Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

What-a-watt

Det er vel ikke antall EBITDA som teller? EBITDA=Driftsresultat før avskrivninger.

Speeder

Sitat fra: What-a-watt på søn 09. nov 2025, kl. 14:59Det er vel ikke antall EBITDA som teller? EBITDA=Driftsresultat før avskrivninger.
Ehh... det er snakk om milepeler relatert til elons kompensasjon og hvor mange av de som kunne oppnås. Der er det flere, altså et antall, EBITDA mål.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

What-a-watt

Så lenge det er ett selskap man snakker om, så er det bare én EBITDA. Iallfall regnkapsmessig....

Speeder

Sitat fra: What-a-watt på søn 09. nov 2025, kl. 15:53Så lenge det er ett selskap man snakker om, så er det bare én EBITDA. Iallfall regnkapsmessig....
Såklart det er det!
Men det er altså snakk om å nå x antall milepeler for å oppnå kompenasasjon.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Breezec på søn 09. nov 2025, kl. 09:06
Sitat fra: turfsurf på søn 09. nov 2025, kl. 08:51Hvilke av disse milepælene tror dere er oppnåelige da? Det første vil jo slå til før eller senere, hvis ikke salget til Tesla tanker helt. 10 millioner med FSD, kanskje... Resten tviler jeg på.

Disse milepælene henger også sammen med market cap, så han får ikke aksjer selv om han oppnår milepæler uten at aksjekursen følger etter.

https://www.votetesla.com/wp-content/uploads/2025/09/Two-Critical-Proposals-For-The-Future-Of-Tesla-9-5-2025.pdf

Aha. Det var jo bra.
Det var ingen tall eller linker til tall inne på den siden jeg snublet over, utenom den videoen til Musk. (Men ser linken heter "second-proposal".)
Da blir det kanskje vanskelig for ham å oppnå noe, om ikke han beholder P/E også fremover.
https://www.votetesla.com/compensation-proposals/#second-proposal

Det skal altså og utstedes en emisjon for ansatte i tillegg til Musk-ekstra-aksjene? Som han og kan ta litt fra?
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Målene han må nå er helt ville og tilsynelatende urealistiske. Slik som forrige pakke også var, bare x antall ganger "verre". Motivasjonen til Elon bør være stor, og enhver investor interessert i penger vil at dette skal gjennomføres.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sitat fra: Klykken på tir 11. nov 2025, kl. 08:58Målene han må nå er helt ville og tilsynelatende urealistiske. Slik som forrige pakke også var, bare x antall ganger "verre". Motivasjonen til Elon bør være stor, og enhver investor interessert i penger vil at dette skal gjennomføres.
Sånn sett fra sidelinjen fremstår det som ett pyramidespill 🤷🏻

What-a-watt

Ja, faktisk. Ref. Elizabeth Holmes.

SurSnasen

Sitat fra: Counterpointer på tir 11. nov 2025, kl. 11:05
Sitat fra: Klykken på tir 11. nov 2025, kl. 08:58Målene han må nå er helt ville og tilsynelatende urealistiske. Slik som forrige pakke også var, bare x antall ganger "verre". Motivasjonen til Elon bør være stor, og enhver investor interessert i penger vil at dette skal gjennomføres.

Er nok tre krav som vil bli litt utfordrende:
- 10 millioner AKTIVE FSD-abonnement
- 1 million robotaxi
- 400 milliarder i EBITDA

Når det gjelder aksjeverdien så klarer nok Musk og fansen utmerket godt å pumpe den opp nok til å nå Market Cap-kravet.

Vaduz

Ganske lett å manipulere. Sett ned prisen på FSD kraftig, robotene får du solgt selv om de bare danser om prisen er 100k. 400milliarder usd er litt verre, det er 10x det tesla har hatt i fortjeneste til sammen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på tir 11. nov 2025, kl. 23:34
Sitat fra: Counterpointer på tir 11. nov 2025, kl. 11:05

Er nok tre krav som vil bli litt utfordrende:
- 10 millioner AKTIVE FSD-abonnement
- 1 million robotaxi
- 400 milliarder i EBITDA

Når det gjelder aksjeverdien så klarer nok Musk og fansen utmerket godt å pumpe den opp nok til å nå Market Cap-kravet.

Føler det står litt forskjellig hva som må oppfylles på forskjellige plasser. Men om jeg har forstått det riktig så er det 12 milepæler som må oppnås for å få full pott, men trenger bare første milepæl for å få 1% av aksjer. Der er det vel Market Cap på 2.000 milliarder USD og 50 milliarder EBITDA. Som min kompis Warren Buffet sier: EBITDA er bare piss... Den tar f.eks. ikke hensyn til avskrivninger. Så hvis du kjøper en t-skjorte-trykkemaskin til 2 millioner, så tar den ikke hensyn til renter eller avskrivninger på den, selv om den har en begrenset levetid. Her kan f.eks. Musk tilpasse beslutningene, og ha høye investeringer som gir høyere EBITDA, men lavere resultat, for å få ut lønnspakke. Men føler all dokumentasjon jeg har sett på dette fra Tesla er veldig lite nøyaktig. Se f.eks. på "Operational Milestones" under på denne plakaten - står ikke noe om hvilke Tranche de hører til, ref de 8 beløpene. Hadde det vært 12 beløp kunne en gjerne tenkt at det var ett beløp per Tranch, men da mangler du 4 beløp.
Nei, jeg må bare slutte å tenke på dette siden jeg ikke har aksjer akkurat nå, og absolutt ikke skal kjøpe akkurat nå (til dagens pris).

https://istmagazine.com/warren-buffett-hates-ebitda-heres-why-you-should-too/

Rollep

Blir vel ikke noe problem med å pumpe opp Market Cap til 2.000 milliarder USD, det er jo bare sånn ca. 1 oljefond ;D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rollep på tor 13. nov 2025, kl. 19:41Blir vel ikke noe problem med å pumpe opp Market Cap til 2.000 milliarder USD, det er jo bare sånn ca. 1 oljefond ;D

Ja, han er jo 60% på vei til Oljefondet...
Er vel bare å få solgt 12 stk dysfunksjonelle roboter på tesla.com så er en vel på 100% av et Oljefond.

daktari

Jeg synes Xpeng sin robot så vesentlig bedre ut enn Muskobot forøvrig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på fre 14. nov 2025, kl. 17:52Jeg synes Xpeng sin robot så vesentlig bedre ut enn Muskobot forøvrig.
Hva er batteritiden på disse robotene? Ser for meg at de må lades ganske ofte......

Grunnen til dette er at batteriene til Atlas var ganske store og de varte vel i ca 10 minutter 🤷🏻

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA