Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 17:10M2 er ihvertfall ikke offisielt bekreftet, men EM har vel nevnt det som en mulighet på Twitter.

Jo, det er offisielt at de vil lansere en:

https://www.caranddriver.com/news/a34112343/tesla-battery-day-cutting-battery-cost/

turfsurf

Sitat fra: emurof på fredag 07. januar 2022, klokken 08:22
Stemmer det. Husket at EM hadde sagt noe, men ikke så konkret. Da har han ca ett og ett halvt år på seg da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. januar 2022, klokken 08:33
Stemmer det. Husket at EM hadde sagt noe, men ikke så konkret. Da har han ca ett og ett halvt år på seg da.
Ca ett og ett halvt år til han går over tiden. Kan nesten garantere at det tar lengre tid og en må legge til et år eller to ekstra på det igjen før det kommer til Norge.

o.b.lix

Sitat fra: emurof på fredag 07. januar 2022, klokken 08:18
FSD/robotaxi er i liten grad priset inn.

Det er ikke rart for de (=Musk) har ropt ulv ulv i mange år nå og er ikke kommet lengre enn hva de skrøt av i 2016. Det er minst 2 hardware-oppdateringer og minst 10 år før robottaxi kan komme. Dessverre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

daktari

Sitat fra: o.b.lix på fredag 07. januar 2022, klokken 10:24
Sitat fra: emurof på fredag 07. januar 2022, klokken 08:18
FSD/robotaxi er i liten grad priset inn.

Det er ikke rart for de (=Musk) har ropt ulv ulv i mange år nå og er ikke kommet lengre enn hva de skrøt av i 2016. Det er minst 2 hardware-oppdateringer og minst 10 år før robottaxi kan komme. Dessverre.
Helt enig, hvis de får det til. Og jeg tror robotaxi/FSD er priset inn som en hype. Det løfter hypen om det banebrytende tekno-selskapet som får til det ingen andre får til - og så er det faktisk ikke korrekt.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Robotaxi er det iallfall ingen som kan kjøpe nå. Noe annet med FSD som har blitt solgt i 5 år, og fremdeles ikke levert. Tesla fikk inn over 1 milliard fra kunder som trodde/tror på EM. Hvor mange usannheter og brutte løfter skal til før mannen mister all kredibilitet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: emurof på fredag 07. januar 2022, klokken 08:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:03Det er vel liten tvil om at TSLA har blitt en meme-aksje - man kjøper for boblen, ikke det grunnleggende? Som GameStop.

Jo, det er det stor tvil om. Kursen er styrt av institusjonelle kjøpere. Du har ikke kommet med et eneste argument eller regnestykke som kan vise at Tesla er overpriset.

Det ringer ikke en bjelle eller to når analytikere, som tidligere var svært skeptiske til Tesla, nå har kursmål rundt og over $1000?

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:37X ble utradert av VAG på ett år på tross av 7 seter.

Utdadert? Hvor?

Du har virkelig ikke fått med deg at Model X ikke engang er til salgs internasjonalt lenger, og at hverken S eller X var mulig å få utleverte fordi de hadde en "refresh" som gikk over flere måneder, for så å sakte sette i gang produksjonen på ny variant?

Ærlig talt, følger du med i det hele tatt?
Alle andre forstod nok at analytikerne nå priser selskapet som en meme-aksje og ikke basert på det grunnleggende.
Musks forretningsidé er ikke bare å produsere spennende biler, men faktisk å hause opp et bilde som geni-selskap som gjør det ingen andre får til. Ved god hjelp av en hærskare youtubere og andre fans/influencere inkl. sin egen twitter-konto, og ekstremt lukrativ verve-kampanje. Ikke til forkleinelse for bilene og SuC som faktisk er ganske bra.

Når det gjaldt X, så vil de som gidder faktisk analysere de grunnleggende fakta, se at de 3 MEB suvene solgte samlet mer, på ca 3 kvartaler, enn det Model X gjorde i perioden 2016-2021, altså opptil 5 år.  (det ble registrert noen biler i 2021). Dette på tross av at bare 1/3 av alle Xer har 5 seter. Min tolkning er at Teslas markedsandeler overhodet ikke er sikret fremover, og at det er reell konkurranse i markedet. Man kan jo spekulere i hvor få Xer de kunne solgt hvis MEB hadde fantes, eller spå litt om hvor mange de kommer til å få solgt med en ny modell til 1 mill. 
Noen vil si "ikke sammenligne med X, men med Y" og der selger også MEB meget sterkt selv om de også er produksjonsbegrenset.
Mine I-Pace videoer

sjokomelk

Sitat fra: daktari på fredag 07. januar 2022, klokken 10:57
Noen vil si "ikke sammenligne med X, men med Y" og der selger også MEB meget sterkt selv om de også er produksjonsbegrenset.
Den vil jeg ta deg på. For du må sammenligne i de riktige segmentene. Model X er i samme marked som BMW X5M/X6M og Audi SQ7. Det er avgiftssystemet i Norge som gjorde det mulig for "hvermansen" å kjøpe seg SUV i 2-millionersklassen for under en million.
Model Y er i samme segment som BMW X3M og Audi SQ5.
VAG MEB er vel i segmentet rett under Model 3/Y mtp. direkte konkurrenter.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Kommer litt an på hva man legger i segmenter. MEB er en fleksibel plattform, og vanskelig å segmentere. Den skal brukes på SUV, minibusser, bybiler, og familiebiler.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. januar 2022, klokken 09:19
Sitat fra: turfsurf på fredag 07. januar 2022, klokken 08:33
Ca ett og ett halvt år til han går over tiden. Kan nesten garantere at det tar lengre tid og en må legge til et år eller to ekstra på det igjen før det kommer til Norge.
Her var det snakk om en TM2, ikke FSD. Men er vel uansett riktig...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Når det gjaldt X, så vil de som gidder faktisk analysere de grunnleggende fakta, se at de 3 MEB suvene solgte samlet mer, på ca 3 kvartaler, enn det Model X gjorde i perioden 2016-2021, altså opptil 5 år.  (det ble registrert noen biler i 2021). Dette på tross av at bare 1/3 av alle Xer har 5 seter.
...
Nå er du bare usaklig. Sammeligner du salget av X5 og Q7 med salget av Qashqai, Tiguan, Kuga m.fl og? Klart at en bil med startpris på 700k og fort over millionen aldri vil bli en storselger.

Tesla har store marginer på bilene de lager. Ser de at salget synker eller tilgjengeligheten på deler blir bedre kan de senke prisene og skape etterspørsel.

hemi

model x har jo mest meningsløse billayouten ever, med en esktremt dårlig gjennomføring.

at den solgte så bra som den har gjort er jo utrolig. håpløse dører, lite bagasjeplass, ikke takboks mulighet etc

Øyvind.h

Sitat fra: hemi på fredag 07. januar 2022, klokken 13:15
at den solgte så bra som den har gjort er jo utrolig. håpløse dører, lite bagasjeplass, ikke takboks mulighet etc
Hadde Model X i 3 år og har stikk motsatt opplevelse. Geniale dører for oss med småbarn, enorm bagasjeplass, gedigen frunk for ytterligere nesten 200 liter, god hengerkapasitet (til elbil å være).
Det var rett og slett helt perfekt elbil for oss i den livsfasen vi var i da. Bagasjebag på hengerfeste ga ytterligere 400 liter, uten endring i støy eller forbruk. Mye bedre enn takboks, og en løsning jeg har videreført også på senere elbiler.
Synes ikke det er utrolig på noen som helst måte basert på eierskapet til bilen. Ingen elbiler kunne løst jobben for oss like bra så lenge vi eide den.

Men - nå har den blitt ekstremt dyr og dermed helt uaktuell pga pris. Refreshen de kommer med synes jeg heller ikke er tilstrekkelig, og behovet vårt for stor rosmlig SUV har blitt mindre slik at både ID4, Y, I5 +++ holder bra.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: sjokomelk på fredag 07. januar 2022, klokken 11:27
Den vil jeg ta deg på. For du må sammenligne i de riktige segmentene. Model X er i samme marked som BMW X5M/X6M og Audi SQ7. Det er avgiftssystemet i Norge som gjorde det mulig for "hvermansen" å kjøpe seg SUV i 2-millionersklassen for under en million.
Model Y er i samme segment som BMW X3M og Audi SQ5.
VAG MEB er vel i segmentet rett under Model 3/Y mtp. direkte konkurrenter.
Helt uenig. Jeg ser en stor techy familievan. Overhodet ikke noe SQ7 over den utover 0-100.
Mine I-Pace videoer

daktari

Sitat fra: turfsurf på fredag 07. januar 2022, klokken 12:49
Når det gjaldt X, så vil de som gidder faktisk analysere de grunnleggende fakta, se at de 3 MEB suvene solgte samlet mer, på ca 3 kvartaler, enn det Model X gjorde i perioden 2016-2021, altså opptil 5 år.  (det ble registrert noen biler i 2021). Dette på tross av at bare 1/3 av alle Xer har 5 seter.
...
Nå er du bare usaklig. Sammeligner du salget av X5 og Q7 med salget av Qashqai, Tiguan, Kuga m.fl og? Klart at en bil med startpris på 700k og fort over millionen aldri vil bli en storselger.

Tesla har store marginer på bilene de lager. Ser de at salget synker eller tilgjengeligheten på deler blir bedre kan de senke prisene og skape etterspørsel.
Sterk påstand? qashqai, Tiguan og Kuga er overhodet ikke i nærheten av MEB-bilene (Enyaq, Q4 og ID.4) slik jeg ser det. En klasse under på alt. MEB er både romsligere, vesentlig mer moderne og mer komfortable og luksuriøse.

Saken er at ID.4 har samme innvendig plass som e-tron men er vesentlig mindre utvendig. Den har nesten lik komfort men mindre ekslusiv. e-tron har identiske utvendige mål som Q7 - som igjen har MYE mer plass.
X har har mer plass men er ikke på Q7-nivå. Det jeg har kjørt av X5 har ikke imponert på plass - for 3 voksne vil ID.4 være romsligere og mer komfy enn de gangene jeg har vært på helgetur i X5.

Men igjen så var poenget at Teslas tidligere største familiebil, selv da den var alene på markedet, raskt ble parkert salgsmessig når konkurrentene endelig kom på banen. Jeg var litt overrasket over det hvertall.
Så kommer snart ID.buss, ID.Vision (Passat) m.fl. også.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA