Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 04. januar 2022, klokken 12:44
Sitat fra: emurof på tirsdag 04. januar 2022, klokken 09:59
Hvis aksjen ligger på, la oss si $50.000 for å ta et høyt tall, når veksten avtar, tror du virkelig den vil falle ned til under $1000 igjen hvis Tesla leverer titalls millioner biler i året på det tidspunktet? (MERK: Dette er ikke ment å være et reelt scenario. Det er et tenkt scenario for å illustrere at å anta at Tesla vil falle under dagens pris når det-og-det skjer, er tåpelig når situasjonen til selskapet sannsynligvis vil være en helt annen og de sannsynligvis vil levere langt flere biler enn i dag.)
Dersom Tesla-aksjen skulle stige fra dagens nivå på ca 1200 USD til 50.000 USD ville det medføre at selskapet sin verdi øker fra 1200 milliarder USD til 50.000 milliarder USD eller 50 billioner USD. Når BNP i USA som er verdens største økonomi er 21 billioner USD synes jeg det virker lite sannsynlig.

Hvorfor velger du slike urealistiske eksempler emurof? Jeg synes ikke det hjelper at du skriver at det ikke er et reelt scenario. At ett selskap skal ha en verdi som er mer enn halvparten av verdens BNP går vel ikke an?
Allerede i dag er verdien av Tesla nesten 6% av BNP i USA som virker hinsides høyt. Jeg skjønner at verdien av USA er større enn dets BNP, men jeg må ha noe å sammenligne med.

Hva med å lese det jeg skriver? Jeg sa ikke at Tesla skal til 50K. Jeg brukte et høyt tall for å illustrere et poeng.

Forresten så er Tesla et internasjonalt selskap, så jeg skjønner ikke hva USAs BNP har med saken å gjøre.

SitatLitt mer seriøsitet ville jeg gjerne sett i dine utgreiinger. Ellers er jeg redd for at du bare villeder folk som ikke har peiling. Jeg har ikke så mye peiling på aksjer jeg heller, men jeg er kritisk og har risikoaversjon, så TSLA er ikke noe for meg. Men underholdende å følge denne tråden da :)

Før du snakker om andres seriøsitet bør du i det minste lese hva de faktisk skriver, og svare på det fremfor å dikte opp ting.

Motorwatt

SitatOg så har de enda flere produkter på lur som de ikke har snakket om enda.
Hvor har du det fra hvis de ikke har snakket om det?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Jeg synes også utvalget er lite - dessuten har Tesla kjørt samme designspråk på alle sine modeller foruten Cybertruck. Med det mener jeg at alle har omtrent samme front - helt sikkert fordi den gir lav Cd, men folk vil jo bli lei et design over tid.

Jeg synes design er viktig når det kommer til bil - og Tesla må jo snart komme med nye design på S,3,X,Y - ellers blir det jo ikke så veldig Sexy lenger for å si det slik.


Gnilre

Sitat fra: emurof på tirsdag 04. januar 2022, klokken 12:58
Før du snakker om andres seriøsitet bør du i det minste lese hva de faktisk skriver, og svare på det fremfor å dikte opp ting.
Jeg har lest hva du skriver; at du ikke mente det var et reelt scenario. Men hvorfor skrive det da? Og det jeg skriver er definitivt ikke diktning; det står du for med dine ikkereelle scenarier.
Det jeg mener er at når du skriver noe så useriøst som at TSLA-aksjen kan ligge på 50.000 USD faller troverdigheten også på andre ting du skriver. Jeg blir i hvert fall veldig skeptisk til alt du skriver her. Det å tone ned aggressiviteten i innleggene dine tror jeg også hadde hjulpet på andres oppfatning av deg. Nå blir det slik at det er veldig skarpe fronter her inne.

Å sammenligne det med BNP synes jeg er interessant og det spiller da ingen rolle om selskapet er internasjonalt eller nasjonalt. Tesla er i dag verdt ca 6 % av USA sin BNP og 1-2% av verdens BNP. Det er allerede veldig mye.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:27
Jeg synes også utvalget er lite - dessuten har Tesla kjørt samme designspråk på alle sine modeller foruten Cybertruck. Med det mener jeg at alle har omtrent samme front - helt sikkert fordi den gir lav Cd, men folk vil jo bli lei et design over tid.
Så du synes A6 og A4 har så veldig forskjellig front? Eller ID.4 og ID.3? EQC og EQA? Nei, ikke sant.

Synes ellers ikke S og X er så veldig like 3 og Y forfra. Og de er jo sedan / SUV utgaven av hverandre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Det er ikke tvil om at Tesla kunne profitere på å ha flere modeller. En småbil, en varebil, en liten buss er bare eksempler, de kommer nok.

Har forståelse for at de satser på 3 og Y nå da de selger alt de produserer. Men det kan vel ikke være tvil om at de kunne solgt mer om de hadde BÅDE mer produksjonskapasitet og flere modeller som dekket bredere spektrum.

Det er jo bare å se på barne Atv som de lanserte og nå er utsolgt og selges brukt til overpris. Tror nesten de kan sette navnet sitt på hvasomhelst og selge det. Alt har imidlertid sin limit og det er jo bedre å ha større etterspørsel enn tilbud.

Det at Tesla har stadige små prisøkninger viser at de tester limited i markedet kontinuerlig. De ser jo også hvordan dette påvirker bestillinger/reservasjoner og har dermed bedre oversikt enn oss.

daktari

Det er jo flere merker som selger mer en de kan produsere. BMW har over et år ventetid på i4.
Enyaq, Q4 og Id.4 ble det solgt ca 17500 av i fjor samlet, og fortsatt venter folk på bil bestilt for over ett år siden.

På under 1 år passerte VAGs modell i familieklassen totalt antall solgte Model X (13800) og solgte dobbelte av Y - som det også er lang ventetid på.

Det er vel liten tvil om at TSLA har blitt en meme-aksje - man kjøper for boblen, ikke det grunnleggende? Som GameStop.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: emurof på tirsdag 04. januar 2022, klokken 12:49
Nokia tjente også gode penger på å selge telefoner som raskt ble utdatert, og da satt de igjen med teknologi, produksjon og salgsapparat for utdaterte produkter.

Ja, det er nettopp fremtidsutsikter som påvirkes av dette, som jeg forklarte. Tesla vokser raskere enn forventet, noe som gjør at man må ta hensyn til dette.
Fordi hvis man ser på fremtidig forventet inntjening og trekker linjene tilbake til i dag, så er Tesla underpriset. Altså hvis Tesla når målet sitt om i gjennomsnitt 50% vekst i året frem til 2030 så er de underpriset i dag i forhold til verdien de vil ha da.

Men hva er det med veksten som gjør at aksjekursen, som var høy fra før, skal bli så markant mye høyere? Veksten fører bare til at man _kanskje_ når omsetningsmålene som ligger til grunn for markedsverdien, litt tidligere. Ikke at omsetningsmålene skal økes tilsvarende. Så hvor ligger logikken hos investorene?

Ok, så man anslår 50% vekst årlig frem til 2030? I antall biler solgt? Eller i omsetning?
Tar vi utgangspunkt i at 2021 ga i underkant av 1 million biler (runder opp til 1 million), og salget skal øke med 50% årlig, så skal de altså selge 38 millioner biler i 2030. Realistisk? Eller hva er forventet i 2030?

Tar vi derimot utgangspunkt i omsetning, så ender 2021-omsetningen rundt 50 milliarder dollar. Drar vi på med 50% årlig vekst mot 2030 så skal 2030-omsetningen ende på ca 1 922 milliarder dollar. Realistisk?

Så skal vi ta med FSD og robotaxi. Greit nok. Robotaxi vil altså si at det blir mange biler gående i autonom taxi-drift. Blir det da behov for like mange biler på verdensbasis?

Hva med konkurransen frem i tid?

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:03
På under 1 år passerte VAGs modell i familieklassen totalt antall solgte Model X (13800) og solgte dobbelte av Y - som det også er lang ventetid på.
Familieklassen ja, det var en ny bilklasse for meg. Dekker vel alt fra Nissan Leaf til Porsche Taycan CrossTurismo omtrent...

Hvor er den VAG syvseteren på over fem meter sa du?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:31
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:03
På under 1 år passerte VAGs modell i familieklassen totalt antall solgte Model X (13800) og solgte dobbelte av Y - som det også er lang ventetid på.
Familieklassen ja, det var en ny bilklasse for meg. Dekker vel alt fra Nissan Leaf til Porsche Taycan CrossTurismo omtrent...

Hvor er den VAG syvseteren på over fem meter sa du?
Og hva er poenget ditt? ID.6 og Q5 finnes, men selges ikke i Europa. Alle vet at 7-seter Y er meningsløse +2 seter som neppe kan brukes av barn over 6 år på en trygg måte. Og bilen leveres ikke med hengerfeste enda, fordi Tesla har ikke hatt det på lager på et helt år og ingen vet om eller når det kommer.

Men dette er menigsløs krangling. Poenget mitt står seg: her i Norge solgte VAG flere biler i "familie-SUV"-klassen. X ble utradert av VAG på ett år på tross av 7 seter. Så Tesla er ikke alene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

drømmer om at tsla lager en suv! tror det hadde solgt braaaaaaaaa. (ikke den lekegreia med håpløse dører som knapt trekker vedhengern)

geear

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:37
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:31
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:03
På under 1 år passerte VAGs modell i familieklassen totalt antall solgte Model X (13800) og solgte dobbelte av Y - som det også er lang ventetid på.
Familieklassen ja, det var en ny bilklasse for meg. Dekker vel alt fra Nissan Leaf til Porsche Taycan CrossTurismo omtrent...

Hvor er den VAG syvseteren på over fem meter sa du?
Og hva er poenget ditt? ID.6 og Q5 finnes, men selges ikke i Europa. Alle vet at 7-seter Y er meningsløse +2 seter som neppe kan brukes av barn over 6 år på en trygg måte. Og bilen leveres ikke med hengerfeste enda, fordi Tesla har ikke hatt det på lager på et helt år og ingen vet om eller når det kommer.

Men dette er menigsløs krangling. Poenget mitt står seg: her i Norge solgte VAG flere biler i "familie-SUV"-klassen. X ble utradert av VAG på ett år på tross av 7 seter. Så Tesla er ikke alene.
Et helt år? De første bilene ble levert ut for fire måneder siden... I USA leverer de med hengerfeste, og det er kommet hengerfester til Norge nå, så joda, vi vet at det kommer. At det er elendig at vi ikke har det enda er helt klart, men ikke begynn å fjase med "om det kommer".

turfsurf

Sitat fra: hemi på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:37
drømmer om at tsla lager en suv! tror det hadde solgt braaaaaaaaa. (ikke den lekegreia med håpløse dører som knapt trekker vedhengern)
Bedre å satse på Rivian tror jeg. Kommer vel etter hvert....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: geear på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:52
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:37
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:31
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:03
På under 1 år passerte VAGs modell i familieklassen totalt antall solgte Model X (13800) og solgte dobbelte av Y - som det også er lang ventetid på.
Familieklassen ja, det var en ny bilklasse for meg. Dekker vel alt fra Nissan Leaf til Porsche Taycan CrossTurismo omtrent...

Hvor er den VAG syvseteren på over fem meter sa du?
Og hva er poenget ditt? ID.6 og Q5 finnes, men selges ikke i Europa. Alle vet at 7-seter Y er meningsløse +2 seter som neppe kan brukes av barn over 6 år på en trygg måte. Og bilen leveres ikke med hengerfeste enda, fordi Tesla har ikke hatt det på lager på et helt år og ingen vet om eller når det kommer.

Men dette er menigsløs krangling. Poenget mitt står seg: her i Norge solgte VAG flere biler i "familie-SUV"-klassen. X ble utradert av VAG på ett år på tross av 7 seter. Så Tesla er ikke alene.
Et helt år? De første bilene ble levert ut for fire måneder siden... I USA leverer de med hengerfeste, og det er kommet hengerfester til Norge nå, så joda, vi vet at det kommer. At det er elendig at vi ikke har det enda er helt klart, men ikke begynn å fjase med "om det kommer".
For å være ærlig med deg hadde jeg trodd det var på plass for lenge siden. Husk at det blir "litt" ventetid på verkstedet når ca 10000 biler skal ha hf. Kom ikke Y på plass i mai/juni?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:37

Og hva er poenget ditt? ID.6 og Q5 finnes, men selges ikke i Europa. Alle vet at 7-seter Y er meningsløse +2 seter som neppe kan brukes av barn over 6 år på en trygg måte. Og bilen leveres ikke med hengerfeste enda, fordi Tesla har ikke hatt det på lager på et helt år og ingen vet om eller når det kommer.

Men dette er menigsløs krangling. Poenget mitt står seg: her i Norge solgte VAG flere biler i "familie-SUV"-klassen. X ble utradert av VAG på ett år på tross av 7 seter. Så Tesla er ikke alene.
Nå må du bestemme deg hva du snakker om da. Poenget mitt er at X er i en egen klasse størrelsesmessig (det var den syvseteren jeg henviste til), å sammenligne den med etron er som å sammenligne etron med Model 3.

Og hvilken bil solgte mere enn Y august til desember?

Uansett er salget i enkeltland irrelevant, siden så godt som alle er leveringsbegrenset.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA