Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på torsdag 24. oktober 2024, klokken 20:51
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. oktober 2024, klokken 20:08Kilden til hva Musk sier og skriver er for min del alltid han selv. Og det er blitt stadig drøyere uttalelser om politikk og alltid forbehold på alt mulig annet. 🤷🏻

Fanboys av Musk som alltid skal bortforklare alt mulig han lirer av seg samtidig som de angriper mest mulig personlig de som ikke er enig er bare trist.

Nå skyter aksjen i været btw, det har ingenting med Musk å gjøre, men alt med bedre leveringstall å gjøre enn markedet forventet. Det gjorde opp for We robot «temapark» eventet som førte til ett lite fall i kursen.

For egen del synes jeg det er litt både rart og ulogisk at det snart er like greit å kjøpe en kinesisk bil som en ny Tesla om en skal tenke etikk og optikk.


Model Y og 3 lages i Shanghai, så du kan gjøre begge deler:) Fantastiske biler!

Men vi i Europa som kjører på høyre side får vel alle bilene fra Tyskland?

Forøvrig kan en jo gjerne spekulere hva slags rolle Elon får i det nye fascistiske USA.. Hitler skaffet seg jo noen nyttige idioter. .

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. oktober 2024, klokken 21:32
Sitat fra: Vaduz på torsdag 24. oktober 2024, klokken 20:51
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 24. oktober 2024, klokken 20:08Kilden til hva Musk sier og skriver er for min del alltid han selv. Og det er blitt stadig drøyere uttalelser om politikk og alltid forbehold på alt mulig annet. 🤷🏻

Fanboys av Musk som alltid skal bortforklare alt mulig han lirer av seg samtidig som de angriper mest mulig personlig de som ikke er enig er bare trist.

Nå skyter aksjen i været btw, det har ingenting med Musk å gjøre, men alt med bedre leveringstall å gjøre enn markedet forventet. Det gjorde opp for We robot «temapark» eventet som førte til ett lite fall i kursen.

For egen del synes jeg det er litt både rart og ulogisk at det snart er like greit å kjøpe en kinesisk bil som en ny Tesla om en skal tenke etikk og optikk.


Model Y og 3 lages i Shanghai, så du kan gjøre begge deler:) Fantastiske biler!

Men vi i Europa som kjører på høyre side får vel alle bilene fra Tyskland?

Forøvrig kan en jo gjerne spekulere hva slags rolle Elon får i det nye fascistiske USA.. Hitler skaffet seg jo noen nyttige idioter. .

Vet ikke helt hvor langt det er nyttig å dra Hitler referansene. I Tyskland var det mange store industribedrifter som gjorde det stort under Naziregimet og som er store fremdeles 🤷🏻

Electric cars in Norway

#7187
Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. oktober 2024, klokken 21:32Forøvrig kan en jo gjerne spekulere hva slags rolle Elon får i det nye fascistiske USA.. Hitler skaffet seg jo noen nyttige idioter. .

Er det innafor å melde slikt da? Tror ikke det ;D

#humor

daktari

Synes dette er snodig. Shortskvis kanskje?
Market cap intraday i går var $682 mrd. Nå etter 22% stigning er vi på  $803 mrd, Altså har verdien til Tesla økt med $120 mrd. Eller 1320 mrd NOK. Dette er akkurat dobbelte av norske oljeinntekter i statsbudsjettet 2025...

Dette skjer med et flatt salg, men de hadde en  profitt på $2,2 mrd dette kvartalet. Hvorav ca 1/3  $0,7 mrd er salg av klimakvoter og de har fått innført igjen gode subsidier i USA og Kina.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

What-a-watt

Markedet bryr seg vel ikke om hvor pengene kommer fra?  ::)

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 24. oktober 2024, klokken 22:05
Sitat fra: hELgenen på torsdag 24. oktober 2024, klokken 21:32Forøvrig kan en jo gjerne spekulere hva slags rolle Elon får i det nye fascistiske USA.. Hitler skaffet seg jo noen nyttige idioter. .

Er det innafor å melde slikt da? Tror ikke det ;D

#humor

Tja..nå viser det seg at Elon har jevnlig samtaler med Putin også.

https://www.vg.no/nyheter/i/dRMk8w/wall-street-journal-elon-musk-i-hemmelige-samtaler-med-putin

Er jo noe her som stinker.

Hører folk nå begynner å tenke på sitt bilvalg. Veien dit at bilsalg styres av politiske holdninger er hinsides lang,men nå snakker man faktisk om det på gata har jeg lagt merke til. Men ord til handling er også en lang vei å gå...Blir spennende å se om alt det rare Elon sier vil påvirke bilsalget

OlaM

Burde skaffet meg et Harris-klistremerke til å ha i bakvinduet. Evt Elon med et kryss over.

+22% er heftig, men ikke helt koko gitt volatiliteten. Den er jo bare tilbake der den var for ca tre uker siden. Noterte meg at oljefondsjef Tangen forsvarte bromance-anklager med at vi tjente mye penger på den i går, uten å nevne at vi hadde tapt det samme siden starten av oktober.
'21 3LR

ToWalkOrDrive

Tangen har og sagt at han med flere anledninger har mast på Musk om å godta fagforeninger. Ingen ting er bedre enn å snakke med bedriftene en eier 90 milliarder av. Jeg ville nesten sagt at Tangen ikke hadde gjort jobben om han ikke hadde vært i dialog / middag med daglig leder på Tesla. Tangen har jo og et poeng om at det er etikkrådet som eventuelt må diskvalifisere Tesla. Jeg tror ikke Tesla blir bedre uten Norge.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. oktober 2024, klokken 19:41Tangen har og sagt at han med flere anledninger har mast på Musk om å godta fagforeninger.
De står i lttt av en spagat Tangen&co

Thalgar

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. oktober 2024, klokken 19:41Tangen har og sagt at han med flere anledninger har mast på Musk om å godta fagforeninger. Ingen ting er bedre enn å snakke med bedriftene en eier 90 milliarder av. Jeg ville nesten sagt at Tangen ikke hadde gjort jobben om han ikke hadde vært i dialog / middag med daglig leder på Tesla. Tangen har jo og et poeng om at det er etikkrådet som eventuelt må diskvalifisere Tesla. Jeg tror ikke Tesla blir bedre uten Norge.

Totalt naivt å tru at Tangen og Noreg betyr noko som helst for Musk. Han høyrer berre på seg sjølv. Er Tangen halvvegs kompetent sel han Tesla-aksjane nå mens det er ein liten opptur, mykje på grunn av at Tesla triksa med rekneskapane og lova at det kom til å bli eit bra fjerde kvartal: https://electrek.co/2024/10/23/tesla-tsla-predicts-a-record-q4-stock-jumps-8/

For framover ser det mørkare ut for Tesla, både moralsk og økonomisk:

- Ingen handfaste og realistiske nye produkt på gang. Robotaxi vil aldri fungera i den verkelege verda. Musk snakkar om ein ny billigare modell i 2025, men utan på noko vis å vera konkret om kva det skal bety. Ingenting har blitt vist fram om denne modellen: https://electrek.co/2024/10/23/tesla-reiterates-affordable-models-coming-in-1h-2025-but-with-no-new-details/

 
- Stadig dårlegare omdømme, som over tid sannsynlegvis vil redusera etterspurnaden:
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/would-be-tesla-buyers-snub-company-musks-reputation-dips-2024-04-01/
https://www.axios.com/2024/05/23/tesla-s-reputation-slumps-whats-next

- Stadig betre alternativ. Tesla er t.d. allereie akterutseilt på ting som ladefart.

- Ei kjempebombe når det gjeld FSD. Musk innrømma i praksis på siste kvartalsframlegging at HW3 ikkje vil kunna få FSD, og at ein difor skulle oppgradera alle som vil ha FSD til betre hardware gratis. Alternativet er jo massive søksmål, all den tid HW3 har blitt selt som "full self driving computer".
https://electrek.co/2024/10/23/elon-musk-finally-admits-teslas-hw3-might-not-support-full-self-driving/
Model Y LR Quicksilver, 2023

Speeder

Markant nedgang i kostnad per bil produsert.
Økning i marginer både på kun bil og totalt.


Og konklusjonen er at det ser stadig mørkere ut for Tesla økonomiske situasjon? ::)



Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

daktari

Men stemmer egentlig det?

Vi vet Musk lyver om politikk, reguleringer og FSD og kommende produkter. Kan vi stole på regnskapene?

1/3 av inntektene i Q3 var salg av klimakvoter.

CT oppgis som profitable etter bare 30.000 solgte, de har biler på lager, men måtte bygge en fabrikk med produksjonslinje for å få det til. Men de koster 100k hver seg...

De leverte/solgte ca 6% fler biler i Q3 Vs Q2, produserte hele 7000 biler til lager. De tilbyr lav rente, verving, avslag, prisnedganger og prøveperiode. Neste flatt salg, til lavere priser.

Allikevel, inntektene økte med ca 70% Q3 Vs Q2! For godt til å være sant.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Speeder

Selfølgelig vet du masse negative ting.
Klimakvoter har vært argument i årevis(kun midlertidig bør ikke telles med), er det penger eller er det ikke penger...

Så konklusjonen er at de lyver med tallene.

Argumentene har vært omtent de samme i omtrent 10 år.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Counterpointer

En interessant ting er jo at både service på solgte biler og supercharger nettverket nå er betydelige inntektskilder. Det sa jo Musk i sin tid at de aldri skulle tjene penger på.
Nok et tegn på at profitability er blitt viktigere og viktigere.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 26. oktober 2024, klokken 16:46En interessant ting er jo at både service på solgte biler og supercharger nettverket nå er betydelige inntektskilder. Det sa jo Musk i sin tid at de aldri skulle tjene penger på.
Nok et tegn på at profitability er blitt viktigere og viktigere.
Gode poenger. Så du omtrent prosentandel av inntektene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA