Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Siden vi er i det nostalgiske hjørnet og er inne på at TSLA er overpriset.
Hvordan står det til med shorten til Sissener Han er jo en kjent «ekspert» som er mye brukt i media og har satt penger på at kursen faller.

PS; jeg skjønner godt de som mener TSLA er høyt priset nå. Det er helt klart gode argumenter for det. Det er bare det at markedet er ikke enig. Det har vært en volatil reise fra 2011 (når de gikk på børs) men trenden er klart oppover.

Oversatt til gammel kurs (pre splitt) så er kursen akkurat nå 2845$ det er bare ARK innvest som har vært i nærheten av det med sitt gamle kursmål på 4000$. Nå har de vel justert det til 7000$.

Og for ordens skyld; ikke tenk at aksjer er risikofritt. Personlig er alle midler jeg har i aksjer 100% avskrivbare, de som er i indeksfond potensielt avskrivbare (men det vil svi), størstedelen er i fast eiendom som har lav risiko (men husker godt 90 tallet og fallet da) og de regner jeg som sikre sammen med bankinnskudd.

SurSnasen

Sitat fra: RuneW på onsdag 25. november 2020, klokken 14:10
Så... rakk du toget eller rakk du det ikke?

Akkurat som det ble sagt på $20, $200, $400...

For øvrig er kjøp av alle aksjer et sjansespill.

Toget har jeg vært på siden kursen var 320 USD (før splitt). Riktignok bare en aksje (som nå har blitt til 5).

Men jeg synes like fullt at dagens prising av aksjen er hinsides fornuft, selv om vi legger alt av godvilje til og ser at Tesla skaper suksess på suksess utover. De er fremdeles bare en liten produsent i verdensmålestokk. De er konger, presidenter og høvdinger på PR, og skaper enormt med hype på det. De har en god tankegang. De våger å utfordre det veletablerte.

Likevel er elbil-bransjen ennå ung. Revolusjon skjer ikke over natten. Tesla klarer ikke gå til mangedobling av bilproduksjonen på ett år. Eller to år. Og fortsette den trenden. Konkurrentene dukker opp, sakte men sikkert.

Så lenge aksjekursen aksellererer langt hurtigere enn selskapet vokser, sier det seg selv at risikoen i aksjen øker tilsvarende, og at potensialet for videre avkastning på aksjen synker. Og helt riktig, alle aksjer er sjansespill. Men noen er mer sjansespill enn andre.

Sandvika

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 26. november 2020, klokken 00:03
Tror ikke det er lov å insinuere at det må være sammenheng mellom Teslas mulige inntjening og aksjensprising på dette forumet. Eneste anerkjente analyse er at det ikke er grunn til at Tesla ikke  skal fortsette å stige da det er noe den har gjort i åresvis...

Counterpointer

#3693
Blant de som hevder at kursen er for høy, så er det for all del ikke lov å peke på stadig flere fabrikker, stadig bedre avanse på produktene, en kontinuerlig innovasjon av både teknologi og programvare, stadig nye utvidelser av selskapets  andre produkter ift energiproduksjon og lagring.

Bare Tesla sin ledelse på batteripriser og nå med nye produksjonsmåter på celler og måte å bygge batteripakker på med 4680, virker som de store etablerte produsentene sliter med å ta igjen. Det ser ut som de blir bare hengende langt etter.

Tesla holder på å bygge et grunnlag for å kunne selge software og etterhvert andre produkter i det som snart er en million nye biler, hvert år. Og dette vil forsette å stige videre

Verdien av datamengde som bilene samler inn som grunnlag for maskinlæring kan ha en voldsom verdi i fremtiden, hvis/når FSD eller robottaxi realiseres. Men det må sees helt bort fra.

Konklusjonen til motstanderne er soleklart at markedet tar feil og de har rett

Cobos

Sitat fra: Counterpointer på fredag 27. november 2020, klokken 19:01
Blant de som hevder at kursen er for høy, så er det for all del ikke lov å peke på stadig flere fabrikker, stadig bedre avanse på produktene, en kontinuerlig innovasjon av både teknologi og programvare, stadig nye utvidelser av selskapets  andre produkter ift energiproduksjon og lagring.

Bare Tesla sin ledelse på batteripriser og nå med nye produksjonsmåter på celler og måte å bygge batteripakker på med 4680, virker som de store etablerte produsentene sliter med å ta igjen. Det ser ut som de blir bare hengende langt etter.

Tesla holder på å bygge et grunnlag for å kunne selge software og etterhvert andre produkter i det som snart er en million nye biler, hvert år. Og dette vil forsette å stige videre

Verdien av datamengde som bilene samler inn som grunnlag for maskinlæring kan ha en voldsom verdi i fremtiden, hvis/når FSD eller robottaxi realiseres. Men det må sees helt bort fra.

Konklusjonen til motstanderne er soleklart at markedet tar feil og de har rett
La meg gjette, ironi?

Litt mer seriøst, kunne ikke sagt det bedre selv. Og det ER symptomatisk at de analytikerne som gjennomgående mener at Tesla er for høyt priset er i nedre halvdel av, evt nedre femtedel av listen på Tipranks. Personlig mener jeg at enhver som tipper aksjer som et levebrød bør være bedre enn en gjennomsnittelig ape som kaster dart.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013


emurof

Sitat fra: Kanutten på onsdag 25. november 2020, klokken 18:36
Sitat fra: emurof på onsdag 25. november 2020, klokken 15:20...Jeg skjønner ikke hvorfor NRK gir så mye spalteplass til folk som ikke vet hva de snakker om.

For du vet bedre?

Når jeg, en amatør som har en annen jobb til daglig, har klart å sette meg bedre inn i selskapet enn disse som blir hentet frem i media så har vi et problem.

SitatJeg tror vi må anta at de har fått jobben (i det minste delvis) basert på meritter, så det kan faktisk hende at de i det minste har en idé om hva de snakker om.

Hvorfor må vi anta at de har muligheten til å sette seg inn i alle selskaper, eller at de er kompetente innenfor f.eks. teknologi og/eller vekstselskaper? Er det slik at fordi man har klart å komme seg inn i en stilling så er man plutselig ekspert på alt i markedet og alle selskaper?

Det er jo pussig at man anta at disse vet hva de snakker om når såkalte "amatører" har vært mye mer treffsikre om selskapet, og når disse "eksertene" uttaler seg på en måte som viser at de faktisk ikke har peiling.

Bare fordi noen får taletid i media så betyr ikke det at de er kompetente.

emurof

Sitat fra: Sandvika på fredag 27. november 2020, klokken 12:17Tror ikke det er lov å insinuere at det må være sammenheng mellom Teslas mulige inntjening og aksjensprising på dette forumet. Eneste anerkjente analyse er at det ikke er grunn til at Tesla ikke  skal fortsette å stige da det er noe den har gjort i åresvis...

Problemet begynner jo når man skal begrunne dette. Da blir det gjerne at man viser til Tesla som bare en bilprodusent, glemmer veksten, glemmer teknologien, glemmer hva de har klart å utrette på rekordtid, osv.

Og Tesla har jo faktisk ikke steget i årevis. Tesla sto nærmest på stedet hvil i flere år. Mye tyder faktisk på den kraftige oppgangen det siste året kommer av at Tesla nettopp har vært kraftig underpriset i disse årene.

Kanutten

Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 20:51
Når jeg, en amatør som har en annen jobb til daglig, har klart å sette meg bedre inn i selskapet enn disse som blir hentet frem i media...

En sånn påstand synes jeg egentlig krever dokumentasjon.

Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 20:51
Hvorfor må vi anta at de har muligheten til å sette seg inn i alle selskaper, eller at de er kompetente innenfor f.eks. teknologi og/eller vekstselskaper?

Vi må ikke det. Men jeg velger å tro at de setter seg inn i de selskapene de behøver å vite noe om  :)

Det er forsåvidt ikke nødvendig å diskutere dette til døde. Jeg er ikke spesielt opptatt av Tesla-aksjen, og det kan godt hende at du er veldig, veldig godt informert. Det jeg reagerer på, og som forundrer meg litt, er hvorfor forumet skal i strupen på alle som uttaler seg kritisk om selskapet. Det virker noen ganger litt irrasjonelt.

Cobos

Ta en titt på en av analytikerne som anbefaler å selge TSLA fra Citigroup, en relativt kjent bank/finansinstitusjon.
https://www.tipranks.com/analysts/itay-michaeli

Han er rankert som #7002 på listen som går til #7111. Gjennomsnittelig resultat er -20% på de selskapene han uttaler seg om.
Han anbefaler kjøp av GM forresten men salg av Tesla. Når du jobbber med spådommer så burde det ikke være lov å ta såpass feil over lengre tid. Spesielt innen Wall Street som skryter av at de har de beste hodene...
Ser på de amerikansk finansmedia trekker frem er det typisk sånne som han. Jeg er ikke imponert for å si det sånn.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Speeder

Sitat fra: Sandvika på fredag 27. november 2020, klokken 12:17
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 26. november 2020, klokken 00:03
Tror ikke det er lov å insinuere at det må være sammenheng mellom Teslas mulige inntjening og aksjensprising på dette forumet. Eneste anerkjente analyse er at det ikke er grunn til at Tesla ikke  skal fortsette å stige da det er noe den har gjort i åresvis...
Det er lov, men man bør jo komme med noe mer enn at de er overpriset fordi de selger få biler i 2020. Det bør være klart for de fleste nå at Tesla kommer til å være en del av mer en bare bilmarkedet
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Sandvika

Ja, det gjentas at det er mer enn bare biler. Men;
Når hørte du siste noe om solcellepanelene? Semi? Veggbatteriet?
Når det gjelder selvkjørende biler dvs i form av taxier uten sjåfør så er ikke dette noe Tesla har presentert noe konkret på, og de er heller ikke alene om akkurat disse tankene eller teknologien. Så inntil det kommer noe konkret så må vi dømme dem i forhold til hva de selv presenterer av planer.

Tesla har unikt plassert og har slupppet unna batteriflaksehalsen andre sliter med. De vil kanskje være dominerende i mange år både ved å kunne produsere til lavere kostnad og kunne ta en premium for unik teknologi. Dette gir dem mulighet til å både å vokse fort og levere med svært gode marginer.

Når det er sagt, så er det grenser for hvor mye man kan ekspandere om ikke alle i hele verden skal kjøre Tesla. I motsetning til mye annen teknologi så det faktisk noe her som koster noe. I motsetning til en iPhone eller et dataprogram så koster det faktisk noe å skru sammen en bil. Det betyr at det også er grenser for mye margin man kan ta før konkurrentenes produkter blir mer attraktive.


Tesla kommer til å ha en eventyrlig vekst i bunnlinjen de neste årene. Tesla kommer til å være en dominerende aktør når det kommer til å flytte folk rundt. Problemet er at dette er allerede priset inn! De som sitter å tror at man kan interpolert grafen inn i fremtiden har ikke forstått en puck av hvordan aksjemarkedet fungerer.

Øyvind.h

#3702
Av alternative områder er det primært de gigantiske energilagringssystemene de leverer jeg har lest om. Og nylig et fornyet fokus på solceller, uten at jeg tok meg bryet med å lese artiklene da det ikke er så interessant.
Men Tesla stabiliserer vel nå strømmen til hele lokalsamfunn med sine løsninger.
Ett eksempel (verdens største anlegg under etablering)
https://www.forbes.com/sites/arielcohen/2020/08/13/tesla-begins-construction-of-worlds-largest-energy-storage-facility/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Det har nylig vært nyheter om Semi.

Solcellesalget har også hatt en restrukturering av pris som har ført til øket omsetning.

Som andre nevner så har store strømstabilisetingssystemer fått mye omtale. Økonomien i det Australske anlegget er eventyrlig og er allerede inntjent. Der er de mest optimistiske anslag blitt langt overgått. Det nye store anlegget i California er vel akkurat ferdig.

Det er lansert en liten løsning med batterier for nabolag/bydeler.

Og etterspørselen etter husbatterier har hele tiden vært hemmet av produksjonen.

Teslas problem er mest å skaffe nok produkter. Derfor er den nye masseproduksjonen i terrawattklassen ekstremt viktig. Og selv med den enorme ekspansjonsplanen så ønsker Tesla å kjøpe celler fra de andre store batteriprodusentene!!! Det burde si litt.

Det er ingen hemmelighet at solceller, husbatterier, Semi og endel annet er blitt nedprioritert i forhold til å rampe opp bilproduksjonen av 3 og Y. Og det var jo også på hengende håret når de rampet opp.

Nå er vi i en annen fase og det ser markedet.

Tesla vokser som bare det uten intenciver i hjemmemarkedet under en pandemi og selv om de store tradisjonelle nå har lansert modeller i alle klasser, går det så det suser.

Og Cybertruck er underveis, noe som ble noe helt nytt. Det liker markedet.

Snesopp

Sitat fra: emurof på fredag 27. november 2020, klokken 20:51
Sitat fra: Kanutten på onsdag 25. november 2020, klokken 18:36
Sitat fra: emurof på onsdag 25. november 2020, klokken 15:20...Jeg skjønner ikke hvorfor NRK gir så mye spalteplass til folk som ikke vet hva de snakker om.

For du vet bedre?

Når jeg, en amatør som har en annen jobb til daglig, har klart å sette meg bedre inn i selskapet enn disse som blir hentet frem i media så har vi et problem.

SitatJeg tror vi må anta at de har fått jobben (i det minste delvis) basert på meritter, så det kan faktisk hende at de i det minste har en idé om hva de snakker om.

Hvorfor må vi anta at de har muligheten til å sette seg inn i alle selskaper, eller at de er kompetente innenfor f.eks. teknologi og/eller vekstselskaper? Er det slik at fordi man har klart å komme seg inn i en stilling så er man plutselig ekspert på alt i markedet og alle selskaper?

Det er jo pussig at man anta at disse vet hva de snakker om når såkalte "amatører" har vært mye mer treffsikre om selskapet, og når disse "eksertene" uttaler seg på en måte som viser at de faktisk ikke har peiling.

Bare fordi noen får taletid i media så betyr ikke det at de er kompetente.

Du snakker som om aksjemarkedet er logisk. At aksjen har høy verdi og du sier den skal ha høy verdi betyr ikke at du har peiling.

Var det du som kommenterte at tesla lå langt forran på batteri? Kan godt hende. Men finnes det noe håndfast på at de er langt forran panasonic eller LG på pris, vekt, fysisk volum? <---- Ikke trollete spurt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA