Skikk og bruk på ladeplassen

Startet av sylwester, tir 18. des 2018, kl. 21:42

« forrige - neste »

xyzzy

Sitat fra: Carl Anton Stenling på man 18. feb 2019, kl. 17:48
@Amatøren: Forslaget om å differensiere i forhold til prosent og tid er fornuftig, men blir litt komplisert. Kanskje man skulle gjort det så enkelt som at etter 30 minutter så øker minuttprisen med 50 % på 50 kW-laderne?

Ladeoperatørene vil nok etterhvert måtte gjøre noe for å unngå at langkjøringselbilene lammer ladestasjonene i flere timer. Viktig at det blir tilstrekkelig insentiv for langkjøringselbilene til å bruke lynladere istedet for hurtigladere fremover.

Da må de jo faktisk tilby lynladere. Med mindre det er et sted der man kan bruke penger i nærheten - type kjøpesenter, restaurant el - ønsker nok bileierene at oppholdet blir så kort som mulig. Og om man kan bruke penger og man lader på full kapasitet, er det vel ikke akkurat et problem for hverken ladestasjonen eller interessenter i nærheten.

daktari

For meg virker det åpenbart at det ved kø bør være max. 60 minutters ladetid på 50 kW ladere. Alle småbiler kan da få fullt batteri, og alle store biler, også Chademo-Tesla, får gode 40-50 kWh påfyll som holder til 15-20 mil nye mil. Det er få steder man ikke finner en ny lader på slike avstander.

Stikker du fra bilen når det ikke er kø, og det køer etter hvert, så blir man koblet fra på 60 minutter. Ryddig, forutsigbart og deling på godene. Kunne kanskje vært 45 minutter også som grense.

At CircleK fortsatt gir bort gratis strøm gir egne utfordringer; 1 time lading svarer jo til 100 kr bruttoinntekt avhengig av hvordan man regner.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

jkirkebo

Sitat fra: daktari på ons 20. feb 2019, kl. 10:38
For meg virker det åpenbart at det ved kø bør være max. 60 minutters ladetid på 50 kW ladere. Alle småbiler kan da få fullt batteri, og alle store biler, også Chademo-Tesla, får gode 40-50 kWh påfyll som holder til 15-20 mil nye mil. Det er få steder man ikke finner en ny lader på slike avstander.

Stikker du fra bilen når det ikke er kø, og det køer etter hvert, så blir man koblet fra på 60 minutter. Ryddig, forutsigbart og deling på godene. Kunne kanskje vært 45 minutter også som grense.

Jeg pleier å lade 80-90 min. på Dokka, trenger fullt batteri vinterstid da vi ikke har innlagt strøm på hytta og jeg vil ha muligheten til å kjøre til slalombakken eller i butikken mens vi er der. Med 60 minutters grense blir jeg i så fall nødt til å ta en stopp i f.eks Hov først og gjøre matinnkjøpene der før vi kjører til Dokka og spiser. Ikke håpløst upraktisk, men defintivt mindre praktisk enn å gjøre alt i Dokka.

Med 45 minutters grense blir det dessverre alt for upraktisk. Da må jeg ut midt i måltidet for å flytte bilen, og restauranten er flere hundre meter unna hurtigladerne i Dokka.

Klart, om det kommer 100kW CCS-ladere på Dokka og Teslas adapter kommer i salg er ihvertfall ikke 60 minutter noe problem ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

daktari

Joda, upraktisk for deg men "man gjør mot andre som man vil andre skal gjøre mot seg".

Er det noen som synes det er greit å vente 90 min i bilen i kø bak en annen X/e-tron/I-pace? Da blir pausen 3 timer...

"60 min ved kø" er et kompromiss for å skape forståelse for den som lader og den som venter.
Mine I-Pace videoer

daktari

Problemet vil også bli vesentlig mindre hvis de dobler antall ladere pr lokasjon OG øker farten.
Mine I-Pace videoer

Wibla

Sitat fra: daktari på ons 20. feb 2019, kl. 17:12
Problemet vil også bli vesentlig mindre hvis de dobler antall ladere pr lokasjon OG øker farten.
Dette er jo litt av bakgrunnen for at Tesla sine superladere fungerer såpass godt som de gjør. Høy fart OG et visst antall ladere per lokasjon gjør at køene blir korte.

Jeg er kjempespent på neste utgave av superchargerne, skulle ikke forundre meg om man vil få >200kW per par, da er tiden forbi der man blir sittende og lunke på 30kW som bil nummer to om begge bilene er S/X.
2018 Tesla Model S 75D

jkirkebo

Sitat fra: daktari på ons 20. feb 2019, kl. 17:11
Joda, upraktisk for deg men "man gjør mot andre som man vil andre skal gjøre mot seg".

Er det noen som synes det er greit å vente 90 min i bilen i kø bak en annen X/e-tron/I-pace? Da blir pausen 3 timer...

"60 min ved kø" er et kompromiss for å skape forståelse for den som lader og den som venter.

Ja, står det to nytilkoblede e-Tron der når jeg kommer til Dokka har jeg valget mellom å vente i inntil ca. 100 minutter eller å bruke 15-20 minutter på å kjøre tilbake til Hov for å lade der.

Alternativet, å kun vente 60 minutter på å få lade, deretter lade i 60 minutter, deretter stille seg bakerst i køen igjen for å så lade i nye 20-30 minuttergir ihvertfall ikke noe kortere tidsforbruk.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Carl Anton Stenling

En mulig tilnærming er som nevnt at en av hurtigladerne merkes som ekspress max. 30 min. Da unngår man ihvertfall at hele ladestasjonen settes ut av drift av langtidsladende.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

lars667

Har ikke lest hele tråden her, men kan ikke skjønne annet enn at leverandørene av ladestrøm her kan få til noe køstyring/varsling osv i appen etterhvert. Slik som det er nå, vet du jo ikke om det står noen i kø med mindre du ser på bilen, og folk har ikke noen måte å kontakte deg på annet enn ved å slå opp bilnummer. Kobling av brikke mot app burde også være mulig å få til, slik at det ikke er bare ved registrering av lading med app en kan se status, også ved bruk av brikke. De fleste vil vel skynde seg litt hvis de ser det er kø? Om noen har spesielt behov for de siste 10%, vil de kanskje også betale litt ekstra for det. En kunne også sett for seg at leverandør styrte antall ekspresskøer via apper.

En annen ting er at appen kunne gitt deg køplass. Det ville gjort opplevelsen mindre stressende om en måtte sitte og være på hugget for ledig ladeplass.

Her mener jeg i alle fall det er stort potensiale i appene.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Pippus

Uansett hvordan man snur og vender på problemet, så er den beste løsningen på sikt utelukkende mer tilgang på energi. Enten gjennom flere oppgraderte lynladere, men helst gjennom flere ladepunkt. Summen av økt ladebehov kan, når man ser stort på det, kun dekkes av økt sum tilgjengelig energi.

Er det utfart og fare for kø på lader, ja så er det slik det er. Det vil nok være et «Tak» på hvor stor overkapasitet det er forsvarlig for leverandører å drifte. Køordninger etc. Vil kunne bidra til å redusere høye skuldre.

Er man av typen som får fnatt av å sitte å vente i ladekø og kobler ut andres bil i selvrettferdiggjort harme, så er kanskje ICE et periodisk alternativ?

Rollep

Det er når man ser hvor store problemer det er allerede nå etter kun få prosent har gått over til elbil som man lurer på om ikke det smarteste er å droppe planene om overgang til rent elektrisk bilhold. Rett og slett alt for mange ulemper totalt sett. Etterhvert som bompengefritak og andre fordeler forsvinner tror jeg mange vil gå tilbake til ICE bil igjen.

lars667

Sitat fra: Rollep på ons 20. feb 2019, kl. 18:54
Det er når man ser hvor store problemer det er allerede nå etter kun få prosent har gått over til elbil som man lurer på om ikke det smarteste er å droppe planene om overgang til rent elektrisk bilhold. Rett og slett alt for mange ulemper totalt sett. Etterhvert som bompengefritak og andre fordeler forsvinner tror jeg mange vil gå tilbake til ICE bil igjen.

Jeg personlig tror infrastrukturen kommer til å bli mye bedre. Samtidig blir det det bedre og bedre biler, med lengre rekkevidde, og mer av ladingen til mellomlange turer vil foregå hjemme fordi flere kommer seg helt fram (hvor mange har hyttevei på over 25-30 mil?). Ladingen går også raskere. Hovedproblemene synes å være i forbindelse med hytte/helgeutfarter med dårlig utbygd infrastruktur. Det er mulig noen bør vente med å gå over til el på hyttebilen, men tror egentlig det er et fullt løsbart problem, og kanskje litt overdrevet.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

automat

Sitat fra: Rollep på ons 20. feb 2019, kl. 18:54

Dette var svartmaling. Men det må noen forutsetninger på plass først, før ladetrøbbelet forsvinner.
1. Sakteladende kortrekkeviddebiler må bort (må være i et så lite mindretall at de ikke er relevante).
2. Sakteladende biler uten temperaturstyring av batteriet må bort.
3. Folk må lære seg å ikke lade fullt, samt ikke å lade på kaldt batteri.
4. Det må på plass finansieringsløsninger for å dekke utbygging. Jeg tror ikke ren brukerbetaling er nok. Kanskje en egen liten engangsavgift på elbiler, som går til hurtigladernettverk?

Tesla har jo klart å skalere opp sitt superladernettverk ganske brukbart, og det viser jo at dette er mulig. Men så lenge det bruktimporteres gamle Leaf'er over en lav sko, så kan det jo ta noen år før elbilbestanden har "riktig" sammensetning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Trekkoppbil

Det var bombastiske uttallelser i siste innlegg.
I de fleste tilfeller trur jeg de sakteladene bilene kunne vært unngått hvis deres bilister hadde vært  litt hensynfulle og taktiske med ladinga.
Som regel trur jeg ikke det er bilen som er sakteladene, men bilisten. Hvis man lader med høy SOC og låg temperatur, så går det sakte. Ofte kan det løse seg hvis man kun lader noen få minutter så man har til å komme fram til neste hurtiglader. Når man kommer til neste hurtiglader, så har man gjerne noen grader høyere temp, og lågere SOC, og man får mer normal ladehastighet. Kunsten er å kjøre batteriet ganske tomt og med litt lunk før man lader, og gjerne avbryte hurtiglading når batteriet er halvfull, så man tar mange kartvarige ladestopp.

Det kan se ut som at en viktig finansiering av hurtigladere, skjer nettopp av sakteladene biler som står der.

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på tor 21. feb 2019, kl. 23:42
Det var bombastiske uttallelser i siste innlegg.
I de fleste tilfeller trur jeg de sakteladene bilene kunne vært unngått hvis deres bilister hadde vært  litt hensynfulle og taktiske med ladinga.
Som regel trur jeg ikke det er bilen som er sakteladene, men bilisten.
Innlegget var satt på spissen selvfølgelig.

Du har rett i at å lære opp bilister til «riktig» hurtiglading vil ha god effekt. Men her har man en uendelig lang vei å gå, med stadig nye elbilister. Og noen vil aldri lære det.

Da gjenstår det at teknologien gjør at bilene ikke er tregladede. I praksis betyr det at dagens elbilpark i stor grad må skiftes ut. Eller ihvertfall utgjøre en ubetydelig andel.

Vi har altså noen år igjen.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA