Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, ons 28. nov 2018, kl. 23:56

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Vaduz på fre 03. mai 2024, kl. 14:02
Sitat fra: Counterpointer på tor 02. mai 2024, kl. 21:30Finner det litt merkelig at ikke markedet responderer mer på at hele Supercharger teamet sparkes.
Det er jo Tesla sin store fortrinn over absolutt alle andre og ikke minst utrolig viktig akkurat nå som omtrent alle merker i USA går inn for NACS (Tesla pluggen) og de er i oppstarten av å åpne Superchargerne i USA, som jo innebærer mye tilpassninger.

Var ikke det fake news?
Det kom noe uforpliktende fra Musk om at de skulle utvide litt på noen superladere, men Musk er jo helt uten troverdighet, så dette er reelt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Flere eksterne kilder har omtalt dette.

Spekulasjoner om mye, det som kan være utløsende var at hun som var leder for teamet uttalte seg kritisk til noe Elon sa og han svarte med å si opp hele teamet 🤷🏻

Hva som er bakgrunn og resonnering vet ikke jeg men at teamet har fått fyken virker som genuint, og strengt tatt så passer det inn i modus operandi til Musk.....

Electric cars in Norway

Sitat..., men Musk er jo helt uten troverdighet, så dette er reelt
Daktari ;D nå overdriver du vel!

emurof

Sitat fra: daktari på ons 24. apr 2024, kl. 23:23
Sitat fra: emurof på ons 24. apr 2024, kl. 22:36
Sitat fra: daktari på ons 24. apr 2024, kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...

Jada, akkurat som i 2014, 2019, osv. Det er tider da veksten midlertidig tar en "pause", som har skjedd mange ganger før. De snakket jo nettopp om dette både under denne kvartalspresentasjonen og forrige. Veksten kommer i bølger.

Satt du her i 2019 og erklærte at Tesla var død som vekstselskap fordi de hadde en periode med lavere eller ingen vekst?

Jeg gjorde ikke det nei. Jeg syntes det virket som at Model 3-salget gikk så bra den våren at de kom til å klare seg bra, men aksjen lå ganske flatt til langt utpå høsten eller året etter.

Men Xxl vokste bra en stund de også. Samme med Norwegian. Vekstselskaper sa dem.

I 2019 så var det en nedgang i Tesla-salget. Shorterne erklærte seier. Dette beviste at det ikke var etterspørsel. RIP Tesla.

Noe lignende skjedde rundt 2014 eller så.

Hvis man ikke skjønner at ting skjer periodevis og at ulike ting kan spille inn, så er man dømt til å gjøre det samme om og om og om igjen. Å erklære at Tesla er død som vekstselskap på grunn av kortsiktige bevegelser er altså gjort før, og det gjøres igjen nå. Dette til tross for at vi vet om alt som er på vei.

emurof

Sitat fra: OlaM på tor 25. apr 2024, kl. 08:00Kan det være at den nye billig-modellen enkelt og greit er en strippet Model 3? Det er vel først og fremst prisen som skal ned, ikke størrelsen. Småbiler for by er ikke et like viktig fenomen i USA og Kina.

Fysisk mindre biler er viktige i Kina jo. Både Europa og Kina bør få en bil som er fysisk mindre enn Model 3. Etterspørselen etter en slik bil vil være helt vill.

For USA er det pickups, mens for Europa og Kina er det småbiler.

emurof

Sitat fra: What-a-watt på tir 30. apr 2024, kl. 09:33
SitatSynes Electrek putter det i et fint perspektiv. Nå nylig sparket jo Tesla 14.000 ansatte (10% av arbeidsstokken). Dersom Musk bare pakket inn tungen, og lot være å kreve pakken så ville beløpet på 56 milliarder dollar tilsvart en årslønn på 100.000 dollar til de 14.000 ansatte i 40 år!

Bra perspektiv, og bra konklusjon. Nå stiger aksjekursen på nyheten om at Kina er villige til å se nærmere på FSD med tanke på en fremtidig godkjenning. Tynt synes jeg, men Teslas historikk gjør at mange helt tankeløst hiver seg på alt nytt uten å tenke på substansen.

Ja det er jo helt uten substans at Kina mener Tesla kan få til FSD, og at FSD nå får innpass i et av verdens viktigste markeder.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tor 02. mai 2024, kl. 21:30Finner det litt merkelig at ikke markedet responderer mer på at hele Supercharger teamet sparkes.
Det er jo Tesla sin store fortrinn over absolutt alle andre og ikke minst utrolig viktig akkurat nå som omtrent alle merker i USA går inn for NACS (Tesla pluggen) og de er i oppstarten av å åpne Superchargerne i USA, som jo innebærer mye tilpassninger.

Supercharger-nettverket har vært et viktig fortrinn for Tesla, men de har nok ikke sett de store inntektene/overskuddene fra det. I det minste ikke enda. Hvis de sparker hele teamet og bygger opp et nytt og mindre team med en litt annen fokus så har det sannsynligvis lite å si på kort til medium sikt.

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på fre 02. feb 2024, kl. 19:23
Sitat fra: emurof på fre 02. feb 2024, kl. 18:34I tillegg er det interessant at du må vise til flere ulike andre selskaper for å sammenligne med alt Tesla driver med. Og så konkluderer du med at Tesla ikke skal prissettes annerledes til tross for at det må utallige andre selskaper til sammen for å konkurrere med Tesla?
Uttallige selsekap? Jeg sjekket ett eller to konsern. Bare for å trekke frem noen eksempler. Tok meg noen få minutter, og det var ytterst få av produktområdene fra respektive konsern jeg trakk frem. Bredden er mye større.

Når du skriver slik du gjør virker det som du har god oversikt over hva Tesla gjør, men null innsikt i hva andre gjør. Bare en antakelse om at Tesla gjør alt på en genial måte, og andre er langt bak på alt Tesla gjør. Noe som er veldig langt fra sannheten. Men det er ikke en uvanlig antakelse.
På bilfronten har det skjedd veldig mye de siste årene. Spådommen min fra rundt 5 år tilbake har slått til mtp at Model Y ville få ekstremt høye salgstall. Samtidig er det kommet flere og flere konkurrenter til, og mange leverer nå like bra eller bedre på mye. Det har gått raskt. Men Tesla kommer til å ha sin naturlige andel av totalmarkedet, og ettersom de har vært tidlig ute regner jeg med de klarer å sikre seg en vesentlig større markedsandel enn de ville klart om de tyngre aktørene hadde satset fra start.

Det er du som innrømmer at det må flere andre til for å engang komme i nærheten a å konkurrere med Tesla.

Greit at du blir flau over å bli konfrontert med egne innrømmelser, men det er da ingen grunn til å ty til rene personangrep.

What-a-watt

Sitat fra: emurof på man 06. mai 2024, kl. 09:11
Sitat fra: What-a-watt på tir 30. apr 2024, kl. 09:33
SitatSynes Electrek putter det i et fint perspektiv. Nå nylig sparket jo Tesla 14.000 ansatte (10% av arbeidsstokken). Dersom Musk bare pakket inn tungen, og lot være å kreve pakken så ville beløpet på 56 milliarder dollar tilsvart en årslønn på 100.000 dollar til de 14.000 ansatte i 40 år!

Bra perspektiv, og bra konklusjon. Nå stiger aksjekursen på nyheten om at Kina er villige til å se nærmere på FSD med tanke på en fremtidig godkjenning. Tynt synes jeg, men Teslas historikk gjør at mange helt tankeløst hiver seg på alt nytt uten å tenke på substansen.

Ja det er jo helt uten substans at Kina mener Tesla kan få til FSD, og at FSD nå får innpass i et av verdens viktigste markeder.
Så lenge Tesla bare kan levere L2, så er det etter min mening uten substans. Tesla har ikke fått noen tillatelse fra Kina ennå, men et løfte om at myndighetene er villig til å vurdere. Noen kinesiske produsenter leverer allerede autonomi som ligger foran Teslas FSD. Når det gjelder aksjekursen, så er vel FSD tatt inn som forventninger mange ganger, og over lang tid, allerede. Presiserer at dette er min mening.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på man 06. mai 2024, kl. 09:12

Supercharger-nettverket har vært et viktig fortrinn for Tesla, men de har nok ikke sett de store inntektene/overskuddene fra det. I det minste ikke enda. Hvis de sparker hele teamet og bygger opp et nytt og mindre team med en litt annen fokus så har det sannsynligvis lite å si på kort til medium sikt.
Det vil vi jo da se på kort til medium sikt.

På kort sikt så ble det helt klare negative konsekvenser i USA, mange planer ble skrinlagt og prosessen med NACS stoppet opp. Dette betyr ingenting for oss i Norge så her må vi nok ha litt lengre perspektiv.

emurof

Sitat fra: What-a-watt på man 06. mai 2024, kl. 09:25
Sitat fra: emurof på man 06. mai 2024, kl. 09:11Ja det er jo helt uten substans at Kina mener Tesla kan få til FSD, og at FSD nå får innpass i et av verdens viktigste markeder.

Så lenge Tesla bare kan levere L2, så er det etter min mening uten substans. Tesla har ikke fått noen tillatelse fra Kina ennå, men et løfte om at myndighetene er villig til å vurdere. Noen kinesiske produsenter leverer allerede autonomi som ligger foran Teslas FSD. Når det gjelder aksjekursen, så er vel FSD tatt inn som forventninger mange ganger, og over lang tid, allerede. Presiserer at dette er min mening.

Selvsagt er det ikke uten substans at Tesla får godkjenning i Kina, samtidig som både europeiske lovgivere og andre lovpriser FSD. Den tidligere britiske statsministern Gordon Johnson har nylig testet det selv og ble svært imponert.

Siste versjon av FSD er et enormt sprang som har skjedd på ganske kort tid. Flere og flere rapporterer turer uten å måtte bryte inn.

Ingen kinesiske produsenter leverer det Tesla kan levere allerede nå. De baserer seg alle på "biler på skinner"-metoden der alle må følge forhåndsdefinerte veier/ruter. Som om man satt på en trikk eller lignende. Det er umulig for disse å kjøre utenom disse forhåndsdefinerte stedene.

Derimot har noen i Europa klart å få en amerikansk bil med FSD v12, og det ble testet i Moldova eller lignende, og det fungerte meget godt.

What-a-watt

Du vet lite om engelsk politikk. Når hadde de en statsminister med navn Gordon Johnsen? Du har tidligere kommentert analytikeren Gordon Johnsen (som ikke akkurat er Tesla-fan) som en klovn. Vanskelig å holde tunga i riktig munn? Din massive bruk av adjektiver i Tesla-diskusjoner minner mere om klovneri enn troverdighet.

daktari

Brukte de Boris Johnson for å hype FSD? Hvem er neste klovn, Giuliani eller Trump?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ellemelle

Sitat fra: What-a-watt på man 20. mai 2024, kl. 19:42Du vet lite om engelsk politikk. Når hadde de en statsminister med navn Gordon Johnsen? Du har tidligere kommentert analytikeren Gordon Johnsen (som ikke akkurat er Tesla-fan) som en klovn. Vanskelig å holde tunga i riktig munn? Din massive bruk av adjektiver i Tesla-diskusjoner minner mere om klovneri enn troverdighet.
Du skrev altså alle disse ordene utelukkende fordi han skrev Gordon i stedet for Boris? Gratulerer med årets bidrag.

Og ja, Boris Johnson er fra seg av begeistring etter å ha testet FSD.

What-a-watt

Skjønner at det blir tungt for noen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA