.
Det er nå din mening. Fakta er at både etron og I-Pace har fra-til WLTP rekkevidde basert på utstyrsmodell

Det kan godt gjøres men da må det gjøres skikkelig og merkes skikkelig. Altså alle kjører med de største felgene og det heftigste utstyret, og at det går klart frem av testen. Slik det er nå er det som regel helt random hvilke modeller som testes mot hverandre og det blir ikke godt nok merket. Derfor hadde det vært enklest om man holdt det på det enkle, basisversjon.
Nå sammenliknes ofte basis av noen med toppspec av andre og dette presenteres som harde fakta i sammenlikninger av rekkevidde mellom bilene. Uten å trekke frem at den ene bilen kjører med E rating dekk i største felgstørrelse og den andre bilen har A dekk aerofelger bla bla.

turfsurf

Sitat fra: Chimp på tirsdag 19. mars 2019, klokken 19:22
Nå sammenliknes ofte basis av noen med toppspec av andre og dette presenteres som harde fakta i sammenlikninger av rekkevidde mellom bilene. Uten å trekke frem at den ene bilen kjører med E rating dekk i største felgstørrelse og den andre bilen har A dekk aerofelger bla bla.
Ja, det er store forskjeller og mye ignorans blant biljournalister. Og ofte må de bare teste med det de får. Men det gir store utslag, f.eks på I-Pace med 18-22", og Model X 75 5 seter 19" til P100 7 seter 22" med ekstra varmeapparat. Veldig stor forskjell på disse, og nok til å bikke resultatet begge veier. For ikke å blande inn kjøring med og uten range mode, eco mode osv.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Imagine

#685
Etter å ha kjørt e-tron i snart en uke og testet på et par «langturer» med Ionity-lading (som innfrir veldig - lader på 143-153kw fra ca 15-82%) og en del hverdagskjøring og bykjøring er det faktisk rekkevidden som er blant de tingene som overrasker positivt.

Forbruket har vært rundt 24-28 denne uken med rundt 0 til pluss 8 grader. 20 tommer vinterdekk. Tung gasspedal som om den var en nyinnkjøpt bensinbil der man vil teste drag og forbikjøringer, og full gass ut av enkelte lyskryss for moroskyld.

Testet forbruk over 10-12 mil med kjøring i 130-140km/t og mye acc og da bremser den ned når en «sinke» kjører i 100-110 og gasser opp igjen. Selv da lander forbruket på 28. Meget bra det.

Svært fornøyd med bilens rekkevidde.

AJ82

Sitat fra: Imagine på fredag 22. mars 2019, klokken 09:12
Etter å ha kjørt e-tron i snart en uke og testet på et par «langturer» med Ionity-lading (som innfrir veldig - lader på 143-153kw fra ca 15-82%) og en del hverdagskjøring og bykjøring er det faktisk rekkevidden som er blant de tingene som overrasker positivt.

Forbruket har vært rundt 24-28 denne uken med rundt 0 til pluss 8 grader. 20 tommer vinterdekk. Tung gasspedal som om den var en nyinnkjøpt bensinbil der man vil teste drag og forbikjøringer, og full gass ut av enkelte lyskryss for moroskyld.

Testet forbruk over 10-12 mil med kjøring i 130-140km/t og mye acc og da bremser den ned når en «sinke» kjører i 100-110 og gasser opp igjen. Selv da lander forbruket på 28. Meget bra det.

Svært fornøyd med bilens rekkevidde.

Høres veldig bra ut. Gleder meg som en unge til å få bilen  :+1:

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Tellus

Sitat fra: Imagine på fredag 22. mars 2019, klokken 09:12

Testet forbruk over 10-12 mil med kjøring i 130-140km/t og mye acc og da bremser den ned når en «sinke» kjører i 100-110 og gasser opp igjen. Selv da lander forbruket på 28. Meget bra det.

Svært fornøyd med bilens rekkevidde.

Flott at du er postivt overrasket, men et forbruk på 28 kWh/100 km i 130-140 km/t får du knapt til med en Tesla M3 engang  ;)

Medvind og nedoverbakke kan hjelpe litt, men dette er et helt urealistisk forbruk for en e-Tron dessverre.

turfsurf

Sitat fra: Tellus på fredag 22. mars 2019, klokken 10:12
Flott at du er postivt overrasket, men et forbruk på 28 kWh/100 km i 130-140 km/t får du knapt til med en Tesla M3 engang  ;)
Huh, what? En Model 3 bruker lett under det i 130-140km/t. Model X t.o.m.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

#689
Sitat fra: turfsurf på fredag 22. mars 2019, klokken 10:25
Sitat fra: Tellus på fredag 22. mars 2019, klokken 10:12
Flott at du er postivt overrasket, men et forbruk på 28 kWh/100 km i 130-140 km/t får du knapt til med en Tesla M3 engang  ;)
Huh, what? En Model 3 bruker lett under det i 130-140km/t. Model X t.o.m.

Teslabjørn måler 25.9kWh/100 km for model X under norsk motorveihastighet. Hadde hastigheten vært 130-140 bikker du 30 kWh/100 km. Øker du hastigheten fra f.eks. 115 til 135 km/t øker luftmotstanden med over 37%. Hvis vi litt konservativt anslår at forbruket kun stiger med 25% så er vi opp i 32 kwH/100 km.

Blir sikkert en god del lavere om sommeren, men det rapporterte e-Tron forbruket var fra mars og ikke fra juli  :)

TB målte forøvrig et forbruk for e-Tron på 28.2 kWh/100 km under norsk motorveihastighet.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA