Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#2595
Er vel snakk om noen få hundre Model Y, så det var ubetydelig i Q1. Hovedforskjellen ligger i at produksjonen av Model 3 har gått mye bedre enn den gjorde for et år siden. Q2 kan vi allerede si at blir verre, utifra at Fremont er stengt og vil fortsette å være stengt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 03. april 2020, klokken 10:55
Er vel snakk om noen få hundre Model Y, så det var ubetydelig i Q1. Hovedforskjellen ligger i at produksjonen av Model 3 har gått mye bedre enn den gjorde for et år siden. Q2 kan vi allerede si at blir verre, utifra at Fremont er stengt og vil fortsette å være stengt.

Det kommer litt an på når den åpner da.

Motorwatt

#2597
Det mest skremmende for Teslas del må være underleverandører. Flere av disse er avhengig av å ha Tesla som kunde. For noen som den største, og i noen tilfeller kanskje også eneste, kunde. Greit at Tesla har penger til å holde ut noen måneder uten inntekter, men det hjelper lite hvis underleverandører forsvinner.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Som Sandy Munroe sier, «car production is only as fast as the slowest suplyer», så stopper en opp så må en finne en erstatning før en kan produsere en bil til.

Motorwatt

Men når flere "suppliers" gir opp samtidig? Det er ganske mange av dem:

Below is a list of some of the purported key suppliers for Tesla's manufacturing production, along with the components they supply:

AGC Automotive: windshields
Brembo: brakes
Fisher Dynamics: power seats
Inteva Products: instrument panel
Modine Manufacturing Co.: battery chiller
Sika: acoustic dampers
Stabilus: liftgate gas spring
ZF Lenksysteme: power steering mechanism
Other suppliers include ADAC, ABC Group, Angell-Demmel, Argent, Gentex, Harada, Hitachi Cable America, Hope Global, MacLean-Fogg, Magna International, Methode Electronics, Multimatic, Panasonic, Plastomer, PSM International, Riviera, T1 Automotive, Zanini Auto Group, TXU Corp., Universal Logistics Holdings, Inc., Affinia Group Intermediate Holdings Inc., Lithium Exploration Group, Inc., U.S. Lithium Exploration Group, Inc., Niocorp Developments, Ltd., Rare Element Resources, Ltd., Burlington Northern Sante Fe Corp., Cooper Industries, Ltd., Clarcor, Inc., Dana Corporation, DELPHI CORPORATION, Flowserve Corp., NextEra Energy, Inc., Harman International Industries Inc., Lightwave Logic, Inc., Molex Inc., Metaldyne Performance Group Inc., Nortek, Inc., ROHM AND HAAS COMPANY, Searchlight Minerals Corp.

Still, more suppliers include: Integrys Holding, Inc., Titanium Metals Corp., Thomas & Betts Corporation, Curaegis Technologies, Inc., Findex Com Inc., Vystar Corp., Liquidmetal Technologies Inc., Sense Technologies Inc., Omnitek Engineering Corp., Puradyn Filter Technologies Inc., Hammer Fiber Optics Holdings Corp., Amerityre Corp., Zap, Telkonet Inc., CDTI Advanced Materials, THT Heat Transfer Technology Inc., Zoom Telephonics Inc., Seachange International Inc., IEH Corporation, Arc Group Worldwide, Emcore Corp, CUI Global Inc., NI Industries Inc., Perma-pipe International Holdings Inc., UFP Technologies Inc., Applied Optoelectronics Inc., Paragon Offshore PLC, Universal Stainless & Allow Products Inc., Deswell Industries Inc., Trecora Resources, Core Molding Technologies Inc., Supreme Industries Inc., Neophotonics Corp., Harmonic Inc., CECO Environmental Corp., KMG Chemicals Inc., Gorman Rupp Co., DMC Global Inc., Avid Technology Inc., China Automotive Systems Inc., CSW Industrials Inc., Proto Labs Inc., Aaon Inc., Voxx International Corporation, Strattec Security Corp., CTS Corp., Bel Fuse Inc., Haynes International Inc., Pam Transportation Services Inc., Jason Industries Inc., and Handy & Harman Ltd.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Blir det kort nok stopp kan det sikkert gå forholdsvis greit å starte opp.
Men mer enn fire uker kan ta knekken på selv helt normalt solide firmaer.
Så for de som overlever (som Tesla antagelig gjør) blir det litt å starte på nytt.

Så det er antagelig ikke så farlig at etterspørsel også vil droppe en del, siden produksjonskapasitet nødvendigvis vil droppe.

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. april 2020, klokken 19:25
Men når flere "suppliers" gir opp samtidig? Det er ganske mange av dem:
Mesteparten av disse leverer jo også til mange andre bilprodusenter. F.eks. Gentex (de som lager HomeLink), Magna Intl (lager setene til bl.a. BMW) og Brembo har ganske mange ben/bilprodusenter å stå på.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Sitat fra: sjokomelk på fredag 03. april 2020, klokken 20:22
Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. april 2020, klokken 19:25
Men når flere "suppliers" gir opp samtidig? Det er ganske mange av dem:
Mesteparten av disse leverer jo også til mange andre bilprodusenter. F.eks. Gentex (de som lager HomeLink), Magna Intl (lager setene til bl.a. BMW) og Brembo har ganske mange ben/bilprodusenter å stå på.
Som nevnt så holder det at en ikke kan levere, så stopper det opp.

Motorwatt

#2603
Det er dette som er utfordringen når man er en "assembler" og ikke en "producer". Tesla produserer stort sett bare motorer, ladere og batteripakker (med hjelp av Panasonic?).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. april 2020, klokken 20:39
Det er dette som er utfordringen når man er en "assembler" og ikke en "producer". Tesla produserer stort sett bare motorer, ladere og batteripakker (med hjelp av Panasonic?).
Det er vel ikke helt riktig. Tesla har høy grad av vertikal integrasjon. De lager egne seter, lykter osv osv

z4rd

#2605
Og ikke minst egne lydsystem. Synes det fremstår som noe misforstått lenger opp her.

Kanskje også nevne egenutviklet FSD-chip? Før brukte de Nvidia.

Ting ser nok «verre» ut hos de andre produsentene mht avhengighet hos underleverandører.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Espen Hugaas Andersen

Bilprodusenter er godt kjent med utfordringer med underleverandører. Så der det er mulig har de gjerne 2-3 godkjente underleverandører. Gjelder så klart ikke alt, men spesielt på de områdene der leverandører er vurdert til å ikke være spesielt solide. Om en leverandør går konk så øker de bestillingene hos konkurrenten med en gang, så blir konsekvensene kanskje ganske begrenset.

Men det er uvanlige tider nå. Nå kan man risikere at samtlige godkjente underleverandører på noen ting går konk. Og at antatt solide leverandører går konk.

Dette er så klart en minst like stor utfordring for alle andre bilprodusenter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Sitat fra: knut.aulie på fredag 03. april 2020, klokken 21:16
Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. april 2020, klokken 20:39
Det er dette som er utfordringen når man er en "assembler" og ikke en "producer". Tesla produserer stort sett bare motorer, ladere og batteripakker (med hjelp av Panasonic?).
Det er vel ikke helt riktig. Tesla har høy grad av vertikal integrasjon. De lager egne seter, lykter osv osv
Men ikke motorene til setene....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Sitat fra: z4rd på fredag 03. april 2020, klokken 22:04
Og ikke minst egne lydsystem. Synes det fremstår som noe misforstått lenger opp her.
Kanskje også nevne egenutviklet FSD-chip? Før brukte de Nvidia.
Hva skal de med chip og lydsystem hvis mangelen på andre essensielle komponenter hindrer produksjon av ferdige biler?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#2609
Det var kun noen ytterligere eksempler på deler/komponenter de selv lager, for å understøtte påstanden om at Tesla har høy grad av vertikal integrasjon. Det skjønte du vel? Jeg også skjønner hvis de ikke får felger og dekk til bilene så blir det stusselige greier... men bra kverulert!  :+1:
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA