Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Sandvika

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 05. desember 2020, klokken 22:39
Det slår meg at noen ikke forstår den enkle mekanismen med tilbud og etterspørsel.....

Det at noen ikke forstår etterspørselen kan sikkert være frustrerende.

Noen i denne tråden brukte begrepet «dead cat bounce» når aksjen steg etter å ha falt til under 200 dollar pre splitt. Det var med samme forståelse av verdier som er brukt nå. Det er som nevnt mye lettere å se at det kan nås et tak nå enn for 1,5 år siden, men personlig tror jeg ikke det basert på etterspørsel fra fondene nå. Det blir alt for enkelt å si at alt er regnet inn fordi det er kjent at det skjer. Hvor mye er float? Blir det ny emisjon? Hvor mange blir sittende? Osv osv.

Hadde ting vært enkelt å regne ut basert på rene fakta, så hadde vi ikke hatt et marked.

Jeg vet ikke, men det er det ingen andre som gjør heller.
Vanskelig å tolke poenget ditt her, men når det gjelder kjent informasjon så misforstår du. Informasjonen i seg selv kan være kjent, men tolkningen av effekten informasjonen har på fremtidige kontantstrømmer og risikoen for at dette skjer/ikke skjer vil jo være opp til den enkelte å bedømme.

Når noen skriver at aksjen ikke kommer til å falle før jul pga. at aksjen skal inn i en indeks så er det naturligvis ikke så mye mer enn 50% sannsynlig at det er sant.

Tiger123

#3721
Sitat fra: Cobos på lørdag 05. desember 2020, klokken 13:25
For meg vil det ved ca $1500-1600 være frivillig om jeg eller kona skal tjene noe mer penger.
I forhold til aksjekurs bryr jeg meg faktisk ikke, såfremt selskapet er på riktig vei. Og med det norske FIFO prinsippet har jeg ikke råd til å selge hvis ikke jeg ønsker å selge alt. Dermed er salgsgrunn for meg en av to ting. Jeg trenger pengene til noe annet, jeg er usikker på Teslas fremtid/jeg er sikker på at Teslas fremtid er dårlig. Aksjekursen betyr ingenting på det tidspunktet, og jeg har ikke nok aksjer til å påvirke prisen på aksjen når jeg selger.

1500-1600 er ihvertfall en target. Flertallet har ikke noe mål i det hele tatt, men vil være med og tar noen lodd.
Og da er aksjene mer som en lottokupong, og inn/utgang basert på følelser. Og det er ingenting i veien med det, men da kan det være greit å spørre seg selv om man har råd til å tape hele investeringen. Eller halve.
Alle -investorer- på børsen har nesten alltid en planlagt utgang fra aksjen de investerer i, ved en bestemt kurs som regel, og/eller evt. når noe skal skje, eller noe være oppnådd, f eks 20. desember.
Med Tesla er jeg redd det kræsjer på nyåret.., så vil bare vennlig anbefale å vurdere salg av hele/store deler av investeringen.., og se det an noen måneder.
Jeg leste at ved dagens kurs er Tesla (vurdert på gamlemåten/standard verdifastsettelse) vurdert til følgende fremtidsutsiktelse; å skulle ha en markedsandel på 100% av elbil markedet, i 2030. (Basert på forventet salg av elbiler i 2030).

emurof

Sitat fra: Kanutten på fredag 27. november 2020, klokken 21:09
Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 20:51
Når jeg, en amatør som har en annen jobb til daglig, har klart å sette meg bedre inn i selskapet enn disse som blir hentet frem i media...

En sånn påstand synes jeg egentlig krever dokumentasjon.

Det er da ganske enkelt å lese fra innleggene mine her hva jeg mener om retningen på selskapet, og hva de har fått til som mange insisterte var umulig?

Og så burde vel avkastningen av investeringene mine i Tesla også tale for seg selv?

Sitat
Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 20:51
Hvorfor må vi anta at de har muligheten til å sette seg inn i alle selskaper, eller at de er kompetente innenfor f.eks. teknologi og/eller vekstselskaper?

Vi må ikke det. Men jeg velger å tro at de setter seg inn i de selskapene de behøver å vite noe om  :)

Det er forsåvidt ikke nødvendig å diskutere dette til døde. Jeg er ikke spesielt opptatt av Tesla-aksjen, og det kan godt hende at du er veldig, veldig godt informert. Det jeg reagerer på, og som forundrer meg litt, er hvorfor forumet skal i strupen på alle som uttaler seg kritisk om selskapet. Det virker noen ganger litt irrasjonelt.

Det er gjerne fordi "kritikken" som regel bare er gammelt oppgulp, så man blir like lei av å høre det samme hele tiden. Akkurat som med f.eks. klimanektere, kreasjonister og Trump-tilhengere.

Kritikerne har jo tatt feil hele veien. Tesla skulle aldri klare å produsere flere tusen Model 3 i uka, Model Y ville aldri bli produsert, fabrikken i Kina ville aldri bli bygget, Tesla kom til å gå konkurs, etterspørselen kom til å stupe og salget kom til å gå nedover, osv.

emurof

Sitat fra: Sandvika på fredag 27. november 2020, klokken 23:47Ja, det gjentas at det er mer enn bare biler. Men;
Når hørte du siste noe om solcellepanelene? Semi? Veggbatteriet?

Jeg hører stadig om dem. Skal det at du ikke følger med liksom si noe om selskapet?

SitatNår det gjelder selvkjørende biler dvs i form av taxier uten sjåfør så er ikke dette noe Tesla har presentert noe konkret på, og de er heller ikke alene om akkurat disse tankene eller teknologien. Så inntil det kommer noe konkret så må vi dømme dem i forhold til hva de selv presenterer av planer.

Du mener en FSD-beta som er tilgjengelig for kunder og som det ligger haugevis av videoer av på nettet ikke er konkret? Og når du først skal nevne at de ikke er alene, så bør du ha fått med deg at de omtrent er alene om å ha en generell løsning som ikke er avhengig av superdetaljerte forhåndsgenererte kart. FSD kan i teorien kjøre hvor som helst. De andre er begrenset til å kjøre innenfor begrensede områder som de har finkjemmet med linjal først for at bilene skal klare å kjøre der.

SitatNår det er sagt, så er det grenser for hvor mye man kan ekspandere om ikke alle i hele verden skal kjøre Tesla. I motsetning til mye annen teknologi så det faktisk noe her som koster noe. I motsetning til en iPhone eller et dataprogram så koster det faktisk noe å skru sammen en bil. Det betyr at det også er grenser for mye margin man kan ta før konkurrentenes produkter blir mer attraktive.

Du glemmer at Tesla leder an i det å kutte kostnader på batterier.

Og så glemmer du at Tesla ikke bare selger biler, men at de også selger programvare og tjenester (og andre ting). Hva er marginene på programvare, tror du?

SitatTesla kommer til å ha en eventyrlig vekst i bunnlinjen de neste årene. Tesla kommer til å være en dominerende aktør når det kommer til å flytte folk rundt. Problemet er at dette er allerede priset inn! De som sitter å tror at man kan interpolert grafen inn i fremtiden har ikke forstått en puck av hvordan aksjemarkedet fungerer.

Hvordan kan det være priset inn når de såkalte "ekspertene" fortsatt ikke nevner det og har veldig lave kursmål generelt?

Selve aksjegrafen kan gå opp og ned, men selskapets retning er ganske klar.

emurof

Sitat fra: Snesopp på lørdag 28. november 2020, klokken 09:08
Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 20:51
Sitat fra: Kanutten på onsdag 25. november 2020, klokken 18:36
Sitat fra: emurof på onsdag 25. november 2020, klokken 15:20...Jeg skjønner ikke hvorfor NRK gir så mye spalteplass til folk som ikke vet hva de snakker om.

For du vet bedre?

Når jeg, en amatør som har en annen jobb til daglig, har klart å sette meg bedre inn i selskapet enn disse som blir hentet frem i media så har vi et problem.

SitatJeg tror vi må anta at de har fått jobben (i det minste delvis) basert på meritter, så det kan faktisk hende at de i det minste har en idé om hva de snakker om.

Hvorfor må vi anta at de har muligheten til å sette seg inn i alle selskaper, eller at de er kompetente innenfor f.eks. teknologi og/eller vekstselskaper? Er det slik at fordi man har klart å komme seg inn i en stilling så er man plutselig ekspert på alt i markedet og alle selskaper?

Det er jo pussig at man anta at disse vet hva de snakker om når såkalte "amatører" har vært mye mer treffsikre om selskapet, og når disse "eksertene" uttaler seg på en måte som viser at de faktisk ikke har peiling.

Bare fordi noen får taletid i media så betyr ikke det at de er kompetente.

Du snakker som om aksjemarkedet er logisk. At aksjen har høy verdi og du sier den skal ha høy verdi betyr ikke at du har peiling.

Var det du som kommenterte at tesla lå langt forran på batteri? Kan godt hende. Men finnes det noe håndfast på at de er langt forran panasonic eller LG på pris, vekt, fysisk volum? <---- Ikke trollete spurt.

Nei, på kort sikt kan markedet svinge. Det er mye vanskeligere å forutse kortsiktige variasjoner (vær). Langsiktige trender er derimot enklere (klima).

Jeg har ikke sagt hvilken verdi aksjen skal ha nå. Jeg har sagt at Tesla leverer varene, og mye er fortsatt ikke priset inn.

Ang. batterier, fikk du med deg batteridagen? Det kan være greit å se presentasjonen der eller lese om den før du stiller spørsmål rundt Tesla og batterier.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på mandag 30. november 2020, klokken 11:50
Sitat fra: emurof på onsdag 25. november 2020, klokken 15:17
SitatEn forsiktig titt på de etablerte produsentene tilsier at børsverdien ligger på ca 50-60% av årlig omsetning. Tesla ligger vel akkurat nå på over 2000% av årlig omsetning. Jada, de er vekstselskap i aller høyeste grad. Men skal de en dag stabilisere seg, og da anta at de muligens skal ligge med børsverdi på 75% i forhold til omsetning, så tilsier dagens børsverdi at de skal ligge på en omsetning på minst 7500 milliarder kroner. I år ligger de vel an til 250-300 milliarder kroner. Med andre ord; de må vokse 25-30-gangen før de er oppe på antatt stabilisert nivå.

Som du selv er inne på så kan du ikke sammenligne et voksende teknologiselskap med tradisjonelle bilselskaper.

Men hvor lenge skal de være et supervoksende selskap? Når skal vi kunne forvente at de går over i stabilisering? Hva er da riktig kurs? For igjen å leke med tall:
Sett at børskursen skal øke 5% årlig fra dagens kurs.
2020: børsverdi 555 240 000 000 USD
2021: børsverdi 583 002 000 000 USD (opp 27 762 000 000 USD fra 2020)

Årets omsetning (2020) vil muligens ende et sted rundt 30 000 000 000 USD.

Jeg snakker om vekst i omsetning/leveranser, ikke i aksjekurs.

SitatOm vi regner at Tesla stabiliserer seg om 10 år etter spinnvill vekst, vil da dagens børsverdi indikere en omsetning på ca 900 000 000 000 USD (gitt "regelen" om at et stabilisert selskap ligger på børsverdi på ca 60% av årsomsetningen). Altså 30-gangen opp fra dagens omsetning.
Men, med 5% årlig vekst i aksjekursen vil da i mellomtiden børsverdien ha vokst til 904 400 000 000 USD. Altså burde da årsomsetningen i 2030 ligge på 1 466 000 000 000 USD, opp 63% fra dagens anslag, og nesten 50-gangen 2020-omsetningen.

Musk antyder minst 40% vekst i året. Det vil sannsynligis vare mer enn ti år.

SitatSå hva er Tesla egentlig verdt i fremtiden? Hvilken tidshorisont? Hvor mye bør man kunne regne med at aksjekursen skal stige fremover de kommende årene dersom man investerer i aksjen nå?

Det er flere regnestykker på dette der ute. Gjør litt research selv.

emurof

Sitat fra: Tiger123 på lørdag 05. desember 2020, klokken 11:00Ved hvilken kurs synes du Tesla-aksjen vil være overvurdert, og du vil selge?

Enkelte her driver ikke med trading men investering, og planlegger ikke å selge noe som helst på kanskje flere tiår.

emurof

Sitat fra: Tiger123 på mandag 07. desember 2020, klokken 03:57Jeg leste at ved dagens kurs er Tesla (vurdert på gamlemåten/standard verdifastsettelse) vurdert til følgende fremtidsutsiktelse; å skulle ha en markedsandel på 100% av elbil markedet, i 2030. (Basert på forventet salg av elbiler i 2030).

Hva er poenget med å lese utredningner fra folk som åpenbart ikke har kunnskap om Tesla?

SurSnasen

Sitat fra: emurof på mandag 07. desember 2020, klokken 20:16
Jeg snakker om vekst i omsetning/leveranser, ikke i aksjekurs.

Musk antyder minst 40% vekst i året. Det vil sannsynligis vare mer enn ti år.

Joda, men nå er denne trådens tema "Tesla AKSJER". Ergo er nettopp aksjekursen temmelig relevant, og da sett i forhold til Tesla som selskap.

Ok, 40% vekst i året. Minst. I ti år. Legger vi da til grunn 30 mrd USD som omsetning i 2020 så vil de i 2030 ligge på en omsetning på 870 mrd USD. Altså 29-gangen dagens omsetning. Ser vi på bilsalg alene med 40% årlig vekst, vil det tilsvare 11,5 millioner biler i året. Årlig bilsalg i verden ligger på 60-65 millioner biler. Altså skulle det tilsvare en global markedsandel på 17-20%. Realistisk?

For øyeblikket har kursen galoppert videre opp til 644 USD pr aksje, og en markedsverdi på ca 610 mrd USD. Og ennå er det snaut to uker til S&P gjør sitt inntog i aksjen, med en forventet stigning.

For å si det på en annen måte: 5% økning i aksjekursen utgjør mer enn hele omsetningen i 2020. Hvor mye forventer man kursen skal stige når fondene i S&P må punge ut? Og hva skjer da videre med kursen? Vil det være tilstrekkelig med kjøpere til å opprettholde kursen?

Dagsomsetningen av Tesla-aksjer er ca 50 millioner aksjer. 50 mill aksjer * la oss anta snitt på 635 USD = 31,75 mrd USD! Altså MER enn årsomsetningen til Tesla kommer til å havne på i 2020! Hvor lenge kan et slikt aksjeomsetningstempo opprettholdes?

Men, fremtiden blir umulig å spå. Godt mulig aksjen er "sikker" frem til julaften, men deretter, når S&P-fondene har gjort sitt, og aksjen i aller høyeste grad blir fritt vilt igjen, blir det spennende å se hvilken vei kursen tar. 

Klykken

Nærmer seg 700$ per aksje nå i premarket. What a ride! :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Grattis til dere som ble sittende. En så absurd prising hadde jeg ikke i min villeste fantasi sett for meg :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Kom inn i juli selv, så er ganske "late to the party" i forhold til de aller fleste, men har allerede over 100% avkastning.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

stefse

Dette er short drevet. Ettersom kursen bare har økt og økt har kontoer som stadig har tatt veddemål på nedgang blitt tvunget til å dekke seg. I tillegg har vi miljøfond og andre fonds som skal plassere penger som hoper seg opp på kontoene. Jeg bare sier at dette er en finansteknisk sak, og lite som har med selskapet å gjøre.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

emurof

Sitat fra: SurSnasen på mandag 07. desember 2020, klokken 23:53Joda, men nå er denne trådens tema "Tesla AKSJER". Ergo er nettopp aksjekursen temmelig relevant, og da sett i forhold til Tesla som selskap.

Men det var altså ikke selve aksjekursen som var tema her, selv om den er relatert til det jeg snakket om.

SitatFor å si det på en annen måte: 5% økning i aksjekursen utgjør mer enn hele omsetningen i 2020. Hvor mye forventer man kursen skal stige når fondene i S&P må punge ut? Og hva skjer da videre med kursen? Vil det være tilstrekkelig med kjøpere til å opprettholde kursen?

Ingen klarer å spå slikt. Derfor prøver jeg meg ikke heller. Men jeg legger til at det er mange analyser som viser at Tesla faktisk langt ifra er overpriset på disse nivåene.

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:16
Grattis til dere som ble sittende. En så absurd prising hadde jeg ikke i min villeste fantasi sett for meg :D

Jeg tok en sjanse og kjøpte noen gearede Mini Futures hos Nordnet. Det har vært et veldig bra kjøp så langt, for å si det mildt. Er vel opp nesten 100% på noen dager.

Slik trading er mer bare for moro da. Jeg lar Tesla-aksjene mine ligge pent på kontoen sin. Kanskje jeg kjøper flere for det jeg eventuelt tjener på Mini Futures.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA