Skrevet av Emne: Tesla aksjer  (Lest 69225 ganger)

flux

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 780
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #255 på: tirsdag 12. februar 2019, klokken 09:21 »
Det nyregistreres ca. 287.000 personbiler pr mnd i Tyskland. 50% mer pr. innbygger enn i Norge. Det kan se ut til at Tesla Model 3 blir en suksess i Tyskland, det vil sjokkere bilindustrien både der og globalt.

Basert på aktiviteten i utleveringstråden i det Tyske Tesla Model 3 forumet, er det mange som venter på biler.

VAG får en «backfire» på sine lanseringer, da de anerkjenner at fremtiden er elektrisk samtidig som Tesla knuser konkurrentene på spec vs pris og leveringsdyktighet. De neste ukene blir spennende..
« Siste redigering: tirsdag 12. februar 2019, klokken 09:27 av flux »

emurof

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 987
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #256 på: tirsdag 12. februar 2019, klokken 09:27 »
Dårlig batteri på e-Tron? Grei ut...

Sammenlignet med Tesla.

gr

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6049
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #257 på: onsdag 13. februar 2019, klokken 00:17 »
Hva i alle dager har en Tesla som fordel over en E-Tron?

Bedre motor - mer effektiv - raskere respons.
Mer ytelse for pengene
Et godt utbygd ladenettverk

Altså siste halmstrå som tesla kan klenge seg til. Ytelsesfokuset til tesla er forresten helt bisart. Finnes det nyere elbiler som ikke har akselerasjon nok for hverdagsbruk? Og jeg velger komfort, generell kvalitet og sikkerhet lenge før jeg velger akselerasjon.
Ja, kan du minne oss på hva som har vært de sikreste bilene testet av NHTSA i USA?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Sjøhyene

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1284
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #258 på: onsdag 13. februar 2019, klokken 09:02 »
Det handler nok mindre om 0-100 akselerasjon og heller mer om generell kjørefølelse/glede. Bjørn Nyland prater om dette i sin E-Tron review video. Både E-Tron og iPace har betydelig lag i gassresponsen, slik at det føles ullent og mer som en fossil. Er jo nettop responsiviteten som gjør at man mange blir hekta på Teslas biler. Når man venner seg til dette føles det utrolig frustrerende å gå tilbake til biler med denne tregheten, uavhengig av 0-100 tiden.
« Siste redigering: onsdag 13. februar 2019, klokken 09:04 av Sjøhyene »
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2456
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #259 på: onsdag 13. februar 2019, klokken 16:57 »
Det handler nok mindre om 0-100 akselerasjon og heller mer om generell kjørefølelse/glede. Bjørn Nyland prater om dette i sin E-Tron review video. Både E-Tron og iPace har betydelig lag i gassresponsen, slik at det føles ullent og mer som en fossil. Er jo nettop responsiviteten som gjør at man mange blir hekta på Teslas biler. Når man venner seg til dette føles det utrolig frustrerende å gå tilbake til biler med denne tregheten, uavhengig av 0-100 tiden.
I-PACE har IKKE lag i gasspedalen. Teslabjørn testet en preprod-modell.

Løve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #260 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 22:03 »
Hva i alle dager har en Tesla som fordel over en E-Tron?

Bedre motor - mer effektiv - raskere respons.
Mer ytelse for pengene
Et godt utbygd ladenettverk

Altså siste halmstrå som tesla kan klenge seg til. Ytelsesfokuset til tesla er forresten helt bisart. Finnes det nyere elbiler som ikke har akselerasjon nok for hverdagsbruk? Og jeg velger komfort, generell kvalitet og sikkerhet lenge før jeg velger akselerasjon.
Ja, kan du minne oss på hva som har vært de sikreste bilene testet av NHTSA i USA?

https://www.sfgate.com/business/article/An-agency-hid-Tesla-crash-data-for-nearly-two-13620909.php

Tellus

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1636
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #261 på: torsdag 21. februar 2019, klokken 22:50 »
Sitat
For the small minority of cars for which mileage data were provided both before and after Autosteer was installed, Teslas were involved in 60 percent more crashes, Whitfield concluded. That could mean cars with Autosteer were more dangerous than cars without.

"Løgn, forbannet løgn og statistikk"

Lurer på hvordan Tesla og for så vidt andre aktører måler effekten av autonome systemer. For å kunne måle en slik effekt kan man jo ikke bare dra ut antall km kjørt med og uten og sammenligne ulykkehyppighet. Man må som et minimum måle på samme strekning under lignende forhold. Dvs de som kjører en strekning A-B med og uten autonome systemer koblet inn under ellers sammenlignbare forhold. Hvis Tesla bare rapporterer rådata er det oppsiktsvekkende. Folk slår selvfølgelig av slike systemer når forholdene blir vanskelige. Svingete veier, 2-felts veier med dårlig oppmerking, dårlig sikt osv.

emurof

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 987
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #262 på: mandag 25. februar 2019, klokken 12:42 »
https://www.sfgate.com/business/article/An-agency-hid-Tesla-crash-data-for-nearly-two-13620909.php
Denne artikkelen er jo basert på "rapporten" av denne Whitfield som selv var ekstremt selektiv med dataene han plukket ut. Han brukte kun en liten andel av dataene.

Dette er bare gammel FUD. Jeg skjønner ikke hvorfor du drar det frem lenge etter at det ble avslørt.

Løve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #263 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 12:07 »
Dårlig batteri på e-Tron? Grei ut...
Dårlig er å overdrive. Men på en rekke områder er den ikke like bra som 100 kWh pakken til S/X. Den veier ca 15% mer, den har ca 15% mindre kapasitet, den bruker NMC vs NCA, som medfører flere ganger større bruk av kobolt, og dertil høyere produksjonskostnad. En ting den er bra på er ladeeffekt. 150 kW er ganske brukbart - 25% mer enn S/X.

Men nå sammenlignet man med 100 kWh pakken, som har 18650-celler fra 2015 og batteriarkitektur fra 2016. For Model 3 er Tesla er allerede over på 2170-cellene og ny batteriarkitektur utviklet i 2017. Den er enda lettere i forhold til kapasitet, lader trolig minst like raskt som e-tron (men den er ikke fullt låst opp, ennå), og er svært billig å produsere. Mengden kobolt er redusert betraktelig fra 18650-cellene.

Man kan også forvente at Tesla jobber med neste generasjon batteripakke, i det skjulte. Oppkjøpet av Maxwell er en indikasjon på dette. For at de skulle gå til oppkjøp føler jeg meg rimelig sikker på at Tesla har teknologien i drift i prototyper. Kanskje bare batteripakker på en lab et eller annet sted, men muligens kan det være slik at disse batteriene benyttes i Semi eller Roadster.

Så du må sammenligne med en større batteripakke fra Tesla for at Tesla skal komme godt nok ut?

Løve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #264 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 12:10 »
Herr Musk har atter en gang vist seg ikke kompetent til å lede et selskap av Tesla sin størrelse:

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/aus5yj/united_states_securities_and_exchange_commissions/

Dette bør dra aksjen langt ned, en 10-15%. Men Tesla-aksjen følger jobikke normal markedslogikk.

Regner med at det blir betydelig mer enn 20 millioner dollar is traff denne gangen. Ikke rart advokaten forlot skuta etter kun kort tid.

turfsurf

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 5088
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #265 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 13:09 »
Så du må sammenligne med en større batteripakke fra Tesla for at Tesla skal komme godt nok ut?
Ja hele 7% større, og to år eldre  ::)
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Perl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Perl White S 85 2013 (Beta)

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 10954
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #266 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 13:35 »
2170 batteripakken i M3 er vel bare 80kWh? Dvs 18% MINDRE enn E-trons pakke. Den topper vel på rundt 126kW foreløpig.
Med forbruk ned mot Ioniq nivå blir M3 en skikkelig langturbil.
« Siste redigering: tirsdag 26. februar 2019, klokken 13:37 av Øyvind.h »
Tesla Model X 90D
Mercedes EQC bestilt
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6179
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #267 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 14:37 »
Så du må sammenligne med en større batteripakke fra Tesla for at Tesla skal komme godt nok ut?
Jeg sammenlignet med den eneste batteripakken Tesla har til Model S/X...
Model X 100D.

Motorwatt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1852
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #268 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 15:00 »
Bra svart.. ;D
S75D - 2018 - Midnight Silver - Premium - Panorama - Delskinn

Løve

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 913
    • Vis profil
Sv: Tesla aksjer
« Svar #269 på: tirsdag 26. februar 2019, klokken 15:24 »
Så du må sammenligne med en større batteripakke fra Tesla for at Tesla skal komme godt nok ut?
Jeg sammenlignet med den eneste batteripakken Tesla har til Model S/X...

Nå sporer vi veldig av trådens tema, men det er mulig å kjøpe en Model S og en Model X med annet batteri. Det finnes over 100k av disse på veiene.

Etter E-Rron har det blitt mye halmstrå å gripe etter når en skal argumentere for at Tesla har de beste elbilene. Noe som igjen bør gi en pekepinn om at aksjekursen skal ned.