Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 30. januar 2025, klokken 20:46
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 30. januar 2025, klokken 09:46
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 30. januar 2025, klokken 09:17og salg av "forurensings"-credits.
Jeg regner med at dette nå vil forsvinne med den nye administrasjonen. Blir interessant å se hvordan det slår ut.

Ja, det er et godt poeng! Skulle ikke undre meg om den ble beholdt på et vis for å tilbakebetale Musk.
apropos Oligarker

Syklist

https://electrek.co/2025/02/04/theres-finally-some-tesla-tsla-shareholder-momentum-to-fire-elon-musk/

På tide at oljefondet selger seg helt ut.

De kan kjøpe aksjer igjen når Musk er ute og P/E er nede på vanlig nivå for bilindustrien.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Klykken

Hvis man snur på det og tenker strategisk og vil være USA-venn med litt innflytelse i bl.a. Musk sine selskaper er det heller lurt å holde på hatten. I tillegg er det ikke "bare" Tesla som er et uetisk investeringsobjekt i oljefondet... Mest synlig kanskje.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Sitat fra: Klykken på torsdag 06. februar 2025, klokken 20:30I tillegg er det ikke "bare" Tesla som er et uetisk investeringsobjekt i oljefondet... Mest synlig kanskje.
Hvem da?

Her er listen over selskaper som er utelukket. Tesla er ikke kandidat til utelukkelse. Langt der fra.

https://www.nbim.no/no/ansvarlig-forvaltning/etiske-utelukkelser/utelukkelse-av-selskaper/

Klykken

Her er et eksempel med anbefalinger fra FN for ikke å potensielt regnes som å støtte folkemord.

https://www.ohchr.org/en/press-releases/2024/06/states-and-companies-must-end-arms-transfers-israel-immediately-or-risk

Ellers er Norge en av de største eierne av Nestle. Du kan jo starte med å se her vedr det: https://en.wikipedia.org/wiki/Controversies_of_Nestl%C3%A9
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Syklist

I tillegg til det etiske er det snakk om å unngå tap.

Tesla aksjen vil falle som en stein når folk forstår hvordan Musk har ødelagt markedet for Tesla.  Bare vent på neste kvartal.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

What-a-watt

Sitat fra: Klykken på fredag 07. februar 2025, klokken 08:20Her er et eksempel med anbefalinger fra FN for ikke å potensielt regnes som å støtte folkemord.

https://www.ohchr.org/en/press-releases/2024/06/states-and-companies-must-end-arms-transfers-israel-immediately-or-risk

Norge har et strengt regelverk som forbyr eksport av våpen, ammunisjon og annet militært materiell til Israel. Dette innebærer også at sivile varer som kan ha militær anvendelse, ikke tillates eksportert til militær bruk i Israel. 

Klykken

Sitat fra: Syklist på fredag 07. februar 2025, klokken 08:32I tillegg til det etiske er det snakk om å unngå tap.

Tesla aksjen vil falle som en stein når folk forstår hvordan Musk har ødelagt markedet for Tesla.  Bare vent på neste kvartal.
Når Musk potensielt er i ferd med å overta økonomien i USA sammen med Trump er det lite sannsynlig at hans bedrifter ikke er verdt å satse på hvis man kun ser på det økonomiske og gir bæng i det etiske rundt det..

Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. februar 2025, klokken 08:49
Sitat fra: Klykken på fredag 07. februar 2025, klokken 08:20Her er et eksempel med anbefalinger fra FN for ikke å potensielt regnes som å støtte folkemord.

Norge har et strengt regelverk som forbyr eksport av våpen, ammunisjon og annet militært materiell til Israel. Dette innebærer også at sivile varer som kan ha militær anvendelse, ikke tillates eksportert til militær bruk i Israel. 
Nå er det utenlandske bedrifter som Norge har eierskap i gjennom oljefondet som er greia. Ikke direkteeksport fra landet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

What-a-watt

Nestlé har fått kritikk for flere kontroversielle praksiser, inkludert vannuttak i tørkeutsatte områder og markedsføring av morsmelkerstatning i utviklingsland. Noen mener at oljefondet burde ekskludere Nestlé av etiske grunner, men fondets etiske retningslinjer fokuserer primært på grove brudd på menneskerettigheter, miljøødeleggelser eller korrupsjon. Så lenge Nestlé ikke vurderes å bryte med disse kriteriene, blir investeringene opprettholdt.

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. februar 2025, klokken 11:06Nestlé har fått kritikk for flere kontroversielle praksiser, inkludert vannuttak i tørkeutsatte områder og markedsføring av morsmelkerstatning i utviklingsland. Noen mener at oljefondet burde ekskludere Nestlé av etiske grunner, men fondets etiske retningslinjer fokuserer primært på grove brudd på menneskerettigheter, miljøødeleggelser eller korrupsjon. Så lenge Nestlé ikke vurderes å bryte med disse kriteriene, blir investeringene opprettholdt.
Det er greit å holde diskusjonen rundt disse selskapene varm.
Både Nestlé og Tesla kan påvirkes med forbrukermakt og opinion.

Etikkrådet til oljefondet følger med i offentlig diskusjon og det kan virke inn.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. februar 2025, klokken 15:53
Sitat fra: What-a-watt på fredag 07. februar 2025, klokken 11:06Nestlé har fått kritikk for flere kontroversielle praksiser, inkludert vannuttak i tørkeutsatte områder og markedsføring av morsmelkerstatning i utviklingsland. Noen mener at oljefondet burde ekskludere Nestlé av etiske grunner, men fondets etiske retningslinjer fokuserer primært på grove brudd på menneskerettigheter, miljøødeleggelser eller korrupsjon. Så lenge Nestlé ikke vurderes å bryte med disse kriteriene, blir investeringene opprettholdt.
Det er greit å holde diskusjonen rundt disse selskapene varm.
Både Nestlé og Tesla kan påvirkes med forbrukermakt og opinion.

Etikkrådet til oljefondet følger med i offentlig diskusjon og det kan virke inn.
Ja det har du helt rett i Counter....vi må fortsatt ha fokus på disse selskapene helt til de snur

daktari

Denholm solgte aksjer for en halv milliard og bordern til Musk solgte for ca 300 mill nok.
Trenger penger til ny hytte lissom?
https://electrek.co/2025/02/06/tesla-cfo-chairwoman-and-elons-brother-sold-tens-of-millions-worth-of-tsla-stocks/
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Hadde jeg hatt noen aksjer i Tesla ville jeg realisert nå.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på fredag 07. februar 2025, klokken 22:49Hadde jeg hatt noen aksjer i Tesla ville jeg realisert nå.
Nedsiden er stor nå. Short kandidat

Counterpointer

Shorting er for de som lever av dette og vet (forhåpentligvis) hva de holder på med.

Jeg stilte mine tidligere aksjeposter i TSLA til disposisjon for short og tjente litt på det. Ville aldri gjort selve shortingen selv.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA