Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 15. april 2021, klokken 14:32
Sitat fra: daktari på torsdag 15. april 2021, klokken 12:52
Problemet med robottaxi er at det er en drøss konkurrenter som har kommet ganske langt. Tesla, hvis de lykkes, blir neppe alene.
Så er spørsmålet om du vil krabbe inn i en småtrang Model 3 eller heller sitte på med en buss-aktig kassevogn/engelsk cab-robot eller sove-robot med seng og stor TV.
Realiteten er at det er kun Tesla som kan *masseprodusere* selvkjørende biler. De andre som er langt fremme baserer seg på LIDAR, og dette er dyrt og komplisert å masseprodusere. Når det da trengs millioner av robotaxier er det bare Tesla som er i en posisjon til å rulle ut dette raskt.
Tror du virkelig på dette? At prisen på lidar vil utgjøre hele forskjellen på mulig masseproduksjon og ikke? Dette handler kun om volum, og selv om jeg aner ingenting om prisen på lidar, så antar jeg at den har blitt kraftig redusert de bare på kort tid, selv ved det lave volumet vi snakker om i dag. Og alt dette forutsetter også at Tesla faktisk får til robotaxi uten lidar. Foreløpig særdeles lite overbevisende.

Tiger123

#4231
Burde ikke Tesla satt i sving nettverket med biler? Kjørt i gang Robotaxi MED sjåfør i første omgang. Må jo være god øvelse, bygge opp software, brukergrensesnitt etc.?

Tror flere ville meldt seg også, om man kunne kjørt selv, når man selv ønsket. Mulighet for litt sosial bi-inntekt for mange da. (Får inn et element hvor mange som har gått med en taxisjåfør i magen hele livet kan prøve å kjøre en kveld)
Robotaxi tror jeg ikkke vi får i dette tiåret, eller neste. Kanskje fire-fem demobiler i California.

Counterpointer

Sitat fra: emurof på lørdag 17. april 2021, klokken 14:34
Sitat fra: Counterpointer på fredag 16. april 2021, klokken 20:04Elon sier de er der i dag. Det tror jeg er feil selv om de får til lange turer i California uten inngripen.

Du har fått med deg at FSD-betaen testes over hele USA og ikke bare i California, ikke sant?

Hadde ikke vi nettopp denne diskusjonen tidligere, der du eller noen andre skråsikkert påstod at det kun var i Califaornia at FSD-betaen var i bruk? Og så kom det dokumenterte fakta med konkrete eksempler på folk som hadde FSD-betaen rundt i hele USA. Da lurer jeg på hvorfor man fortsetter å påstå at det kun er i California.
Hvis du hadde klart å lese så ville du sett at jeg snakker om Elon (som faktisk holder til i California

Veggen

Niks, Elon flyttet til Texas i fjor.

Counterpointer

Sitat fra: Veggen på søndag 18. april 2021, klokken 14:51
Niks, Elon flyttet til Texas i fjor.
Hvor han bor er vel litt usikkert. Han har jo sagt han vil selge alle husene sine.....

Min kilde er siste Joe Rogan podcast hvor han sa han kjørte uten intervensjoner hjemmefra til Freemont. Tror ikke han snakket om tur fra Texas da.

Wenche

Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

turfsurf

"Over a multi-year horizon, we expect to achieve 50% average annual growth in vehicle deliveries. In some years we may grow faster, which we expect to be the case in 2021. "

50% økning i året. 8 ganger så store om 5 år da. Hårete forventninger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Taper dog fremdeles penger på bilene. Tjener inn på grønne sertifikater og bitcoin (!)



https://jalopnik.com/tesla-loses-a-lot-of-money-selling-cars-but-makes-it-a-1846768094


turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. april 2021, klokken 07:16
Taper dog fremdeles penger på bilene. Tjener inn på grønne sertifikater og bitcoin (!)

Det er en ganske snever tolkning. De hadde tjent fint på bilproduksjon hadde de ikke investert i å bygge nye fabrikker. De har to helt nye fabrikker under produksjon, og utvider en eksisterende. Dette er ikke utgifter som går til produksjon av bil.

Man kan ikke trekke fra tall som man vil og så at selskapet egentlig går med underskudd. Enten får man se på selskapet som en helhet med alle inntekter og utgifter, eller så får man isolert se på bilproduksjon. EV credits kommer jo og som en følge av at de produserer biler...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. april 2021, klokken 07:16
Tjener inn på grønne sertifikater og bitcoin (!)
[/url]

Så kan den som mener det er så ille at så mange som prøver å påvirke TSLA-kursen negativt, si hva de synes om at herr Musk gjør alt han kan for å manipulere kurs på Bitcoin og Doge oppover...

alda

ett par intressanta nyheter igår ifbm.resultatframleggelse:

- Tesla har sålt/realisert en del av Bitcoin behållningen, gjorde vinst på 101M USD på detta
- Risk att Gigafactory Berlin blir försenad, produktionsstart först i oktober  :-1: :-1: :-1: (according to german reports)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Espen Hugaas Andersen

#4241
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. april 2021, klokken 07:16
Taper dog fremdeles penger på bilene. Tjener inn på grønne sertifikater og bitcoin (!)



https://jalopnik.com/tesla-loses-a-lot-of-money-selling-cars-but-makes-it-a-1846768094


De tjener fortsatt penger på bilene. Bruttomarginen er på 26,5%, eller 22,0% uten miljøkredittene.

Det er derimot sant at de også hadde inntekter fra salg av miljøkreditter og bitcoin, og at de ikke hadde hatt overskudd uten disse inntektene. De hadde nok hatt et tap på ca $120 mill uten disse inntektene. (Jalopnik glemte å trekke i fra skatten på disse inntektene. Ingen inntekt = ingen skatt.)

Uansett; sterkt resultat for første kvartal, som normalt sett er årets svakeste kvartal. Tror ikke dette året er noe unntak, ettersom salget av S/X var nesten på null.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Magnus Hansen

De tjener penger på bilene, men ikke nok til å dekke overhead uten kreditter? Litt usikker på definisjonen på bruttomargin? Er det differansen mellom salgspris og kostnaden på innsatsfaktorene? Men da ikke inkludert administrasjon, avskrivninger, rentekostnader etc?

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. april 2021, klokken 09:21
De tjener penger på bilene, men ikke nok til å dekke overhead uten kreditter? Litt usikker på definisjonen på bruttomargin? Er det differansen mellom salgspris og kostnaden på innsatsfaktorene? Men da ikke inkludert administrasjon, avskrivninger, rentekostnader etc?
Siden Tesla vokser har de jo andre utgifter enn innsatsen for  produksjon. Det har jo ikke noe med marginen til produksjon av dagens biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

#4244
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. april 2021, klokken 07:16Taper dog fremdeles penger på bilene. Tjener inn på grønne sertifikater og bitcoin (!)

Nei, det stemmer ikke. De hadde ca. 9 milliarder dollar i inntekter fra bilsalg, og ca. 6,6 milliarder dollar i utgifter. Altså hadde de et overskudd på ca. 2,4 milliarder dollar på bilene.

De hadde en margin på 26,5% på bilsalget.

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 27. april 2021, klokken 09:21De tjener penger på bilene, men ikke nok til å dekke overhead uten kreditter?

Du snur det hele på hodet. Kredittene gjør det mulig å øke investeringene. Det vil si at andre bilprodusenter betaler Tesla for å akselerere veksten. Uten kredittene hadde de bare justert ned farten litt hvis de fortsatt ønsket å gå med overskudd.

Å trekke kredittene fra blir derfor både tåpelig og uredelig (eller så må man begynne å trekke fra ulike utgifter også, og da er man like langt fordi Tesla da vil gå med overskudd uten kreditter).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA