Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skikk og bruk på ladeplassen

Startet av sylwester, tirsdag 18. desember 2018, klokken 21:42

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Panduck på fredag 22. mars 2019, klokken 20:31
Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 12:34
7. NVE diktaturet hindrer ladeoperatørene å legge opp rettferdig prissetting på hurtigladere. Ønsket til operatørene er i kWh og ikke pr. minutt, men ønsket dems er å ha kWh opp til en viss batteriprosent og så pr. minutt etterpå slik at folk ikke bruker plassene som parkeringsplasser.

Muligens litt offtopic men, hvor har du det fra at de ønsker dette? Jeg finner det litt rart at de har lov til å gjøre det på AC ladere men ikke på DC ladere. Hva er eventuelt grunnen til det? Jeg betaler pr kWh på fortum sine AC ladere. Jeg tror ikke Fortum eller GK ønsker dette på hurtigladere, for å forhindre at folk opptar plass lengre enn nødvendig.

NVE har da overhode ikke noe mening om prissetting på hurtigladere og AC-ladere! Ikke er de et diktatur, men et direktorat under olje og energidepartementet, som følger forvaltningsmessige prinsipper -og det skal vi være glade for.

Ladeoperatørene står fritt til å lage sine egne prismodeller, så er det markedet som avgjør om disse er fornuftige eller ikke. Ishavsveien/Arctic Roads prøvde seg på en abonnementsmodell til hinsides priser og gikk nedenom og hjem.

Arctic Roads Frank Hugo Storelv startet i stedet opp Movel for å tilby lading med lock-inn priser til borettslag....
 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Panduck

Sitat fra: opheim på lørdag 23. mars 2019, klokken 11:33
I flere andre land, bl.a Sverige, er det ikke unormalt å møte ladestasjoner med kortterminal.

Jeg har kjørt en god del i Sverige, og tur med i3 gjennom Europa. Det er ikke vanlig med kortterminal, jeg vil beskrive det som "unormalt" å møte det. I Sverige er det vel e-on som har det. e-on har det ikke i Danmark. Og de som har kortterminal løser ting ved at man "forhåndsbetaler" for et visst antall minutter. Samme var det på de 2 laderene jeg så i Tyskland som hadde kort. Det er vel "lad for 50kr" på e-on? Altså ingen god løsning når man kun trenger litt strøm.

opheim

Sitat fra: Panduck på lørdag 23. mars 2019, klokken 13:52
Sitat fra: opheim på lørdag 23. mars 2019, klokken 11:33
I flere andre land, bl.a Sverige, er det ikke unormalt å møte ladestasjoner med kortterminal.

Jeg har kjørt en god del i Sverige, og tur med i3 gjennom Europa. Det er ikke vanlig med kortterminal, jeg vil beskrive det som "unormalt" å møte det. I Sverige er det vel e-on som har det. e-on har det ikke i Danmark. Og de som har kortterminal løser ting ved at man "forhåndsbetaler" for et visst antall minutter. Samme var det på de 2 laderene jeg så i Tyskland som hadde kort. Det er vel "lad for 50kr" på e-on? Altså ingen god løsning når man kun trenger litt strøm.

Ah, ja det er jo ikke en fullgod løsning. Har bare sett det på en håndfull ladere der tilfeldig, ikke prøvd dem. Burde i så fall vært som parkeringsautomat, typ registrere for feks 200,- og så avslutte med kortet på nytt for å få regnet korrekt belastning basert på faktisk anvendt tid.

Nei, Audi sin løsning er nok den absolutt smidigste sånn rent praktisk, men ikke til den prisen - da skal du ha et vesentlig større behov for hurtiglading enn gjennomsnitts-elbilisten.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: opheim på lørdag 23. mars 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.

Egentlig pussig at ikke dette er standarden. I flere andre land, bl.a Sverige, er det ikke unormalt å møte ladestasjoner med kortterminal. I disse dager, med Apple Pay og andre suverene kontaktløse muligheter, burde dette vært den enkleste og beste måten å betale for lading på.

Mulig Apple Pay og slikt er bedre, men kontaktløs betaling med vanlig bankkort har for store begrensninger både i tid og beløp for å duge til betaling av lading. Ta f.eks Fortum sine ladere i Østerdalen, de koster 4,- pr. minutt. Med begrensning på maks 200 kroner betyr det at man må ut etter 50 minutter og starte lading på nytt. Dessuten kan ikke beløp reserveres over så lang tid, så man må velge ladetid på forhånd også. Upraktisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Biltesteren.no

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 23. mars 2019, klokken 11:27
Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00
Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 14:13
Nøkkelknippet mitt består av:

RFID:
Elbilforeningen (Koblet til Lyse/BKK, Grønn Kontakt, Fortum og Circle K)
Grønn Kontakt (Også koblet til Circle K)
Fortum
Clever (Danmark) Prepaid
Plugsurfing (Som også fungerer på Ionity, Fortum, Clever o.s.v.)

Det hadde vært en drøm at man kunne brukt kun 1 RFID brikke i hele verden egentlig.

Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.

Enda enklere: Bruke bilen som RFID slik Tesla gjør det. I en felles løsning som fungerer hos alle ladeoperatører i hele Europa. Registrere seg en gang et sted - lade overalt automatisk.

Her er det flere som bruker samme bilen i forskjellige ærender og man ønsker å betale separat selv. Og når jeg tester elbiler så blir det unfair at eieren blir belastet for ladinger.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Biltesteren.no

Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00
Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 14:13
Nøkkelknippet mitt består av:

RFID:
Elbilforeningen (Koblet til Lyse/BKK, Grønn Kontakt, Fortum og Circle K)
Grønn Kontakt (Også koblet til Circle K)
Fortum
Clever (Danmark) Prepaid
Plugsurfing (Som også fungerer på Ionity, Fortum, Clever o.s.v.)

Det hadde vært en drøm at man kunne brukt kun 1 RFID brikke i hele verden egentlig.

Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.

Hvordan forenkler dette arbeidet når man skal dokumentere bruk, og hvordan skal volumrabatter fungere når man betaler med bankkort. Bankkort kan man ikke klare å lage identifisering hvem som lader egentlig.

Elbilblogger og fulltime YouTuber

Rollep

Sitat fra: opheim på lørdag 23. mars 2019, klokken 11:33
Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.
Audi «løser» dette nå med sitt ladekort som følger med e-tron (og rfid auto-autentisering i bilen fra 2. halvår 2019), hvor all betaling går gjennom Audi og kortet gir tilgang på 70.000 ladestasjoner i hele Europa. Ulempen er jo at de mener den «forenklingen» er verdt herlige 189,- pr måned i abonnement selv om ladeprisen er den samme som du får «gratis» direkte hos ladeoperatøren.
Da er Porsche Charging Service billigere, koster kun 25 NOK per måned :)

https://www.electrive.com/2019/02/05/porsche-now-offers-charging-in-five-nations/
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Joltus

Mulig å bruke nfc brikka i visakortet?

Electrix

Sitat fra: EVLars på lørdag 23. mars 2019, klokken 16:01
Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00
Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 14:13
Nøkkelknippet mitt består av:

RFID:
Elbilforeningen (Koblet til Lyse/BKK, Grønn Kontakt, Fortum og Circle K)
Grønn Kontakt (Også koblet til Circle K)
Fortum
Clever (Danmark) Prepaid
Plugsurfing (Som også fungerer på Ionity, Fortum, Clever o.s.v.)

Det hadde vært en drøm at man kunne brukt kun 1 RFID brikke i hele verden egentlig.

Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.

Hvordan forenkler dette arbeidet når man skal dokumentere bruk, og hvordan skal volumrabatter fungere når man betaler med bankkort. Bankkort kan man ikke klare å lage identifisering hvem som lader egentlig.
Flytoget har jo i mange år hatt en enkel løsning der man bare trekker bankkort/kredittkort uten kode. Ved påstigning Gardermoen trekker man kortet og velger avstigningsted, skal man motstatt vei finner systemet selv ut hvor man reiser fra ved å se på hvilken automat man trakk kortet på. Man må da trekke samme kortet ved avstigning Gardermoen for kontroll, de kan da gjenkjenne kortet.

I tillegg kan man lage bruker på flytoget.no og legge inn kortet sitt der og vips kommer kvittering fram. Da kan man også velge å få kvitteringer på mail etter hver tur, genialt for oss som reiser en del i jobb. Jeg kan ikke se for meg at det skulle være noe problem å legge til en bonusordning.

Spørsmålet er nok heller om folk faktisk vil trekke kortet sitt på alskens avsides steder langt fra folk...

For min egen del er det veldig praktisk å bare ha brikka i bilen, men litt upraktisk å måtte bestille brikker på forhånd. Nå har vel GK og Fortum uansett en god løsning med at man kan betale med kort på stedet ved å laste ned appen og legge inn kortet der og starte lading med appen. Da får man fremdeles laveste pris og bonus med GK.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

OhmPaPa

Sitat fra: EVLars på lørdag 23. mars 2019, klokken 15:45
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 23. mars 2019, klokken 11:27
Sitat fra: Myrknir på lørdag 23. mars 2019, klokken 10:00
Sitat fra: EVLars på fredag 22. mars 2019, klokken 14:13
Nøkkelknippet mitt består av:

RFID:
Elbilforeningen (Koblet til Lyse/BKK, Grønn Kontakt, Fortum og Circle K)
Grønn Kontakt (Også koblet til Circle K)
Fortum
Clever (Danmark) Prepaid
Plugsurfing (Som også fungerer på Ionity, Fortum, Clever o.s.v.)

Det hadde vært en drøm at man kunne brukt kun 1 RFID brikke i hele verden egentlig.

Eller enda enklere. Bruke kontaktløs betaling rett fra bankkortet.

Enda enklere: Bruke bilen som RFID slik Tesla gjør det. I en felles løsning som fungerer hos alle ladeoperatører i hele Europa. Registrere seg en gang et sted - lade overalt automatisk.

Her er det flere som bruker samme bilen i forskjellige ærender og man ønsker å betale separat selv. Og når jeg tester elbiler så blir det unfair at eieren blir belastet for ladinger.

I slike tilfeller kan man da bruke kontoen hos leverandøren og sperre for at bilen skal brukes som ID ved lading. Så må man bruke hver sin RFID/app/whatever.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA