Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. februar 2025, klokken 09:08
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 12. februar 2025, klokken 15:50
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 12. februar 2025, klokken 13:30
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 11. februar 2025, klokken 22:06
Sitat fra: MaxQ på tirsdag 11. februar 2025, klokken 19:46Noen her som i det heletatt sitter på TSLA? Selv gikk jeg ut sist Musk gikk av skaftet.

Noen som våger seg på en spådom om hvor denne nedturen stopper? Jeg er fullstendig klar over at den har mye å gå på.
Sitter ikke lengre på TSLA nei. Har vært med på flere oppturer, men nå frister det lite da det er mer varmluftbalonger enn konkrete nyheter ift biler. Juniper er det eneste unntaket, men mottagelsen fremstår som litt «lunken» og den er tvilsomt nok til å motvirke alle Musk sin politiske krumspring.🤷🏻

Ekstremt vanskelig å si hvor mye den synker, plutselig så skjer det noe som snur rundt på trenden. F.eks kan Model 2 komme, hvis alle regler om selvkjøring droppes så kan jo unsupervised FSD komme uten at Tesla står ansvarlig, eller mer sannsynlig i et lite avgrenset område som er ferdig 3D mappet. Disse vil kunne gjøre store utslag på kursen.
Men blir Juniper bare en middels suksess og røde kvartalstall uten creddits, da kan sub 200 fryktes i løpet av første halvår -25.

Morsomt å tenke på at sist jeg kjøpte var det på 150$

Skulle tro de i hvert fall skal ned til hvor P/E er 100, som aksjen ofte har lagt på.
Men blir jo og spennende å se hvordan tollsaken utspiller seg. Musk er vel enormt tjent med store tollsatser da de virker å ha gode fabrikker i alle viktige verdensdeler. Dermed kan de vel f.eks. selge biler til EU fra Berlin-fabrikken, selge biler i Kina fra Kina fabrikken osv, og slippe unna det verste av toll, mens konkurrerende bilmerker vil slite med USA-toll når de krysser grensen til USA, hvis de ikke har eller får satt opp fabrikker der. Har ikke helt alle detaljene på de tollreglene. Men det kan jo gjøre at Tesla får en enorm konkurransefordel, sånn i tillegg til at mange europeiske fabrikker (andre merker) må betale, for nye EU-regler, til Tesla. EU bør jo nå omgjøre på disse reglene for å unngå å straffe europeiske bilmerker unødvendig mye etter toll-krigen.
Det er greit at de har fabrikker innenfor tollmarkeder, det er ett godt poeng, men spørsmålet er jo også etterspørsel. Hvor store deler av markedet vil ta avstand eller bare velge noe annet? De som nå digger Elon er ikke potensielle kjøpere, og de tradisjonelle kjøperne er massivt negative. EV.ORG i USA gjorde en undersøkelse hvor Trump velgere var positive til Elon men ville ikke ha elbil og Harris velgere var like negative til Elon andre veien og disse hadde eller var positive til elbil.

Så for øvrig en undersøkelse fra Infact i Norge hvor hele 20% var MER positive til Tesla pga Musk. Vet ikke om folk bare svarer det fordi de blir irritert på å måtte svare på Tesla-spørsmål. Kan og godt være at de heller ikke er i målgruppen for flunk ny bil.
Elon jugend er ute på sosiale medier i full utfoldelse. For meg så støter de bort fler en de overbeviser om at Elon har rett i det meste.

What-a-watt

Counterpointer

Da forsvant TSLA under 300$ er på 298 når dette postes.

Spørsmålet er om dette er fall i etterspørsel og salg kun eller om støyen fra politikken også slår inn.

Jeg tror definitivt det siste og er i tvil om salgstall på Juniper kan dra dem opp igjen.

Spørsmålet som er viktigere er vel heller blitt om det blir ny verdenskrig eller noe som ligner når NATO vakler under Musk og hans nye venn 🥺

Effektstyrer

Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. februar 2025, klokken 20:35Da forsvant TSLA under 300$ er på 298 når dette postes.

Spørsmålet er om dette er fall i etterspørsel og salg kun eller om støyen fra politikken også slår inn.

Jeg tror definitivt det siste og er i tvil om salgstall på Juniper kan dra dem opp igjen.

Spørsmålet som er viktigere er vel heller blitt om det blir ny verdenskrig eller noe som ligner når NATO vakler under Musk og hans nye venn 🥺

Det politiske er glemt om ett år. Ting som vil dra opp igjen verdien:
- Lansering av Modell Q
- Nyheter om FSD/Robotaxi
- Optimus

Musk er av de beste i verden til å blåse opp verdien, så jeg hadde ikke turt å vedde i mot.

hELgenen

Sitat fra: Effektstyrer på onsdag 26. februar 2025, klokken 03:10
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 25. februar 2025, klokken 20:35Da forsvant TSLA under 300$ er på 298 når dette postes.

Det politiske er glemt om ett år. Ting som vil dra opp igjen verdien:
- Lansering av Modell Q
- Nyheter om FSD/Robotaxi
- Optimus

Musk er av de beste i verden til å blåse opp verdien, så jeg hadde ikke turt å vedde i mot.

Hvilken vei aksjen hopper tør jeg ikke spå,men det politiske engasjementet til Elon er nok ikke glemt. Det kan godt tenkes de selger godt med biler i Russland..og for alt vi vet kan USA ha solgt mineralrettighetene til Ukraina til Putin. Verden har vel aldri vært mer uforutsigbar og ikke sikkert aksjer fremstår som en trygg plassering de neste 3 årene..USA er jo som et sjørøverskip med en kaptein og styrmann på dekk som er på røvertokt..

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Counterpointer

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. februar 2025, klokken 09:59Til og med politikerne i USA ser galskapen:
https://www.instagram.com/reel/DGal3SRIsFw/?igsh=bW16Y2RhdmJmZ2o5
Demokratene er ikke majoritet, og har vært klar over galskapen lenge. Det hjelper lite.
Det er rettssystemet som må trå til nå samt delstater som ikke støtter administrasjonen.

En delvis løsning er mellomvalget om to år.

Men lite av dette betyr noe for TSLA.

Det som betyr noe er fjerningen av kontroll som Elon holder på med under DOGE, den vil utvilsomt gi Tesla noen fordeler og mindre overvåkning. Det er vel snart ikke kontrollinstanser igjen 🤷🏻

ToWalkOrDrive

Ja, er helt utrolig.

Bare noen uker til at en bør hamstre opp Tesla-aksjer igjen....og være med på oppturen når salgstallene for Nye Model Y kommer....kanskje... tenk hvis Tesla sparker Musk... kan gå begge veier med aksjekursen.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. februar 2025, klokken 22:47Ja, er helt utrolig.

Bare noen uker til at en bør hamstre opp Tesla-aksjer igjen....og være med på oppturen når salgstallene for Nye Model Y kommer....kanskje... tenk hvis Tesla sparker Musk... kan gå begge veier med aksjekursen.
Nå er det kun launch edition i salg i USA enda. Så salget vil nok ligge lavt en stund til der.

Nei, -25 vil nok være et dårlig år for Tesla, Musk eller ikke. Det de har på markedet er en kraftig faceliftet Model Y men som først har betydning fra Q2, en nå allerede datert Model 3, S&X som er irrelevante, og CT som kun selges i USA og som man kan si har floppet.

Lanserer de Model 2/Q til riktig pris og relanserer S/X som planlagt vil det hjelpe, men så sitter de igjen med svarteper Musk da.

I tillegg mener jeg Teslaer generelt er frakjørt på ladefart & batterikapasitet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

What-a-watt

SitatLanserer de Model 2/Q til riktig pris og relanserer S/X som planlagt vil det hjelpe

Hjelper ikke på 2025-tallene, da.

hELgenen

Hva tilsier at aksjen ikke skal ned på 200 igjen?

Tesla er umåtelig upopulær i Europa og de har steinhard konkurranse i Kina. Kinesiske biler leverer mer bil for pengene enn Tesla og dersom Europa og USA blir ennå mer uvenner med mer toll,så vil Europa prøve å ha gode relasjoner mot Kina. Alt avhenger selvfølgelig hva Kina gjør mhp Taiwan og Russland,men Europa sitt forhold til USA ødelegges helt av Trump. For å si det slik : man kan holde seg for nesen å handle med Kina,men man vil kaste opp ved å handle med USA om dagen. En Trump som skal ha beskyttelsespenger fra Ukraina i mafia stil er rett og slett uspiselig for mange. Noen reagerer fort,andre vil bruke hele 2025 for å forstå hva som skjer.

Jeg tror Tesla kursen vil preges av det politiske spillet i hele 2025.

SurSnasen

Sitat fra: hELgenen på torsdag 27. februar 2025, klokken 07:27Hva tilsier at aksjen ikke skal ned på 200 igjen?

...

Jeg tror Tesla kursen vil preges av det politiske spillet i hele 2025.

Hype. Tesla har fremdeles en svært lojal tilhengerskare. Det er mange i USA, og ellers i verden, som fremdeles ikke bryr seg. Juniper kommer til å gi et boost når de leveres ut. Med utsolgt produksjon hvertfall frem til sommeren. Når FSD slippes i Austin, vil PR'en gå bananas, og analytikere og andre atter igjen overby hverandre. Så kommer annonsering av en ny mengdemodell.

Kontroversene rundt Musk vil avta. "Nyhetens interesse" er midlertidig. Det stormer nå, og stormen vil avta. Gi aksjen noen dager så vil en kraftig rekyl komme.

What-a-watt

Hvis EU beslutter 25% toll på amerikanske biler er det min spådom at salget nærmest stopper opp.

Counterpointer

At Tesla har blodfans er utvilsomt.

Det siste på norske Teslasider er er klistremerke med «American Musklecar» 🤢

Om dette sammen med de som ikke bryr seg er nok til å selge nok av nye Y er jeg litt tvilende til, men ikke nok til å shorte........

Breezec

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 27. februar 2025, klokken 19:29Hvis EU beslutter 25% toll på amerikanske biler er det min spådom at salget nærmest stopper opp.
Det importeres kun S og X fra USA (10% toll i dag) så det utgjør ingenting. Y er bygd i Berlin og 3 har allerede toll fra Kina.
2022 Model 3 Performance

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA