Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: emurof på søndag 16. oktober 2022, klokken 18:10
Sitat fra: Counterpointer på mandag 10. oktober 2022, klokken 19:31
Sitat fra: Motorwatt på mandag 10. oktober 2022, klokken 14:39Under et intervju med Financial Times ble Musk spurt om hans tanker om Kina og risikoen for Gigafactory Shanghai midt i spenningene rundt Beijing og Taiwan. I følge publikasjonen bemerket Musk at konflikten i Taiwan er uunngåelig, men selskapene hans vil definitivt ikke være de eneste som lider av konsekvensene. Musk foreslo deretter en løsning for konflikten. "Min anbefaling... vil være å finne ut en spesiell administrativ sone for Taiwan som er rimelig velsmakende, sannsynligvis ikke vil gjøre alle fornøyde. Og det er mulig, og jeg tror nok faktisk, at de kunne ha en ordning som er mildere enn Hong Kong, sa Musk.

Hadde det ikke vært for at jeg tror det er sant, ville jeg tenkt at dette er bare kødd.
Det er virkelig ikke bra at verdens rikeste mann tror han har kompetanse til å lage løsninger for kompliserte internasjonale konflikter

Det sitter langt inne å kvitte meg med Teslaen, men nå blir det snart flaut å kjøre rundt i en bil som knyttes så sterkt til en CEO som er til de grader en løs kanon som oppleves å støtte både Russland og Kina i svært betente saker.

Det var da voldsomt. Han ble spurt direkte, og sa sine meninger om saken. Har han ikke lov til å ha meninger?
På samme måte som du sier han ikke bør uttale seg om poltikk
Like voldsomt som det altså.

Akkurat som Musk har lov til å ha sine meninger har jeg lov å mislike det han sier. Spesielt når det er til støtte for totalitære regimer som han profiterer på å støtte.

Når du har mye penger (og makt) har du også stort ansvar!

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på søndag 16. oktober 2022, klokken 19:52
Akkurat som Musk har lov til å ha sine meninger har jeg lov å mislike det han sier. Spesielt når det er til støtte for totalitære regimer som han profiterer på å støtte.
Å si at dette var en "støtte til totalitære regimer" er å overdrive ganske mye i mine øyne. Mere heller ett pragmatisk og halvdiplomatisk forslag på noe som han ikke tror kan løses på annet hvis uten fullskala krig, med de konsekvenser det kan ha.

At det er en god løsning for innbyggerne i Taiwan er jo så en diskusjon. Ser man på Hongkong så er det grunn til å være skeptisk, er jo og det han sier.

Jeg tror også at Kina aldri kommer til å godta fullstendig løsrivelse av Taiwan, før eller senere vil en form for avtale måtte komme på plass skal man unngå krig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 06:57
Sitat fra: Counterpointer på søndag 16. oktober 2022, klokken 19:52
Å si at dette var en "støtte til totalitære regimer" er å overdrive ganske mye i mine øyne. Mere heller ett pragmatisk og halvdiplomatisk forslag på noe som han ikke tror kan løses på annet hvis uten fullskala krig, med de konsekvenser det kan ha.

At det er en god løsning for innbyggerne i Taiwan er jo så en diskusjon. Ser man på Hongkong så er det grunn til å være skeptisk, er jo og det han sier.

Jeg tror også at Kina aldri kommer til å godta fullstendig løsrivelse av Taiwan, før eller senere vil en form for avtale måtte komme på plass skal man unngå krig.
«Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner»

Om du ikke synes Musk støtter Russland og Kina så synes du det. Jeg oppfatter det ikke slik. Forslagene han stiller på Twitter er tydelige nok for meg.

Jeg oppfatter at han også har støttet Ukraina (med Starlink), og selv om han vurderte å avslutte dette, så har han valgt å fortsette med dette. Så han er ikke konsekvent for de totalitære.

Oppsummert er det problematisk synes jeg. Aksepterer selvfølgelig at andre kan se det annerledes basert på sine vurderinger.

Electric cars in Norway

Sitat
Oppsummert er det problematisk synes jeg. Aksepterer selvfølgelig at andre kan se det annerledes basert på sine vurderinger.
Enig med siste taler. Jeg synes det ikke er lett å «lese» Elon om dagen... han burde holde seg til Tesla saker... ikke drive med storpolitikk... det kan han ikke...

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 19:37
Uttalelsene verd Ukraina synes jeg og var ganske lite gjennomtenkt, den om Taiwan synes jeg egentlig hadde litt mere realisme i seg.

Men reaksjonene på begge to rundt om kring gjør jo i seg selv at det blir problematisk.

Jeg er dog temmelig sikker på at EM ikke støtter disse regimene, men tror at å gå videre med krig mot de ikke er ett bedre alternativ.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Taben

Hei. Er det bare meg som synes denne tråden er helt off topic, den skulle handle om aksjen, om TSLA utvikling.

TSLA er en suksesshistorie og Elon Musk er en del av den, en person med ett godt forretningshode, med en vanvittig god vurderingsevne og ikke minst målsatt gjennomføringsevne. Elon Musk har alene endret bilverdenen totalt, han har tatt avgjørende og gode avgjørelser over en lang periode. Dette viser den totale langsiktige måloppnåelsen vi er vitne til: TSLA sin vekst fra 2012 og frem til idag viser det. Aksjen ble splittet første gang i august 2020 og deretter i 2022. Det er en suksesshistorie i et vanvittig tøft marked, bil er noe alle har behov for og det store markedet er totalt endret. Hvem trodde for 10 år siden at vi skulle kjøre batteribil......... 

Hva tenker dere om videre utvikling av TSLA? Skjer mye interessant fremover som vil kunne øke verdien i nær fremtid. TSLA er ikke bare Tesla (-som er i fortsatt vekst). Hva kan og vil kunne påvirke aksjen positivt med videre vekst? Jeg tenker å kjøpe meg inn nå. Kjør på.
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

Electric cars in Norway

Sitat
Hei. Er det bare meg som synes denne tråden er helt off topic, den skulle handle om aksjen, om TSLA utvikling.

Godt tiltak og det bør ikke «ta helt av heller»..men det er jo vanskelig å holde i praksis og vi er jo snart på 400 sider her inne. Mange gode tips her inne for noen som nok kan oppleves litt på siden av andre som leser det... men det er bare min mening... som sagt et godt tiltak

Klykken

Sitat fra: Taben på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 22:18
Hva tenker dere om videre utvikling av TSLA? Skjer mye interessant fremover som vil kunne øke verdien i nær fremtid. TSLA er ikke bare Tesla (-som er i fortsatt vekst). Hva kan og vil kunne påvirke aksjen positivt med videre vekst? Jeg tenker å kjøpe meg inn nå. Kjør på.
Spørs om "the båttn is nådd" enda da. Er ikke TSLA-spesifikt det akkurat, men markedet generelt og verdensøkonomien. Vi er inne i en resesjon som startet i januar/februar. Snittet på når vi når bunnen i tidligere resesjoner har vært 10mnd sies det, og det begynner å nærme seg det nå, men det vil tiden vise. Uansett er TSLA som aksje på ekstremt billigsalg nå og har en enorm oppside, gitt at verden ikke kollapser eller at vi får andre ytre påkjenninger.

Videre vekst er økte marginer på eksisterende produkter (Q3 regnskapet kommer i dag), Tesla Semi i salg, Solceller, Optimus, løse FSD, og nye modeller i bilparken. Og mer som jeg sikkert har glemt.

Vedr. sistnevnte tror jeg det er taktisk at de lanserer en liten hatchback nå, til en vesentlig lavere pris enn billigste bil de har til salgs i og med at folk vil være mer sparsommelige i sine bilvalg nå som økonomien går i dass..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på onsdag 19. oktober 2022, klokken 08:38
Sitat fra: Taben på tirsdag 18. oktober 2022, klokken 22:18
Spørs om "the båttn is nådd" enda da. Er ikke TSLA-spesifikt det akkurat, men markedet generelt og verdensøkonomien. Vi er inne i en resesjon som startet i januar/februar. Snittet på når vi når bunnen i tidligere resesjoner har vært 10mnd sies det, og det begynner å nærme seg det nå, men det vil tiden vise. Uansett er TSLA som aksje på ekstremt billigsalg nå og har en enorm oppside, gitt at verden ikke kollapser eller at vi får andre ytre påkjenninger.

Videre vekst er økte marginer på eksisterende produkter (Q3 regnskapet kommer i dag), Tesla Semi i salg, Solceller, Optimus, løse FSD, og nye modeller i bilparken. Og mer som jeg sikkert har glemt.

Vedr. sistnevnte tror jeg det er taktisk at de lanserer en liten hatchback nå, til en vesentlig lavere pris enn billigste bil de har til salgs i og med at folk vil være mer sparsommelige i sine bilvalg nå som økonomien går i dass..

I gamledager pleide verden å gå i 7-års-sykluser, altså at ting gikk i dass hvert 7. år. Men nå til dags er det jo ingen økonomiske regler som gjelder lenger, f.eks. ref. at USA stadig flytter taket over hvor mye det offentlige kan låne...nå har de vel og fjernet taket. Uansett, verden er vel såpass rotet opp og påvirket så mye av styrtrike investorer at det er vanskelig å spå hva som skjer.

Gammel teori:
https://www.businessinsider.com/the-global-economy-has-the-7-year-itch-2015-10?r=US&IR=T
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

Som risikofaktor må man ikke glemme kinesiske produsenter som vil overflømme det europeiske markedet med rimelige, moderne, og bra biler. De har knapt begynt å røre på seg. Videre det reduserte konkurransefortrinnet ved bortfall av eksklusiv tilgang til SuCer, konkurrenters forsprang på elektroniske hjelpemidler, og ikke minst på selvkjøring. Her begynner Tesla å henge etter. Mercedes vil ha L3 i USA før nyttår. Flere store produsenter bygger nå nye fabrikker i USA, blant annet for å konkurrere på samme nivå som de amerikanske for å få med seg skattekreditten.

Lokalt vil også gigantene GM og Fords inntog på EV-markedet skape store utfordringer for Tesla. De er rett og slett for trege til å henge med på utviklingen. Ett eksempel: Ford avduket F-150 Lightning 19. mai 2021, og den første ble levert ett år senere. CT avdukingen ble planlagt til 21. november 2019. Det skjedde først i april 2022, og ingen bil er hittil blitt levert.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Tror ikke Tesla henger etter. Snarere omvendt. At markedet flommes over er jo fordi behovet er der og at utvalget ikke er stort nok eller godt nok. Om bilene er gode eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men har sett en del videoer som tilsier at mye av modellene der ute burde vært lengre på tegnebrettet.

Ellers, få eller ingen har såpass til produksjonskapasitet av elbiler som Tesla. Få/ingen har samme tilgangen til batteri og teknologi som Tesla. Få eller ingen har det meste av utstyr i bilene produsert inhouse og er avhengige av tredjepart. Få eller ingen selger biler med like god margin som Tesla.

Det er heller ingen som gjennomdesigner bilene like godt som Tesla på tvers av fagene. Det ser du med fravær av frunk og tildels panser som ikke kan åpnes hos de andre. Alle komponenter og lednings- og rørføringer er gjennomtenkt hos Tesla, og ligger ikke på kryss og tvers over og under som hos de fleste andre. Alt for å forenkle produksjon og øke marginer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Noen av momentene dine stemmer sikkert, men de blir litt for mye krydret av entusiasme. Entusiasme og forkjærlighet for et produkt/merkevare synes jeg er et dårlig grunnlag å investere i aksjer på.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Det er batteriproduksjon det til syvende og sist står på. Der er det ikke gjort i en fei å hente inn forsprang.

Der ligger Tesla godt an. De har jo også sikret seg leveranser fra andre.

Så selv om Tesla har øket konkurranse, og ikke lengre er ledende på den suverent måten de ledet for noen år siden, så er ikke det nok til å utkonkurrere dem.

Tesla har også veldig gode marginer, de har bare øket disse i stedet for å konkurrere på pris. Etterspørselssiden har vært ubegrenset. Når det snur, har de en god del å gå på.

Samt de tror jo selv på Optimus ()og snart kan de vel leve på supercharger nettverket alene, så bilene står ikke alene.... (Solceller og husbatterier mm i tillegg btw)

Motorwatt

Neppe snakk om én konkurrent som kan utkonkurrere dem nå. Men i Europa har Tesla 15% markedsandel (ned fra 20%) i Q2. BMW og Mercedes har til sammen litt over 19%.
Tesla S75D - 09/2018

Counterpointer

Så lenge Tesla selger det de produserer så er andel ikke så viktig. Tilpasning til markedet er vel så viktig.

VW var spådd nedenom og hjem i denne tråden tidligere. De har snudd seg rundt og er nå i grei posisjon. De klarte å tilpasse seg ser det ut for.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA