Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Mobileum på torsdag 07. desember 2023, klokken 19:45Har det kommet noen verifiserte tall på hvor mange av de ansatte som ønsker å organisere seg?
I tillegg må en ta med at det er svært dårlig likt av Tesla at ansatte ønsker organisering. LO har en god del saker hvor folk er redde for å i det hele tatt si noe!

Dette er ikke uvanlig i amerikanske firmaer i Norge. Kjenner godt en som jobbet i Anderson Consulting og der ble det sagt rett ut at en kunne kreve norske rettigheter, men da hadde de ingen fremtid i firmaet. Min bekjente tok derfor ingen pappapermisjon.........
Tesla er ende mer hardcore motstander.

Hvis en skulle hatt verifiserte reelle tall måtte en kjent alle personlig tror jeg.

Mobileum

På en annen måte: Hvor mange av de som streiker er organiserte?

Fant dette tallet fra Børsen om totalt streikende. Trodde da at alle var organiserte.

Rundt 130 bilmekanikere startet streiken sin i oktober etter at arbeidsgiveren deres, et Tesla-datterselskap i Sverige, kunngjorde at de ikke ville anerkjenne fagforeningen deres, ifølge Expressen.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

ohowl

Henger dårlig sammen med rapportene om at knapt noen streiker, og at det er full aktivitet på servicesentrene i Sverige om samtlige av teknikerne streiker?
2015 Leaf EU-Tekna (solgt) 80k km
2017 Tesla Model X 100D 205k km
2019 Tesla Model ≡ LR AWD 125k km

Øyvind.h

Kan ikke tenke meg at samtlige av mekanikerne er organisert, i en bedrift som er så aggressiv mot organisering?
Når streiken er over derimot kan en se for seg høy grad av organisering.

Men ser at støtten brer seg utover nå til flere land og foreninger. Dukker opp artikler over alt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mobileum

Ikke-organiserte har vel lov til å jobbe etter sin egen arbeidsinstruks?

ohowl

automat

Arbeidere som ikke er i streik kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver. Men ikke påta seg merarbeid/overtid (hvis man følger spillereglene). Sjefer kan gjøre jobben til underordnede.

Streikebryteri er ikke ulovlig, bare moralsk forkastelig. Det gjør jo sitasjonen ekstra interressant når det er lav grad av fagorgansering på en arbeidsplass.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på fredag 08. desember 2023, klokken 00:00Arbeidere som ikke er ...

Streikebryteri er ikke ulovlig, bare moralsk forkastelig. Det gjør jo sitasjonen ekstra interressant når det er lav grad av fagorgansering på en arbeidsplass.

Ulovlig, men kanskje noen ganger det som må til? Åpent spm. fra meg her. Jeg vet ikke.

Bilde fra den x meldingen som det ble lenker til av en under.

Jeg tror Elon må innrette seg slik vi gjør det i Norden ift arbeidslivet og at det er lov å fagorganisere seg.

Små tall. 12 vil streike. Men 12 er 12.

ohowl

Det er jo ganske opplysende at Säikkälä på direkte spørsmål om hvor mange som streiker istedenfor sier at over halvparten av mekanikerne er organisert hos dem, og at de «få» av dem som bryter streiken vil ekskluderes. Hadde det vært få hadde der vært et konkret tall.

Kombiner det med lovnader om høyere streikelønn enn eksisterende lønn og påstander om trusler om å ikke få jobb andre steder med mindre de går ut i streik, så gir det jo et ganske klart bilde av at her er det en fagforening som misbruker sin posisjon heller enn arbeidere som mener vilkårene sine er for dårlige og dermed vil ha endring...

Som fagforeningsmedlem selv og stor tilhenger av organisert arbeidsliv blir jeg direkte oppgitt. I utgangspunktet vanskelig å ta siden til et Amerikansk selskap i en slik sak, men fagforeningen opptrer direkte uærlig både med sine handlinger og sine ord.

https://da.se/2023/11/sa-manga-strejkar-pa-tesla-if-metall-gar-ut-med-siffra/

Mobileum

Sitat fra: automat på fredag 08. desember 2023, klokken 00:00Arbeidere som ikke er i streik kan utføre sine vanlige arbeidsoppgaver. Men ikke påta seg merarbeid/overtid (hvis man følger spillereglene). Sjefer kan gjøre jobben til underordnede.

Ikke alle ønsker å organisere seg. Men ved en streik er de uorganiserte pliktig til å arbeide hvis det er mulig. Uteblir de, trekkes de selvsagt i lønn. De har ikke tilgang til streikekassen som de organiserte har, og de settes i en vanskelig situasjon også overfor arbeidskollegaer. Mange føler seg da presset til å organisere seg mot sin vilje og overbevisning.

automat

Selvfølgelig må de som ikke er i streik jobbe som avtalt. Enten det skyldes at de er uorgansert, organsert i et annet forbund eller ikke tatt ut i streik. Men de skal ikke jobbe mer enn det som er avtalt før streiken. (Gjøre arbeid som skulle vært utflrt streikende.)

Men igjen, man gjør ikke noe ulovlig ved å påta seg ekstra arbeid. Man bryter den etablerte sedvane i arbeidslivet.

Dette er slik det er i Norge. Skal ikke skråsikkert hevde at streikebryteri er lovlig i Sverige.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: ohowl på fredag 08. desember 2023, klokken 07:20tø....

Som fagforeningsmedlem selv og stor tilhenger av organisert arbeidsliv blir jeg direkte oppgitt. 
Ja, jeg ser den. Jeg tenker dette fagforeningen(e) gjør er innafor. Men jeg kjenner ikke saken og innlegg på X (Twitter) kan jo være feil info. 

Var servile noe slik i Norge også tilbake i tid. Eller var det restaurant eller elektrokjedene? Husker ikke. Men mener det var. Men der fikk de hvertfall lov etterhvert. Kanskje jeg tar feil.

Mobileum

Sitat fra: automat på fredag 08. desember 2023, klokken 07:54Selvfølgelig må de som ikke er i streik jobbe som avtalt. Enten det skyldes at de er uorgansert, organsert i et annet forbund eller ikke tatt ut i streik. Men de skal ikke jobbe mer enn det som er avtalt før streiken. (Gjøre arbeid som skulle vært utflrt streikende.)

Men igjen, man gjør ikke noe ulovlig ved å påta seg ekstra arbeid. Man bryter den etablerte sedvane i arbeidslivet.

Dette er slik det er i Norge. Skal ikke skråsikkert hevde at streikebryteri er lovlig i Sverige.

Skjønte bare ikke at du mener det er "moralsk forkastelig" å jobbe når det er ens plikt som uorganisert ansatt.

ps. Ser nå at du presiserte "ekstra arbeid". Da er vi enige.

daktari

Sitat fra: ohowl på torsdag 07. desember 2023, klokken 23:48https://x.com/nossnahojfiel1/status/1731649214180909131

Dette er jo helt sinnsykt om det er korrekt.
Hva er "sinnsykt" med dette?

Scenario 1:
Det er 120 mekanikere som kunne vært medlem i IF metall, 9 er medlem, 9 er tatt ut i streik (111 uorganiserte).

Scenario 2: 120 medlemmer i IF Metall, 9 er tatt ut i streik, resten får jobbe.

Scenario 3: det er flere enn 9 som er i streik, tallet er feil. Tesla har ansatt andre mekanikere eller gir gjesteopphold til mekanikere fra andre land. (=Streikebryteri).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 08:01
Sitat fra: ohowl på fredag 08. desember 2023, klokken 07:20tø....

Som fagforeningsmedlem selv og stor tilhenger av organisert arbeidsliv blir jeg direkte oppgitt.
Ja, jeg ser den. Jeg tenker dette fagforeningen(e) gjør er innafor. Men jeg kjenner ikke saken og innlegg på X (Twitter) kan jo være feil info.

Var servile noe slik i Norge også tilbake i tid. Eller var det restaurant eller elektrokjedene? Husker ikke. Men mener det var. Men der fikk de hvertfall lov etterhvert. Kanskje jeg tar feil.
Var ikke det Elkjøp?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA