Skikk og bruk på ladeplassen

Startet av sylwester, tir 18. des 2018, kl. 21:42

« forrige - neste »

Wibla

Det kommer nok til å bli et større press på ladeoperatørene for å oppgradere 50kW-laderne til 150kW.

Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor en TMX ikke bare bruker superladerne på den strekningen, koster ikke mange kronene i strøm.
2018 Tesla Model S 75D

Magnus Hansen

Sitat fra: Wibla på søn 17. feb 2019, kl. 17:17
.
Jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor en TMX ikke bare bruker superladerne på den strekningen, koster ikke mange kronene i strøm.

Det står at teslaeieren hadde dratt inn til Askim mens bilen ladet. Kan vel kanskje tippe at han kjente noen i nærheten som kom og hentet han. Og at det var nettopp derfor han la inn langt ladestopp nettopp der.

Øyvind.h

Sitat fra: Limodriver på søn 17. feb 2019, kl. 15:57
Tidligere var det en gylden regel i krisesituasjoner at kvinner og barn skulle ha forrang til redning foran menn. Det skulle være interessant å se hvordan slikt ville fungere i dag med slike holdninger til noe så banalt som mest strøm på mitt batteri uansett hvor vanskelig jeg gjør andre sin situasjon.

Jeg husker godt den gangen jeg satt i ladekø i Leaf utenfor McDonalds på Berger klokken 21:30 med to biler foran meg i køen. I bilen foran i køen (for øvrig en eGolf) satt det en ung kar alene, men selv om vi var 5 pers i min bil hvorav en unge på 2 og en på 5 som var rimelig klare for å komme seg hjem spurte jeg ikke om å få snike i køen.  Nå tror jeg vi ventet godt under en time, men det var en av erfaringene som gjør at det er uaktuelt å kjøre langtur med lite batteri, og også en av grunnene til at jeg gruer meg litt ift hurtiglading når jeg senere i år bytter fra Tesla til Audi.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 17. feb 2019, kl. 16:48
Sitat fra: Løve på søn 17. feb 2019, kl. 15:04Han kom fra Trondheim, skulle til Stavanger og var stoppet i Askim. Hvordan i alle dager trenger han fullt batteri? Har alle SuperChargerene til Tesla på veien blitt skrudd av eller?
Det er 531 km mellom Askim og Stavanger. Da trenger man mer enn en fulllading for å komme seg dit, selv på en Tesla.

Og jeg som trodde SC var så himla bra fra Tesla at en ikke trengte å lade i evigheter på hvert eneste stopp..

Limodriver

Sitat fra: turfsurf på søn 17. feb 2019, kl. 16:34
Å ta seg til rette uten å vite noe er vesentlig mere egoistisk spør du meg, og viser lite vidsyn og mangel på evne til å se ting fra andre innfallsvinkler. Men basert på dine andre poster på forumet er jo ikke det noen overraskelse.

Vær så snill - hold debatten orientert rundt sak.

Holdningene noen tilkjennegir er en god grunn for å ikke bruke elbil til turer som er lenger enn bilens rekkevidde på én lading. Denne gangen var det en uforutsett endring av ruten som forårsaket behovet for å hurtiglade.

Jeg har ingen problemer med å stå i kø, men jeg har problemer med emennesler som ikke klarer å forstå andres behov sett opp i mot egen egoisme. I hovedsak er det raskere å hurtiglade to ganger enn å tvinge inn lading fra 80-100%. Imidlertid kan en selvfølgelig risikere å bli stående bak en slik som seg selv på neste ladestasjon og da er det bedre å sikre seg uansett hvilke ulemper det forårsaker for andre.

Limodriver

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søn 17. feb 2019, kl. 16:50
Sitat fra: Løve på søn 17. feb 2019, kl. 16:23På en hurtiglader er en ferdigladet ved 80%, maks 90%. Har du problemer med å bli plugget ut etter det så er du egosentrisk og hensynsløs.
Teslaen hadde kanskje ikke mer enn omkring 60% når den ble plugget ut. Er det greit å plugge ut andres biler på 60%?

Faktum er 80% og bilen hadde stått forlatt i 90 minutter.

Det hører også med til historien at de ansatte har problemer med at lokale parkerer bilen ved hurtigladere for å fullade bilen og dermed blokkerer lading for andre trengende. De lokale skal sikkert kjøre veldig langt neste dag. Strømmen i vanlig stikkontakt pleier å ha god virkning den også, dog noe mer langsomt.

Jeg forstår ikke at de som argumenterer for å kunne fulladet ved hurtigladere ikke forstår at effekten blir endret prismodell som ikke favoriserer den type fullading ved hurtigladestasjoner. Dette til tross for at de ikke vet hvilke viktige gjøremål de som fulladet har som bør prioritere dem foran andre.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Limodriver på søn 17. feb 2019, kl. 17:36Faktum er 80% og bilen hadde stått forlatt i 90 minutter.
Hvordan sjekket du det før du plugget ut bilen?

Og hvorfor ikke nevne det i den første posten, for å unngå å virke som en egoistisk dust som plugger ut andres biler?

Men selv ved 80% er det greit å vite at Tesla lader med full effekt. Faktisk nesten helt opp til 90%.

https://youtu.be/qS3ulrEhLAg?t=153
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på søn 17. feb 2019, kl. 17:29Og jeg som trodde SC var så himla bra fra Tesla at en ikke trengte å lade i evigheter på hvert eneste stopp..
SC er bra - fullstendig overlegent 50 kW laderne. Men jeg antar at Teslaeieren ladet på den måten som var mest praktisk i sin egen hverdag - og jeg har i likhet med deg ingen forutsetninger for å overprøve det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Wibla

Sitat fra: Limodriver på søn 17. feb 2019, kl. 17:36
Faktum er 80% og bilen hadde stått forlatt i 90 minutter.

Det hører også med til historien at de ansatte har problemer med at lokale parkerer bilen ved hurtigladere for å fullade bilen og dermed blokkerer lading for andre trengende. De lokale skal sikkert kjøre veldig langt neste dag. Strømmen i vanlig stikkontakt pleier å ha god virkning den også, dog noe mer langsomt.

Jeg forstår ikke at de som argumenterer for å kunne fulladet ved hurtigladere ikke forstår at effekten blir endret prismodell som ikke favoriserer den type fullading ved hurtigladestasjoner. Dette til tross for at de ikke vet hvilke viktige gjøremål de som fulladet har som bør prioritere dem foran andre.

Hvis det var en X75D og batteriet hadde 80% ved frakobling etter 90 minutter så parkerte den på laderen med godt under 20% batteri, da har de nok droppa lading på Nebbenes, og teslaeieren var nok gira på å få fylt dette batteriet mest mulig opp før han kjørte videre, selv om det er jævlig egoistisk.

Eksempel på rute, med en X75D:

Bildet viser 86%, jeg la inn 37kW ladeeffekt i 90 minutter via ChaDeMo.

90 minutter på ChaDeMo med 80% ved frakobling tilsier egentlig at det mest sannsynlig er en X90D.

2018 Tesla Model S 75D

Espen Hugaas Andersen

Personlig hadde jeg ikke vurdert å plugge ut en annen bil før den var over 90%. Man har ingen anelse hvilke konsekvenser man forårsaker for de man plugger ut. Man bør ikke bare være egoistisk og tenke på sine egne behov.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Wibla

Personlig ville jeg prøvd å få tak i bileieren først.
Det finnes en oppslagstjeneste for regnummer i dette landet, og folk flest har mobilnummer offentlig tilgjengelig.

Har selv brukt dette for å få tak i en kar som hadde problemer med en ladekabel som tok sikringene til ladestasjonen på jobb.
2018 Tesla Model S 75D

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Wibla på søn 17. feb 2019, kl. 17:57
Personlig ville jeg prøvd å få tak i bileieren først.
Det finnes en oppslagstjeneste for regnummer i dette landet, og folk flest har mobilnummer offentlig tilgjengelig.

Har selv brukt dette for å få tak i en kar som hadde problemer med en ladekabel som tok sikringene til ladestasjonen på jobb.
Helt klart det beste. Og om de sier - nei, jeg trenger 90%, så får man bare respektere det.

Men folk er nok mye mer velvillige når folk ikke bare tar seg til rette.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Wibla på søn 17. feb 2019, kl. 17:51
Hvis det var en X75D og batteriet hadde 80% ved frakobling etter 90 minutter så parkerte den på laderen med godt under 20% batteri, da har de nok droppa lading på Nebbenes, og teslaeieren var nok gira på å få fylt dette batteriet mest mulig opp før han kjørte videre, selv om det er jævlig egoistisk.

Om jeg skulle kjørt fra Askim og ville hoppet over Nebbenes er nok 90%+ nødvendig ja, selv med X90D. Vinter og motorvei drar mye strøm. Kan fort se 300Wh/km+ i snitt bort til Kolomoen.

Når det er sagt - hadde jeg stått i Askim og forsøkt å lade for å slippe nebbenes, men opplevde kø bak meg av ventende biler, ville jeg helt klart lagt inn pause på Nebbenes for å være hyggelig.
Xpeng G6 AWD Performance

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2023, VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Limodriver på søn 17. feb 2019, kl. 17:29
Jeg har ingen problemer med å stå i kø, men jeg har problemer med emennesler som ikke klarer å forstå andres behov sett opp i mot egen egoisme.
Vel, jeg påstår som sagt tidligere at det er mere egoistisk å handle kun ut fra egne antagelser, uten å vite hvorfor andre gjør som de gjør.

Jeg er helt enig i det du skriver over, men det rettferdiggjør ikke på noen som helst måte selvtekt.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

Orbit

Ladeoperatørene kunne hjelpe både seg selv og kunder ved å tilby køprognose i app for de forskjellige laderne. Dersom en ikke er kjent i området er det lett å stoppe på "den opplagte" laderen, men det er også den som mange andre velger. Operatørene ser også at det tar langt tid før folk "finner" nye lokasjoner, men ved å hjelpe til med å vise hvor det er liten mulighet for kø kan ladingen fordeles bedre. Jeg kjører i alle fall personlig heller en 10 minutters omvei til en lokasjon jeg vet det "aldri" er kø på, enn å bruke ukjent tid i ladekø.

Bare noe så enkelt som å monitorere om det bare er noen få minutter tomgang mellom hver ladesesjon, kunne blitt brukt som en god indikasjon i app'en på at det er biler i kø på stedet. Det er ikke alltid det er kartleser/ladeapp-operatør i passasjersetet som kan følge med underveis......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA