Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Mobileum

Han vil fremdeles ha muligheten til å foreta masseoppsigelser.....
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Electric cars in Norway

Sitat fra: Mobileum på mandag 27. november 2023, klokken 17:17Han vil fremdeles ha muligheten til å foreta masseoppsigelser.....
Tror Elon har bommet litt i denne saken.

Svenske staten liksom? Elon kan da ikke mene dette? Det blir i såfall tidens rettssak.

daktari

Sitat fra: Mobileum på mandag 27. november 2023, klokken 16:19Hvorfor nekter Musk? Hva er han redd for?
Det Øyvind skriver. Og amerikanske fagforeninger funker veldig anderledes enn svenske og norske.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

I et sunt arbeidsliv er det både organisasjoner som ivaretar arbeidere og bedrifts eiere. Feks LO og NHO. Slik er det bare her hos oss. Og vi trives med det.  Dette forstår ikke Elon.

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 27. november 2023, klokken 17:15
Sitat fra: turfsurf på mandag 27. november 2023, klokken 16:44Hvis man ser på hva fagforeninger har "fått til" i USA og for ikke å si Frankrike så er det kanskje ikke så rart. Fagforeninger er bare en utgift og ett lodd rundt foten i en veldrevet bedrift. Fagforeningskontigenten går jo bare til partibidrag og ledelsen i fagforeningene som driver intern maktkamp for å posisjonere seg selv.

Har ikke vært organisert de siste 30 årene, og knapt noen i firmaene jeg har jobbet i har vært det heller.
Dette er reinspikka tøv. Takket være norske fagforeninger har du sluppet få sparken på dagen et par ganger og fått anstendig lønn alltid. Du har egenmeldingsrett, permisjonsrettigheter, sykepenger, trygge  arbeidsplasser osv.

Men at du vil at verdens rikeste skal utnytte lavt utdannede og spille de mot hverandre for å senke lønn og øke arbeidstid slik at den rike blir rikere, det kan du godt mene.
Det er ingen som nekter for hva fagforeninger har fått til historisk. Men slik de er organisert i dag med LO og NHO på toppen med klar partitilhørighet  er helt feil.

Jeg har og opplevd hvordan fagforeninger opererer i f.eks Paris og diverse steder i USA, og det er lite produktivt.

Ja, vi trenger fagforeninger som en motvekt, men vi trenger ikke organisasjoner som samler så stor makt på ett sted som det vi har i dag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Apple tillater organisering, og visstnok med suksess. Men Cook og Musk har et helt forskjellig syn når det gjelder management. Musk satser på fryktbasert ledelse, og det passer ikke bra sammen med organiserte medarbeidere.

daktari

Ja, og amerikanerne drev med slaver inntil 1860-tallet, og har en meget rikmannsvennlig og arbeiderfiendtlig samfunn. De har f.eks fortsatt 15 millioner mennesker uten tilgang til helsehjelp og et parti som synes det er fint. Billig arbeidskraft og lave skatter gir vekstmuligheter men også miserable menneskeskjebner.
Mine I-Pace videoer

Mobileum

Mulig han også har med seg litt ballast fra oppveksten i Sør-Afrika.....

Electric cars in Norway

Sitat fra: Mobileum på mandag 27. november 2023, klokken 17:42Musk satser på fryktbasert ledelse, og det passer ikke bra sammen med organiserte medarbeidere.
Tror ikke det er fryktbasert ledelse Elon mener. Elon gjorde det bra ved Giga Berlin,  slik jeg hverfall husker det. 
Men han forstår ikke den svenske/norske måten å organisere arbeidslivet.

daktari

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. november 2023, klokken 17:38
Sitat fra: daktari på mandag 27. november 2023, klokken 17:15
Sitat fra: turfsurf på mandag 27. november 2023, klokken 16:44Hvis man ser på hva fagforeninger har "fått til" i USA og for ikke å si Frankrike så er det kanskje ikke så rart. Fagforeninger er bare en utgift og ett lodd rundt foten i en veldrevet bedrift. Fagforeningskontigenten går jo bare til partibidrag og ledelsen i fagforeningene som driver intern maktkamp for å posisjonere seg selv.

Har ikke vært organisert de siste 30 årene, og knapt noen i firmaene jeg har jobbet i har vært det heller.
Dette er reinspikka tøv. Takket være norske fagforeninger har du sluppet få sparken på dagen et par ganger og fått anstendig lønn alltid. Du har egenmeldingsrett, permisjonsrettigheter, sykepenger, trygge  arbeidsplasser osv.

Men at du vil at verdens rikeste skal utnytte lavt utdannede og spille de mot hverandre for å senke lønn og øke arbeidstid slik at den rike blir rikere, det kan du godt mene.
Det er ingen som nekter for hva fagforeninger har fått til historisk. Men slik de er organisert i dag med LO og NHO på toppen med klar partitilhørighet  er helt feil.

Ja, vi trenger fagforeninger som en motvekt, men vi trenger ikke organisasjoner som samler så stor makt på ett sted som det vi har i dag.
Jeg vet ikke med LO, men det er faktisk staten som vil ha sammenslutninger. Forenkler forhandlingene.
Hvorfor er det greit at de rike arbeidsgiverne og eierne har lobbyister og innflytelse men arbeiderne skal ikke ha styrke?
Yin og yang, vi trenger balanse.
Mine I-Pace videoer

geear

Det er svært få steder der fagforeningene står sterkere enn offshore innen oljevirksomhet i Norge. IE og Safe styrer i praksis skuta. Må nesten beundre hva de har fått til med lønninger og 2-4, men det er vanvittig frusterende å være avhengig av regimet de kjører. I mange tilfeller beskytter de også dårlige ressurser, fordi de er så ekstremt steile på ansiennitet over evner og ytelser. En balansegang kan være sunt...

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 27. november 2023, klokken 19:16Hvorfor er det greit at de rike arbeidsgiverne og eierne har lobbyister og innflytelse men arbeiderne skal ikke ha styrke?
Yin og yang, vi trenger balanse.
Enig i at det må være balanse, og det er det jeg mener det ikke er. For sterke fagforeninger gjør alt veldig rigid og lønnen blir noe man automatisk får, ikke noe man fortjener. Dermed blir det ingen motivasjon til å yte bedre for å få bedre lønn.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Jeg mener det er god balanse. Bakgrunnen for dette er at jeg ser positive effekter ved økt størrelse på sentralt oppgjør.
I en eksempel-bransje i år utgjorde det sentrale oppgjøret ca  halvparten av den totale rammen. Å stå igjen med 2,65% av en ramme på 5,2% ser ikke jeg på som noe som fjerner all motivasjon. Det sentrale oppgjøret medfører jevn og tydelig lønns-svekkelse, tapt kjøpekraft.
I tillegg er det typisk at det er de trofaste sliterne som yter på viktige områder år etter år som nedprioriteres, til fordel for ansatte med stillinger som opplever mer etterspørsel. Å stille høye lønnskrav til arbeidsgiver er ikke ensbetydende med at en leverer bra. Og ditto lave lønnsforventninger er ikke ensbetydende med at en bare surrer uten innsats og motivasjon.
Hadde alt blitt opp til bedriften å prioritere mener jeg vi i raskere tempo vil gå mot større lønnsforskjeller i Norge. Mer til lederne, mindre til vanlige ansatte, enda mindre til «de på gulvet». Vi ser tendensen i Norge, men den forventer jeg at vil akselerere om vi hadde fjernet fagforeninger og latt alt være opp til bedriften.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. november 2023, klokken 09:25Jeg mener det er god balanse. Bakgrunnen for dette er at jeg ser positive effekter ved økt størrelse på sentralt oppgjør.
I en eksempel-bransje i år utgjorde det sentrale oppgjøret ca  halvparten av den totale rammen. Å stå igjen med 2,65% av en ramme på 5,2% ser ikke jeg på som noe som fjerner all motivasjon. Det sentrale oppgjøret medfører jevn og tydelig lønns-svekkelse, tapt kjøpekraft.
I tillegg er det typisk at det er de trofaste sliterne som yter på viktige områder år etter år som nedprioriteres, til fordel for ansatte med stillinger som opplever mer etterspørsel. Å stille høye lønnskrav til arbeidsgiver er ikke ensbetydende med at en leverer bra. Og ditto lave lønnsforventninger er ikke ensbetydende med at en bare surrer uten innsats og motivasjon.
Hadde alt blitt opp til bedriften å prioritere mener jeg vi i raskere tempo vil gå mot større lønnsforskjeller i Norge. Mer til lederne, mindre til vanlige ansatte, enda mindre til «de på gulvet». Vi ser tendensen i Norge, men den forventer jeg at vil akselerere om vi hadde fjernet fagforeninger og latt alt være opp til bedriften.

Bare det med minstelønn er jo et argument nok for at vi trenger fagforeninger. I Norge har vi 9 bransjer hvor det er minstelønn. Men jobber du i butikk finnes det ikke minstelønn! Er en under 18 i en av disse bransjene er laveste minstelønn ca 120 kroner timen, men siden butikker ikke er blant de ni, så gjelder ikke minstelønn. Kjenner noen i butikk og får under 100! Veldig rart at myndighetene ikke kan fastslå en universell minstelønn for de forskjellige aldersgruppene, så ikke bedrifter kan tilby 30 kroner timen.
Tesla Model Y                         2021-

Mobileum

Nå skjer det noe i Norge:

Tønsberg Blad:

Øystein Paulsrud i Fellesforbundet avdeling Vestfold sier de er i sympati med det som skjer i Sverige, og tror det også vil skje noe i Norge.

– Dette er tilstander vi ikke ønsker hos noen. Det er ikke bra, og vi rykker 100 år tilbake i tid om vi tillater dette, sier han til Tønsbergs Blad.

Paulsrud er kjent med at det har vært utfordringer som har ført til oppsigelser ved avdelingene til Tesla både i Drammen og Porsgrunn. Avdelingen i Tønsberg åpnet så sent som i april i år, og han kan ikke uttale seg om den.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA