Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Sandvika på fredag 11. desember 2020, klokken 20:01
Sitat fra: emurof på mandag 07. desember 2020, klokken 20:18
Sitat fra: Tiger123 på lørdag 05. desember 2020, klokken 11:00Ved hvilken kurs synes du Tesla-aksjen vil være overvurdert, og du vil selge?

Enkelte her driver ikke med trading men investering, og planlegger ikke å selge noe som helst på kanskje flere tiår.

Langsiktig investering i minifutures der altså?

Nei, Mini Futures er bare "lek" med litt mindre summer. Der kan man satse både på at aksjen går opp og ned, alt etter som man selv ønsker. Det har også lite å si hva selve kursen på TSLA ligger på. Det som betyr noe er i hvilken retning den beveger seg, og hvor mye. Om noen har et kursmål på 1 eller 1000 ellers er dermed irrelevant. Når aksjen går høyt opp kommer det også stadig mye Mini Futures som tar over for eldre som har fått lavere gearing over tid (og omvendt hvis den skulle gå mye ned).

Sandvika

Kjenner finansmarkedene veldig godt etter 20år som investor. . Måtte bare påpeke selvmotsigelsen i det du skriver påtvers av poster.

"Retning som betyr noe, men at kursmål er irrelevant". Paradokset er totalt. Høres ut som noe man plukker opp på en YouTubekanal med rabattlink til en tvilsom traderplatform.
Fleip til side. Hvordan vet du om en aksje skal opp  eller ned om du ikke har gjort deg opp en mening om kursmål???

Når jeg scroller gjennom her leser jeg den skråsikre spådommer etter den andre fra folk som mener å "forstå" forrettningsmodellen til Tesla så godt at man ikke trenger å gidde å finne frem kalkulatoren å regne det hjem engang.

Om man i fullt alvor tror at andre undervurderer så må man i det minste ha en idé om hvor prisen skal være selv. 

z4rd

#3752
Problemet er vel at ingen vet hvor den skal være - det samme gjelder de som undervurderer aksjen - det har de siste årene vist oss ganske tydelig, men alle parter snakker og argumenterer som om de sitter på sannheten. Det er vel de færreste av oss som tar seg bryet med å trykke litt i kalkulatoren, men selv de som har gjort det, har bommet grovt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

emurof

Sitat fra: Sandvika på lørdag 12. desember 2020, klokken 01:03Kjenner finansmarkedene veldig godt etter 20år som investor. . Måtte bare påpeke selvmotsigelsen i det du skriver påtvers av poster.

Det virker heller som du ikke vet hva jeg snakker om. Har du benyttet deg av Mini Futures før? Det er ingen selvmotsigelser i det jeg skriver, så du bør vurdere hva du egentlig har lært deg i løpet av disse påståtte 20 årene. Her ser vi kanskje enda et eksempel på at den "gamle garde" er akterutseilt ved at dere ikke er oppdatert på hvordan markedet fungerer i dag og hvilke muligheter som finnes der nå.

2020 har vært et spesielt år, og kanskje dere som har gått glipp av den sinnssyke oppgangen i markedet er litt bitre? Og for ordens skyld vil jeg påpeke at vi neppe vil få et slikt år igjen med det første, og har nettopp derfor påpekt at jeg ikke vet hvor Tesla vil ligge på kortere sikt.

Sitat"Retning som betyr noe, men at kursmål er irrelevant". Paradokset er totalt. Høres ut som noe man plukker opp på en YouTubekanal med rabattlink til en tvilsom traderplatform.

Såvidt jeg vet finnes det lite videoer om Mini Futures på YouTube, da det ikke er noe som er særlig "i vinden" internasjonalt. Folk handler som regel med opsjoner. Er Nordnet en tvilsom traderplattform?

Jeg kan ikke se at du har redegjort for noe paradoks heller. Du bare fortsetter med personangrep uten å engang gidde å prøve å argumentere engang. Men det er kanskje også poenget ditt - angripe personene slik at de skal trekke seg unna så du får fri bane?

Men igjen: Jeg er ikke avhengig av noe kursmål. For meg er det retningen som betyr noe, og eventuelle hendelser som påvirker kursen. En mulig hendelse er S&P 500, og da tenkte jeg det var naturlig at aksjen ville kunne stige. Da må jeg ha en plan for hva jeg gjør da, uavhengig av hva TSLA ligger på. Hvis jeg tenker meg at det vil skje en pullback etter at TESLA er inkludert, så må jeg vurdere om jeg vil selge med gevinst før, eller kjøpe enda flere Mini Futures i etterkant og satse på oppgang senere. Uansett vil jeg senere ha mulighet til å kjøpe nye Mini Futures med høyere gearing, siden gearingen går nedover etter hvert hvis aksjen går langt i en gitt retning - dersom jeg mener at situasjonen er slik at Mini Futures er hensiktsmessig for meg.

Om TSLA ligger på 600 eller 700 er ikke relevant for meg.

SitatFleip til side. Hvordan vet du om en aksje skal opp  eller ned om du ikke har gjort deg opp en mening om kursmål???

Ingen vet noe som helst. Det er derfor man må tenke på at det er risiko her. Jeg har tatt det jeg mener er en akseptabel risiko for min egen situasjon. Men i forbindelse med S&P 500 var det naturlig for meg å tenke at det var stor sannsynlighet for at aksjen ville stige, noe den også har gjort.

Men bare fordi jeg tenker meg at aksjen vil kunne stige eller synke på kort sikt så betyr ikke det at jeg har noe bestemt kursmål.

SitatNår jeg scroller gjennom her leser jeg den skråsikre spådommer etter den andre fra folk som mener å "forstå" forrettningsmodellen til Tesla så godt at man ikke trenger å gidde å finne frem kalkulatoren å regne det hjem engang.

Hvilke skråsikre spådommer har jeg kommet med? Jeg har tvert imot gjentatte ganger påpekt at det er umulig å sette noe kursmål på kort sikt. Det jeg har sagt er at jeg mener selskapet vil vokse over tid, og mener det er svært sannsynlig at de vil nå målene sine, og da mener jeg det er naturlig at prisingen vil være høyere enn den er i dag.

SitatOm man i fullt alvor tror at andre undervurderer så må man i det minste ha en idé om hvor prisen skal være selv.

Og da er vil tilbake til det å drive med trading i aksjen, mot å holde på den over flere år, kanskje flere tiår. Jeg har altså ingen ideer om hvor prisen skal være på kort sikt. Derfor trader jeg heller ikke med Tesla-aksjene mine, men kjøper og holder på dem, med en plan om å holde på dem lenge.

Derimot benytter jeg meg av gearede derivater for mer kortsiktig spekulasjon, men her handler det mer om å "gamble på" hva jeg tror retningen på aksjen vil være på kortere sikt. Dette gjør jeg også med mindre summer nettopp fordi det er større risiko ved at utvikling i det underliggende instrumentet gir langt større utslag i derivatene. Jeg har altså ikke noe kortsiktig kursmål, men leker meg med mindre summer, og har også tilfeldigvis fått gode resultater så langt. Jeg har for eksempel for lengst "nedbetalt" det jeg opprinnelig har gitt for Tesla-aksjene mine.

Men så har jo dette vært et spesielt år også, og den kraftige oppgangen gjennom store deler av året ser vi neppe igjen med det første. Dermed vil det kunne bli mer utfordrende å benytte seg av Mini Futures på den måten jeg har gjort det, og det er helt greit. Jeg sitter fortsatt med Tesla-aksjene mine og ellers pen gevinst på handel med gearede derivater.

emurof

Sitat fra: z4rd på lørdag 12. desember 2020, klokken 09:47
Problemet er vel at ingen vet hvor den skal være - det samme gjelder de som undervurderer aksjen - det har de siste årene vist oss ganske tydelig, men alle parter snakker og argumenterer som om de sitter på sannheten. Det er vel de færreste av oss som tar seg bryet med å trykke litt i kalkulatoren, men selv de som har gjort det, har bommet grovt.

Det er i hovedsak de som mener Tesla skal ned som er bastante her. De som er positive til Tesla har gjerne færre påstander om konkrete kortsiktige kursmål, men bruker en del tid på å besvare innlegg fra de som er negative til Tesla.

Jeg har for eksempel sagt at jeg ikke aner hvor Tesla skal på kortere sikt, men på den annen side har jeg påpekt at det finnes flere beregninger der ute som viser at Tesla kan være underpriset i dag. Det betyr naturligvis ikke at det er sikkert at Tesla vil stige videre på kort sikt.

Øyvind.h

#3755
Goldman Sachs mener Tesla kan selge 15-20 millioner biler innen 20 år og har satt et friskt kursmål.
https://finance.yahoo.com/news/tesla-gets-goldman-sachs-upgrade-031445147.html

Jeg tror Tesla kommer til å være blant de mest lønnsomme i bransjen grunnet integrasjoner og rendyrket konsept. Derimot tror jeg ikke markedsandelen vil være i nærheten av det GS hevder. Musk stresser nå de ansatte med å vokse kjapt for å klare å kapitalisere på markedet. Det er rimelig å tro at han ser hvordan salget utvikler seg i enkelte markeder og hvordan det strømmer på med konkurranse fra alt fra nyetablerte selskaper til gamle bilprodusenter. Når jeg investerte i Tesla for første gang i 2012 og de påfølgende årene så jeg et veldig stort forsprang og ingen aktuelle konkurrenter. Nå i 2020 er bildet helt annerledes. Kineserne kommer for fullt med enorme volumer og kapasitet, de etablerte produsentene snur seg (om enn noe sakte).
VW skal investere 86 milliarder dollar i elektrifisering og digitalisering de neste 5 årene. Tesla på sin side kjørte akkurat en emisjon som jeg regner med de skal bruke til videre investering i nærmeste fremtid. Den var til sammenligning på 5 milliarder dollar. Forskjellen er naturligvis legacy vs nyetablert som vil utgjøre en del. Men det er naturlig å forvente at flere av de etablerte produsentene har forstått at de må starte på scratch, skille ut selskaper/miljøer etc. Ref. eksempelvis Polestar.

Konkurransen har tilspisset seg, og de neste årene ser det ut som den vil øke voldsomt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emurof

Hvordan utvikler salget seg i enkelte markeder, og hvilke markeder er det?

Sandvika

Sitat fra: emurof på lørdag 12. desember 2020, klokken 11:26
Du må prøve å lese det jeg skriver, beklager at du oppfatter det at jeg påpeker manglende kompentanse som personangrep. 

Youtube kommentaren gikk ikke på minifutures, men argumentasjonen du benyttet. Youtube er full av videoer som prøver å selge diverse gearede produkter. Mini-futures er bare Nordnets branding på et slikt produkt som hvor de kan ta seg svært svært godt betalt ved å differenseriere seg fra vanlig aksjehandel hvor marginene er blitt veldig presset siste årene. Dette er rene gamblingprodukter og kan ikke kombineres med å prøve å fremstille seg som langsiktig investor.

Videre, hvordan gir det mening å si at du ikke trenger å ha kursmål for at du skal sitte lenge? Tenker du at kursmål er noe som gjelder for neste uke??

Skråsikre, var myntet på hele tråden. Forrige helg ble det skrevet masse her om at aksjen ikke kunne falle fordi den skulle inn i S&P indeksen.



Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 12. desember 2020, klokken 13:42
VW skal investere 86 milliarder dollar i elektrifisering og digitalisering de neste 5 årene. Tesla på sin side kjørte akkurat en emisjon som jeg regner med de skal bruke til videre investering i nærmeste fremtid. Den var til sammenligning på 5 milliarder dollar.
Her lurer jeg på om du sammenligner epler og pærer. Vet ikke hvor du tar VAG tallet fra, men sist jeg så noe fra dem legger de inn avtaler de har om fremtidig innkjøp av batterier som investering i elektrifisering. Dette er vel ikke friske penger de tar fra fond eller emisjon?

Øyvind.h

Bare en sammenligning av finansielle muskler.
Her er siste jeg leste fra VW i november i år.
https://m.dw.com/en/volkswagen-to-spend-60-billion-on-switch-to-electric-cars/a-51270701

For øvrig hadde de et overskudd på noe sånt som 17mrd EUR i 2019 (20mrd USD).
https://www.statista.com/statistics/272053/operating-profit-of-volkswagen-since-2006/

Godt mulig VWs begrep er bredt og favner mye en ikke bør anse som investering, men skalaen er uansett helt enorm.
VW genererer enorme overskudd, vokser og produserer enormt volum. Men verdsettes til en brøkdel.
https://brandirectory.com/rankings/auto/table
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Det en vet er at CEO Diess sier VW ligger langt bak Tesla. Han er en av de få som er tydelig på dette.

Ikke rart de satser.

emurof

Sitat fra: Sandvika på lørdag 12. desember 2020, klokken 14:26Youtube kommentaren gikk ikke på minifutures, men argumentasjonen du benyttet. Youtube er full av videoer som prøver å selge diverse gearede produkter. Mini-futures er bare Nordnets branding på et slikt produkt som hvor de kan ta seg svært svært godt betalt ved å differenseriere seg fra vanlig aksjehandel hvor marginene er blitt veldig presset siste årene. Dette er rene gamblingprodukter og kan ikke kombineres med å prøve å fremstille seg som langsiktig investor.

Det er hele poenget mitt. Mini Futures er bare noe jeg gjør ved siden av Tesla-aksjene jeg sitter på, med mindre summer. Jeg har "lekt meg" med dette en god stund, og vet godt hva strategien min er. Og jeg har prøvd å forklare for deg at heller ikke med Mini Futures er kortsiktige kursmål relevant, men retningen aksjen beveger seg i.

SitatVidere, hvordan gir det mening å si at du ikke trenger å ha kursmål for at du skal sitte lenge? Tenker du at kursmål er noe som gjelder for neste uke??

Jeg har ikke kortsiktige kursmål. Over tid vil Tesla kunne ha en verdi på flere billioner (eller "trillions" i USA).

SitatSkråsikre, var myntet på hele tråden. Forrige helg ble det skrevet masse her om at aksjen ikke kunne falle fordi den skulle inn i S&P indeksen.

Jeg kan ikke se noen som har vært skråsikre om dette. Det har vært skrevet at det er sannsynlig at aksjen skal opp (og det er den jo også sammenlignet med før det ble kjent at selskapet skulle inn i indeksen), men det kan igjen være kortsiktige svingninger. Ingen kan garantere hva som vil skje, men man kan tenke seg hva som er sannsynlig og hvilken risiko man er villig til å ta.

Sandvika

Sitat fra: emurof på søndag 13. desember 2020, klokken 01:26
Sitat fra: Sandvika på lørdag 12. desember 2020, klokken 14:26Youtube kommentaren gikk ikke på minifutures, men argumentasjonen du benyttet. Youtube er full av videoer som prøver å selge diverse gearede produkter. Mini-futures er bare Nordnets branding på et slikt produkt som hvor de kan ta seg svært svært godt betalt ved å differenseriere seg fra vanlig aksjehandel hvor marginene er blitt veldig presset siste årene. Dette er rene gamblingprodukter og kan ikke kombineres med å prøve å fremstille seg som langsiktig investor.

Det er hele poenget mitt. Mini Futures er bare noe jeg gjør ved siden av Tesla-aksjene jeg sitter på, med mindre summer. Jeg har "lekt meg" med dette en god stund, og vet godt hva strategien min er. Og jeg har prøvd å forklare for deg at heller ikke med Mini Futures er kortsiktige kursmål relevant, men retningen aksjen beveger seg i.

SitatVidere, hvordan gir det mening å si at du ikke trenger å ha kursmål for at du skal sitte lenge? Tenker du at kursmål er noe som gjelder for neste uke??

Jeg har ikke kortsiktige kursmål. Over tid vil Tesla kunne ha en verdi på flere billioner (eller "trillions" i USA).

SitatSkråsikre, var myntet på hele tråden. Forrige helg ble det skrevet masse her om at aksjen ikke kunne falle fordi den skulle inn i S&P indeksen.

Jeg kan ikke se noen som har vært skråsikre om dette. Det har vært skrevet at det er sannsynlig at aksjen skal opp (og det er den jo også sammenlignet med før det ble kjent at selskapet skulle inn i indeksen), men det kan igjen være kortsiktige svingninger. Ingen kan garantere hva som vil skje, men man kan tenke seg hva som er sannsynlig og hvilken risiko man er villig til å ta.
Ok, så forstår jeg at du krydrer med minifutures, det du i prinsippet gjør er å sende 2% av hver transaksjon ut vinduet for å øke eksponeringen i en priode på ett døgn. Men siden du har peil så regner jeg med at du også forstår at det ville være mye mer rasjonelt å finansiere denne gearingen med forbrukslån. Har flaxkalender selv så jeg skal ikke kaste sten i glasshus

Jeg tenker vi kommer til kjernen av poenget mitt når du sier at Tesla kan bli verdt "flere billioner", når du også sier at  du ikke regner på ting så skal jeg hjelpe deg litt.

La oss anta at flere billioner da er 2; 2000mrd. usd in markedsverdi, tommelfingerregel så betyr det at man bør jevnt over levere 100-200mrd USD i profitt uten å ta høyde for særlig risikopremie.

Kjøretøysmarkedet er på ca 60millioner enheter (og fallende). I prinsippet dekker dette markedet alt fra Tuk-tuk`er til semis. Før du roper ut om at Tesla er så mye mer enn et bilmerke så kan du jo leke litt med disse forrutsettningene og finne ut hvor mye de må tjene per bil. Før du skriker ut om Tesla er så mye mer enn en kjøretøy så kan du gjerne gjette litt på hvor mange vegggbattereier og takstein som skal selges hvert på toppen av bilregnestykket.

I sum, dagens prissetting kan forklares, samme kan prissetting både 30% over og under dette. Når du forteller at den kan være 4x dagens pris så forstår du ikke at det marked(ene) vil mettes.


stefse

Markedet er nærmest av subordnet betydning. Det som teller er at pengemengden i verden økes i et vanvittig tempo, og den har ingen plasser å gjøre av seg hvis man skal unngå å tape på rene bankinnskudd. Alle søker avkastning, og Tesla aksjen er et fint krydder i enhver portefolie. Men vi er vel ikke helt der enda at Tesla aksjen anbefales som en slags folkeinvestering.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Sandvika

#3764
Sitat fra: stefse på søndag 13. desember 2020, klokken 13:02
Markedet er nærmest av subordnet betydning. Det som teller er at pengemengden i verden økes i et vanvittig tempo, og den har ingen plasser å gjøre av seg hvis man skal unngå å tape på rene bankinnskudd. Alle søker avkastning, og Tesla aksjen er et fint krydder i enhver portefolie. Men vi er vel ikke helt der enda at Tesla aksjen anbefales som en slags folkeinvestering.
Jeg vil i det minste strekke meg til at mye/mesteparten av veksten vi har sett i det siste skyldes akkurat dette, men siden vi nå er ~null på renta så er det vel å anta pengemengdeveksten avtar?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA