Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. januar 2022, klokken 14:22
Det er ikke tvil om at Tesla kunne profitere på å ha flere modeller. En småbil, en varebil, en liten buss er bare eksempler, de kommer nok.

Det jeg lurte på var hvorfor de trenger 10 ekstra modeller. Da blir det neppe verdt utviklingskostnadene. 2, kanskje 4 til kan jeg se.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

10 er bare et tanke sett i lyset av hvor mange modeller "de andre" kommer med. Men med dagens utviklingshastighet blir selv 4 for vanskelig frem til 2030. Er forresten TM2 bekreftet, eller er det kun skisser fra Kina som ligger til grunn for dette?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 04. januar 2022, klokken 16:35
10 er bare et tanke sett i lyset av hvor mange modeller "de andre" kommer med. Men med dagens utviklingshastighet blir selv 4 for vanskelig frem til 2030. Er forresten TM2 bekreftet, eller er det kun skisser fra Kina som ligger til grunn for dette?
Virker ikke som om utviklingshastigheten er problemet. Mere produksjonskapasitet på komponenter og batterier. Semi, CT og Roadster virker bare å vente på batterier.

M2 er ihvertfall ikke offisielt bekreftet, men EM har vel nevnt det som en mulighet på Twitter. Er vel ganske opplagt ar det kommer en gang.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Storg

Elon har vel lovet en produktoppdatering snart. Satser på i Q4 presentasjonen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 16:08
For å være ærlig med deg hadde jeg trodd det var på plass for lenge siden. Husk at det blir "litt" ventetid på verkstedet når ca 10000 biler skal ha hf. Kom ikke Y på plass i mai/juni?
Nei, i mai/juni var det vel omtrent ingen som visste at Y kom til Norge i år engang. Jeg bestilte for 2,5 år siden og fikk melding i juli om å konfigurere ferdig bilen (hadde egentlig glemt at jeg hadde bestilt Y). Første utleveringer var helt i slutten av august, jeg fikk min tidlig sept.

geear

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:37
Men dette er menigsløs krangling. Poenget mitt står seg: her i Norge solgte VAG flere biler i "familie-SUV"-klassen. X ble utradert av VAG på ett år på tross av 7 seter. Så Tesla er ikke alene.
X har egentlig ikke vært tilgjengelig for salg/utlevering i Norge i 2021. Iallfall i svært liten grad, og det etter at det ble kjent at ny modell kommer i 2022, så hvem gidder da bestille den gamle? I tillegg er nok en stor del av X-markedet tatt over av Y, ikke av VAG. Byttet selv fra X til Y, og vet at jeg er veldig langt fra å være alene om det.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. januar 2022, klokken 16:16
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. januar 2022, klokken 14:22
Det er ikke tvil om at Tesla kunne profitere på å ha flere modeller. En småbil, en varebil, en liten buss er bare eksempler, de kommer nok.

Det jeg lurte på var hvorfor de trenger 10 ekstra modeller. Da blir det neppe verdt utviklingskostnadene. 2, kanskje 4 til kan jeg se.
Mitt poeng er ikke antall. Kun at det hadde vært positivt om de hadde flere.

Det er jo ingen tvil om at de har lansert/vist mye mer enn de faktisk leverer. Etter mitt syn er det litt mye «show» med f.eks. Teslabot ol, som heller kunne fokuseres på Model 2 eller andre mer praktiske bilmodeller.

Counterpointer

Hva er totale offisielle salgstall 2021 for Tesla i Norge sett mot VAG? (Evt registrerte)

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. januar 2022, klokken 19:11
Hva er totale offisielle salgstall 2021 for Tesla i Norge sett mot VAG? (Evt registrerte)
https://ofv.no/registreringsstatistikk
Alle drivlinjer, VAG 37.137 registrerte i 2021. Av disse var ca 17500 Enyaq, ID.4 eller Q4.
Vanskeligere å finne hvor mange de andre elbilene til VAG utgjorde i 2021.
(Siden dette er en aksjetråd så er det rimelig å sammenligne VAG ikke VW merket).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: Gnilre på tirsdag 04. januar 2022, klokken 13:29
Sitat fra: emurof på tirsdag 04. januar 2022, klokken 12:58
Før du snakker om andres seriøsitet bør du i det minste lese hva de faktisk skriver, og svare på det fremfor å dikte opp ting.
Jeg har lest hva du skriver; at du ikke mente det var et reelt scenario. Men hvorfor skrive det da? Og det jeg skriver er definitivt ikke diktning; det står du for med dine ikkereelle scenarier.

Du har ikke lest hva jeg skriver. Det er fullstendig irrelevant hvorfor jeg skriver det jeg skriver, for du forholder deg ikke til det jeg skriver engang.

SitatDet jeg mener er at når du skriver noe så useriøst som at TSLA-aksjen kan ligge på 50.000 USD faller troverdigheten også på andre ting du skriver.

Igjen viser du at du ikke leser hva jeg skriver. Jeg sa ikke at den kom til å ligge på $50K. Jeg skrev spesifikt at det bevisst var et høyt tall for å illustrere et poeng.

Enten klarer du ikke å lese, eller så sprer du rene løgner om meg av en eller annen grunn.

SitatJeg blir i hvert fall veldig skeptisk til alt du skriver her. Det å tone ned aggressiviteten i innleggene dine tror jeg også hadde hjulpet på andres oppfatning av deg. Nå blir det slik at det er veldig skarpe fronter her inne.

Og det blir ikke skarpe fronter av at du bevisst går inn for å spre usannheter om hva jeg har skrevet?

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 04. januar 2022, klokken 12:58
SitatOg så har de enda flere produkter på lur som de ikke har snakket om enda.
Hvor har du det fra hvis de ikke har snakket om det?

Musk har sagt det. Han har både sagt at de ønsker å dekke hvert segment, og direkte.

Dessuten kan du jo tenke litt selv også. Tror du virkelig Tesla ikke gjør noe bak kulissene? At de ikke planlegger flere år fremover? At de ikke tenker på fremtiden i det hele tatt? At de ikke driver produktutvikling for nye produkter de ønsker å lansere i fremtiden?

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 04. januar 2022, klokken 16:3510 er bare et tanke sett i lyset av hvor mange modeller "de andre" kommer med. Men med dagens utviklingshastighet blir selv 4 for vanskelig frem til 2030. Er forresten TM2 bekreftet, eller er det kun skisser fra Kina som ligger til grunn for dette?

Ja, Tesla har offisielt sagt at de jobber med en bil til $25K. De sa vel også at den sannsynligvis vil bli designet til hvert marked (dvs. at en designes i Kina for det kinesiske markedet, og en i Europa for det europeiske markedet).

Så det ser ut til at Tesla vil ha noen flere overlappende modeller i fremtiden, i det minste avhengig av hvor i verden man er. Men å tro at Tesla skal ha haugevis av forvirrende og overlappende modeller innenfor hvert marked bare fordi gammeldagse produsenter gjør det slik, er lite fruktbart. Tesla er ikke som de gamle produsentene.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. januar 2022, klokken 14:22Det er ikke tvil om at Tesla kunne profitere på å ha flere modeller. En småbil, en varebil, en liten buss er bare eksempler, de kommer nok.

Selvsagt ønsker de å ha flere modeller, men de er som du sier begrenset av produksjon og særlig batterier.

Andre merker har mange og overlappende modeller i et forvirrende kaos fordi de opererer innenfor et marked som er stagnert og der alle kniver om smuler. Tesla er derimot i et segment som vokser svært raskt, og da vil de bruke enda lenger tid ved å bruke ressurser for altfor mange ulike modeller på en gang. Ved å gjøre det som de gjør det i dag, oppnår de storskalafordeler, og de kan forbedre inntjeningen.

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 04. januar 2022, klokken 19:07Etter mitt syn er det litt mye «show» med f.eks. Teslabot ol, som heller kunne fokuseres på Model 2 eller andre mer praktiske bilmodeller.

AI Day var kun for å rekruttere flere til å komme og jobbe med AI hos Tesla. Da gir det mening at de viser noe ekstra spennende folk kan bryne seg på.

Husk at Tesla ikke bare er et bilselskap. De er et teknologiselskap i bunnen.

emurof

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:03Det er vel liten tvil om at TSLA har blitt en meme-aksje - man kjøper for boblen, ikke det grunnleggende? Som GameStop.

Jo, det er det stor tvil om. Kursen er styrt av institusjonelle kjøpere. Du har ikke kommet med et eneste argument eller regnestykke som kan vise at Tesla er overpriset.

Det ringer ikke en bjelle eller to når analytikere, som tidligere var svært skeptiske til Tesla, nå har kursmål rundt og over $1000?

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:37X ble utradert av VAG på ett år på tross av 7 seter.

Utdadert? Hvor?

Du har virkelig ikke fått med deg at Model X ikke engang er til salgs internasjonalt lenger, og at hverken S eller X var mulig å få utleverte fordi de hadde en "refresh" som gikk over flere måneder, for så å sakte sette i gang produksjonen på ny variant?

Ærlig talt, følger du med i det hele tatt?

emurof

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 04. januar 2022, klokken 15:28
Sitat fra: emurof på tirsdag 04. januar 2022, klokken 12:49
Nokia tjente også gode penger på å selge telefoner som raskt ble utdatert, og da satt de igjen med teknologi, produksjon og salgsapparat for utdaterte produkter.

Ja, det er nettopp fremtidsutsikter som påvirkes av dette, som jeg forklarte. Tesla vokser raskere enn forventet, noe som gjør at man må ta hensyn til dette.
Fordi hvis man ser på fremtidig forventet inntjening og trekker linjene tilbake til i dag, så er Tesla underpriset. Altså hvis Tesla når målet sitt om i gjennomsnitt 50% vekst i året frem til 2030 så er de underpriset i dag i forhold til verdien de vil ha da.

Men hva er det med veksten som gjør at aksjekursen, som var høy fra før, skal bli så markant mye høyere? Veksten fører bare til at man _kanskje_ når omsetningsmålene som ligger til grunn for markedsverdien, litt tidligere. Ikke at omsetningsmålene skal økes tilsvarende. Så hvor ligger logikken hos investorene?

Hva mener du "kanskje når omsetningsmålene"? Saken er at tallene Tesla ga ut viser at de vokser raskere enn forventet. Da justeres kursen oppover. Dersom de leverer saktere enn forventet, justeres det nedover.

SitatOk, så man anslår 50% vekst årlig frem til 2030? I antall biler solgt? Eller i omsetning?
Tar vi utgangspunkt i at 2021 ga i underkant av 1 million biler (runder opp til 1 million), og salget skal øke med 50% årlig, så skal de altså selge 38 millioner biler i 2030. Realistisk? Eller hva er forventet i 2030?

Tesla har guidet med i gjennomsnitt 50% vekst frem mot 2030, og 20 millioner biler da i 2030.

SitatTar vi derimot utgangspunkt i omsetning, så ender 2021-omsetningen rundt 50 milliarder dollar. Drar vi på med 50% årlig vekst mot 2030 så skal 2030-omsetningen ende på ca 1 922 milliarder dollar. Realistisk?

Var det realistisk at Apple skulle tjene så mye penger som de gjør?

SitatSå skal vi ta med FSD og robotaxi. Greit nok. Robotaxi vil altså si at det blir mange biler gående i autonom taxi-drift. Blir det da behov for like mange biler på verdensbasis?

FSD/robotaxi er i liten grad priset inn.

Ja, det blir behov for færre biler hvis alle bruker robotaxi. Men da kommer jo inntjeningen fra tjenester/programvare, som har enda høyere marginer.

SitatHva med konkurransen frem i tid?

Ja hva med den?

Hva med konkurransen mot Apple? Betyr det at Apple ikke gjør god butikk?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA