Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Storg

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. juli 2020, klokken 14:00
Sitat fra: Storg på torsdag 09. juli 2020, klokken 12:38
Med denne metoden bruker du et fond, for å forfordele et annet. Ikke bra, og unødvendig. Et indeksfond bryr seg jo ikke om prisen på aksjen, bare at de følger indeksen.

Du bør slå opp "forfordele", det betyr det motsatte av det du tror ;)

Du forsto hva jeg mente, og det betyr jo å gjøre urett mot en part. Og det vil den beskrevne løsninge gjøre.

stefse

Sitat fra: RuneW på torsdag 09. juli 2020, klokken 11:10
Sitat fra: stefse på torsdag 09. juli 2020, klokken 10:08
Hovedgrunnen til den ville stigningen nevnes ikke, nemlig  at det trykkes enormt med penger, og de har ingen plasser å gjøre av seg enn hos pengeplasserere.

Jeg prøver å forstå logikken din. Sier du at disse enorme mengdene med trykte penger ikke har plass noe annet sted enn i Tesla-aksjer?
Jo de har mange andre plasser å dra til, derfor er også Nasdaq på ATH til tross for skyhøy arbeidsledighet og dype bekymringer rundt den økonomiske tilstanden i verden. Å Tesla aksjen utgjør nok relativt sett bare en liten del av pengeplasseringen, men når market cap blir så høy som den er nå, tiltrekker den i kraft av sin egen tyngde enda mer kapital som plasseres utfra risikohensyn. Et fond kan kanksje ha plassert 2-5% i høyrisikoaksjer, og da står Tesla aksjen der og "tilbyr" denne investeringsmuligheten.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

daktari

Det er jo helt fantastisk vilt.
SitatSamtlige selskaper på Oslo Børs er ifølge børsen verdt 2.378 milliarder kroner. Tesla var ved onsdagens børsslutt verdt 2.589 milliarder kroner.
https://e24.no/boers-og-finans/i/0nPROA/tesla-er-verdt-mer-enn-alle-selskapene-paa-oslo-boers

Det er aldri galt å ta gevinst.

Ta profitten og kjøp inn på nytt for lavere beløp?

PS har dessverre ikke lenger TSLA, men mine NIO har gått 300% under covid-perioden...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: emurof på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:48

Opticom og Amazon kan ikke sammenlignes.

Det er ikke så vanskelig å tenke seg hvor Tesla havner.

Og ei heller kan Amazon og Tesla sammenlignes. Enn så lenge er Tesla en bilprodusent som vil havne på rundt 500 000 biler produsert i 2020. Og de lever for øyeblikket godt på andre bilprodusenter som må kjøpe seg god samvittighet (kravet om flåtesnitt på 95 gram CO2).

For fremtiden skal Tesla øke. Lite tvil om det. Så spørs det hvor stort markedet til slutt blir for de. Hvor lenge de kan leve på en hype ingen noensinne har sett maken til. Og hvorvidt de kan kapre store andeler av robot-taxi-markedet eller ei. Som tidligere nevnt er det svært mye som skal klaffe om de skal kunne klare å komme seg opp i forsvar av en aksjekurs på ca 1400 USD. Innen den tid kan svært mye skje. Selv om situasjonen ser lys ut for Tesla pr nå, så er det langt, langt opp og frem. Mange hindringer. Mye som skal klaffe. De har på ingen måte monopol i noen som helst markeder per nå. Politiske føringer kommer og går.

emurof

Sitat fra: HåkonE på torsdag 09. juli 2020, klokken 07:58
Sitat fra: emurof på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:49Det er dessverre Plainsite som lyver. "Rapporten" hans er et makkverk fullt av løgn og fri fantasi.

Virker å være det fjærlette standardsvaret ditt hver gang du får servert noe som ikke passer din tro på at Tesla er en eneste stor uberørt blomstereng, alle drømmer skal realiseres (og vel så det), rallyet siden høst er styrt av noe annet enn følelser og kan fortsette å gjøre oss alle rike i all overskuelig fremtid. :)

Har du faktisk sett på denne "rapporten" selv? Den inneholder alt fra løgn til direke personangrep. Fullstendig useriøst. Personen bak er også helt fanatisk.

emurof

Sitat fra: arthur på torsdag 09. juli 2020, klokken 09:24
Ifølge Bloomberg prises Tesla til en P/E på 8640! Det er så hinsides normale verdier på mellom 5 og 35 at det er helt latterlig. Elbilprodusenten ventes imidlertid å vokse raskt. I 2021 skal nye fabrikker i Tyskland og Kina gi en kraftig oppgang i antall produserte biler.

Legger man til grunn estimatene fra analytikerne som følger selskapet vil inntjeningen øke markant. Det reduserer P/E-tallet til 147, basert på ventet resultat per aksje de kommende 12 måneder. Selv etter å ha tatt høyde for vekst i inntjeningen verdsettes Tesla som om selskapet nærmest vil få monopol i et globalt marked, hvor det er estimert at det kommer 180 ny elbil-modeller innen 2025. Er det sannsynlig?


Kilde; DN

ARK Invest legger til grunn under 20% markedsandel for Tesla. Hva er det DN snakker om?

JørundG

#3186
Waymo (selvkjøring tech) skal ha bokført verdi på 120milliarder dollar. Waymo er eid av Google. Mange mener at Tesla har kommet mye lenger enn dem på automatisert selvkjøring. Og her er det stor verdi å være først. Det vil si at bare dette utgjør (minimum) ca50 % av verdien av selskapet. Tror Tesla er billig nå. Om få år kan kursen være mangedoblet.
I best: Mod Y Performace, Mod X og Cybertruck
2017-2020 X100D
2013-2017 SP85 (en periode verdens nordligste Tesla eier)

geirci2

#3187
ATH (AllTimeHigh):
$1.517 -> $1,520 -> $1.530 -> $1.535 -> $1.540

og $1.544,65 ved New York-børsens stengetid.

... og etter børsen har stengt fortsetter aksjen å stige til nye høyder... $1.550...


Hva skjer i dag?
Kursen bare øker og øker og... :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Counterpointer

#3188
Det er tatt ut en gigantisk short posisjon i Tesla nå. Virker som den bare driver kursen opp.


https://electrek.co/2020/07/10/tesla-tsla-short-bet-bloodbath/

Edit; litt raskt skrevet. Samlet short posisjoner er nå på vei til å krysse 20 milliarder, den grensen er ikke tidligere krysset.

Cobos

Jeg tror ikke det er slik at antallet akjser short stiger særlig, men den massive økningen for TSLA den siste uka, har ført til at verdien shorterne vedder imot er blitt MYE større. Husk det er begrenset oppside og uendelig nedside med en short + renteutgifter... Som er en av flere grunner til at jeg ikke er shorter.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Counterpointer

Er enig i det Cobos. Men sjansen for en short squeese som blir ganske blodig er øket nå. Med kurs på 1550 akkurat nå og med antagelig positive regnskapstall som igjen gir S/P 500. Så er jeg glad jeg ikke shorter selv heller.

Wenche

#3191
Finn frem 🍿Spennende tider😅 Tesla Shorts salget krasja serveren. Alt utsolgt etter få minutter. ATH i dag 😎 og jeg som gjerne skulle Bestilt en shorts til Foxy, Sissener, HåkonE, og arthur 🤣
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

HåkonE

#3192
Sitat fra: emurof på fredag 10. juli 2020, klokken 19:57
Sitat fra: HåkonE på torsdag 09. juli 2020, klokken 07:58
Sitat fra: emurof på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:49Det er dessverre Plainsite som lyver. "Rapporten" hans er et makkverk fullt av løgn og fri fantasi.

Virker å være det fjærlette standardsvaret ditt hver gang du får servert noe som ikke passer din tro på at Tesla er en eneste stor uberørt blomstereng, alle drømmer skal realiseres (og vel så det), rallyet siden høst er styrt av noe annet enn følelser og kan fortsette å gjøre oss alle rike i all overskuelig fremtid. :)

Har du faktisk sett på denne "rapporten" selv? Den inneholder alt fra løgn til direke personangrep. Fullstendig useriøst. Personen bak er også helt fanatisk.

Men hvis det er som du sier, hvorfor er det da så vanskelig å svare på det enkle spørsmålet mitt da (eller andre spørsmål jeg stiller deg)? 😁

Wenche: Også du dodger de enkle spørsmål, og topper det hele med å ta deg tiden til en artig skrøne.  :laugh: Det er jo ikke noe mindre risiko (eller mer lurt) akkurat å shorte volatile aksjer som er styrt av følelser, shortskvis og hype. Denne "sissener" går på autorepeat her inne, som et standard svar og symbol mot alle som stiller noen enkle (eller vanskelige, alt ettersom) spørsmål om hvordan en liten bilprodusent som lager biler i telt kan bli så verdifull på bare noen få måneder uten å vise til noe.

Det er visst ingen her inne som evner å vise til noe fundamendalt som kan forklare så mye som 1/5 av dagens verdi, ei heller hvordan man skal forklare selv 50% av dette over de neste 5 år. Det betyr ikke at aksjen stopper ved 1500. Eller 2500. Men det betyr at man spiller tipping basert på historisk avkastning, FOMO, twitter-meldinger og grådighet.

Det er lett å sitte rolig om man allerede har hatt en eventyrlig avkastning, men skulle likt å sett den av dere som gikk inn med en signifikant del av deres friske sparepenger nå. Hvis man har så klokketro på videre oppgang, mener jeg... :)

Klykken

Jeg har gått inn med halve sparekontoen på 1390. Tenker å la de stå i 4-5år, minst, og kjøpe mer med tiden. Passerer 2000 før jul!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: HåkonE på lørdag 11. juli 2020, klokken 08:45
Sitat fra: emurof på fredag 10. juli 2020, klokken 19:57
Sitat fra: HåkonE på torsdag 09. juli 2020, klokken 07:58
Sitat fra: emurof på onsdag 08. juli 2020, klokken 17:49Det er dessverre Plainsite som lyver. "Rapporten" hans er et makkverk fullt av løgn og fri fantasi.

Virker å være det fjærlette standardsvaret ditt hver gang du får servert noe som ikke passer din tro på at Tesla er en eneste stor uberørt blomstereng, alle drømmer skal realiseres (og vel så det), rallyet siden høst er styrt av noe annet enn følelser og kan fortsette å gjøre oss alle rike i all overskuelig fremtid. :)

Har du faktisk sett på denne "rapporten" selv? Den inneholder alt fra løgn til direke personangrep. Fullstendig useriøst. Personen bak er også helt fanatisk.

Men hvis det er som du sier, hvorfor er det da så vanskelig å svare på det enkle spørsmålet mitt da (eller andre spørsmål jeg stiller deg)?

Wenche: Også du dodger de enkle spørsmål, og topper det hele med å ta deg tiden til en artig skrøne.  :laugh: Det er jo ikke noe mindre risiko (eller mer lurt) akkurat å shorte volatile aksjer som er styrt av følelser, shortskvis og hype. Denne "sissener" går på autorepeat her inne, som et standard svar og symbol mot alle som stiller noen enkle (eller vanskelige, alt ettersom) spørsmål om hvordan en liten bilprodusent som lager biler i telt kan bli så verdifull på bare noen få måneder uten å vise til noe.

Det er visst ingen her inne som evner å vise til noe fundamendalt som kan forklare så mye som 1/5 av dagens verdi, ei heller hvordan man skal forklare selv 50% av dette over de neste 5 år. Det betyr ikke at aksjen stopper ved 1500. Eller 2500. Men det betyr at man spiller tipping basert på historisk avkastning, FOMO, twitter-meldinger og grådighet.

Det er lett å sitte rolig om man allerede har hatt en eventyrlig avkastning, men skulle likt å sett den av dere som gikk inn med en signifikant del av deres friske sparepenger nå. Hvis man har så klokketro på videre oppgang, mener jeg... :)
Det er jo like mye du selv som går på autorepeat. Hvor mange ganger har du gjentatt, idiotiske utsagn som at Tesla produserer i telt? De har for øyeblikket Freemont, Nevada, Buffalo og Shanghai som alle er gigantiske fabrikker og du har bestemt deg for å nikjøre på at de har en letthall som ble satt opp fordi Fremont hadde for lite plass under oppramp av Model 3. I tillegg har Tesla mange andre eiendommer med permanent byggningsmasse i California, men de beholder letthallen fordi den fungerer så godt. Men dette er bare en bitteliten del.

Hadde det vært riktig at hele produksjonen til Tesla var i telt, så hadde det vært rart og verd fokuset du legger på det. Men det er ikke tilfellet.
Berlin er i full utbygging og Texas blir ekstremt stor, her er det heller ikke noe telt på gang, meg bekjent.

Når det gjelder faktiske verdier mot prissetting av aksjen, så har du et poeng men det er tydelig at markedet overhodet ikke deler ditt syn. Det er jo betegnende at du selv har mer tro på VW enn både CEO og styreleder har som konkurent. Marginene til Tesla på bilene virker som ingen av de tradisjonelle klarer å ta igjen på mange år, grunnet forskjellige strukturer og at det er stor forskjell å ikke ha fossilproduksjon å ta hensyn til.

I forhold til å sette penger i forhold til hva en tror på så kritiserer du folk som har satt inn en god sum i 2012-13 og nå har en eventyrlig avkastning av dette. Det er da ingen grunn til å hovrere over at din egen vurdering er bedre, når du selv har solgt deg ut og dermed ikke fått full del i stigningen. For den saks skyld har jeg selv også misset ut på dette, så der er vi i samme båt.

Men det er nylig deltagere i tråden som har kjøpt seg inn på 1300, det er jo å sette penger på noe en tror på. Og med 1540 i skrivende stund er det respektabel avkastning. Men dette slår du bare unna som «historisk avkastning» virker det som. Men det er jo reell avkastning om en realiserer.

En ting du har rett i er at det er høyrisiko slik som forholdene er nå, men det er en naturlig del av aksjemarkedet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA