Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Speeder

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. oktober 2024, klokken 16:46En interessant ting er jo at både service på solgte biler og supercharger nettverket nå er betydelige inntektskilder. Det sa jo Musk i sin tid at de aldri skulle tjene penger på.
Nok et tegn på at profitability er blitt viktigere og viktigere.
Ja. De åpna nok opp supercharger nettverket for IKKE å tjene penger.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Syklist

Det er vel ingen tvil om at Musk har gått fra "asset" til "liability"...

På sikt er det nok best for Tesla at han trekker seg ut.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

What-a-watt

Sitat fra: Speeder på lørdag 26. oktober 2024, klokken 17:58
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. oktober 2024, klokken 16:46En interessant ting er jo at både service på solgte biler og supercharger nettverket nå er betydelige inntektskilder. Det sa jo Musk i sin tid at de aldri skulle tjene penger på.
Da de åpnet supercharger nettverket var det gratis å lade, og da også for hele bilens levetid. Hvorvidt det lå i planene å ta betalt etterhvert vites ikke, men det var utvilsomt et godt salgsargument som medførte økt salg og derav fortjeneste på bilsalget.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 26. oktober 2024, klokken 16:59
Gode poenger. Så du omtrent prosentandel av inntektene?
Nei det er basert på opplysninger fra en podcast. Tesla er jo notorisk dårlig på å spesifisere tall så det må gjøres noen beregninger. Har ikke tallene i hodet, men står inne for påstanden.

Det er imidlertid åpenbart at fortjenesten på lading har økt og de oppga totalt antall terrawatt som var gått ut fra SuC.

Når de har solgt 7 mill biler og har stadig økende andel utenfor garanti så vil verkstedene tjene mer. Det er ikke slik at det er så mye feil med bilene men det er jo dyre deler og varierende kvalitet på både hjuloppheng og mye annet.

Hvis noen vil protestere så får de legge frem noen tall selv.

Counterpointer

Sitat fra: Speeder på lørdag 26. oktober 2024, klokken 17:58
OG for å få tilgang til IRA pengene fra Biden 😏💸💸💸💸💸

Det er ikke jeg som har sagt de ikke skal tjene penger på lading det var det Elon som sa. Når jeg tidligere sa at jeg ikke trodde på Musk sin lovnad om dette så kom fanboysene løpende og prøvde å si at det ville ikke skje 🧐
Nå ser vi at ikke overraskende det var jeg som fikk rett på det.

Så lenge Tesla er så bra på lading som de har vært er det helt greit for meg. Men jeg noterer meg at det i år har vært mange ganger jeg har måttet bytte ladestolpe flere ganger på samme stasjon på grunn av feil. Det har ikke skjedd i det hele tatt de foregående seks årene jeg har frekventert SuC. Så det er en fallende trend. Antagelig på grunn av åpningen av nettverket mest, og sikkert det kraftig stigende antallet SuC, men kan jo også bety noe at hele ladeteamet ble sparket (og senere en god del reansatt 🧐 🤷🏻).

daktari

Superladerne gir helt klart inntekter, men om de går med overskudd har jeg litt vanskelig for å tro, jfr. de store investeringene som må ha blitt gjort. Et raskt søk på proff viser ikke noe bra tall for Recharge, Ionity eller Eviny. Men dette kommer an på hvordan de regner, dvs bøkfører investeringene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

What-a-watt

I Norge blir nok kostnadene ved bygging av ladestasjoner sett på som en investering som skal avskrives lineært årlig over x antall år.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på lørdag 26. oktober 2024, klokken 20:43Superladerne gir helt klart inntekter, men om de går med overskudd har jeg litt vanskelig for å tro, jfr. de store investeringene som må ha blitt gjort. Et raskt søk på proff viser ikke noe bra tall for Recharge, Ionity eller Eviny. Men dette kommer an på hvordan de regner, dvs bøkfører investeringene.
Tesla har helt andre tall en de andre aktørene, tror ikke det kan brukes.
Når Tesla la inn bud på ladestasjoner i USA lå de ofte på halvparten av den rimeligste konkurrenten, ifølge Electrec. (Om en skal tro på Fred da, som noen har problemer med)

What-a-watt

Sitat(Om en skal tro på Fred da, som noen har problemer med)

Noen eller én? ;)

Speeder

Fler enn en som synes Fred har tapt seg i kvalitet på artiklene de siste åra...

Hvor mange av de andre ladeaktørene lager sine egne stasjoner?

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

What-a-watt

SitatFler enn en som synes Fred har tapt seg i kvalitet på artiklene de siste åra...

Tvertimot synes jeg..... Skjønner godt at han ikke er like villig til å videreformidle mye av vrøvlet fra Musk.

Counterpointer

Sitat fra: What-a-watt på lørdag 26. oktober 2024, klokken 21:27
SitatFler enn en som synes Fred har tapt seg i kvalitet på artiklene de siste åra...

Tvertimot synes jeg..... Skjønner godt at han ikke er like villig til å videreformidle mye av vrøvlet fra Musk.
Vi er nok ganske mange som mener Fred er blitt bedre 👍🏼

Øyvind.h

Sitat fra: Syklist på lørdag 26. oktober 2024, klokken 18:08Det er vel ingen tvil om at Musk har gått fra "asset" til "liability"...

På sikt er det nok best for Tesla at han trekker seg ut.
Helt klart.
Musk sine handlinger den senere tid er ekstremt skadelig for merkevaren.
De jeg kjente som fortsatt ville vurdert Tesla, har nylig sagt det er totalt uaktuelt å kjøpe noe mer derfra. Alle har fått det med seg. Alle er like sjokkert.
Og det er både folk som har kjøpt flere biler derfra, og de som har kjøpt første og siste bil derfra.

Som tidligere langvarig fan, kjøper av flere biler og en som har anbefalt kjøp til mange, har situasjonen snudd totalt.
Greit nok at jeg selv har funnet andre biler som passer oss bedre, så behov og ønsker gjorde at vi byttet. Det har også farget min omtale i diskusjoner, fordi jeg synes andre har levert bedre over tid på våre behov og preferanser.
Hadde Tesla endret hva de leverer kunne jeg derimot helt klart kjøpt Y i fremtiden. Nå er det så uaktuelt som det kan få blitt.
Musk har gått fra å være forbilde, til noe jeg ikke vil assosieres med overhodet. Og det har gått fort. Jeg merker at manges syn på merket har endret seg radikalt på få måneder.

Om det har effekt på globale salgstall - tja og ha.
I USA finnes det mange Trump-supportere, så det kan helt klart utløse nye salg i kjøpegrupper som tidligere ikke ville ha Tesla. Som politisk signal for dem er det perfekt, så kanskje salgstallene sågar går opp i USA nå?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. oktober 2024, klokken 21:04
Sitat fra: daktari på lørdag 26. oktober 2024, klokken 20:43Superladerne gir helt klart inntekter, men om de går med overskudd har jeg litt vanskelig for å tro, jfr. de store investeringene som må ha blitt gjort. Et raskt søk på proff viser ikke noe bra tall for Recharge, Ionity eller Eviny. Men dette kommer an på hvordan de regner, dvs bøkfører investeringene.
Tesla har helt andre tall en de andre aktørene, tror ikke det kan brukes.
Når Tesla la inn bud på ladestasjoner i USA lå de ofte på halvparten av den rimeligste konkurrenten, ifølge Electrec. (Om en skal tro på Fred da, som noen har problemer med)

Her er en annen avis som sier det samme - at Tesla er billigere.

https://electrek.co/2022/04/15/tesla-cost-deploy-superchargers-revealed-one-fifth-competition/
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Men hva mega-konsernet velger å tilby av pris for en ladestasjon in en konkurranse er ikke nødvendigvis lik den reelle kostnaden. De kan godt underbygge, og ta kostnadene et annet sted.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA