Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

BYD har jo stort salg av hybrider også?

Men kineserne er helt klart konkuranse, de har mange store produsenter.

Vietnameserne bør også nevnes. Vinfast kan bli en seriøs aktør. De har ekstremt sterk backing av et bunnsolid selskap.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. oktober 2022, klokken 09:32Videre det reduserte konkurransefortrinnet ved bortfall av eksklusiv tilgang til SuCer, konkurrenters forsprang på elektroniske hjelpemidler, og ikke minst på selvkjøring. Her begynner Tesla å henge etter. Mercedes vil ha L3 i USA før nyttår.

Dette er vel samme som før, der det kun kan brukes på noen få begrensede veier, kun under gitte hastigheter, og kun hvis det er tett kø eller lignende?

SitatLokalt vil også gigantene GM og Fords inntog på EV-markedet skape store utfordringer for Tesla. De er rett og slett for trege til å henge med på utviklingen. Ett eksempel: Ford avduket F-150 Lightning 19. mai 2021, og den første ble levert ett år senere. CT avdukingen ble planlagt til 21. november 2019. Det skjedde først i april 2022, og ingen bil er hittil blitt levert.

Men hva skjer med F150? Hvor ble det av den store produksjonen de lovet? Kuttet de ikke nettopp i produksjonen og innrømmet at de taper penger på elbilene sine?

Jeg har vanskelig for å se hvordan selskaper som taper penger på hver elbil de selger og ikke klarer å få opp produksjonskapasiteten skal være noen trussel mot Tesla.

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. oktober 2022, klokken 11:33Noen av momentene dine stemmer sikkert, men de blir litt for mye krydret av entusiasme. Entusiasme og forkjærlighet for et produkt/merkevare synes jeg er et dårlig grunnlag å investere i aksjer på.

Eller kan det være at han ser at ingen klarer å måle seg med Tesla når det gjelder produksjonskapasitet og inntjening på bilene? Tesla øker jo salget kraftig samtidig som omtrent alle andre synker.

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 19. oktober 2022, klokken 12:38Alle "de store" selger det de klarer å produsere. I tillegg har de reservekapasitet som kan konverteres når de finner det lønnsomt. Batterier er heller ikke en "show stopper" fordi de nå  sitter på store og langsiktige kontrakter med produsenter. Tesla må også selv importere batterier, og 4680 kan bli en utfordring for dem. Skulle ikke disse vært produsert i Tyskland? Nå kommer det batterier fra Kina....

Hvilken reservekapasitet tenket du på da? Det er ikke bare å bytte fra produksjon av fossilbiler til å lage elbiler. VW har jo funnet ut at det er altfor ineffektive i forhold til Tesla i produksjonen sin. Hvordan skal det da bli hvis de blir enda mer ineffektive med fabrikker som ikke er designet spesielt for elbil-produksjon?

Hvilke store og langsiktige kontrakter sitter de andre på?

4680-batteriene produseres vel i USA. Det kan godt være de fortsetter med, på grunn av insentivene der borte.

emurof

Sitat fra: daktari på onsdag 19. oktober 2022, klokken 19:33Jon Winding Sørensen tar en gjennomgang av all konkurransen fra Paris-utstillingen, som underlag til vurderingen om TSLA bør være verdt mer enn alle andre merker samlet. https://www.bilnorge.no/bilmesse-paris-2022/parisutstillingen-starten-pa-en-handelskrig/3664193

Det står da ikke så mye om Tesla der? Omtrent det eneste jeg ser er at han påstår at BYD selger flere biler enn Tesla, noe som kun stemmer om man teller med hybrider (som egentlig er fossilbiler). Ser man på rene batterielektriske biler så selger Tesla fortsatt mer enn BYD.

Og så er det dette med at BYD i hovedsak selger i Kina, mens Tesla selger over hele verden. Så BYD konsentrerer salget sitt mer på hjemmemarkedet. Da blir det merkelig å sammenligne f.eks. tall kun for Kina. Tesla selger jo en stor andel av bilene produsert i Kina utenfor landet.

Videre så har vel også BYD syltynne marginer. Der Tesla er oppe og snuser på 30-tallige marginer, er vel ikke BYD på doble siffer engang. Og de taper vel penger på de rene elbilene sine, og baserer seg på hybrider for å redde lønnsomheten. Kanskje det er en grunn til at Warren Buffett solgte seg ned i/ut av BYD?

Så hva annet står det om børsverdi sammenlignet med andre der?

SitatDen revolusjonerende roboten optimus nevnes ikke, ei heller  det feilslåtte robotaxi-konseptet.

Med tanke på at FSD-betaen snart vil slippes til alle kunder i USA, så vil jeg si at det på ingen måte er feilslått. Mange venter bare på at FSD-betaen skal bli tilgjengelig før de betaler for den (blant annet jeg), og når det skjer så vil Tesla tjene mye penger på programvaresalg.

Jeg vet ikke helt hva roboten har med en bilmesse å gjøre? Hva er poenget med å begynne å snakke om den her?

Sitat fra: daktari på torsdag 20. oktober 2022, klokken 16:27Hvis de nå ikke fokuserer på faktisk å bli største bilprodusent så risikeree de å tape skikkelig på mellomlang sikt da andre merker kaprer segmentene.

Er det ikke nettopp det de sikter seg inn på da, og hva de holder på å gjøre? Ingen vokser like raskt som Tesla. Det er slett ikke umulig at de blir den største bilprodusenten.

Sitat fra: daktari på fredag 21. oktober 2022, klokken 22:46BYD er jo større og har flere modeller på vei til Europa.

BYD er større hvis du inkluderer fossilbilene deres ja. Men ikke i rene elbiler.

SitatVAG har produsert 200k+ bev i år, men har 360k backlog iflg Electrek.co. De mangler jo deler som rakker og folk venter Over et år på bil. Ligger bare et par år bak Tesla i produksjonstall men har biler i flere segmenter og prisklasser med flere på vei.

Er det ikke rart at VW er så påvirket av disse delene, mens Tesla vokser like herlig i samme marked? Nesten som VW driver og kommer med unnskyldninger...

Når vi ser på hvor raskt Tesla vokser, så vil VW bare havne lenger og lenger bak i fremtiden. Så hvis de ligger et par år bak i dag, så vil de ligge enda flere år bak om litt.

SitatTesla sin vekst flater noe ut nå vel?

Nei, det er ingenting som tilsier det. De guider fortsatt 50% vekst i gjennomsnitt.

SitatPoenget mitt var egentlig at de trenger en sub 300k bil i Europa, helst 200k ala Zoe/Golf/Polo men med bedre rekkevidde. Det er jo de to klassene som selger mye volum i Europa.

De trenger ikke det akkurat nå. Men det vil nok komme. De snakket jo om det på kvartalspresentasjonen.

Counterpointer

Nå fulgte TSLA det generelle markedet opp på fredag. Stabiliserer de seg nå?

emurof

Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. oktober 2022, klokken 09:00Det som Tesla vil slite med fremover er jo konkurransen i segmenter man trodde de ville være helt dominerende på.

Jeg klarer ikke helt å se hvem som skulle være noen stor konkurranse.

SitatJeg tror mange investorer trodde at Tesla sin Cybetruck ville være på markedet lenge før de andre - og at de ville gruse alle konkurrenter når de kom med sin modell. Nå kan en jo spørre seg om det motsatte har skjedd. At de andre leverer og vil fortsette å levere og gruse Tesla i dette segmentet.

Hvordan skal de klare å gruse Tesla når de ikke engang klarer å få opp produksjonen sin?

SitatVidere ser vi at BYD vokser noe enormt i Kina og regelrett gruser Tesla - videre at BYD nå kommer med flere nye modeller både i USA og Europa. Ikke minst vil Tesla model 3 nå få en direkte utfordringer i BYD Seal + nok en model som sikkert mange kunder synes er ok - BYD Atto 3

Har du noen tall på BYDs vekst? Sist jeg sjekket så var Tesla fortsatt større enn BYD i Kina hvis man kun ser på rene batterielektriske biler. Tallene folk pleier å vise til inkluderer hybrider.

Videre, å kun se på tall for Kina er misvisende. BYD selger jo det meste av produksjonen sin i Kina, mens Tesla faktisk må forsyne flere steder utenfor Kina, og ikke bare Europa. Jeg tror nok heller du bør se på det totale salget over hele verden. Ellers blir det å bære preg av ønsketenkning der man plukker ut begrensede områder, tar det ut av konteksten, og prøver å "bevise" noe uten å ta med hele bildet. Det er en skummel måte å drive investering på.

Jeg ser jo flere bruker denne teknikken ved å kun vise til Kina og ikke ta hensyn til at Tesla selger en stor andel av de Kina-produserte bilen sine utenfor landet. Jeg håper virkelig ikke folk lar seg lure av dette trikset, slik at de gjør dumme valg med investeringene sine.

SitatOg for å møte all denne konkurransen så driver Tesla nå å kutter på utstyret sitt og håper at de kan levere samme funksjonalitet med mindre utstyr en eller annen gang i fremtiden (FSD tid??) på biler som skal leveres nå  - f.eks dette med å fjerne optiske sensorer og erstatte med kamerafunksjonalitet. Dette gjøres samtidig som prisen skrus opp og UTEN at det er vist noen ny modell 2 ennå. Det eneste vi har sett er en robot med navn Optimus med lego lignende bevegelser.

Jeg tror ikke Tesla tenker så mye på konkurrentene når de optimaliserer bilene sine. Hvis de ønsket å konkurrere direkte så hadde de jo beholdt alle disse sensorene. Men Tesla går sin egen vei.

Tesla fjernet jo radar uten at det ble noe problem. Tvert imot fikk Tesla uten radar rekord-score hos IIHS og andre.

Ja, de fleste priser går opp nå. Velkommen til inflasjon. Videre kan priser være en måte å regulere etterspørsel på.

Roboten har lite med saken å gjøre. Tesla jobber naturligvis med flere fremtidige produkter på en gang. Men jeg husker jo hvordan folk til stadighet har gjort narr av Tesla. Husker f.eks. hvordan Model Y bare var "en oppblåst Model 3 som ingen kom til å kjøpe". Fabrikken i Kina var bare et gjørmehull. Og så videre. De fleste skjønner sikkert at man ikke kan trylle noe frem over natten. Man må begynne et sted. For å bygge fabrikk må man få grunn og grunnmur på plass først, for eksempel. Og det ser ikke nødvendigvis så imponerende ut. Men da gjelder det å bruke hodet og prøve å se på hva de faktisk planlegger å bygge der.

emurof

Sitat fra: k1 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 09:01Men hvem skrev at "TSLA bør være verdt mer enn alle andre merker samlet"? Det var vel ingen?

Vel, hvis man ser på det fundamentale så bør Tesla faktisk være det. Ingen andre har veksten og profittmarginene Tesla har. Jeg husker i første kvartal da Tesla tjente mer enn Toyota, selv om Toyota selger nesten ti ganger flere biler. Det var nok en spesiell situasjon, men sier litt om hva Tesla har fått til.

hELgenen

Sitat fra: emurof på lørdag 22. oktober 2022, klokken 16:41

Vel - for cybertruck er det jo Ford F150, Rivian osv..Så det er noen der allerede og spiser...

Sitat
Hvordan skal de klare å gruse Tesla når de ikke engang klarer å få opp produksjonen sin?

Vel - de har jo startet sin produksjon i dette segmentet noe Tesla ikke har...så de ligger jo foran i løypa...

Sitat
Har du noen tall på BYDs vekst? Sist jeg sjekket så var Tesla fortsatt større enn BYD i Kina hvis man kun ser på rene batterielektriske biler. Tallene folk pleier å vise til inkluderer hybrider.

Ja - tallene inkluderer hybrider, men se på gap'n mellom Tesla og BYD - den er ikke stor og har blitt mindre i 2022  :

Sitat
Videre, å kun se på tall for Kina er misvisende. BYD selger jo det meste av produksjonen sin i Kina, mens Tesla faktisk må forsyne flere steder utenfor Kina, og ikke bare Europa. Jeg tror nok heller du bør se på det totale salget over hele verden. Ellers blir det å bære preg av ønsketenkning der man plukker ut begrensede områder, tar det ut av konteksten, og prøver å "bevise" noe uten å ta med hele bildet. Det er en skummel måte å drive investering på.

Vel - investering er jo basert på at man må se fremover...og dersom man tror noen vil vokse mer enn andre så kaster man pengene dit. Hvor mye volum som produseres er sjeldent relevant - det er veksten i seg selv som betyr noe
Og her er BYD en reell konkurrent til Tesla

https://cnevpost.com/2022/10/20/teslas-only-challenger-is-byd-westly/

emurof

Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. oktober 2022, klokken 17:17
Sitat fra: emurof på lørdag 22. oktober 2022, klokken 16:41

Vel - for cybertruck er det jo Ford F150, Rivian osv..Så det er noen der allerede og spiser...

Produksjonsvolumet på disse er jo knøttlite. Og både Rivian og Ford har vel måttet senke produksjonsestimatene sine i tillegg. Tesla vil sannsynligvis klare å skalere produksjonen mye raskere.

Sitat
SitatHvordan skal de klare å gruse Tesla når de ikke engang klarer å få opp produksjonen sin?

Vel - de har jo startet sin produksjon i dette segmentet noe Tesla ikke har...så de ligger jo foran i løypa...

Se over. Det hjelper ikke å ligge teoretisk foran når man ikke får opp produksjonen nok.

Sitat
SitatHar du noen tall på BYDs vekst? Sist jeg sjekket så var Tesla fortsatt større enn BYD i Kina hvis man kun ser på rene batterielektriske biler. Tallene folk pleier å vise til inkluderer hybrider.

Ja - tallene inkluderer hybrider, men se på gap'n mellom Tesla og BYD - den er ikke stor og har blitt mindre i 2022  :

Ja nettopp, her ser vi altså at Tesla fortsatt ligger foran BYD hvis man ser på rene elbiler. Så folk lar seg altså villede av fagre pressemeldinger og ukritiske medier.

Og så er det et par ting du glemmer:

1. BYD selger det aller meste av det de produserer i Kina. Tesla selger en stor andel av det de produserer i Kina utenfor landet. Det er derfor ganske lite poeng i å kun sammenligne et begrenset område som Kina. Du må se på hvor mye de selger totalt i hele verden. Er du ikke enig i det? For ellers blir jo sammenligningen meningsløs.

2. Teslas fabrikk i Shanghai var stengt i flere uker dette året. Det tror jeg ikke var tilfelle med BYD. Hvordan hadde grafen sett ut hvis Teslas fabrikk ikke hadde blitt stengt?

Så her må man se bak overskriftene og søylediagrammene, og forstå hva tallene faktisk viser. Man må skjønne at man må sammenligne BEV mot BEV og ikke ta med fossilbiler, at man må se på salget i verden totalt sett fordi de sender en ulik andel biler ut av landet, og man må se på lengre nedstengninger av fabrikker fordi det naturligvis vil påvirke tallene.

Er vi enige der?

Sitat
SitatVidere, å kun se på tall for Kina er misvisende. BYD selger jo det meste av produksjonen sin i Kina, mens Tesla faktisk må forsyne flere steder utenfor Kina, og ikke bare Europa. Jeg tror nok heller du bør se på det totale salget over hele verden. Ellers blir det å bære preg av ønsketenkning der man plukker ut begrensede områder, tar det ut av konteksten, og prøver å "bevise" noe uten å ta med hele bildet. Det er en skummel måte å drive investering på.

Vel - investering er jo basert på at man må se fremover...og dersom man tror noen vil vokse mer enn andre så kaster man pengene dit. Hvor mye volum som produseres er sjeldent relevant - det er veksten i seg selv som betyr noe
Og her er BYD en reell konkurrent til Tesla

https://cnevpost.com/2022/10/20/teslas-only-challenger-is-byd-westly/

Men du (og tilsynelatende Westly) baserer deg kun på det vi ser i Kina, som er det vi diskuterer over her. Hvor pålitelige blir fremtidsutsikten hvis man baserer seg på et feilaktig eller misvisende grunnlag? Hvor pålitelig er Westly når han blander hybrid og batterielektrisk?

Hva ser Warren Buffet, siden han har solgt seg ut av BYD?

Her gjelder det å grave dypere enn overskrifter og fine søylediagrammer. Ellers bommer man som sagt på investeringene sine.

hELgenen

Sitat fra: emurof på lørdag 22. oktober 2022, klokken 17:54

1. BYD selger det aller meste av det de produserer i Kina. Tesla selger en stor andel av det de produserer i Kina utenfor landet. Det er derfor ganske lite poeng i å kun sammenligne et begrenset område som Kina. Du må se på hvor mye de selger totalt i hele verden. Er du ikke enig i det? For ellers blir jo sammenligningen meningsløs.
Er vi enige der?

Vel - nå er jeg mer opptatt av hva som skjer fremover - og Tesla har allerede flere fabrikker spredt over verden.
Hvor skal de vokse videre? Det har jo ingen nye modeller heller.

BYD har så vidt begynt å selge biler i Europa og er på vei inn i USA - og de har flere modeller enn Tesla.
Det sier seg vel selv at potensialet for vekst er større for BYD enn Tesla da BYD er på vei ut av skallet for å si det slik.

Tesla kan nok fortsette å øke produksjonen og selge større volum - men de har ikke klart det BYD klarer nemlig dunke på med nye modeller i flere segmenter.  Så jeg ser et større potensial i BYD gitt at man ikke begynner med politisk innblanding og slikt som dessverre er noe det er en reell fare for.

emurof

Sitat fra: hELgenen på lørdag 22. oktober 2022, klokken 18:12
Sitat fra: emurof på lørdag 22. oktober 2022, klokken 17:541. BYD selger det aller meste av det de produserer i Kina. Tesla selger en stor andel av det de produserer i Kina utenfor landet. Det er derfor ganske lite poeng i å kun sammenligne et begrenset område som Kina. Du må se på hvor mye de selger totalt i hele verden. Er du ikke enig i det? For ellers blir jo sammenligningen meningsløs.
Er vi enige der?

Vel - nå er jeg mer opptatt av hva som skjer fremover - og Tesla har allerede flere fabrikker spredt over verden.
Hvor skal de vokse videre? Det har jo ingen nye modeller heller.

Det er ingen tegn på at de vil slutte å vokse, og de har mye de kan gjøre hvis de trenger å øke etterspørselen. De kan senke prisene, og de har jo ikke begynt å reklamere engang. Dessuten kommer Tesla Semi i år, og Cybertruck neste år, etter planen. Pickup-markedet i USA er jo stort bare det.

Så ikke bare har ikke modellene de selger nå solgt seg ferdig, men de slipper nye modeller som vi kjenner til, i tillegg til at vi vet at de jobber med en billigere modell enn Model 3. Vi vet også at de jobber med produkter som ikke er kjent for markedet enda.

SitatBYD har så vidt begynt å selge biler i Europa og er på vei inn i USA - og de har flere modeller enn Tesla.
Det sier seg vel selv at potensialet for vekst er større for BYD enn Tesla da BYD er på vei ut av skallet for å si det slik.

Det er slett ikke sikkert. Men det at de så vidt har begynt å selge utenfor Kina er jo poenget mitt. Er du enig i at det gir lite mening å kun sammenligne salg i Kina når Tesla tross alt selger over hele verden?

SitatTesla kan nok fortsette å øke produksjonen og selge større volum - men de har ikke klart det BYD klarer nemlig dunke på med nye modeller i flere segmenter.  Så jeg ser et større potensial i BYD gitt at man ikke begynner med politisk innblanding og slikt som dessverre er noe det er en reell fare for.

Tror du virkelig at Tesla ikke har utvidet til flere segmenter fordi de ikke klarer det? Det er jo ikke derfor. De har utsatt andre segmenter fordi etterspørselen etter bilene de har i dag er mye større enn de hadde trodd. De har derfor valgt å fokusere på å strømlinjeforme produksjonen, og tjene gode penger på bilene de har i dag, for å stå bedre rustet i fremtiden.

Så når BYD må gå inn i flere segmenter så kan vel det tyde på at de ikke har nok etterspørsel i hvert segment? Dette kan man faktisk finne grunnlag for i de økonomiske resultatene deres. De har vel syltynne marginer på bilene sine. Var det under 5%? Og hvis jeg ikke tar feil, så går de kun med overskudd på grunn av hybridene sine. Elbilene tror jeg faktisk de taper penger på.

Så hvem har gjort det riktige her? Tesla, som har gigantiske marginer og søker å dominere ett og ett segment? Eller BYD som har så tynne marginer at de kanskje stadig må inn i nye segmenter, og som må selge med tap eller i beste fall ørsmå marginer, for å kunne vokse?

Counterpointer

Sitat fra: emurof på lørdag 22. oktober 2022, klokken 17:54
Hva ser Warren Buffet, siden han har solgt seg ut av BYD?
Sikkert det samme som gjør at han kontant avviser å sette noen penger i TSLA

Counterpointer

Ny dårlig dag med 198 som laveste i skrivende stund.

Personlig tror jeg mest dette er makro som forårsaker, men prisdropp i Kina og gjeninnføring av refferalprogram er nok medvirkende. Etterspørsel er tydeligvis ikke høy nok.

Klykken

Fortsatt en resesjon med de følgene det har. Ikke sikkert vi har truffet noen bunn enda. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Norges smarteste gjør sin betraktning...
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Ser ut som en bra dag i dag, rett opp. 222 akkurat nå.

Spetalen skapte tydeligvis en motreaksjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA