Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. juli 2020, klokken 11:25
.....jeg mener oppsiden er veldig begrenset på kort og mellomlang sikt. Så da er det større sjanse for betydelig fall enn betydelig vekst.
Deler denne oppfatningen helt. Du nevner fall til 600 som et eksempel i en tidligere post. Det høres ut som et veldig stort fall uten at det skjer noe litt spesielt. I mitt hode ser jeg av en eller annen grunn 750 som et nivå som er mer naturlig. Må være en analyse jeg har hørt uten at jeg har referanse.1400 har priset inn alle mulige oppsider for en lang tid fremover, men det er jo der den faktisk er nå.

Mange muligheter.

Funderer litt på min egen strategi. Og tror jeg kommer til å lande på den jeg hadde tidligere, kjøpe en posisjon og holde den lenge, pluss å ha en mindre post som følger svingningene. Må bare finne et inngangspunkt, det ser ut til å vente litt på seg siden 900 dippen glapp.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. juli 2020, klokken 08:28Jeg tror det aller aller meste av den potensielle gevinsten er tatt ut. Og jeg tror det er betydelig mer sannsynlig at kursen går ned enn betydelig opp. Hvis man holder og det går til 2000, så har man tjent 42%. Om man selger her, det faller til 600 og man kjøper seg inn igjen, og så går det opp til 2000, så har man tjent 233%. Det siste er mer det jeg er på jakt etter.

Må du ikke skatte av salget? Eller bruker du Zero-konto på Nordnet?

Ser at valutapåslaget er ganske saftig der, så det forsvinner nok noen tusenlapper likevel.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 08. juli 2020, klokken 09:06Les siste del av innlegget mitt også, så hadde du sett at jeg skriver at Tesla prises for fremtiden. Men likevel er pris per bil, som tross alt er hva de kommer til å livnære seg av en god stund fremover, en god indikator.

Det er jo ikke det, som illustrert med Amazon-eksemplet.

SitatOg du vil sammenligne med Amazon? Så, hvor reell er den sammenligningen? Hva med alle de selskapene som også opp gjennom årene har blitt overvurdert i forhold til hvor de har endt opp? Blant annet nevnte Opticom.
Etterpåklokskap er den mest eksakte vitenskap.Mange tidlige aksjonærer, som gav opp, vil nok sikkert angre seg når de ser Amazon i dag. Mange aksjonærer i Opticom, som spyttet inn når de hadde troen på treet som skulle vokse langt inn i himmelen, angret bittert. Så får vi svaret om noen år på hvor Tesla havner. Det eneste vi vet, er at etterpåklokskapen vil råde.

Opticom og Amazon kan ikke sammenlignes.

Det er ikke så vanskelig å tenke seg hvor Tesla havner.

emurof

Sitat fra: Tiger123 på onsdag 08. juli 2020, klokken 10:28
Sitat fra: emurof på mandag 06. juli 2020, klokken 19:17
Sitat fra: Cobos på mandag 06. juli 2020, klokken 18:51
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.

Ja, forskjell på hva som er "offisielt" og hva ulike aktører gjør for å jukse.

For juks er det jo. Men hvem bryr seg? Ikke myndighetene i det minste. Så lenge det er store finansaktører kan de gjøre nærmest hva som helst uten konsekvenser.

emurof - du får kjøle deg ned med Plainsite`s rapport om Tesla, og spes om Musk og hvor mye han juger.

Det er dessverre Plainsite som lyver. "Rapporten" hans er et makkverk fullt av løgn og fri fantasi.

Storg

Sitat fra: Cobos på mandag 06. juli 2020, klokken 18:51
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.
Dette vil være ulovlig og svindel av de som eier andeler i det aktivefondet. Så slik kan de ikke gjøre.  Mulig de har lov til å kjøpe på egen bok, men da tar de jo risiko. Noe de selvfølgelig skal ha betalt for.

Det geniale med indeksfond er at man bare må følge indeks. Så man blir ikke straffet for å kjøpe den dagen selskapet går inn i indeksen.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: emurof på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:46
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 08. juli 2020, klokken 08:28Jeg tror det aller aller meste av den potensielle gevinsten er tatt ut. Og jeg tror det er betydelig mer sannsynlig at kursen går ned enn betydelig opp. Hvis man holder og det går til 2000, så har man tjent 42%. Om man selger her, det faller til 600 og man kjøper seg inn igjen, og så går det opp til 2000, så har man tjent 233%. Det siste er mer det jeg er på jakt etter.

Må du ikke skatte av salget? Eller bruker du Zero-konto på Nordnet?

Ser at valutapåslaget er ganske saftig der, så det forsvinner nok noen tusenlapper likevel.
Bruker Zero-konto, ja. Og litt omkostninger her og der endrer ikke gevinst/risiko bildet nevneverdig.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

HåkonE

#3171
Sitat fra: emurof på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:49
Sitat fra: Tiger123 på onsdag 08. juli 2020, klokken 10:28
Sitat fra: emurof på mandag 06. juli 2020, klokken 19:17
Sitat fra: Cobos på mandag 06. juli 2020, klokken 18:51
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.

Ja, forskjell på hva som er "offisielt" og hva ulike aktører gjør for å jukse.

For juks er det jo. Men hvem bryr seg? Ikke myndighetene i det minste. Så lenge det er store finansaktører kan de gjøre nærmest hva som helst uten konsekvenser.

emurof - du får kjøle deg ned med Plainsite`s rapport om Tesla, og spes om Musk og hvor mye han juger.

Det er dessverre Plainsite som lyver. "Rapporten" hans er et makkverk fullt av løgn og fri fantasi.

Virker å være det fjærlette standardsvaret ditt hver gang du får servert noe som ikke passer din tro på at Tesla er en eneste stor uberørt blomstereng, alle drømmer skal realiseres (og vel så det), rallyet siden høst er styrt av noe annet enn følelser og kan fortsette å gjøre oss alle rike i all overskuelig fremtid. :)

put your money where your mouth is....ta for eks. kapittelet om SolarCity: konkret, hva er det som er "fullt av løgn og fantasi"? Og er det noe som helst kritikkverdig der du er enig i?

-----

According to a model constructed by three researchers at Harvard, the odds of a crash increase in lockstep with how much a stock has gained over the recent past. Put simply, the higher a stock goes, the harder it falls.

https://scholar.harvard.edu/files/shleifer/files/bffs_20170217.pdf

Du kan ikke vise dette vedlegget.

arthur

Ifølge Bloomberg prises Tesla til en P/E på 8640! Det er så hinsides normale verdier på mellom 5 og 35 at det er helt latterlig. Elbilprodusenten ventes imidlertid å vokse raskt. I 2021 skal nye fabrikker i Tyskland og Kina gi en kraftig oppgang i antall produserte biler.

Legger man til grunn estimatene fra analytikerne som følger selskapet vil inntjeningen øke markant. Det reduserer P/E-tallet til 147, basert på ventet resultat per aksje de kommende 12 måneder. Selv etter å ha tatt høyde for vekst i inntjeningen verdsettes Tesla som om selskapet nærmest vil få monopol i et globalt marked, hvor det er estimert at det kommer 180 ny elbil-modeller innen 2025. Er det sannsynlig?


Kilde; DN
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: arthur på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:24
Ifølge Bloomberg prises Tesla til en P/E på 8640! Det er så hinsides normale verdier på mellom 5 og 35 at det er helt latterlig. Elbilprodusenten ventes imidlertid å vokse raskt. I 2021 skal nye fabrikker i Tyskland og Kina gi en kraftig oppgang i antall produserte biler.

Legger man til grunn estimatene fra analytikerne som følger selskapet vil inntjeningen øke markant. Det reduserer P/E-tallet til 147, basert på ventet resultat per aksje de kommende 12 måneder. Selv etter å ha tatt høyde for vekst i inntjeningen verdsettes Tesla som om selskapet nærmest vil få monopol i et globalt marked, hvor det er estimert at det kommer 180 ny elbil-modeller innen 2025. Er det sannsynlig?


Kilde; DN
Galskap for alle som ikke investerte og trodde i Tesla :D

Verdsettingen gjør at Tesla kan vokse ekstremt mye fortere, bygge fabrikker og skape det "monopolet" som kanskje ER sannsynlig.

En analyse som er veldig enkel og som ALLTID treffer er at "det kommer et fall" :D

PS: Kom med en kommentar, ikke bare klipp inn kritiske (eller positive) sitater uten noen tanker rundt. Dette er bare kommentarer fra en snurt DN-journalist

stefse

Hovedgrunnen til den ville stigningen nevnes ikke, nemlig  at det trykkes enormt med penger, og de har ingen plasser å gjøre av seg enn hos pengeplasserere. Hvis noen 1000 av dem skal putte noen promille av fondet sitt i risikable aksjer så blir det hele et selvoppfyllende profeti, særlig ispedd standhaftige shortselgere som blir tvangsinndekt. Dette har ingenting med det fundamentale å gjøre, bortsett fra at det er greit at det kommer litt vyer om kraftig vekst etc. fra selskapet, som kan forsvare analytikernes regnestykker.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

RuneW

Sitat fra: stefse på torsdag 09. juli 2020, klokken 10:08
Hovedgrunnen til den ville stigningen nevnes ikke, nemlig  at det trykkes enormt med penger, og de har ingen plasser å gjøre av seg enn hos pengeplasserere.

Jeg prøver å forstå logikken din. Sier du at disse enorme mengdene med trykte penger ikke har plass noe annet sted enn i Tesla-aksjer?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Cobos

Sitat fra: Storg på onsdag 08. juli 2020, klokken 21:20
Sitat fra: Cobos på mandag 06. juli 2020, klokken 18:51
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.
Dette vil være ulovlig og svindel av de som eier andeler i det aktivefondet. Så slik kan de ikke gjøre.  Mulig de har lov til å kjøpe på egen bok, men da tar de jo risiko. Noe de selvfølgelig skal ha betalt for.

Det geniale med indeksfond er at man bare må følge indeks. Så man blir ikke straffet for å kjøpe den dagen selskapet går inn i indeksen.
Mulig jeg er helt på ville veier, men trodde dette scenariot var lovlig:
Aktiv fond A kjøper seg inn idag i Tesla på rundt $1400. Kjøper 250 000 aksjer over en periode på en uke eller så, men ikke veldig aggressivt så prisen presses ikke hardt opp.
22 july kommer Q2 resultatene og de viser profitt. Inkludering i S&P 500 virker meget sannsynlig.
Aksjerkursen stiger godt oppover.
Aug eller Sept sier S&P at TSLA skal inn om 5 dager, aksjekursen stiger hardt siden det er trangt i døra. La oss si at aksjekursen nå er på $1800. Dagen før TSLA inkluderes i S&P så er den på $2000.
Aktiv fond A selger da sine 250 000 aksjer til Indeks Fond B for $2000 i ettermarkedet.

Sluttresultat Aktiv Fond A har bokført en god profitt på noen måneder. Indeks fond B slipper å skvise prisen videre til $2100 eller så for å skaffe de nødvendige aksjene. Alle er fornøyd.

Da tar jo nødvendigvis Aktiv fond A en risiko, men det er jo derfor man betaler mer for å få andeler i Aktiv Fond A, det er smarte meglere der som ser muligheter (eller det sier salgsbrosjyren ihvertfall :).
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Storg

Sitat fra: Cobos på torsdag 09. juli 2020, klokken 12:32
Sitat fra: Storg på onsdag 08. juli 2020, klokken 21:20
Sitat fra: Cobos på mandag 06. juli 2020, klokken 18:51
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.
Dette vil være ulovlig og svindel av de som eier andeler i det aktivefondet. Så slik kan de ikke gjøre.  Mulig de har lov til å kjøpe på egen bok, men da tar de jo risiko. Noe de selvfølgelig skal ha betalt for.

Det geniale med indeksfond er at man bare må følge indeks. Så man blir ikke straffet for å kjøpe den dagen selskapet går inn i indeksen.
Mulig jeg er helt på ville veier, men trodde dette scenariot var lovlig:
Aktiv fond A kjøper seg inn idag i Tesla på rundt $1400. Kjøper 250 000 aksjer over en periode på en uke eller så, men ikke veldig aggressivt så prisen presses ikke hardt opp.
22 july kommer Q2 resultatene og de viser profitt. Inkludering i S&P 500 virker meget sannsynlig.
Aksjerkursen stiger godt oppover.
Aug eller Sept sier S&P at TSLA skal inn om 5 dager, aksjekursen stiger hardt siden det er trangt i døra. La oss si at aksjekursen nå er på $1800. Dagen før TSLA inkluderes i S&P så er den på $2000.
Aktiv fond A selger da sine 250 000 aksjer til Indeks Fond B for $2000 i ettermarkedet.

Sluttresultat Aktiv Fond A har bokført en god profitt på noen måneder. Indeks fond B slipper å skvise prisen videre til $2100 eller så for å skaffe de nødvendige aksjene. Alle er fornøyd.

Da tar jo nødvendigvis Aktiv fond A en risiko, men det er jo derfor man betaler mer for å få andeler i Aktiv Fond A, det er smarte meglere der som ser muligheter (eller det sier salgsbrosjyren ihvertfall :).

Med denne metoden bruker du et fond, for å forfordele et annet. Ikke bra, og unødvendig. Et indeksfond bryr seg jo ikke om prisen på aksjen, bare at de følger indeksen.

arthur

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:36
Sitat fra: arthur på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:24
Ifølge Bloomberg prises Tesla til en P/E på 8640! Det er så hinsides normale verdier på mellom 5 og 35 at det er helt latterlig. Elbilprodusenten ventes imidlertid å vokse raskt. I 2021 skal nye fabrikker i Tyskland og Kina gi en kraftig oppgang i antall produserte biler.

Legger man til grunn estimatene fra analytikerne som følger selskapet vil inntjeningen øke markant. Det reduserer P/E-tallet til 147, basert på ventet resultat per aksje de kommende 12 måneder. Selv etter å ha tatt høyde for vekst i inntjeningen verdsettes Tesla som om selskapet nærmest vil få monopol i et globalt marked, hvor det er estimert at det kommer 180 ny elbil-modeller innen 2025. Er det sannsynlig?


Kilde; DN
PS: Kom med en kommentar, ikke bare klipp inn kritiske (eller positive) sitater uten noen tanker rundt. Dette er bare kommentarer fra en snurt DN-journalist

Nei, det er mer enn det. DN viser til Bloomberg og linken såvel som sitatet inneholder en rekke kommentarer basert på faktiske forhold  så innlegget kan for min del bli stående som skrevet og "krever" ikke noen ytterligere kommentarer eller innspill. At "enkelte" her uansett ikke vil være enig er som forventet, helt greit det.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jkirkebo

Sitat fra: Storg på torsdag 09. juli 2020, klokken 12:38
Med denne metoden bruker du et fond, for å forfordele et annet. Ikke bra, og unødvendig. Et indeksfond bryr seg jo ikke om prisen på aksjen, bare at de følger indeksen.

Du bør slå opp "forfordele", det betyr det motsatte av det du tror ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA