Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 08. februar 2025, klokken 12:13Shorting er for de som lever av dette og vet (forhåpentligvis) hva de holder på med.

.
Ingen vet hvor haren hopper
Men farlig er jo alt man gjør på børs
Slik sett er fond bedre

MaxQ

Noen her som i det heletatt sitter på TSLA? Selv gikk jeg ut sist Musk gikk av skaftet.

Noen som våger seg på en spådom om hvor denne nedturen stopper? Jeg er fullstendig klar over at den har mye å gå på.

Jeg tror potensielt hele økningen siste 3 mnd skal skrelles vekk. Altså at vi er tilbake på nivåer før november 2024. Så ytterligere USD 100 ned fra nivåer i dag.

Jeg ser ikke at Musk skal klare å snu trenden i seg selv. Det ser ikke ut til at han bryr seg for tiden. Og jeg ser ikke noe Tesla kan gjøre for å forhindre denne nedgangen heller. Så spørs det bare hvor lavt markedet tvinger aksjen ned.

Minner om at Musk kan bli nødt til å selge flere aksjer i Tesla dersom kursen drives for langt ned. Dette står det i siste 10-K som er levert til SEC, side 27, og at Tesla da ser for seg en ytterligere kursnedgang.

Utdrag:
"If the price of our common stock were to decline substantially, Mr. Musk may be forced by one or more of the banking institutions to sell shares of Tesla common stock to satisfy his loan obligations if he could not do so through other means. Any such sales could cause the price of our common stock to decline further. "

Jeg tviler på at han har andre måter, neppe noen som vil gi han mer lån for å betale ned annen gjeld og ikke bruke pengene til noe konstruktivt.

What-a-watt

Hvor mye er "substantially", og hvem avgjør det?

hELgenen

Bedre tid for shorting av aksjen er det vel neppe? Den har gått ned daglig siden tiden rundt Trump kom til makten og har stø kurs ned mot 200.

Syklist

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 11. februar 2025, klokken 10:01P/E på 172  :D  Så 172 år før overskuddene har betalt aksjen ved dagens overskudd
VW har 4 eller noe sånt...

Jeg har aldri hatt TSLA aksjer (gikk glipp av den oppgangen), men det er ikke mange fondsforvaltere som vil anbefale kjøp av en aksje som er så sinnsykt over fundamental verdi og i tillegg konsernsjefen gjør det han kan for å skremme vekk hovedgruppen av kunder...
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Counterpointer

Sitat fra: MaxQ på tirsdag 11. februar 2025, klokken 19:46Noen her som i det heletatt sitter på TSLA? Selv gikk jeg ut sist Musk gikk av skaftet.

Noen som våger seg på en spådom om hvor denne nedturen stopper? Jeg er fullstendig klar over at den har mye å gå på.
Sitter ikke lengre på TSLA nei. Har vært med på flere oppturer, men nå frister det lite da det er mer varmluftbalonger enn konkrete nyheter ift biler. Juniper er det eneste unntaket, men mottagelsen fremstår som litt «lunken» og den er tvilsomt nok til å motvirke alle Musk sin politiske krumspring.🤷🏻

Ekstremt vanskelig å si hvor mye den synker, plutselig så skjer det noe som snur rundt på trenden. F.eks kan Model 2 komme, hvis alle regler om selvkjøring droppes så kan jo unsupervised FSD komme uten at Tesla står ansvarlig, eller mer sannsynlig i et lite avgrenset område som er ferdig 3D mappet. Disse vil kunne gjøre store utslag på kursen.
Men blir Juniper bare en middels suksess og røde kvartalstall uten creddits, da kan sub 200 fryktes i løpet av første halvår -25.

Morsomt å tenke på at sist jeg kjøpte var det på 150$

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. februar 2025, klokken 22:06
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 11. februar 2025, klokken 19:46Noen her som i det heletatt sitter på TSLA? Selv gikk jeg ut sist Musk gikk av skaftet.

Sitter ikke lengre på TSLA nei. Har vært med på flere oppturer, men nå frister det lite da det er mer varmluftbalonger enn konkrete nyheter ift biler. Juniper er det eneste unntaket, men mottagelsen fremstår som litt «lunken» og den er tvilsomt nok til å motvirke alle Musk sin politiske krumspring.🤷🏻

Ekstremt vanskelig å si hvor mye den synker, plutselig så skjer det noe som snur rundt på trenden. F.eks kan Model 2 komme, hvis alle regler om selvkjøring droppes så kan jo unsupervised FSD komme uten at Tesla står ansvarlig, eller mer sannsynlig i et lite avgrenset område som er ferdig 3D mappet. Disse vil kunne gjøre store utslag på kursen.
Men blir Juniper bare en middels suksess og røde kvartalstall uten creddits, da kan sub 200 fryktes i løpet av første halvår -25.

Skulle tro de i hvert fall skal ned til hvor P/E er 100, som aksjen ofte har lagt på.
Men blir jo og spennende å se hvordan tollsaken utspiller seg. Musk er vel enormt tjent med store tollsatser da de virker å ha gode fabrikker i alle viktige verdensdeler. Dermed kan de vel f.eks. selge biler til EU fra Berlin-fabrikken, selge biler i Kina fra Kina fabrikken osv, og slippe unna det verste av toll, mens konkurrerende bilmerker vil slite med USA-toll når de krysser grensen til USA, hvis de ikke har eller får satt opp fabrikker der. Har ikke helt alle detaljene på de tollreglene. Men det kan jo gjøre at Tesla får en enorm konkurransefordel, sånn i tillegg til at mange europeiske fabrikker (andre merker) må betale, for nye EU-regler, til Tesla. EU bør jo nå omgjøre på disse reglene for å unngå å straffe europeiske bilmerker unødvendig mye etter toll-krigen.
Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. februar 2025, klokken 13:30

Skulle tro de i hvert fall skal ned til hvor P/E er 100, som aksjen ofte har lagt på.
Men blir jo og spennende å se hvordan tollsaken utspiller seg. Musk er vel enormt tjent med store tollsatser da de virker å ha gode fabrikker i alle viktige verdensdeler. Dermed kan de vel f.eks. selge biler til EU fra Berlin-fabrikken, selge biler i Kina fra Kina fabrikken osv, og slippe unna det verste av toll, mens konkurrerende bilmerker vil slite med USA-toll når de krysser grensen til USA, hvis de ikke har eller får satt opp fabrikker der. Har ikke helt alle detaljene på de tollreglene. Men det kan jo gjøre at Tesla får en enorm konkurransefordel, sånn i tillegg til at mange europeiske fabrikker (andre merker) må betale, for nye EU-regler, til Tesla. EU bør jo nå omgjøre på disse reglene for å unngå å straffe europeiske bilmerker unødvendig mye etter toll-krigen.
Det er greit at de har fabrikker innenfor tollmarkeder, det er ett godt poeng, men spørsmålet er jo også etterspørsel. Hvor store deler av markedet vil ta avstand eller bare velge noe annet? De som nå digger Elon er ikke potensielle kjøpere, og de tradisjonelle kjøperne er massivt negative. EV.ORG i USA gjorde en undersøkelse hvor Trump velgere var positive til Elon men ville ikke ha elbil og Harris velgere var like negative til Elon andre veien og disse hadde eller var positive til elbil.

Radial

Tror Tesla egentlig har litt andre problemer enn tollmurer.

De har litt feil produkter i markedet for øyeblikket.
Veldig mange har egentlig dårlig råd rett etter en dyrtid, og Tesla har egentlig bare "dyre" folkelige modeller enn så lenge.

Hos BYD feks er det jo ikke TANG som selger skikkelig godt i Kina, det er "BYD Song" som selges for 19-25k$, en pris-gruppe Tesla ikke har noen modeller.

Også hjelper det ikke at Musk er frontfigur for noe som helst om dagen, selv om han trolig vil klare å få bedre skikk på økonomien til USA...man må snu dette budsjettet en eller annen gang, og ikke dytte gjelda fremover i tid hvert år mens den stadig vokser.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på onsdag 12. februar 2025, klokken 15:57Tror Tesla egentlig har litt andre problemer enn tollmurer.

De har litt feil produkter i markedet for øyeblikket.

Det er vel litt svart hvitt da, synes jeg. En bakhjuls tm3 er jo billig i de fleste markeder (unntatt Asia) og TMY rwd litt dyrere men likevel konkurransedyktig ift pris og kvalitet

Men det er mannen på toppen sin adferd som ikke bidrar til noe stort salg. Det er min analyse da.

Jejl

De nye tollsatsene i USA er ifølge flere en enorm fordel for Tesla. Sammenlignet med de andre bilmerkene så blir det mye mindre toll for Teslas del, grunnet at de importerer svært få deler med høy verdi.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Men amerikanskbygget Tesla selges vel bare i Amerika? Så går ut over salget i Canada, Mexico og Sør-Amerika?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. februar 2025, klokken 06:31Men amerikanskbygget Tesla selges vel bare i Amerika? Så går ut over salget i Canada, Mexico og Sør-Amerika?

Sist jeg snubla over noe om Canada, så tok de inn Tesla 3/Y fra Kina (LFP modellene ihvertfall)

Mexico og mange land i Sør Amerika har forøvrig gode forbindelser til Kina, slik sett udramatisk.

Men om hvor mange som ønsker seg Tesla, når sjefen "er med på" å potensielt ruine masse arbeidsplasser i landene deres...tja... Om de tenker slikt selvsagt.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 12. februar 2025, klokken 15:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. februar 2025, klokken 13:30

Det er greit at de har fabrikker innenfor tollmarkeder, det er ett godt poeng, men spørsmålet er jo også etterspørsel. Hvor store deler av markedet vil ta avstand eller bare velge noe annet? De som nå digger Elon er ikke potensielle kjøpere, og de tradisjonelle kjøperne er massivt negative. EV.ORG i USA gjorde en undersøkelse hvor Trump velgere var positive til Elon men ville ikke ha elbil og Harris velgere var like negative til Elon andre veien og disse hadde eller var positive til elbil.

Så for øvrig en undersøkelse fra Infact i Norge hvor hele 20% var MER positive til Tesla pga Musk. Vet ikke om folk bare svarer det fordi de blir irritert på å måtte svare på Tesla-spørsmål. Kan og godt være at de heller ikke er i målgruppen for flunk ny bil.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA