Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Klykken

Årslaveste er 206,22. Mye trolig holder støtten seg godt der, men avhenger av det generelle markedet og..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Counterpointer

Sluttet på 204,99

Men ingen vet hvor det fortsetter....

Motorwatt

Tesla ned  7.55%

Her er "de andre":

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Haggish

Hei, Jeg har mine tsla i Nordnet. Og har forstått at jeg da ikke er formel eier av mine egne aksjer. Er det noen risiko med dette? Eventuelt hva bør jeg gjøre med det?
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

geear

Kommer an på om du har investert via en zero investeringskonto eller ikke. Zero gir skattefordeler, men man er ikke offisielt aksjonær og får derfor ikke direkte aksjonærmeldinger, stemmerett osv. Du er sikret inntil 2 mill via Bankenes sikringsfond, slik som i en ordinær bank.

Haggish

Ja, takk for svar. Man får heller ikke stemt med en AF konto heller 😉
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Counterpointer

Er det noe stort poeng for (oss) «småfisk» å stemme i store selskaper hvor vi har en mikroskopisk andel ?

Kjøp eller salg av aksjen er en mye mer direkte måte å gi utrykk for hva en synes. Skjønner at om en har en posisjon over lang tid så er ikke det så aktuelt.

Personlig har jeg aldri benyttet meg av stemmerett.

OlaM

Sitat fra: Counterpointer på søndag 16. oktober 2022, klokken 10:33
Er det noe stort poeng for (oss) «småfisk» å stemme i store selskaper hvor vi har en mikroskopisk andel ?

Kjøp eller salg av aksjen er en mye mer direkte måte å gi utrykk for hva en synes. Skjønner at om en har en posisjon over lang tid så er ikke det så aktuelt.

Det korte svaret er nei. I de fleste tilfeller er utfallet gitt, styret har blitt enige med de største eierne på forhånd om hva de skal gjøre, flertallet er sikret og avstemmingen er bare en juridisk formalitet. Kampvotering for små og useriøse nisse-firma.

Men hvis det ikke koster deg noe, hvorfor ikke stemme? Er jo artig å stille opp.  :D
'21 3LR

Counterpointer

Sitat fra: OlaM på søndag 16. oktober 2022, klokken 11:04

Det korte svaret er nei. I de fleste tilfeller er utfallet gitt, styret har blitt enige med de største eierne på forhånd om hva de skal gjøre, flertallet er sikret og avstemmingen er bare en juridisk formalitet. Kampvotering for små og useriøse nisse-firma.

Men hvis det ikke koster deg noe, hvorfor ikke stemme? Er jo artig å stille opp.  :D
Jeg gir gjerne utrykk for min mening jeg, men ikke når det føles helt bortkastet og ikke gjelder prinsipielt viktige ting.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Counterpointer på søndag 16. oktober 2022, klokken 13:07
Sitat fra: OlaM på søndag 16. oktober 2022, klokken 11:04

Jeg gir gjerne utrykk for min mening jeg, men ikke når det føles helt bortkastet og ikke gjelder prinsipielt viktige ting.
Enig med siste taler. Jeg har som prinsipp hvis det er viktig for - vært med på mange stemme saker på GK i både store og små selskaper på OSE. Viktig å benytte sin rett.

emurof

Sitat fra: Vaduz på lørdag 08. oktober 2022, klokken 07:16Musk også har beveger seg inn på veldig mange områder, men når han går utenfor kompetansefeltene sine går det dårlig (boring company, hyperloop, politikk).

Jeg skjønner ikke helt hva hverken Hyperloop eller TBC har med dette å gjøre.

The Boring Company hadde jo stor suksess i Las Vegas, og der borte ønsker de nå å utvide fordi det fungerte så bra. TBC vant kontrakten i konkurranse med flere andre. Andre byer skal også hente inn TBC for prosjekter nå. Kan ikke helt se at det går dårlig med TBC. Han har allerede kommet lenger enn folk trodde var mulig. De fleste mente jo TBC aldri ville komme noe sted. Nok en gang gjorde han kritikerne til skamme.

Hyperloop var en ide han hadde, og som han la fra seg igjen, i det minste foreløpig. Bare fordi han ikke følger opp absolutt alle ideene sine så betyr jo ikke det at det går dårlig.

Han er jo svært dyktig på ting som gjelder teknologi og ingeniørvirksomhet.

Politikk er derimot langt utenfor hans kompetanse, så det bør han holde seg unna.

emurof

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 10. oktober 2022, klokken 07:10Ny uke og nye spennende muligheter, håper bare Elon holder munn og ikke uttaler seg på Twitter om noe mer rart jf Ukraina stuntet hans, fordi det påvirker aksjen negativt og det trenger vi ikke.

Aksjen gikk jo opp dager der det stormet som verst? Tror neppe det har noe å si, jeg. Det er nok makro som styrer her, ikke politiske utspill fra Musk.

emurof

Sitat fra: Counterpointer på mandag 10. oktober 2022, klokken 19:31
Sitat fra: Motorwatt på mandag 10. oktober 2022, klokken 14:39Under et intervju med Financial Times ble Musk spurt om hans tanker om Kina og risikoen for Gigafactory Shanghai midt i spenningene rundt Beijing og Taiwan. I følge publikasjonen bemerket Musk at konflikten i Taiwan er uunngåelig, men selskapene hans vil definitivt ikke være de eneste som lider av konsekvensene. Musk foreslo deretter en løsning for konflikten. "Min anbefaling... vil være å finne ut en spesiell administrativ sone for Taiwan som er rimelig velsmakende, sannsynligvis ikke vil gjøre alle fornøyde. Og det er mulig, og jeg tror nok faktisk, at de kunne ha en ordning som er mildere enn Hong Kong, sa Musk.

Hadde det ikke vært for at jeg tror det er sant, ville jeg tenkt at dette er bare kødd.
Det er virkelig ikke bra at verdens rikeste mann tror han har kompetanse til å lage løsninger for kompliserte internasjonale konflikter

Det sitter langt inne å kvitte meg med Teslaen, men nå blir det snart flaut å kjøre rundt i en bil som knyttes så sterkt til en CEO som er til de grader en løs kanon som oppleves å støtte både Russland og Kina i svært betente saker.

Det var da voldsomt. Han ble spurt direkte, og sa sine meninger om saken. Har han ikke lov til å ha meninger?

emurof

Sitat fra: Taben på tirsdag 11. oktober 2022, klokken 15:31Hei. Påtide å kjøpe aksjer igjen, hva mener dere? Jeg var en av de som kjøpte aksjer i 2012, ca 2000 aksjer. Få som mente det var lurt den gang. Aksjene kostet under 30$ per aksje og til en da meget fordelaktig dollarkurs. Solgte meg ut 1. september 2020 til god gevinst per aksje.

Du solgte deg ut langt under dagens kurs?

Hvis man skal investere i Tesla så er det bare å gjøre det. Ingen kan spå hvor markedet beveger seg. Akkurat nå ser alt dårlig ut, men plutselig snur det. Man vet aldri. Jeg synes det blir mye unødig stress ved å drive å trade.

Velger heller å bare sitte rolig i båten så lenge det fundamentale er på plass.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på søndag 16. oktober 2022, klokken 18:10
Sitat fra: Counterpointer på mandag 10. oktober 2022, klokken 19:31
Sitat fra: Motorwatt på mandag 10. oktober 2022, klokken 14:39Under et intervju med Financial Times ble Musk spurt om hans tanker om Kina og risikoen for Gigafactory Shanghai midt i spenningene rundt Beijing og Taiwan. I følge publikasjonen bemerket Musk at konflikten i Taiwan er uunngåelig, men selskapene hans vil definitivt ikke være de eneste som lider av konsekvensene. Musk foreslo deretter en løsning for konflikten. "Min anbefaling... vil være å finne ut en spesiell administrativ sone for Taiwan som er rimelig velsmakende, sannsynligvis ikke vil gjøre alle fornøyde. Og det er mulig, og jeg tror nok faktisk, at de kunne ha en ordning som er mildere enn Hong Kong, sa Musk.

Hadde det ikke vært for at jeg tror det er sant, ville jeg tenkt at dette er bare kødd.
Det er virkelig ikke bra at verdens rikeste mann tror han har kompetanse til å lage løsninger for kompliserte internasjonale konflikter

Det sitter langt inne å kvitte meg med Teslaen, men nå blir det snart flaut å kjøre rundt i en bil som knyttes så sterkt til en CEO som er til de grader en løs kanon som oppleves å støtte både Russland og Kina i svært betente saker.

Det var da voldsomt. Han ble spurt direkte, og sa sine meninger om saken. Har han ikke lov til å ha meninger?
Joda, og du er et levende bevis på dette. Selv om du ofte er veldig flink til å kritisere andres meninger på dette forumet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA