Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk på ladeplassen

Startet av sylwester, tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:42

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: Amatøren på søndag 17. februar 2019, klokken 15:08
Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 15:04
Har alle SuperChargerene til Tesla på veien blitt skrudd av eller?

Er ikke sikkert at han har gratis superlading på Tesla sine SuC.

Han er vel som alle andre: Vil ha det som er gratis.

Når det er gratis har jo han like stor rett som alle andre. Enten det er Leaf, e-up!, g-Golf, Ampera-e eller Tesla....

Slik er folk......

Slik er _noen_ folk ;) Min erfaring at de som regel har mye penger og/eller er «personlig kristne». Det vil si, ufordragelig grådige. Selv om en har retten på sin side, så er en fremdeles en ufordragelig person (som fortjener å bli satt på plass).

Løve

Sitat fra: turfsurf på søndag 17. februar 2019, klokken 16:05
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 17. februar 2019, klokken 15:44
Det er ikke god ladeskikk å fullade på hurtiglader. Som et minimum kan man forvente at bilen flyttes når ladehastigheten har blitt så lav at den tilsvarer det man oppnår på AC-lading.
Her var vel hurtiglading gratis. Mange Tesla har 11kW på AC, og lader med mere enn det til høyt på nitti tallet. Å avbryte andres lading uten å vite hva den personen trenger av lading er selvtekt, i beste fall uforskammet, og strengt tatt på grensen til ulovlig (andres eiendom). Ja, det er kjedelig å stå i kø, men å sette din egen tid foran andres uten å vite mere om saken er egoistisk og uforskammet. Jeg hadde klikket i vinkel om noen uten videre hadde plugget meg ut mens jeg ladet. Er bilen ferdigladet er saken helt annerledes. Ellers får du pent vente, og så får man heller spørre om årsak når vedkommende dukker opp, og så evt benytte anledningen til litt voksenopplæring.

På en hurtiglader er en ferdigladet ved 80%, maks 90%. Har du problemer med å bli plugget ut etter det så er du egosentrisk og hensynsløs.

Pippus

Sitat fra: Limodriver på søndag 17. februar 2019, klokken 15:58
Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 17. februar 2019, klokken 15:44
Det er ikke god ladeskikk å fullade på hurtiglader. Som et minimum kan man forvente at bilen flyttes når ladehastigheten har blitt så lav at den tilsvarer det man oppnår på AC-lading.

Minner litt om en fersk e-Golf-eier som jeg opplevde på en plass med ladekø. Han satt inne på McDonalds og bilen var fulladet. Jeg spurte pent om han kunne flytte bilen og han svarte at han skulle komme ut om ikke så veldig lenge.

Jeg kan ikke være mer enig.

Jeg synes diskusjonen bærer preg av en form for selvrettferdiggjøring av egne synspunkter. « god ladeskikk(..folkeskikk?)» er et subjektivt vurdert rett eller galt av andre menneskers adferd. Dette må ikke blandes med lover og regler. Regler i dette tilfellet kan være skiltet makstid på lading el.l. Hvis det ikke er nærmere angitt regler som regulerer ladingen, så kan man jo vær så frustrert man vil uten at dette gir rett til å plugge ut andre ( hvilket også kan være ugreit mtp. inngripen i andres privat eiendomsrett)
Hva hvis noen mener at det er god ladeskikk å bare lade i 30 min. Hvis dette overskrides er det da greit å gi bot og bank fordi noen synes at det bør være sånn?
Er det ikke da bedre å jobbe for at de som regulerer laderne og tilhørende område innfører regler som må gjelde for alle?

turfsurf

Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 16:23
På en hurtiglader er en ferdigladet ved 80%, maks 90%. Har du problemer med å bli plugget ut etter det så er du egosentrisk og hensynsløs.
Og hvem bestemmer det? Du f.eks? Hvem er egosentrisk når man setter egen tid foran andres uten å vite noe om årsak? Å ta seg til rette uten å vite noe er vesentlig mere egoistisk spør du meg, og viser lite vidsyn og mangel på evne til å se ting fra andre innfallsvinkler. Men basert på dine andre poster på forumet er jo ikke det noen overraskelse.

Jeg er ferdigladet når jeg har nok til å komme meg videre enten til neste ladestopp eller hjem. I3 120Ah lader f.eks med 49kW opp til nesten 90%. At jeg heller lader en gang til 90% i stedet for å lade til 80% og så måtte ta en ekstra stopp har ingen andre noe med.

Jeg lader stort sett ikke mere enn jeg må på hurtiglader, for jeg har bedre ting å bruke tiden min til, og ikke er det økonomisk lurt heller. Men det er altså ingen andres business.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Det funker dårlig å moralisere når man slenger den ene fordommen etter den andre på bordet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. februar 2019, klokken 16:42
Det funker dårlig å moralisere når man slenger den ene fordommen etter den andre på bordet.
Ja, interessant å se at de som er på de høyeste pidestallene og er de med størst fordommer :/
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pippus

#36
Sitat fra: turfsurf på søndag 17. februar 2019, klokken 16:34
Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 16:23
På en hurtiglader er en ferdigladet ved 80%, maks 90%. Har du problemer med å bli plugget ut etter det så er du egosentrisk og hensynsløs.
Og hvem bestemmer det? Du f.eks? Hvem er egosentrisk når man setter egen tid foran andres uten å vite noe om årsak? Å ta seg til rette uten å vite noe er vesentlig mere egoistisk spør du meg, og viser lite vidsyn og mangel på evne til å se ting fra andre innfallsvinkler. Men basert på dine andre poster på forumet er jo ikke det noen overraskelse.

Jeg er ferdigladet når jeg har nok til å komme meg videre enten til neste ladestopp eller hjem. I3 120Ah lader f.eks med 49kW opp til nesten 90%. At jeg heller lader en gang til 90% i stedet for å lade til 80% og så måtte ta en ekstra stopp har ingen andre noe med.

Jeg lader stort sett ikke mere enn jeg må på hurtiglader, for jeg har bedre ting å bruke tiden min til, og ikke er det økonomisk lurt heller. Men det er altså ingen andres business.
Som jeg skrev, det bør bestemmes av de som selger ladetjenesten. Det at du har en fornuftig tilnærming til egen bruk av ladestasjoner, kan du jo ikke benytte som et samtidig krav til andre. Da snakker vi plutselig om anarki på ladestasjonene. Hver mann og kvinne bestemmer sine egne lover...

Edit svarte feil innlegg/@løve

Espen Hugaas Andersen

#37
Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 15:04Han kom fra Trondheim, skulle til Stavanger og var stoppet i Askim. Hvordan i alle dager trenger han fullt batteri? Har alle SuperChargerene til Tesla på veien blitt skrudd av eller?
Det er 531 km mellom Askim og Stavanger. Da trenger man mer enn en fulllading for å komme seg dit, selv på en Tesla.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 16:23På en hurtiglader er en ferdigladet ved 80%, maks 90%. Har du problemer med å bli plugget ut etter det så er du egosentrisk og hensynsløs.
Teslaen hadde kanskje ikke mer enn omkring 60% når den ble plugget ut. Er det greit å plugge ut andres biler på 60%?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

Sitat fra: Pippus på søndag 17. februar 2019, klokken 16:45
Som jeg skrev, det bør bestemmes av de som selger ladetjenesten. Det at du har en fornuftig tilnærming til egen bruk av ladestasjoner, kan du jo ikke benytte som et samtidig krav til andre. Da snakker vi plutselig om anarki på ladestasjonene. Hver mann og kvinne bestemmer sine egne lover...

Edit svarte feil innlegg.
He, begynte å lure på hva i svarte jeg hadde svart deg om ja.

Ellers helt enig, man får følge ladeoperatørenes regler og norsk lov. Ellers er det bare hyggelig å snakke med folk på ladestasjoner, folk flest er positive til litt voksenopplæring. Spesielt hvis man vinkler det med at de kan spare penger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 17. februar 2019, klokken 16:50
Teslaen hadde kanskje ikke mer enn omkring 60% når den ble plugget ut. Er det greit å plugge ut andres biler på 60%?
Det er jo en Tesla. I følge Løve er det vel alltid greit å plugge ut Teslaer ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Carl Anton Stenling

Skal ikke nødvendigvis forsvare å koble fra lading. Samtidig fungerer ladeskikk tilsvarende andre former for mellommenneskelige normer. F.eks. er det ingen lov mot å stille seg foran i køen i kassen, men man kan neppe forvente at det blir behagelig dersom man hopper over køen uten å spørre først. Skikk og bruk er altså ikke det samme som hva som er lovlig.

Hvorvidt ladingen er gratis eller ikke har etter min mening lite med saken å gjøre siden det her er uansett snakk om bruk av en knapp ressurs.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

turfsurf

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 17. februar 2019, klokken 16:55
F.eks. er det ingen lov mot å stille seg foran i køen i kassen, men man kan neppe forvente at det blir behagelig dersom man hopper over køen uten å spørre først. Skikk og bruk er altså ikke det samme som hva som er lovlig.
Dette er jo en god analogi. Å plugge andre ut fra hurtiglader for å lade selv er jo nettopp å snike i køen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amatøren

#43
Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 16:20
Sitat fra: Amatøren på søndag 17. februar 2019, klokken 15:08
Sitat fra: Løve på søndag 17. februar 2019, klokken 15:04
Har alle SuperChargerene til Tesla på veien blitt skrudd av eller?

Er ikke sikkert at han har gratis superlading på Tesla sine SuC.

Han er vel som alle andre: Vil ha det som er gratis.

Når det er gratis har jo han like stor rett som alle andre. Enten det er Leaf, e-up!, g-Golf, Ampera-e eller Tesla....

Slik er folk......

Slik er _noen_ folk ;)

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Sitat fra: Limodriver på søndag 17. februar 2019, klokken 15:57
Se heller saken i et større perspektiv vedrørende elbiler som en funksjonell erstatning til fossilbil. Dersom en kommer etter slike som nettopp har startet lading og skal fylle batteriet i et par timer og en trenger litt påfyll for å komme hjem. Etter en slik økt en søndagskveld på vei hjem fra hytta tar jeg fossilbilen neste gang.
Om du synes det er slitsomt nå med en og annen Tesla med CHAdeMO adapter er det bare å glede seg til de neste 2-3 årene. Nå kommer Kia eNiro, Hyundai Kona, Audi E-tron, Jaguar i-Pace etc i stort monn fremover med CCS tilkobling og stort batteri. 1-2 timers lading på 50kW ladere blir ikke uvanlig syn langsmed veien. Situasjonen du beskriver kommer til å bli mer og mer vanlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA