Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Alle "de store" selger det de klarer å produsere. I tillegg har de reservekapasitet som kan konverteres når de finner det lønnsomt. Batterier er heller ikke en "show stopper" fordi de nå  sitter på store og langsiktige kontrakter med produsenter. Tesla må også selv importere batterier, og 4680 kan bli en utfordring for dem. Skulle ikke disse vært produsert i Tyskland? Nå kommer det batterier fra Kina....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

4680 produseres vel i USA i stedet om jeg ikke husker feil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Det mener jeg også. Men Tesla har lagt planene om batteriproduksjon av 4680 på is i Tyskland på ubestemt tid. Noen som vet grunnen?

ps. Mulig det bare er på Soft Ice:

Tesla is running into issues building battery cells at Gigafactory Berlin

https://electrek.co/2022/10/14/tesla-into-issues-building-battery-cells-gigafactory-berlin/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Taben på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 22:18
Hva tenker dere om videre utvikling av TSLA? Skjer mye interessant fremover som vil kunne øke verdien i nær fremtid. TSLA er ikke bare Tesla (-som er i fortsatt vekst). Hva kan og vil kunne påvirke aksjen positivt med videre vekst? Jeg tenker å kjøpe meg inn nå. Kjør på.
Jeg var ganske tydelig på SELL på 310 (og gjorde det), nå sitter jeg på gjerdet på grunn av makrosituasjonen.
220 er en grei nok pris selv om den var innom 204 forrige uke.
Jeg avventer litt til for å se...

Det som i hovedsak påvirker fremtidig i positiv retning er øket produksjon og stadig bedre marginer.
Start leveranse av Semi er svakt positivt, kan bli veldig positivt med større volum.
Cybertruck vil være interessant når den kommer i produksjon for salg, men ikke før!
MEN må ta med utfordringer som kan være negative også.......

Fokuset på FSD kan bremse ytterligere om det ikke blir bedre fremdrift litt mer objektivt enn fansen som hyper dette.
Optimus tror jeg er en stor utfordring som kan bremse mer enn den bidrar.
Elon er blitt en usikkerhetsfaktor siden han holder på med alt annet enn Tesla virker det som.

daktari

Jon Winding Sørensen tar en gjennomgang av all konkurransen fra Paris-utstillingen, som underlag til vurderingen om TSLA bør være verdt mer enn alle andre merker samlet. https://www.bilnorge.no/bilmesse-paris-2022/parisutstillingen-starten-pa-en-handelskrig/3664193

Den revolusjonerende roboten optimus nevnes ikke, ei heller  det feilslåtte robotaxi-konseptet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

k1

Sitat fra: daktari på onsdag 19. oktober 2022, klokken 19:33
...som underlag til vurderingen om TSLA bør være verdt mer enn alle andre merker samlet. https://www.bilnorge.no/bilmesse-paris-2022/parisutstillingen-starten-pa-en-handelskrig/3664193

Den revolusjonerende roboten optimus nevnes ikke, ei heller  det feilslåtte robotaxi-konseptet.

Hva er egentlig agendaen din? Hvorfor sirkulere tesla delen av forumet med "kun" negativ holdning til Tesla? Kan du ikke være ærlig på hva du egentlig ønsker å oppnå her - er det påtvunget voksenopplæring om Tesla du prøver på, eller kanskje er det å være den gode samaritan som skal redde oss fra vår vrangforestilling og misoppfattelse av Tesla? For meg er det høyst uklart dersom intensjonen din ikke er trolling.

daktari

Sitat fra: k1 på onsdag 19. oktober 2022, klokken 22:54
Sitat fra: daktari på onsdag 19. oktober 2022, klokken 19:33
...som underlag til vurderingen om TSLA bør være verdt mer enn alle andre merker samlet. https://www.bilnorge.no/bilmesse-paris-2022/parisutstillingen-starten-pa-en-handelskrig/3664193

Hva er egentlig agendaen din? Hvorfor sirkulere tesla delen av forumet med "kun" negativ holdning til Tesla? Kan du ikke være ærlig på hva du egentlig ønsker å oppnå her - er det påtvunget voksenopplæring om Tesla du prøver på, eller kanskje er det å være den gode samaritan som skal redde oss fra vår vrangforestilling og misoppfattelse av Tesla? For meg er det høyst uklart dersom intensjonen din ikke er trolling.
Jeg er grunnleggende uenig i utsagn som "Uansett er TSLA som aksje på ekstremt billigsalg nå og har en enorm oppside".
Hva er din agenda? Hvorfor vil du ikke ha kritiske kommentarer om hva de får til og hva som er hype?
Mine I-Pace videoer

k1

Sitat fra: daktari på torsdag 20. oktober 2022, klokken 08:03
Jeg er grunnleggende uenig i utsagn som "Uansett er TSLA som aksje på ekstremt billigsalg nå og har en enorm oppside".
Hva er din agenda? Hvorfor vil du ikke ha kritiske kommentarer om hva de får til og hva som er hype?

Takk for svar. Jeg ser absolutt ikke noe galt i være uenig, stille et kritisk blikk, osv til noe selvfølgelig - det er liksom essensen av et diskusjonsforum. Det som skurrer for meg er den ensidigheten av en diskusjon jeg opplever at du fører. "Alt" er så negativt, "alt" er dårlig, "alt er håpløst når det kommer til noe fra Tesla. Løsningsorientert er et stikkord, muligheter og potensialer er andre. Så skal det selvfølgelig stilles kritisk blikk til det, men det trenger ikke sables ned ved enhver anledning.

Ref linken din om alle andre biler som er på vei, at kinesere og vietnamesere er på full fart inn i det europeiske markedet - ja vi er da alle klar over dette, at Tesla ikke er alene. Men hvem skrev at "TSLA bør være verdt mer enn alle andre merker samlet"? Det var vel ingen?
Når det kommer til optimus og selvkjørende taxi'er, så er vi jo enig i mye her: så langt er det ikke mye å rope hurra for ennå. Men så var det evnen til å se potensialer igjen da - er ikke det mer interessant å diskutere enn at alt er håpløst og elendig, og evt sette på navnelapper som floptimus som i andre tråder?

Min agenda? Tja, jeg har ikke noen spesiell agenda utover å kunne lese og skrive i et diskusjonsforum uten å måtte sette på blokkfiltre for å filtrere bort støy/gjentagende mantra/trolling osv.

Counterpointer

Blodig torsdag i dag. Starter på 205 ish
Markedet ble tydeligvis ikke så imponert over Q3 tall.

daktari

Sitat fra: k1 på torsdag 20. oktober 2022, klokken 09:01
Sitat fra: daktari på torsdag 20. oktober 2022, klokken 08:03

Takk for svar. Jeg ser absolutt ikke noe galt i være uenig, stille et kritisk blikk, osv til noe selvfølgelig - det er liksom essensen av et diskusjonsforum. Det som skurrer for meg er den ensidigheten av en diskusjon jeg opplever at du fører. "Alt" er så negativt, "alt" er dårlig, "alt er håpløst når det kommer til noe fra Tesla. Løsningsorientert er et stikkord, muligheter og potensialer er andre. Så skal det selvfølgelig stilles kritisk blikk til det, men det trenger ikke sables ned ved enhver anledning.

Ref linken din om alle andre biler som er på vei, at kinesere og vietnamesere er på full fart inn i det europeiske markedet - ja vi er da alle klar over dette, at Tesla ikke er alene. Men hvem skrev at "TSLA bør være verdt mer enn alle andre merker samlet"? Det var vel ingen?
Når det kommer til optimus og selvkjørende taxi'er, så er vi jo enig i mye her: så langt er det ikke mye å rope hurra for ennå. Men så var det evnen til å se potensialer igjen da - er ikke det mer interessant å diskutere enn at alt er håpløst og elendig, og evt sette på navnelapper som floptimus som i andre tråder?

Min agenda? Tja, jeg har ikke noen spesiell agenda utover å kunne lese og skrive i et diskusjonsforum uten å måtte sette på blokkfiltre for å filtrere bort støy/gjentagende mantra/trolling osv.
takk for utdyping: jeg liker biler som hobby.

jeg hadde jo tro på FSD i 2016, men har helt mistet troen. Både på at Tesla klarer å lage FSD med sin tilnærming,  samt at konseptet "personlig eid robotaxi" er grunnleggende feil konsept som aldri vil funke. På toppen har de økonomiske forpliktelser knyttet til FSD 6 år tilbake slik at de potensielt har en Theranos-sak på nakken.

Jeg ser ingen realisme i optimus de nærmeste 15-20 årene.

Sol og batteri går tregt.
Det er masse konkurranse på lastebiler.

Hvis de nå ikke fokuserer på faktisk å bli største bilprodusent så risikeree de å tape skikkelig på mellomlang sikt da andre merker kaprer segmentene.

Akkurat nå er vel TSLA litt under dobbelt så mye verdt som "alle andre", så noen i tråden mener implisitt at de skal bli mye mere verdt.
Mine I-Pace videoer

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 20. oktober 2022, klokken 15:39
Blodig torsdag i dag. Starter på 205 ish
Markedet ble tydeligvis ikke så imponert over Q3 tall.
Jepp. Slik er det. Mye FUD og for lite FOMO om dagen... det snur snart. Og da gårn opp igjen _____———->

Counterpointer

Sitat fra: daktari på torsdag 20. oktober 2022, klokken 16:27
Hvis de nå ikke fokuserer på faktisk å bli største bilprodusent så risikeree de å tape skikkelig på mellomlang sikt da andre merker kaprer segmentene
Plukker ut ett poeng da jeg synes det er viktig.

Er det noen annen produsent som vokser like fort i produksjon som Tesla i ren BEV?

daktari

Sitat fra: Counterpointer på fredag 21. oktober 2022, klokken 19:34
Sitat fra: daktari på torsdag 20. oktober 2022, klokken 16:27
Hvis de nå ikke fokuserer på faktisk å bli største bilprodusent så risikeree de å tape skikkelig på mellomlang sikt da andre merker kaprer segmentene
Plukker ut ett poeng da jeg synes det er viktig.

Er det noen annen produsent som vokser like fort i produksjon som Tesla i ren BEV?
BYD er jo større og har flere modeller på vei til Europa.

VAG har produsert 200k+ bev i år, men har 360k backlog iflg Electrek.co. De mangler jo deler som rakker og folk venter Over et år på bil. Ligger bare et par år bak Tesla i produksjonstall men har biler i flere segmenter og prisklasser med flere på vei.

Kineserne kunne solgt mer om ikke handelskrigen med USA holdt dem vekk fra det markedet.

Tesla sin vekst flater noe ut nå vel?

Poenget mitt var egentlig at de trenger en sub 300k bil i Europa, helst 200k ala Zoe/Golf/Polo men med bedre rekkevidde. Det er jo de to klassene som selger mye volum i Europa.
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 21. oktober 2022, klokken 22:46
Sitat fra: Counterpointer på fredag 21. oktober 2022, klokken 19:34
BYD er jo større og har flere modeller på vei til Europa.

VAG har produsert 200k+ bev i år, men har 360k backlog iflg Electrek.co. De mangler jo deler som rakker og folk venter Over et år på bil. Ligger bare et par år bak Tesla i produksjonstall men har biler i flere segmenter og prisklasser med flere på vei.

Kineserne kunne solgt mer om ikke handelskrigen med USA holdt dem vekk fra det markedet.

Tesla sin vekst flater noe ut nå vel?

Poenget mitt var egentlig at de trenger en sub 300k bil i Europa, helst 200k ala Zoe/Golf/Polo men med bedre rekkevidde. Det er jo de to klassene som selger mye volum i Europa.
Spørsmålet var vel om noen vokser raskere, ikke hvem som er størst pr nå. Vet ikke hvor mye BYD vokser, men Tesla har vel fremdeles 50% målet sitt.

Produksjonskapasiteten ser de ut til å kunne nå ett år til ihvertfall, med Giga Berlin og Texas på god vei til å rampe opp. Men er skeptisk til at de kan selge nok av Y og 3 uten at de senker prisene.

Er nok derfor EM nettopp tvitret at "Model 2" er hovedfokus for designteamet fremover.

Lurer dog på om de har tenkt å levere Cybertruck snart, der er vel salgspotensialet noen hundre tusen i året i USA.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på lørdag 22. oktober 2022, klokken 08:17

Lurer dog på om de har tenkt å levere Cybertruck snart, der er vel salgspotensialet noen hundre tusen i året i USA.

Jeg kan forstå at på andre markeder enn i USA så vil det ta tid - men at man ikke har klart å få til leveranse av
denne ennå i USA er nesten slitt snodig. Den ble jo lovet levert SENEST oktober 2022 - nå er det snakk om TIDLIGST juni 2023.
Det som Tesla vil slite med fremover er jo konkurransen i segmenter man trodde de ville være helt dominerende på.
Jeg tror mange investorer trodde at Tesla sin Cybetruck ville være på markedet lenge før de andre - og at de ville gruse alle konkurrenter når de kom med sin modell. Nå kan en jo spørre seg om det motsatte har skjedd. At de andre leverer og vil fortsette å levere og gruse Tesla i dette segmentet.

Videre ser vi at BYD vokser noe enormt i Kina og regelrett gruser Tesla - videre at BYD nå kommer med flere nye modeller både i USA og Europa. Ikke minst vil Tesla model 3 nå få en direkte utfordringer i BYD Seal + nok en model som sikkert mange kunder synes er ok - BYD Atto 3

https://www.youtube.com/watch?v=QTWbjJPlwt8

https://www.youtube.com/watch?v=s0SMJTUwFlk

Den siste her har jo allerede fått et gedigent forhåndssalg gjennom uteleieseskapet Sixt.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/sixt-agrees-purchase-around-100000-e-vehicles-chinas-byd-2022-10-04/

Og for å møte all denne konkurransen så driver Tesla nå å kutter på utstyret sitt og håper at de kan levere samme funksjonalitet med mindre utstyr en eller annen gang i fremtiden (FSD tid??) på biler som skal leveres nå  - f.eks dette med å fjerne optiske sensorer og erstatte med kamerafunksjonalitet. Dette gjøres samtidig som prisen skrus opp og UTEN at det er vist noen ny modell 2 ennå. Det eneste vi har sett er en robot med navn Optimus med lego lignende bevegelser.

Og så har du Elon selv som virrer rundt og prøver å godsnakke med både Kina og Russland ved å foreslå at Ukraina må gå med på en fredsavtale med Russland og si fra seg land som Russland har tatt og at Taiwan kanskje skulle se etter en slags Hong Kong avtale med Kina......
Nå må jo Elon også gjennomføre Twitter kjøpet og for å få det til å gå rundt foreslår han massive kutt på 75% av arbeidsstyrken der  ..

Kan ikke si jeg er imponert............

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA