Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Var det ikke litt diskusjon om ARK Invest tidligere her? Jeg påpekte jo at de fleste "profesjonelle analytikere" er verdiløse og ubrukelige når det kommer til Tesla. Men da ble det snudd mot meg da jeg viste til ARK Invest, til tross for at disse i motsetning til alle noksagtene har truffet veldig bra på Tesla.

I den forbindelse bør de som lurer på hvordan ARK Invest har gjort det ta en titt på denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=AtQD261Nl_8

Som sagt, ARK Invest har bedre peiling på dette enn de fleste andre institusjonelle investorer og analytikere.

Wenche

#3151
Sitat fra: Taben på tirsdag 07. juli 2020, klokken 07:51
Sitat fra: Wenche på torsdag 02. juli 2020, klokken 17:36
Bra jobba, Tesla 🍾🥂😎


Hei Wenche. Hva nå? Jeg har ingen strategi lenger.

Kjøp inn litt ekstra popkorn 🍿Spennende tider i vente 😅
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Espen Hugaas Andersen

Solgte på 1400. Har nå bare 1 stk aksje igjen.

Får se hvor jeg setter pengene nå.  ???
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:50
Solgte på 1400. Har nå bare 1 stk aksje igjen.

Får se hvor jeg setter pengene nå.  ???
hvorfor solgte du?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Huskestue

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:50
Solgte på 1400. Har nå bare 1 stk aksje igjen.

Får se hvor jeg setter pengene nå.  ???

Gevinst sikret, gratulerer!

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:50
Solgte på 1400. Har nå bare 1 stk aksje igjen.

Får se hvor jeg setter pengene nå.  ???

Hva slags tidsperspektiv har du?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Klykken på tirsdag 07. juli 2020, klokken 23:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 07. juli 2020, klokken 22:50
Solgte på 1400. Har nå bare 1 stk aksje igjen.

Får se hvor jeg setter pengene nå.  ???
hvorfor solgte du?
Jeg tror det aller aller meste av den potensielle gevinsten er tatt ut. Og jeg tror det er betydelig mer sannsynlig at kursen går ned enn betydelig opp. Hvis man holder og det går til 2000, så har man tjent 42%. Om man selger her, det faller til 600 og man kjøper seg inn igjen, og så går det opp til 2000, så har man tjent 233%. Det siste er mer det jeg er på jakt etter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

#3157
Aha, hva var snittet på de du solgte da?
Er ellers mye som tyder på at det flater ut litt nå denne uken før det tar seg en flyvetur igjen, gitt at analytikere og spåmenn får rett. Frem til batteryday vil også gi en boost, mest sannsynlig. Jeg kjøpte meg nettopp inn på 1390 i går (fordi jeg angret som en hund på at jeg solgte de få jeg hadde på 780 og ikke fikk være med på rallyet som nå har pågått). Planen er å holde hodet meget kaldt og la det stå frem til jul, og kun selge hvis alt tyder på at det vil bli en megadipp (nytt covid-utbrudd).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SurSnasen

Sitat fra: emurof på tirsdag 07. juli 2020, klokken 17:35
Dette argumentet er håpløst. Du kan ikke bare regne på markedsverdi delt på antall biler. Samme argument brukte de om Amazon for lenge siden:

https://twitter.com/xiang_aw/status/1278347734055923713

De som hørte på de som brukte argumentet du bruker her har tapt veldig, veldig mye.

Les siste del av innlegget mitt også, så hadde du sett at jeg skriver at Tesla prises for fremtiden. Men likevel er pris per bil, som tross alt er hva de kommer til å livnære seg av en god stund fremover, en god indikator.
La oss anta at Tesla i fremtiden vil prises dobbelt per produsert bil i forhold til Mercedes og Toyota, altså 33 400 USD per bil. Da vil det altså, med utgangspunkt i markedsverdi på 254 mrd USD, kreve en årsproduksjon på 7,5 millioner biler. Og igjen, man skal ikke tenke sånn og slik og blablabla, men det er fint lite mulig å verdivurdere Tesla på noen som helst måte annet enn som et rent veddemål om at antagelser slår til en dag i fremtiden for hva tjenestene og produktene vil være verdt.

Og du vil sammenligne med Amazon? Så, hvor reell er den sammenligningen? Hva med alle de selskapene som også opp gjennom årene har blitt overvurdert i forhold til hvor de har endt opp? Blant annet nevnte Opticom.
Etterpåklokskap er den mest eksakte vitenskap.Mange tidlige aksjonærer, som gav opp, vil nok sikkert angre seg når de ser Amazon i dag. Mange aksjonærer i Opticom, som spyttet inn når de hadde troen på treet som skulle vokse langt inn i himmelen, angret bittert. Så får vi svaret om noen år på hvor Tesla havner. Det eneste vi vet, er at etterpåklokskapen vil råde. 

turfsurf

Skal aksjeprisen reflektere verdien i Tesla er det jo ikke tvil om at den reflekterer at folk tror Tesla blir en av de store gigantene innenfor minst ett av satsningsområdene, men helst flere.

Tror man ikke det så er Tesla overpriset. Så enkelt er det egentlig.

Men så er jo ikke aksjepris kun relatert til forventet verdi, det er mye manipulasjon, håp, tro og kjærlighet inne i bildet
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Klykken på onsdag 08. juli 2020, klokken 08:59Aha, hva var snittet på de du solgte da?
Er ellers mye som tyder på at det flater ut litt nå denne uken før det tar seg en flyvetur igjen, gitt at analytikere og spåmenn får rett. Frem til batteryday vil også gi en boost, mest sannsynlig. Jeg kjøpte meg nettopp inn på 1390 i går (fordi jeg angret som en hund på at jeg solgte de få jeg hadde på 780 og ikke fikk være med på rallyet som nå har pågått). Planen er å holde hodet meget kaldt og la det stå frem til jul, og kun selge hvis alt tyder på at det vil bli en megadipp (nytt covid-utbrudd).
Mener snittet på de jeg solgte var på rundt +288%. Men jeg har solgt gradvis på veien opp.

Jeg tror ikke man trenger noen slags pandemi-krise e.l. for at Tesla kan halvere seg. Jeg tror det kan skje svært plutselig pga nesten ingenting.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Klykken

Det hadde i så fall vært rimelig leit!
Jeg har mine tvil om at det kommer til å skje "ut av det blå" i alle fall. Noe må være en trigger. Du mener med andre ord at de er svært overpriset?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tiger123

Sitat fra: emurof på mandag 06. juli 2020, klokken 19:17
Sitat fra: Cobos på mandag 06. juli 2020, klokken 18:51
Indeksfond kan vel ikke kjøpe aksjer som ikke er i indeksen? Slik at 99% sikkert at de blir lagt til er ikke 100% sikkert. Men har lest at f.eks DNB kan kjøpe seg inn nå med at av deres aktive fond og så selge alt til dagens pris til indeksfondet sitt når det blir offisielt. Da slipper de å drive opp kursen idet det blir offisielt.

Ja, forskjell på hva som er "offisielt" og hva ulike aktører gjør for å jukse.

For juks er det jo. Men hvem bryr seg? Ikke myndighetene i det minste. Så lenge det er store finansaktører kan de gjøre nærmest hva som helst uten konsekvenser.

emurof - du får kjøle deg ned med Plainsite`s rapport om Tesla, og spes om Musk og hvor mye han juger.

Tiger123

Sitat fra: Larsebass på tirsdag 07. juli 2020, klokken 02:16
Med bil og aksjer (ikke en livsendrende mengde) fra Tesla er jo dette gledelig, men hva kan drive kursen?

* Leverte biler?
* Robin hood-appen? Altså mer allmenngjøring av aksje-spekulasjon?
* Forventninger om Q2-resultat?
* Og dermed implisitt forventning om inkludering i S&P 500?

Og om Elon tvitrer at han skal til mars til jul, han og Robin Hood. Sistnevnte tror jeg har hatt stor betydning for kursen siste måendene.


Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Klykken på onsdag 08. juli 2020, klokken 10:04
Det hadde i så fall vært rimelig leit!
Jeg har mine tvil om at det kommer til å skje "ut av det blå" i alle fall. Noe må være en trigger. Du mener med andre ord at de er svært overpriset?
Tja, skal ikke si overpriset. Kanskje kan Tesla holde seg på dette nivået i mange år. Men normalt sett har aksjen vært veldig volatil, og jeg mener oppsiden er veldig begrenset på kort og mellomlang sikt. Så da er det større sjanse for betydelig fall enn betydelig vekst.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA