Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

flux

#255
Det nyregistreres ca. 287.000 personbiler pr mnd i Tyskland. 50% mer pr. innbygger enn i Norge. Det kan se ut til at Tesla Model 3 blir en suksess i Tyskland, det vil sjokkere bilindustrien både der og globalt.

Basert på aktiviteten i utleveringstråden i det Tyske Tesla Model 3 forumet, er det mange som venter på biler.

VAG får en «backfire» på sine lanseringer, da de anerkjenner at fremtiden er elektrisk samtidig som Tesla knuser konkurrentene på spec vs pris og leveringsdyktighet. De neste ukene blir spennende..

emurof


geear

Sitat fra: Løve på mandag 11. februar 2019, klokken 22:00
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. februar 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Løve på mandag 11. februar 2019, klokken 21:07
Hva i alle dager har en Tesla som fordel over en E-Tron?

Bedre motor - mer effektiv - raskere respons.
Mer ytelse for pengene
Et godt utbygd ladenettverk

Altså siste halmstrå som tesla kan klenge seg til. Ytelsesfokuset til tesla er forresten helt bisart. Finnes det nyere elbiler som ikke har akselerasjon nok for hverdagsbruk? Og jeg velger komfort, generell kvalitet og sikkerhet lenge før jeg velger akselerasjon.
Ja, kan du minne oss på hva som har vært de sikreste bilene testet av NHTSA i USA?

Sjøhyene

#258
Det handler nok mindre om 0-100 akselerasjon og heller mer om generell kjørefølelse/glede. Bjørn Nyland prater om dette i sin E-Tron review video. Både E-Tron og iPace har betydelig lag i gassresponsen, slik at det føles ullent og mer som en fossil. Er jo nettop responsiviteten som gjør at man mange blir hekta på Teslas biler. Når man venner seg til dette føles det utrolig frustrerende å gå tilbake til biler med denne tregheten, uavhengig av 0-100 tiden.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

daktari

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 13. februar 2019, klokken 09:02
Det handler nok mindre om 0-100 akselerasjon og heller mer om generell kjørefølelse/glede. Bjørn Nyland prater om dette i sin E-Tron review video. Både E-Tron og iPace har betydelig lag i gassresponsen, slik at det føles ullent og mer som en fossil. Er jo nettop responsiviteten som gjør at man mange blir hekta på Teslas biler. Når man venner seg til dette føles det utrolig frustrerende å gå tilbake til biler med denne tregheten, uavhengig av 0-100 tiden.
I-PACE har IKKE lag i gasspedalen. Teslabjørn testet en preprod-modell.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Løve

Sitat fra: gr på onsdag 13. februar 2019, klokken 00:17
Sitat fra: Løve på mandag 11. februar 2019, klokken 22:00
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. februar 2019, klokken 21:11
Sitat fra: Løve på mandag 11. februar 2019, klokken 21:07
Hva i alle dager har en Tesla som fordel over en E-Tron?

Bedre motor - mer effektiv - raskere respons.
Mer ytelse for pengene
Et godt utbygd ladenettverk

Altså siste halmstrå som tesla kan klenge seg til. Ytelsesfokuset til tesla er forresten helt bisart. Finnes det nyere elbiler som ikke har akselerasjon nok for hverdagsbruk? Og jeg velger komfort, generell kvalitet og sikkerhet lenge før jeg velger akselerasjon.
Ja, kan du minne oss på hva som har vært de sikreste bilene testet av NHTSA i USA?

https://www.sfgate.com/business/article/An-agency-hid-Tesla-crash-data-for-nearly-two-13620909.php

Tellus

SitatFor the small minority of cars for which mileage data were provided both before and after Autosteer was installed, Teslas were involved in 60 percent more crashes, Whitfield concluded. That could mean cars with Autosteer were more dangerous than cars without.

"Løgn, forbannet løgn og statistikk"

Lurer på hvordan Tesla og for så vidt andre aktører måler effekten av autonome systemer. For å kunne måle en slik effekt kan man jo ikke bare dra ut antall km kjørt med og uten og sammenligne ulykkehyppighet. Man må som et minimum måle på samme strekning under lignende forhold. Dvs de som kjører en strekning A-B med og uten autonome systemer koblet inn under ellers sammenlignbare forhold. Hvis Tesla bare rapporterer rådata er det oppsiktsvekkende. Folk slår selvfølgelig av slike systemer når forholdene blir vanskelige. Svingete veier, 2-felts veier med dårlig oppmerking, dårlig sikt osv.

emurof

Sitat fra: Løve på torsdag 21. februar 2019, klokken 22:03https://www.sfgate.com/business/article/An-agency-hid-Tesla-crash-data-for-nearly-two-13620909.php
Denne artikkelen er jo basert på "rapporten" av denne Whitfield som selv var ekstremt selektiv med dataene han plukket ut. Han brukte kun en liten andel av dataene.

Dette er bare gammel FUD. Jeg skjønner ikke hvorfor du drar det frem lenge etter at det ble avslørt.

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 12. februar 2019, klokken 09:06
Sitat fra: zbk på tirsdag 12. februar 2019, klokken 07:56Dårlig batteri på e-Tron? Grei ut...
Dårlig er å overdrive. Men på en rekke områder er den ikke like bra som 100 kWh pakken til S/X. Den veier ca 15% mer, den har ca 15% mindre kapasitet, den bruker NMC vs NCA, som medfører flere ganger større bruk av kobolt, og dertil høyere produksjonskostnad. En ting den er bra på er ladeeffekt. 150 kW er ganske brukbart - 25% mer enn S/X.

Men nå sammenlignet man med 100 kWh pakken, som har 18650-celler fra 2015 og batteriarkitektur fra 2016. For Model 3 er Tesla er allerede over på 2170-cellene og ny batteriarkitektur utviklet i 2017. Den er enda lettere i forhold til kapasitet, lader trolig minst like raskt som e-tron (men den er ikke fullt låst opp, ennå), og er svært billig å produsere. Mengden kobolt er redusert betraktelig fra 18650-cellene.

Man kan også forvente at Tesla jobber med neste generasjon batteripakke, i det skjulte. Oppkjøpet av Maxwell er en indikasjon på dette. For at de skulle gå til oppkjøp føler jeg meg rimelig sikker på at Tesla har teknologien i drift i prototyper. Kanskje bare batteripakker på en lab et eller annet sted, men muligens kan det være slik at disse batteriene benyttes i Semi eller Roadster.

Så du må sammenligne med en større batteripakke fra Tesla for at Tesla skal komme godt nok ut?

Løve

Herr Musk har atter en gang vist seg ikke kompetent til å lede et selskap av Tesla sin størrelse:

https://www.reddit.com/r/RealTesla/comments/aus5yj/united_states_securities_and_exchange_commissions/

Dette bør dra aksjen langt ned, en 10-15%. Men Tesla-aksjen følger jobikke normal markedslogikk.

Regner med at det blir betydelig mer enn 20 millioner dollar is traff denne gangen. Ikke rart advokaten forlot skuta etter kun kort tid.

turfsurf

Sitat fra: Løve på tirsdag 26. februar 2019, klokken 12:07
Så du må sammenligne med en større batteripakke fra Tesla for at Tesla skal komme godt nok ut?
Ja hele 7% større, og to år eldre  ::)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#266
2170 batteripakken i M3 er vel bare 80kWh? Dvs 18% MINDRE enn E-trons pakke. Den topper vel på rundt 126kW foreløpig.
Med forbruk ned mot Ioniq nivå blir M3 en skikkelig langturbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Løve på tirsdag 26. februar 2019, klokken 12:07Så du må sammenligne med en større batteripakke fra Tesla for at Tesla skal komme godt nok ut?
Jeg sammenlignet med den eneste batteripakken Tesla har til Model S/X...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Løve

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 26. februar 2019, klokken 14:37
Sitat fra: Løve på tirsdag 26. februar 2019, klokken 12:07Så du må sammenligne med en større batteripakke fra Tesla for at Tesla skal komme godt nok ut?
Jeg sammenlignet med den eneste batteripakken Tesla har til Model S/X...

Nå sporer vi veldig av trådens tema, men det er mulig å kjøpe en Model S og en Model X med annet batteri. Det finnes over 100k av disse på veiene.

Etter E-Rron har det blitt mye halmstrå å gripe etter når en skal argumentere for at Tesla har de beste elbilene. Noe som igjen bør gi en pekepinn om at aksjekursen skal ned.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA