Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

What-a-watt

SitatDet vil trolig ikke bli noen større antall selvkjørende biler i Europa på 2 år.

... og da isåfall med rigide restriksjoner på veityper, veitilstander, føreforhold, etc.

SurSnasen

Sitat fra: Jejl på mandag 22. september 2025, klokken 16:24Totalt antall analytikere: Ca. 64 (aggregerte data fra kilder som Public.com og TipRanks).
Strong Buy: 23 % (ca. 15 analytikere).
Buy: 28 % (ca. 18 analytikere).
Hold: 27 % (nøytral).
Sell/Strong Sell: 22 % (negative).

Så kan du også spørre AI hvor stor andel av disse analytikerene som enten har Tesla-aksjer selv, eller jobber for et selskap som har Tesla-aksjer.

Speeder

Sitat fra: arthur på tirsdag 05. mars 2019, klokken 16:31Hvordan kan enkelte her mene at den pris som aksjen omsettes for alltid er alt for lav? Har vært interessant å følge den påstanden noen år nå hvor markedet tydeligvis tar feil. Merkelig.
Denne er jo aktuell å trekke frem.
Hvordan har utviklingen vært siden 2019?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

What-a-watt

In 2020, ARK Invest price target for Tesla in 2024 was $1,500 bear case and $7,000 base case.

Wedbush Dan Ives: We believe Tesla could reach a $2 trillion market cap by the middle of 2026

Speeder

Sitat fra: What-a-watt på mandag 22. september 2025, klokken 21:35In 2020, ARK Invest price target for Tesla in 2024 was $1,500 bear case and $7,000 base case.

Wedbush Dan Ives: We believe Tesla could reach a $2 trillion market cap by the middle of 2026

ARC sin prognose var vel for 5årfrem i tid. Aksjen har splittet 5x + 3x siden den gang. De var med andre ord spot on med sin Base Case.
Var det dette du prøvde å formidle whatt-a-watt?

daktari

Sitat fra: Jejl på mandag 22. september 2025, klokken 20:08Den store forskjellen blir jo produksjonskostnaden der Waymos biler koster 150 000- 200 000 dollar å produsere, mot 15 000 for Teslas 2-seter Robotaxi. (Ifølge Sandy Munro.)
Det hjelper lite når vi ikke enda vet, etter 9 års utvikling, om de kan bli selvkjørende med den kvaliteten som kreves.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

arthur

Sitat fra: Speeder på mandag 22. september 2025, klokken 21:22
Sitat fra: arthur på tirsdag 05. mars 2019, klokken 16:31Hvordan kan enkelte her mene at den pris som aksjen omsettes for alltid er alt for lav? Har vært interessant å følge den påstanden noen år nå hvor markedet tydeligvis tar feil. Merkelig.

Jeg vil si at den har vært formidabel, og med store svingninger, en riktig "traders delight", og du? Ser du selv noen områder/perioder hvor den har vært omsatt FOR HØYT? Høyt eller lavt, for høy eller for lav, det kommer vel litt an på hvilket tidspunkt du starter og hvor du stopper?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Speeder på mandag 22. september 2025, klokken 22:08
Sitat fra: What-a-watt på mandag 22. september 2025, klokken 21:35In 2020, ARK Invest price target for Tesla in 2024 was $1,500 bear case and $7,000 base case.

ARC sin prognose var vel for 5årfrem i tid. Aksjen har splittet 5x + 3x siden den gang. De var med andre ord spot on med sin Base Case.

Aha! Der har du fasiten! Dumme amerikanere har ikke fått med seg at Tesla-aksjen er splittet 1:15, sånn at de fortsatt tar utgangspunkt i pre-split pris og verdi  ;D  ;)  ;D  Så dermed går småsparerne inn og ser: "Shit! Nå får jeg Tesla såååå billig!!!". Og så legger de ikke merke til at børsverdien nå er 14300 milliarder NOK (norske Oljefondet er 20323 milliarder NOK).

Fra spøk til revolver:
Ikke lett å verdsette Tesla, særlig når all slags handels- og tollkriger foregår på den ene siden, mens f.eks. EU driver og vedtar regler som kan få bensinprisen til nesten å dobles. Det vil jo gjøre elbil-regnestykket for hele Europa annerledes. Men Tesla har jo en så sinnsyk lang vei å gå før de kan rettferdiggjøre P/E på 250.
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Sitat fra: Speeder på mandag 22. september 2025, klokken 22:08

Ok, la oss da se på hva de la til grunn for casene sine:
- Bear Case 1500 USD: 5 millioner biler per år i 2025. Robotaxi i full drift. Forsikringsvirksomhet. Betydelig bidrag fra energiproduktene (sol, batteri).
- Bull Case 3000 USD: 10 millioner biler per år i 2025. Og ellers full klaff på de øvrige fronter.

Med andre ord så er det faktisk skivebom, men med en aksjekurs som fremdeles er frakoblet virkeligheten og mest basert på tro, håp og kjærlighet, og en betydelig mengde haussing. 

Speeder

Sitat fra: arthur på I går kl. 09:02
Sitat fra: Speeder på mandag 22. september 2025, klokken 21:22

Jeg vil si at den har vært formidabel, og med store svingninger, en riktig "traders delight", og du? Ser du selv noen områder/perioder hvor den har vært omsatt FOR HØYT? Høyt eller lavt, for høy eller for lav, det kommer vel litt an på hvilket tidspunkt du starter og hvor du stopper?
Jeg er ingen trader. Ikke tror jeg at jeg hadde klart å treffe på topper og bunner heller.
 Men jeg trodde i 2016 at aksjen skulle opp på lang sikt og satt in noen sparepenger på det. Jeg tror også i dag at aksjen skal opp på lang sikt og har fortsatt dermed noen sparepenger i tsla. Skal det skje må de jo få til både selvskjørende biler og roboter, samt energi fortsette å vokse. Om man skal basere det utelukkende på salg av biler er aksjeprisen alt for høy.

arthur

En utfordring med en slik aksje som fyker opp, og ned, helt eller delvis, er om man f.eks har en stop loss ordre inne for man da risikerer å bli solgt ut, og deretter fyker aksjen opp. Det kan, gjentar kan, bety at man enten må trade den aktivt, eller bare putte noen penger på Elon og "glemme" aksjen for en god stund.  For tiden gjør jeg ingen av delene, men holder likvidene, ja nettopp likvide, og får en sikker rent på rundt fem prosent. 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA