Skikk og bruk på ladeplassen

Startet av sylwester, tir 18. des 2018, kl. 21:42

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Tipper denne problemstillingen blir en vesentlig utfordring fremover når langkjøringselbilene øker i antall. Hadde nesten vært smart med retningslinjer for dette, f.eks. ved at bare en av to ladere på et sted kan opptas lengre enn 30 minutter.

Litt som ekspresskassen på IKEA ...
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Wibla

Sitat fra: Øyvind.h på søn 17. feb 2019, kl. 18:03

Om jeg skulle kjørt fra Askim og ville hoppet over Nebbenes er nok 90%+ nødvendig ja, selv med X90D. Vinter og motorvei drar mye strøm. Kan fort se 300Wh/km+ i snitt bort til Kolomoen.

Når det er sagt - hadde jeg stått i Askim og forsøkt å lade for å slippe nebbenes, men opplevde kø bak meg av ventende biler, ville jeg helt klart lagt inn pause på Nebbenes for å være hyggelig.

Nå var vel karen på vei fra Trondheim til Stavanger? Isåfall blir det litt annerledes. Da har han allerede droppet Nebbenes, og står der med skjegget fullt av postkasser.

Det betyr fortsatt ikke at du trenger 90%, du kan stoppe noen minutter langs flere SuC i Vestfold og få nok til turen videre.
2018 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Om målet bare er å komme seg til nærmeste supercharger trengs vel nesten ikke 50% en gang, så det gjøres nok noen feilaktige antakelser om den ladendes planer.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Wibla

Sitat fra: Øyvind.h på søn 17. feb 2019, kl. 18:25
Om målet bare er å komme seg til nærmeste supercharger trengs vel nesten ikke 50% en gang, så det gjøres nok noen feilaktige antakelser om den ladendes planer.

Nei, planen hans var nok enkel: lad så mye som mulig, så han slapp å lade før han var igjennom Vestfold og Telemark, med andre ord minst mulig venting i bilen underveis. Noe som er helt forståelig, men ikke akkurat hyggelig ovenfor andre som ville bruke den laderen han okkuperte.

At et alternativ kunne være å stå kanskje 10 minutter et eller annet sted i Vestfold, og spare N andre elbilister for masse frustrasjon er nok noe denne personen ikke tenkte på i det hele tatt.
2018 Tesla Model S 75D

Pippus

Sitat fra: Orbit på søn 17. feb 2019, kl. 18:06
Ladeoperatørene kunne hjelpe både seg selv og kunder ved å tilby køprognose i app for de forskjellige laderne. Dersom en ikke er kjent i området er det lett å stoppe på "den opplagte" laderen, men det er også den som mange andre velger. Operatørene ser også at det tar langt tid før folk "finner" nye lokasjoner, men ved å hjelpe til med å vise hvor det er liten mulighet for kø kan ladingen fordeles bedre. Jeg kjører i alle fall personlig heller en 10 minutters omvei til en lokasjon jeg vet det "aldri" er kø på, enn å bruke ukjent tid i ladekø.

Bare noe så enkelt som å monitorere om det bare er noen få minutter tomgang mellom hver ladesesjon, kunne blitt brukt som en god indikasjon i app'en på at det er biler i kø på stedet. Det er ikke alltid det er kartleser/ladeapp-operatør i passasjersetet som kan følge med underveis......

+1  :+1:

Magnus Hansen

Ting selvfølgelig  ikke hjelper er gratis hurtiglading og fast pris på lading. Minuttpris er sånn sett en god ordning. Det er vel ikke sikkert denne bilen hadde stått i 90 minutter hvis det hadde kostet 2.5 kr per minutt eller mer

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søn 17. feb 2019, kl. 18:12
Tipper denne problemstillingen blir en vesentlig utfordring fremover når langkjøringselbilene øker i antall. Hadde nesten vært smart med retningslinjer for dette, f.eks. ved at bare en av to ladere på et sted kan opptas lengre enn 30 minutter.
Dette er egentlig ikke en dum ide. Ville nesten begrenset det til enda mindre. Kanskje 15-20 minutt.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

turfsurf

Sitat fra: Wibla på søn 17. feb 2019, kl. 18:29
At et alternativ kunne være å stå kanskje 10 minutter et eller annet sted i Vestfold, og spare N andre elbilister for masse frustrasjon er nok noe denne personen ikke tenkte på i det hele tatt.
Dette er sannsynligvis en riktig antagelse. Men derifra til å begå selvtekt ved å plugge ut andre som lader er å krysse en linje.

Moraliser så mye man vil, men så lenge folk forholder seg til retningslinjer og lover så er det fingrene av fatet.

Limodriver

Sitat fra: turfsurf på søn 17. feb 2019, kl. 18:05
Sitat fra: Limodriver på søn 17. feb 2019, kl. 17:29
Jeg har ingen problemer med å stå i kø, men jeg har problemer med emennesler som ikke klarer å forstå andres behov sett opp i mot egen egoisme.
Vel, jeg påstår som sagt tidligere at det er mere egoistisk å handle kun ut fra egne antagelser, uten å vite hvorfor andre gjør som de gjør.

Jeg er helt enig i det du skriver over, men det rettferdiggjør ikke på noen som helst måte selvtekt.

På den aktuelle stasjonen må en hente RFID brikke inne hos betjeningen og med at det for tiden er gratis å hurtiglade. Dersom jeg ikke skulle være ved bilen (noe som hittil ikke har skjedd) eller mot formodning trengte spesielt lang ladetid ville jeg avtalt dette med bensisnstasjonsbetjeningen. Dersom jeg hadde vært borte fra bilen i 90 minutter ville jeg ha følt situasjonen så beklemt at jeg knapt ville turt å vise meg.

Påstanden om at han kom fra Trondheim og skulle til Stavanger, men via Askim høres ikke ut som annet enn en dårlig løgn for å unnskylde egen egoisme. Jeg tør hevde selvtest argumentet også blir svakt når vedkommende som koblet fra bilen først avstemte dette med betjeningen som til og med skrev en lapp som de ba vedkommende som koblet fra laderen legge på ruten. Dersom flere påtaler slik adferd vil det etterhvert bli ubehagelig å opptre på denne måten og færre vil gjøre det. Dersom vedkommende hadde vært ved bilen ville det også være enklere å ha en dialog og hele historien ville hatt et sterker skjær av ekthet.

Wibla

Sitat fra: turfsurf på søn 17. feb 2019, kl. 18:54
Dette er sannsynligvis en riktig antagelse. Men derifra til å begå selvtekt ved å plugge ut andre som lader er å krysse en linje.

Moraliser så mye man vil, men så lenge folk forholder seg til retningslinjer og lover så er det fingrene av fatet.

Selvtekt er et ganske spesifikt begrep, som du kanskje bør vurdere å lese definisjonen av igjen?

Ingen har i utgangspunktet rett til å lade hvor de vil. Ladeoperatøren bestemmer hvem som får lov til å lade hvor, og dette foregår i dette tilfellet også på privat eiendom. Da er det helt opp til ladeoperatøren å bestemme hva som blir gjort i slike tilfeller.

Ellers enig med forrige taler.
2018 Tesla Model S 75D

turfsurf

Ble det i det hele tatt gjort forsøk på å komme i kontakt med eier før man gjorde noe? Hvis det ikke er tilfelle så er det rett og slett like mye egoisme andre vei. Hva hindret den som sto i kø der å kjøre videre til en annen lader? Det var like mye ett bekvemmlighetsvalg for den personen.

Å overtale noen i kassa på Circle K er ikke fryktelig vanskelig når motpart ikke er der.

turfsurf

Sitat fra: Wibla på søn 17. feb 2019, kl. 19:07

Selvtekt er et ganske spesifikt begrep, som du kanskje bør vurdere å lese definisjonen av igjen?

Ingen har i utgangspunktet rett til å lade hvor de vil. Ladeoperatøren bestemmer hvem som får lov til å lade hvor, og dette foregår i dette tilfellet også på privat eiendom. Da er det helt opp til ladeoperatøren å bestemme hva som blir gjort i slike tilfeller.

Jeg kjenner definisjonen godt. Ja, jeg bruker den løst her, men mener det er en dekkende beskrivelse. Folk oppfører seg som om de har rett til å lade, og tar seg dermed til rette ved å koble ut andre som de mener har ladet for lenge, for mye eller bare rett og slett kjører Tesla. Og kanskje de attpåtil er personlig kristne.

Beklager om det ikke er helt etter definisjonen.

Limodriver

Sitat fra: turfsurf på søn 17. feb 2019, kl. 19:07
Ble det i det hele tatt gjort forsøk på å komme i kontakt med eier før man gjorde noe? Hvis det ikke er tilfelle så er det rett og slett like mye egoisme andre vei. Hva hindret den som sto i kø der å kjøre videre til en annen lader? Det var like mye ett bekvemmlighetsvalg for den personen.

Å overtale noen i kassa på Circle K er ikke fryktelig vanskelig når motpart ikke er der.

Har du tenkt på muligheten for Teslaeieren å avtale med/infomere betjeningen, legge telefonnr synlig i frontruten eller være tilstede dersom det var maktpåliggende å hurtiglade til 100%?

Nå hurtiglader jeg svært sjelden, men jeg er redd det er en fordel for oss begge om jeg ikke blir stående bak din bil som skal hurtiglades til 100%. Jeg er redd det kan bli en mental belastning for oss begge

turfsurf

Sitat fra: Limodriver på søn 17. feb 2019, kl. 19:16

Har du tenkt på muligheten for Teslaeieren å avtale med/infomere betjeningen, legge telefonnr synlig i frontruten eller være tilstede dersom det var maktpåliggende å hurtiglade til 100%?

Nå hurtiglader jeg svært sjelden, men jeg er redd det er en fordel for oss begge om jeg ikke blir stående bak din bil som skal hurtiglades til 100%. Jeg er redd det kan bli en mental belastning for oss begge
Ja, det har jeg. Og ja, han burde absolutt gjort både det ene og det andre. Jeg synes det er forkastelig å okkupere hurtigladere på måten det her er gjort, gitt at visse antagelser hver stemmer.

Så du trenger nok ikke være redd for å bli stående i køen bak meg, siden jeg sjelden hurtiglader mere enn noen og 80% (på i3 60Ah), og så er jeg så heldig at jeg stort nok batteri på Teslaen til å komme meg på hytta. Mye for å slippe ladekø (ja, med Tesla på SuC og).

Det som jeg derimot påpeker er at de som plugger ut andre basert på at deres tid er viktigere enn andres er minst like store egoister. Dette uten å faktisk vite noe om årsaken. I tillegg så er de jævlig feige, jeg vil like å se de gjøre dette når eier er til stede.

elbil-1

Det kommer til å bli festlige tilstander på ionity laderne fremover med fastpris på 80,- for en lading.

Garantert mange som vil tyne ut 100% lading da!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA