Blant de som hevder at kursen er for høy, så er det for all del ikke lov å peke på stadig flere fabrikker, stadig bedre avanse på produktene, en kontinuerlig innovasjon av både teknologi og programvare, stadig nye utvidelser av selskapets andre produkter ift energiproduksjon og lagring.
Bare Tesla sin ledelse på batteripriser og nå med nye produksjonsmåter på celler og måte å bygge batteripakker på med 4680, virker som de store etablerte produsentene sliter med å ta igjen. Det ser ut som de blir bare hengende langt etter.
Tesla holder på å bygge et grunnlag for å kunne selge software og etterhvert andre produkter i det som snart er en million nye biler, hvert år. Og dette vil forsette å stige videre
Verdien av datamengde som bilene samler inn som grunnlag for maskinlæring kan ha en voldsom verdi i fremtiden, hvis/når FSD eller robottaxi realiseres. Men det må sees helt bort fra.
Konklusjonen til motstanderne er soleklart at markedet tar feil og de har rett



