Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: What-a-watt på man 20. mai 2024, kl. 19:42Du vet lite om engelsk politikk. Når hadde de en statsminister med navn Gordon Johnsen? Du har tidligere kommentert analytikeren Gordon Johnsen (som ikke akkurat er Tesla-fan) som en klovn. Vanskelig å holde tunga i riktig munn? Din massive bruk av adjektiver i Tesla-diskusjoner minner mere om klovneri enn troverdighet.

Det burde vært åpenbart at jeg skrev feil og mente Boris Johnson. Personangrepene dine er rapportert.

emurof

Sitat fra: daktari på man 20. mai 2024, kl. 20:31Brukte de Boris Johnson for å hype FSD? Hvem er neste klovn, Giuliani eller Trump?

Boris Johnson er bare den siste i rekken av politikere som har prøvd FSD v12 og er mektig imponert. Det var jo til og med en fra svenske myndigheter som fikk den demonstrert i Tyskland, og som bare hadde gode ord om den.

Er det så vanskelig å innrømme at FSD viser fremgang, og at flere og flere nå ser at autonomi faktisk kan være mulig å løse?

OlaM

Sitat fra: emurof på tir 21. mai 2024, kl. 11:05Boris Johnson er bare den siste i rekken av politikere som har prøvd FSD v12 og er mektig imponert. Det var jo til og med en fra svenske myndigheter som fikk den demonstrert i Tyskland, og som bare hadde gode ord om den.

Er det så vanskelig å innrømme at FSD viser fremgang, og at flere og flere nå ser at autonomi faktisk kan være mulig å løse?

Det at diverse mer eller mindre lugubre politikere (tenker spesielt på Johnson som ikke lenger er parlamentsmedlem en gang) får teste noen minutter er bare et PR-stunt. Spørs om de er like ivrige på nøye vitenskapelig gjennomgang av nøytrale, kompetente tredjeparter f.eks.

Og at den viser fremgang betyr ikke at autonomi er mulig å løse. Det er som en asymptotisk funksjon. Øker du input-tallet litt i begynnelsen nærmer den seg grensen fort. Men så nærmer den seg mindre og mindre, og selv om du bruker astronomiske tall (som vi kan tenke oss er penger til utvikling og trening) så kommer den aldri helt fram.

Selvkjørende biler i en eller annen form kommer sikkert, men ikke denne formen.
'21 3LR

Counterpointer

Det er tydeligvis fremgang på FSD, men vi er på syvende året så det er ikke rart at en god del vil se resultat først. 2% takerate på de som fikk prøve FSD supervised i USA gratis, er ikke veldig overbevisende.

I siste utgave av Electrec podcast sies det at «School sone» fremdeles ikke detekteres av FSD 12.3 og at de ikke tror 12.4 gjør det heller ......

Jeg ble veldig imponert av AP 1 i 2014 vil faktisk beskrive den opplevelsen som «blown away». Var ganske entusiastisk når jeg kjøpte EAP i 2018 (mest for summon) på egen bil.
Men det har avtatt kraftig med imponatoreffekten siste 5 år 🧐

Blir spennende å se hvilken hardware robotaxi får den 8/8, men at det ikke blir pakka som sitter i min bil er temmelig sikkert!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på tir 21. mai 2024, kl. 22:09Det er tydeligvis fremgang på FSD, men vi er på syvende året så det er ikke rart at en god del vil se resultat først. 2% takerate på de som fikk prøve FSD supervised i USA gratis, er ikke veldig overbevisende.

I siste utgave av Electrec podcast sies det at «School sone» fremdeles ikke detekteres av FSD 12.3 og at de ikke tror 12.4 gjør det heller ......

Jeg ble veldig imponert av AP 1 i 2014 vil faktisk beskrive den opplevelsen som «blown away». Var ganske entusiastisk når jeg kjøpte EAP i 2018 (mest for summon) på egen bil.

Blir spennende å se hvilken hardware robotaxi får den 8/8, men at det ikke blir pakka som sitter i min bil er temmelig sikkert!
Counter.... Takk for lenken til den podden. Hadde ikke fått med meg denne jeg :o

Ja FSD blir bedre og bedre og jeg liker utviklingen.

Det heter seg at TTT ting tar tid og så har vi Elon time faktoren i tillegg ;D men så lenge det går rett vei så får vi være fornøyd. Det blir spennende til høsten, det er helt sikkert.

daktari

Hvs farten de har nå er lineær, og de må fra 4 miles pr intervensjon til 40.000, så har de problemer.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Speeder

Sitat fra: daktari på ons 22. mai 2024, kl. 07:28Hvs farten de har nå er lineær, og de må fra 4 miles pr intervensjon til 40.000, så har de problemer.
Ja, og er det noe utviklingen innen AI virkelig har vært så er det jo lineær.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

THE

Sitat fra: Counterpointer på tir 21. mai 2024, kl. 22:09Jeg ble veldig imponert av AP 1 i 2014 vil faktisk beskrive den opplevelsen som «blown away». Var ganske entusiastisk når jeg kjøpte EAP i 2018 (mest for summon) på egen bil.

Ja, EAP syntes jeg var bra i 2017 da jeg kjøpte min TMX, men må si at jeg er lite imponert nå. I 2017 hadde jeg ikke problemer med fantombremsing. Usikker på når jeg merket det for første gang, men en eller annen gang mot slutten av 2018 tror jeg. I 2017 fungerte også summon 8 av 10 ganger, og nå i dag 1 av 20 i beste fall. Regnsensor fungerte ikke i 2017, men kom med begredelig funksjonalitet på våren 2018 mener jeg, og det fungerer fortsatt like dårlig den dag i dag på TMX. Autostyring har blitt mer behagelig med årene, og hastighetstilpasning har blitt bedre, men bilen kjører fremdeles inn i alle påkjøringsfelt, busslommer og andre steder der det av en eller annen grunn er utvidelse av kjørefeltbredde, eller der bilen tror det er utvidelse av bredden. Fartsgrensene er feil på veldig mange % av vegnettet, noe som gjør bruk av AP umulig, og når bilen nykker og småbremser for et eller annet usynlig i tide og utide, og plutselig finner ut at det er et eller annet skummelt å bråbremse for som jeg heller ikke ser, så er jeg så lite imponert at jeg ikke orker å aktivere AP eller ECC. Jeg har jo i prinsippet en helt dum bil uten cruise control, akkurat som det er på åttitalls-biler. Ikke imponert!

Nå hører det med til historien at jeg har kjørt nyere Tesla der jeg tror at alt dette fungerer bedre, men det er stort sett korte prøveturer, så det kan jo være placeboeffekt... Jeg hadde i alle fall ALDRI betalt 1 kr ekstra for noe utover det Tesla leverer som standard, og jeg kunne betalt noen tusenlapper ekstra for å få mulighet til å aktivere standard god gammeldags helt dum cruise control. Troen på at det kommer fullt automatiserte kjøring på vanlig veg i min levetid er ikke veldig stor, men nå har jeg bare ca 40 år forventet levetid igjen også.

Jeg er i alle fall helt sikker på at Tesla ikke klarer å få til FSD slik de reklamerte med det i 2017 med den HW-pakken som er i bilene i dag. Kanskje de klarer å få til noe i nærheten av funksjonaliteten i fint vært med gode veier. Jeg vil i alle fall ikke kjøpe Tesla-aksjer i håp om at kursen skal eksplodere på grunn av FSD-gjennombrudd, da tror jeg det er større sjanse til å få full klaff på å tippe Lotto.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

serenejet

Da jeg fikk min andre S i 2015 med første generasjon selvkjøring var det et mind blowing øyeblikk. Det er snart ti år siden, og eneste som har endra seg er vel at dette nivået nå er standard i stort sett alle biler.
2025 ID.Buzz GTX

turfsurf

Sitat fra: dundun på ons 22. mai 2024, kl. 10:52Da jeg fikk min andre S i 2015 med første generasjon selvkjøring var det et mind blowing øyeblikk. Det er snart ti år siden, og eneste som har endra seg er vel at dette nivået nå er standard i stort sett alle biler.
Hm, dages AP kjører mye mere naturlig enn AP1, og lar seg engasjere på mye dårligere vei. Har 40000km med AP1 og 200000km med AP2+/FSD. Den store regresjonen kom med konformitet med UNECE regelverket som ble innført, mener det var vinter 2019.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: OlaM på tir 21. mai 2024, kl. 13:01
Sitat fra: emurof på tir 21. mai 2024, kl. 11:05Boris Johnson er bare den siste i rekken av politikere som har prøvd FSD v12 og er mektig imponert. Det var jo til og med en fra svenske myndigheter som fikk den demonstrert i Tyskland, og som bare hadde gode ord om den.

Det at diverse mer eller mindre lugubre politikere (tenker spesielt på Johnson som ikke lenger er parlamentsmedlem en gang) får teste noen minutter er bare et PR-stunt. Spørs om de er like ivrige på nøye vitenskapelig gjennomgang av nøytrale, kompetente tredjeparter f.eks.

Og at den viser fremgang betyr ikke at autonomi er mulig å løse. Det er som en asymptotisk funksjon. Øker du input-tallet litt i begynnelsen nærmer den seg grensen fort. Men så nærmer den seg mindre og mindre, og selv om du bruker astronomiske tall (som vi kan tenke oss er penger til utvikling og trening) så kommer den aldri helt fram.

Selvkjørende biler i en eller annen form kommer sikkert, men ikke denne formen.
Ok, så ikke bare tar europeiske og kinesiske myndigheter feil, men også tidligere statsministere som faktisk har sett systemet i aksjon.

Du vet sikkert bedre enn NVIDIA-sjefen også da, som påpekte at Teslas fremgangsmåte for å oppnå autonomi er den riktige, og Tesla ligger langt foran alle andre.

Alle disse myndighetene og fagpersonene vet ingenting. Det er bare du som vet.

(Forresten så er FSD tilgjengelig for alle Tesla-eiere i Nord-Amerika, så man er slett ikke avhengig av at enkelte får teste i et par minutter. Så dette argumentet ditt virker i beste fall forvirret.)

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tir 21. mai 2024, kl. 22:09Det er tydeligvis fremgang på FSD, men vi er på syvende året så det er ikke rart at en god del vil se resultat først. 2% takerate på de som fikk prøve FSD supervised i USA gratis, er ikke veldig overbevisende.
Vi er ikke på syvende året med FSD v12. Denne versjonen har ikke vært ute så lenge, men har allerede tatt igjen tidligere versjoner. Dette bekreftes som nevnt av både europeiske og kinesiske myndigheter, så vel som sjefen for NVIDIA (som jo vet et par ting om AI).

2% take-rate er en myte. Det stemmer ikke at den er så lav. Men det er egentlig ikke relevant her.

SitatI siste utgave av Electrec podcast sies det at «School sone» fremdeles ikke detekteres av FSD 12.3 og at de ikke tror 12.4 gjør det heller ......
Hva så? FSD er ikke ferdig enda.

emurof

Sitat fra: THE på ons 22. mai 2024, kl. 08:53Jeg er i alle fall helt sikker på at Tesla ikke klarer å få til FSD slik de reklamerte med det i 2017 med den HW-pakken som er i bilene i dag. Kanskje de klarer å få til noe i nærheten av funksjonaliteten i fint vært med gode veier. Jeg vil i alle fall ikke kjøpe Tesla-aksjer i håp om at kursen skal eksplodere på grunn av FSD-gjennombrudd, da tror jeg det er større sjanse til å få full klaff på å tippe Lotto.
Har du fulgt med på utviklingen av FSD v12? Det er mange som kjører lenge uten å måtte bryte inn, også i f.eks. Canada der v12 også er tilgjengelig.

daktari

Sitat fra: emurof på søn 26. mai 2024, kl. 11:52
Sitat fra: THE på ons 22. mai 2024, kl. 08:53Jeg er i alle fall helt sikker på at Tesla ikke klarer å få til FSD slik de reklamerte med det i 2017 med den HW-pakken som er i bilene i dag. Kanskje de klarer å få til noe i nærheten av funksjonaliteten i fint vært med gode veier. Jeg vil i alle fall ikke kjøpe Tesla-aksjer i håp om at kursen skal eksplodere på grunn av FSD-gjennombrudd, da tror jeg det er større sjanse til å få full klaff på å tippe Lotto.
Har du fulgt med på utviklingen av FSD v12? Det er mange som kjører lenge uten å måtte bryte inn, også i f.eks. Canada der v12 også er tilgjengelig.
I snitt hva da? 1 mile? 2 4 8? Skal opp på 20.000 mile minst, du vet det?

Tesla sa selv i 2016 at FSD var ferdig. Fint du innrømmer at de løy.

Hva en sjef sier om kunden som kjøper mest gpuer av ham  bør man kanskje ikke stole på. Han har mye å vinne på at Tesla på 7.ert fortsetter å tro at mer data og mer trening skal hjelpe. Synd at "dojo" floppa, men bra for Nvidia.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

Nvidia kan neppe rose Tesla høyt nok. Pr. i dag har Tesla kjøpt 35.000 NVIDIA TESLA H100 (!) GPUer fra dem, og de er ikke billige selv om Tesla sikkert har fått kvantumsrabatt ....

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA