Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

MaxQ

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. november 2023, klokken 09:38I Norge har vi 9 bransjer hvor det er minstelønn. Men jobber du i butikk finnes det ikke minstelønn! Er en under 18 i en av disse bransjene er laveste minstelønn ca 120 kroner timen, men siden butikker ikke er blant de ni, så gjelder ikke minstelønn. Kjenner noen i butikk og får under 100! Veldig rart at myndighetene ikke kan fastslå en universell minstelønn for de forskjellige aldersgruppene, så ikke bedrifter kan tilby 30 kroner timen.

Her tar du feil. Du må skille mellom "generell lovfestet minstelønn" (som linken din til arbeidstilsynet snakker om) og "minstelønn" i tariffavtaler, som den mellom Virke og LO/Handel og Kontor (som vil gjelde for butikkeksempelet ditt).

Så jo, det finnes "minstelønn" for de som jobber i butikk. Er du under 16 år så er den kr. 120,91 og er du under 18 år er den kr. 123,9. Så om du kjenner noen som tjener under dette så brytes tariffavtalen.

https://www.virke.no/tariff-og-lonn/finn-tariffavtale/landsoverenskomsten-hk/#lonn

Nå kan det tenkes at hverken butikk eller ansatt du viser til er organiserte, i såfall er det fra butikkens side en av ekstremt få i hele landet (fra egen erfaring vet jeg ikke om en eneste butikk som ikke er organisert, de fleste er jo del av en kjede i dag som vanskeliggjør det å stå utenfor) og selv uorganiserte arbeidere får som regel automatisk tilbydd tarifflønn, da det er enklere for bedriften. Så om du kjenner noen som jobber på butikk og får under 100,- så vis vedkommende linken til tariffavtalen.

Electric cars in Norway

#6361
Tror det stemmer dette du skriver om at vi har minstelønn i butikk.

THE

Sitat fra: MaxQ på onsdag 29. november 2023, klokken 01:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. november 2023, klokken 09:38I Norge har vi 9 bransjer hvor det er minstelønn. Men jobber du i butikk finnes det ikke minstelønn! Er en under 18 i en av disse bransjene er laveste minstelønn ca 120 kroner timen, men siden butikker ikke er blant de ni, så gjelder ikke minstelønn. Kjenner noen i butikk og får under 100! Veldig rart at myndighetene ikke kan fastslå en universell minstelønn for de forskjellige aldersgruppene, så ikke bedrifter kan tilby 30 kroner timen.

Her tar du feil. Du må skille mellom "generell lovfestet minstelønn" (som linken din til arbeidstilsynet snakker om) og "minstelønn" i tariffavtaler, som den mellom Virke og LO/Handel og Kontor (som vil gjelde for butikkeksempelet ditt).

Så jo, det finnes "minstelønn" for de som jobber i butikk. Er du under 16 år så er den kr. 120,91 og er du under 18 år er den kr. 123,9. Så om du kjenner noen som tjener under dette så brytes tariffavtalen.

https://www.virke.no/tariff-og-lonn/finn-tariffavtale/landsoverenskomsten-hk/#lonn

Og da er vi jo tilbake til utgangspunktet for diskusjonen, fagforeninger. Uten at fagforeninger hadde presset på og forhandlet om lønn og vilkår så ville vi jo ikke hatt tariffavtaler og minstelønn. Det er vel denne retten til å organisere seg Tesla-ansatte i Sverige kjemper for å ha. Som allerede nevnt tidligere så er det forskjell på hvordan fagforeninger i USA og Skandinavia opererer, så tvisten i Sverige bygger nok delvis på kulturforskjeller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

turfsurf

Sitat fra: THE på onsdag 29. november 2023, klokken 08:22Det er vel denne retten til å organisere seg Tesla-ansatte i Sverige kjemper for å ha.

Som jeg har forstått det så er det ikke hovedsakelig de Tesla ansatte som ønsker det, men fagforeningen. Det er det som jeg synes blir feil. Hvis verken ansatte eller firma ønsker organisering, hvorfor skal man ha det da?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

Når det gjelder Tesla i Sverige, så mangler det informasjoner om antall som ønsker organisering. Vi vet lite om kvaliteten på de kilder som er benyttet.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

ToWalkOrDrive

#6365
Sitat fra: MaxQ på onsdag 29. november 2023, klokken 01:35
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. november 2023, klokken 09:38I Norge har vi 9 bransjer hvor det er minstelønn. Men jobber du i butikk finnes det ikke minstelønn! Er en under 18 i en av disse bransjene er laveste minstelønn ca 120 kroner timen, men siden butikker ikke er blant de ni, så gjelder ikke minstelønn. Kjenner noen i butikk og får under 100! Veldig rart at myndighetene ikke kan fastslå en universell minstelønn for de forskjellige aldersgruppene, så ikke bedrifter kan tilby 30 kroner timen.

Her tar du feil. Du må skille mellom "generell lovfestet minstelønn" (som linken din til arbeidstilsynet snakker om) og "minstelønn" i tariffavtaler, som den mellom Virke og LO/Handel og Kontor (som vil gjelde for butikkeksempelet ditt).

Så jo, det finnes "minstelønn" for de som jobber i butikk. Er du under 16 år så er den kr. 120,91 og er du under 18 år er den kr. 123,9. Så om du kjenner noen som tjener under dette så brytes tariffavtalen.

https://www.virke.no/tariff-og-lonn/finn-tariffavtale/landsoverenskomsten-hk/#lonn

Nå kan det tenkes at hverken butikk eller ansatt du viser til er organiserte, i såfall er det fra butikkens side en av ekstremt få i hele landet (fra egen erfaring vet jeg ikke om en eneste butikk som ikke er organisert, de fleste er jo del av en kjede i dag som vanskeliggjør det å stå utenfor) og selv uorganiserte arbeidere får som regel automatisk tilbydd tarifflønn, da det er enklere for bedriften. Så om du kjenner noen som jobber på butikk og får under 100,- så vis vedkommende linken til tariffavtalen.

Uten å ville røpe for mye, av hansyn til de som jobber der, men de er ikke organisert de som jobber der. Bedriften er heller ikke organisert. Det er ikke mat som selges i butikken, men de har under 10 butikker i Norge, og flere enn 3.

De rekrutterer gjerne med at de unge kjenner noen andre unge, som så får komme og jobbe ettermiddager og lørdager - også til samme timelønn uten ekstra. Mange av dem har heller ingen kontrakt, og visste heller ikke hvor mye de ville tjene før første lønn kom. De var bare glade for å få jobbe, og vil ikke virke griske. Virker heller ikke som de som er butikksjef har mye de skulle ha sagt, men at alt med lønn styres fra hovedkontoret.

Slik det står på Arbeidstilsynet så er det tariffavtalene som Tariffnemnda bruker tallene til i minstelønninger. Men dessverre er ikke Virke sin tariffavtale blant dem. Av en eller annen grunn har ikke Tariffnemnda valgt å gjøre butikk-tariffavtalen gjeldende for hele bransjen.

Finnes en haug butikker og bedrifter hvor de ansatte ikke er organisert, og det med god grunn. Dersom en f.eks. har, som mange butikker, ansatte som er stort sett under 30 år, så har de 0 utbytte av at bedriften må betale ca 2,7% av de ansattes lønn inn i en AFP-bøtte, i tillegg til at den ansatte må betale mange tusen (begynner ikke å kvalifisere for AFP før en er godt opp i 50-årene per i dag). Så hele AFP-ordningen er ofte noe som får ansatte til å la være å organisere seg, og å dermed kreve tariff. Det er ikke bedriften som bestemmer om de ansatte skal organisere seg, men dersom de ansatte gjør det er det ofte naturlig at bedriften også organiserer seg.

Til avslutning vil jeg påpeke at det typisk er de bedriftene med minst ordnete forhold hvor de ansatte ikke har organisert seg.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. november 2023, klokken 08:54Hvis verken ansatte eller firma ønsker organisering, hvorfor skal man ha det da?
Men i denne saken vil ansatte ha det. IF Metall på sin side tar kampen.
Andelen som vil ende opp organisert har jeg ikke forutsetning for å gjette på, men basert på saker som er kommet frem vil jeg tro en god andel ønsker å sikre seg god behandling av arbeidsgiver med fagforbund i ryggen.

https://www.ifmetall.se/aktuellt/tesla/darfor-tvingas-if-metall-att-strejka/medlemmarna-darfor-strejkar-vi/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. november 2023, klokken 09:04
Sitat fra: turfsurf på onsdag 29. november 2023, klokken 08:54Hvis verken ansatte eller firma ønsker organisering, hvorfor skal man ha det da?
Men i denne saken vil ansatte ha det. IF Metall på sin side tar kampen.
Andelen som vil ende opp organisert har jeg ikke forutsetning for å gjette på, men basert på saker som er kommet frem vil jeg tro en god andel ønsker å sikre seg god behandling av arbeidsgiver med fagforbund i ryggen.

https://www.ifmetall.se/aktuellt/tesla/darfor-tvingas-if-metall-att-strejka/medlemmarna-darfor-strejkar-vi/

Wow, ganske avslørende uttalelser. Dersom det stemmer at de ikke får lønnsøkning fordi avdelingen har for lite arbeid, og de mener at lønnen blir justert 0 kroner så er jo det faktisk en kraftig reallønnsnedgang med den inflasjonen som finnes nå. Ser at Tesla er en bedrift hvor de ansatte absolutt bør organisere seg og streike til de får tariffavtale.
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Nå er den siden kun uttalelser fra den ene parten, så det gir ikke nødvendigvis det rette bildet. Men det har jo dukket opp en og annen artikkel om arbeidsforholdene hos Tesla i det siste. IF har også en side med et utvalg av avvik mtp vilkår hos Tesla vs bransjestandard.

Av de jeg vet om som har jobbet for Tesla er opplevelsen delt. Noen er helt ekstatiske (og kommuniserer slik på egen FB side, i kommentarfelt på nett osv i skikkelig fanboy-stil), andre er "ferdige" med å jobbe for Tesla. Eksempler på sistnevnte har dukket opp i nettaviser, men det er alltid to sider i en sak.

Jeg synes ansatte bør ha godt grunnleggende vern og gode arbeidsvilkår. Og det er stort sett tilfellet jevnt over i det nordiske arbeidslivet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. november 2023, klokken 10:23Nå er den siden kun uttalelser fra den ene parten, så det gir ikke nødvendigvis det rette bildet. Men det har jo dukket opp en og annen artikkel om arbeidsforholdene hos Tesla i det siste. IF har også en side med et utvalg av avvik mtp vilkår hos Tesla vs bransjestandard.

Av de jeg vet om som har jobbet for Tesla er opplevelsen delt. Noen er helt ekstatiske (og kommuniserer slik på egen FB side, i kommentarfelt på nett osv i skikkelig fanboy-stil), andre er "ferdige" med å jobbe for Tesla. Eksempler på sistnevnte har dukket opp i nettaviser, men det er alltid to sider i en sak.

Jeg synes ansatte bør ha godt grunnleggende vern og gode arbeidsvilkår. Og det er stort sett tilfellet jevnt over i det nordiske arbeidslivet.

Ja, i og med at Tesla kjører American Style på lønn, med store forskjeller og stor avhengighet av KPI'er som er positive, så ender det vel opp med at mange er misfornøyde mens mange sikkert ender opp med mer enn de håpet. Ulempen med KPI'er er at du ofte kan være uheldig, og at resultatet ikke nødvendigvis reflekterer den enkeltes prestasjon.
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Problemet med fagforening er ikke lønn, men det er hvor stive organisasjonene blir. I GM og Ford samt tyske merker er det tydelig. Man må ha riktig kursing og sertifisering for å drive med noe, oppgaveglidning er forbudt, det er helt umulig å sparke noen, og man kan ikke bygge om en fabrikk fra ICE til batteri da det vil kunne føre til oppsigelse, øket automatisering etc.
Dette er motsatt av hva Elon vil at tesla skal være.
Det er bare en måte å øke velstand på, gjøre mer med mindre, og foreninger går i mot det (nå snakker jeg ikke lønn, lønn bør absolutt forhandles sentralt). Man sørger faktisk for å utkonkurrere seg selv på sikt om man konkluderer i internasjonale markeder (ikke et problem for lærere, håndtverkere med beskyttelse i særnorske krav eller statlige/helse etc).

daktari

Forklar meg hvordan det å bli sagt opp øker velstanden? Eller omplassert fra siv.ing. til vaskehjelp, med dertil lønnsreduksjon?

Som om toppsjefer og eiere som Elon&co ikke er grådige og bare vil maksimere overskudd på bekostning av de under.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

filtvet

Elon er en kapitalist, men også en som har overlevd lenge på subsidier.

Har aldri vært med i en fagforening, men klart de har gjort mye bra gjennom tidene. Nå føles det bare som en støtte til Ap.

ohowl

Det er vel strengt tatt ikke noe som tyder på at større andeler ansatte ønsker avtale?

Ønsker majoriteten av ansatte avtale og organisering er det jo åpenbart at det må de få, men det later ikke til å være tilfelle her, og da blir hele aksjonsformen til IFMetall og solidariske foreninger uproporsjonal og fundamentalt inkompatibel med den høye gjensidige tilliten vi har jobbet mange år med å opparbeide innen trepartssamarbeidet her på berget.

Det er trist å se en fagforening agere destruktivt på denne måten.
2015 Leaf EU-Tekna (solgt) 80k km
2017 Tesla Model X 100D 205k km
2019 Tesla Model ≡ LR AWD 125k km

Mobileum

Har det kommet noen verifiserte tall på hvor mange av de ansatte som ønsker å organisere seg?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA