Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

....bør forresten og ha med vekstkurven i antall biler solgt hos Tesla i Europa.... er fort gjort å glemme hvor sinnsyk den er...
Tesla Model Y                         2021-

Mobileum

#6316
SitatDette er sånt som i god Tesla-stil plutselig dukker opp i en oppdatering, helt utav det blå, når alle har sluttet å vente. Jo nærmere du er å gi opp jo nærmere er implementeringen.  ;D

Eller: Dette er sånt som i god Tesla-stil plutselig forsvinner, helt utav det blå, når alle har vendt seg til det. Ref: Radar, korsrygg regulering passasjer, parkeringssensorer, hendler, etc, etc  ;D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Contango

Sånn generelt, prisingen på Tesla forutsetter en systemverdi - ikke laveste kostnader. Laveste kostnader er i beste fall en midlertidig situasjon. All produksjonsteknologi er kopierbar. For å si det slik - man kjøper ikke en iPhone fordi den er billigst, og Google er uendelig mye verdifull enn Samsung.
Dessuten subsidierer kineserne alt de kan i industrier de vil dominere, og de vil definitivt dominere bilindustrien. Systemverdien Tesla har sagt de skal skape er FSD. Det paradoksale med det er at en FSD suksess er den største volumdreperen innenfor bilsalg jeg kan tenke meg (de eksisterende bilene blir utnyttet mye mer intensivt). Om de noen gang fikk til FSD er verdien skalerbarheten av det produktet og kanskje noe hardware som må kjøpes gjennom Tesla for å få andre biler til å få samme funksjonalitet. Men det er definitivt ikke bilene som er systemverdien.
Kanskje jobber de i det skjulte med en annen systemverdi (neurale nettverk?), men det er bare gjetting. I mellomtiden er det kommuniserte fokuset på kostnader. Mulig mange investorer tror Tesla skal kapre verden med lavest kostnader. Jeg tror ikke det. Yugo og Trabant kapret ikke verden de heller (en overdreven sammenligning selvfølgelig, men man selger ikke biler på lave kostnader. Man selger biler på god kost/nytte og "vil ha" faktor).
Personlig ville jeg nå heller kjøpt en Polestar 2 eller Volvo EX30 fremfor Tesla 3 - pga funksjonalitet. Den oppgraderte P2 med 4wd koster 30ish tusen mer i lagersalg hos Polestar. Det er første gang jeg synes den virkelig er verdt merprisen. Og grunnen til det? Manglende funksjonalitet hos Tesla 3 fordi Tesla er så kjipe på hardware i kombinasjon med å være bortimot fraværende i nyutvikling av softwareløsninger (joda, de er fremdeles best på ladeplanlegging og energieffektivitet/styring - men hvor lenge?).
Det er helt ubegripelig for meg at de investerer i å gjøre M3 til en vesentlig bedre bil men ødelegger lysten til å kjøpe bilen ved å være så hinsides sparsommelige med hendler og alt det andre jeg har klaget over.
Lang post men kort oppsummert - jeg skjønner ikke lenger hva de vil, hvorfor de gjør det de gjør, og hva som er oppsiden i aksjekursen.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 06. november 2023, klokken 09:24Jo nærmere du er å gi opp jo nærmere er implementeringen.  ;D
Da burde FSD være her snart :D
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer


Rollep


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rollep på tirsdag 07. november 2023, klokken 21:52Problemene i Sverige øker. Fra og med i dag losses ingen biler i Sverige.

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-streik-trappes-opp-i-sverige-elon-musk-vet-ikke-hva-han-gjor/s/5-95-1438645


Synes det er utrolig kult at svenskene streiker. Er jo helt uhørt hvordan de opererer der. 8 flere dager må de jobbe i forhold til konkurrerende bedrifters ansatte. Det å nekte tariff er utrolig Trump-aktig. Får håpe enda flere Tesla-ansatte organiserer seg. Kan ikke være sånn at en bilforhandler skaffer seg konkurransefortrinn ved å behandle ansatte dritt.
Tesla Model Y                         2021-

Mobileum

En svensk Tesla-ansatt i et intervju:

For å bli forfremmet må du vise at du er forberedt på å ofre alt for selskapet.

– De som rykker opp er ofte de som jobber mye ulønnet overtid. Alle føler presset til å være flinke og jobbe kvelder og helger uten å skrive ned tiden. Vi har noen som har blitt utbrent av dette. Men selskapet ser ikke ut til å bry seg så mye om det, sier han.

Den som ikke når produksjonsmålene risikerer å miste jobben. De ansatte vurderes etter en fempunktsskala.

– Får du en ener, får du sparken mer eller mindre. En toer er seriøst dårlig, da har du mye å jobbe med, så må du ha oppfølgingssamtaler og så videre. Hvis du når målene får du en treer, så er du en super medarbeider. Da har du utmerket til alt. Å ikke få en treer er dårlig. For en firer må du ha utmerket deg og jobbet ekstra hardt i helgene eller noe. Og for en femmer må du ha funnet opp en ny elbil, liksom, sier han.

Produksjonsmålene er ikke alltid enkle å nå.

– Noen ganger er tidene idiotisk satt. Du har for eksempel tre minutter på deg til å skifte en refleksen. Men da må du hente bilen på gården, kjøre inn på verkstedet, skifte og kjøre tilbake. Da må du skrive arbeidsordrene og sjekke alt. Bare papirarbeidet tar seks minutter! Så noen ting er idiotisk, sier han.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

hELgenen

Tesla har reellt et arbeidskultur problem på tvers av landegrenser. Det går dessvere til slutt ut over kvaliteten på produktet. I Norge opplever flere kunder et Tesla med kundeservice fra helvete så fort bilen er levert. Reklamasjoner og garantisaker blir stadig bortforklart med fantasi teorier slik at Tesla kan slippe å ta en kostnad. Servicetekniker må følge strikte rutiner definert fra USA der arbeidstakere på bunn av organisasjonen kan behandles som søppel. De eneste i Tesla som opplever dette helt ok er kinesiske arbeidere.De er kanskje godt vant?  Derfor leverer Kina produserte Tesla jevnt over bedre kvalitet. Dette er min påstand slik jeg ser det. En toppstyrt organisasjon med arbeidskultur fra USA vil helt klart oppleve en del utfordringer i f.eks Europa. Elon skal prise seg lykkelig for at han ikke har etablert en fabrikk i Frankrike. Sverige er et samfunn der arbeidstaker organisasjoner står sterkt. Tesla har i realiteten ikke noe valg om de vil levere ut biler fra svensk jord. De må tillate at arbeidstakere er organisert. Det samme vil gjelde i Norge. Tesla må forstå at de som globalt selskap må tilpasse seg kulturen i land de opererer i. Mener å minnes Coca Cola ogaå hadde noen kultur utfordringer når de etablerte produksjon i Norge. Tesla må kanskje se på hva de har gjort for å lykkes?

Tesla vil trolig fremover i større grad oppleve ulike utfordringer relatert til arbeidskultur i ulike land. Hadde vi alle vært like hadde vi heller ikke hatt landegrenser eller ulikt språk. En stor kamel for Elon å svelge så det blir spennende å se hvordan de takler denne type utfordringer fremover.

Mobileum

SitatElon skal prise seg lykkelig for at han ikke har etablert en fabrikk i Frankrike.

Men de har en i Tyskland, og det har heller ikke gått ubemerket.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Marzo

Fagbevegelsens makt i Sverige er betydelig. Rundt 70 prosent av landets arbeidsstyrke er fagorganisert, og svensk lov tillater solidaritetsstreik for å støtte innsatsen til andre fagforeninger.

Dette skjedde i 1995, da et annet kjent amerikansk selskap startet virksomhet i Sverige. Toys «R» Us var ikke villig til å gå med på en tariffavtale, og detaljhandelsarbeiderne i Sverige gikk i streik. Selv om selskapet kun sysselsetter 80 personer over hele landet, har andre fagforeninger samlet seg for deres sak, inkludert post-, transport- og kommunalarbeidere som har forstyrret postlevering og fjerning av søppel. Etter tre måneder signerte selskapet en avtale.

Mobileum

SitatRundt 70 prosent av landets arbeidsstyrke er fagorganisert

Faktisk nesten 90%
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Mobileum

Regner med at LO i Norge og Danmark stiller seg solidarisk med svenskene. Dette klarer selv ikke Tesla og Musk å vri seg unna.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Roy Aasen

Svenske LO er klokkeklar her. Tesla for nok innrette seg eller forsvinne ser det ut til.

https://www.motor.no/aktuelt/svensk-lo-rede-til-a-jage-tesla-fra-landet/259471

Mobileum

Unga vill inte jobba på Tesla längre (Sverige)

I fjor lå Tesla på tredje-plass. Nå er de nr. 50....

https://teslaclubsweden.se/unga-vill-inte-jobba-pa-tesla-langre/
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA