Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

sap_2000

Hei. Har noen spørsmål rundt flere Easee home ladere og oppsett/ struktur i Easee cloud og app.

Jeg har 230v IT anlegg med 3x56A hovedsikring og 3 stk 3 fas ladestasjoner. 2 av disse er pr i dag Easee på 32A/3 kurser og snart blir den 3. også byttet ut med easee. Den siste får 3-fas 20A. Tanken var og komplimentere dette med Easee Eaqulizer og få redusert/ fordelt lastene ved behov av åpenbare grunner til vinteren.

De 2 easee laderen jeg har pr idag vises som 2 forskjellige anlegg/ sites. Vel og bra inntil den 3. kommer og vinteren setter inn. Skal jeg få utnyttet eaqulizer må vel disse 3 stå på samme anlegg. Har prøvd å flytte den ene laderen til det andre anlegget i cloud men får ikke lagt den til. Har også prøvd å resette den ene laderen og sette alt opp på nytt men den kommer da tilbake på det opprinnelige anlegget alene.

Det står skrevet veldig mye om 3 ladere på samme kurs, men veldig lite om 3 ladere på forskjellige kurser på samme anlegg.

Så, kan noen gi en step by step guide på harden jeg skal få en av de eksisterende laderene over på det andre anlegget, samt hvordan Easee nr 3 skal settes opp for å komme med på trekanten ?

Lurer da også på hvordan jeg kan slette et anlegg fra cloud. Lett og opprette nye anlegg, men ikke så åpenbart hvordan de kan slettes.

Så over til noe annet; Forbruksmålerene. med 1 lader på hvert anlegg viser måleren forbruk pr boks (og anlegg).
Med 3 bokser på samme anlegg vises totalen for hele anlegget med 3 bokser. Som oftest har hver bil sin egen parkering og dermed ladestasjon. Vi har en leieboer, og hvis 3 ladere står på samme anlegg vil jeg ikke kunne vite hvor mye leieboeren bruker på sin ladeplass, eller hvor mye jeg selv eller partneren bruker på hver vår lader for den saks skyld.

Jeg vet man kan sette opp RF ID/ Easee Key og dermed få forbruket pr nøkkel ved å hente ut forbruksrapport på cloud som er litt tungvindt fremfor å se forbruket på appen pr lader (gjerne også pr bruker). Slik som installasjonen har blitt hos meg med 3 anlegg og 4 brukere må jeg da laste ned rapport på alle 3 anleggene.

Spørsmålet er hvorfor forbruket på 3 ladere på samme anlegg slås sammen og ikke vises hver for seg? Totalen får man jo ved å legge sammen de tre, men ideelt sett burde man jo også kunne se forbruket pr boks.

Når er foresten Equalizer i handelen? Ser den blir utsatt og utsatt hos elbilgrossisten hvertfall....

Takker for svar.
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

sap_2000

Sitat fra: TB på torsdag 05. november 2020, klokken 00:02
Se her?
https://www.notion.so/Norwegian-2de01fee17264a1d9a7b0ee16ec0f0c9

Har sett den, og igjen fokuseres det kun på installasjon av 3 enheter på samme kurs (maks 40A) hvor så lastebalanseringen foregår mellom boksene på den kursen.

Jeg lurer på hvorfor det helt opplagte og vanligste alternativet når man har 2 eller 3 bokser på hver sin kurs ikke nevnes med et ord? De fleste slike installasjoner vil jo blåse en hovedsikring på et typisk 230V IT anlegg med 3x50 eller 63A inn og 2 eller 3 ladekurser på 3x32A før huset har fått en eneste milliampere.

Så spørsmålet står; Hvordan konfigurere så man får 3 easee home roboter med hver sin kurs på det samme "site/ anlegget" i easee cloud slik at de 3 robotene i det minste kan balansere seg til hovedsikringing(med god margin) og snart med Equalizer ?

Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

turfsurf

Sitat fra: sap_2000 på torsdag 05. november 2020, klokken 11:09

Jeg lurer på hvorfor det helt opplagte og vanligste alternativet når man har 2 eller 3 bokser på hver sin kurs ikke nevnes med et ord? De fleste slike installasjoner vil jo blåse en hovedsikring på et typisk 230V IT anlegg med 3x50 eller 63A inn og 2 eller 3 ladekurser på 3x32A før huset har fått en eneste milliampere.

Tror ikke det vil være vanligst i det hele tatt. Å la ebilladingen ta noe mere enn 3x32A når man har 3x50A tilgjengelig virker jo helt unødvendig.

Må vel være mye bedre å koble alle tre laderne på en kurs. Evt kan man ha to på en kurs og den tredje på en separat mindre kraftig kurs.

Lastbalansering må jo da løses med tibber Pulse eller noe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

#679
Lastbalanserering mot hus / AMS måler kan gjørs med Tibber Pulse, eller Easee Eaqulizer.

Uten en slik kan laderobotene lastbalanse mellom hverandre. I de ordinære 'borettslag' oppsett fungerer det godt nok etter min begrensede erfaring. Sikkert tilfeller der det ikke er godt nok. Spesielt der annet forbruk utgjør en varierende andel av total kapasitet.

(Har satt av en fast andel til annet på de anlegg jeg har erfaring fra. Zaptec Pro, men virkemåten er stort sett lik.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad

Er ingen ekspert på Easee men slenger inn eit par moment likevel. Lastbalansering mot hovedinntak er jo i teorien uavhengig av kursar. Men om ladeboksen brukar PLC kommunikasjon så er dette trøbblete på tvers av fasar, derfor mykje enklare på same kurs. Om ladeboksen brukar wifi så må alle ha dekning. Og samband med Equalizer og kvarandre. Kanskje ikkje så greit dersom dei er plassert på kvar si side av huset. Om ikkje alle boksane opptrer som eit system, men som individuelle regulatorar, så kan ein få "jo-jo effekt". Dette kan nok ordnast i software, spørsmålet  er når Easee får det på plass.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

sap_2000

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. november 2020, klokken 12:30

Tror ikke det vil være vanligst i det hele tatt. Å la ebilladingen ta noe mere enn 3x32A når man har 3x50A tilgjengelig virker jo helt unødvendig.

Må vel være mye bedre å koble alle tre laderne på en kurs. Evt kan man ha to på en kurs og den tredje på en separat mindre kraftig kurs.

Lastbalansering må jo da løses med tibber Pulse eller noe.

Laderene trenger jo ikke alle stå på 32A samtidig, og mange har 3x63 eller 3x80 inn også.

Nei til å koble alt på en kurs også da dette ville vært meget upraktisk da disse ladere står på forskjellige steder på huset samt 1 ladestolpe midt i gårdsplassen. Hadde blitt en satans lang kurs med mye tur/ retur i mitt tilfelle. Ikke hadde det vært plass i rørene heller.

Mange hus har en gamle 1 fas 16 kurs og så har behovet meldt seg for 1 eller 2 ladere til og parkeringsplasser/ garasje er ikke ale på samme sted på eiendommen.

Ja, tanken var å lastebalansere med Easee Equalizer (når den kommer), men hittil har ingen greid å forklare hvordan man skal sette opp infrastrukturen i easee cloud for 3 roboter på hver sin kurs på det samme anlegget.

På meg virker det som Easee som ellers er så genialt har sett seg helt blinde på serieanlegg
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

sap_2000

Sitat fra: TB på torsdag 05. november 2020, klokken 17:29
Lastbalanserering mot hus / AMS måler kan gjørs med Tibber Pulse, eller Easee Eaqulizer.

Dette er en av tingene jeg spør etter da jeg vil ha Equalizer, men hittil virker det umulig å sette opp 3 ladere på hver sin kurs på samme anlegg i este cloud. Noe jeg vil tro er en forutsetning for equalizer som måler inntaket på et (1) anlegg.
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

sap_2000

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på torsdag 05. november 2020, klokken 18:35
Er ingen ekspert på Easee men slenger inn eit par moment likevel. Lastbalansering mot hovedinntak er jo i teorien uavhengig av kursar. Men om ladeboksen brukar PLC kommunikasjon så er dette trøbblete på tvers av fasar, derfor mykje enklare på same kurs. Om ladeboksen brukar wifi så må alle ha dekning. Og samband med Equalizer og kvarandre. Kanskje ikkje så greit dersom dei er plassert på kvar si side av huset. Om ikkje alle boksane opptrer som eit system, men som individuelle regulatorar, så kan ein få "jo-jo effekt". Dette kan nok ordnast i software, spørsmålet  er når Easee får det på plass.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Mine 3 bokser står på hver side av huset, alle med full wifi dekning. Er ikke vanskelig å få god wifi dekning på en eiendom med Mesh. Jeg bruker 4 stk google WiFi strategisk plassert i huset og har full pott over hele eiendommen.

Begynner å lure på hav easee har tenkt når de lanserer equalizer som skal lastebalansere flere enheter mot hovedsikring men har gjort det så vanskelig eller umulig å sette opp noen annen struktur en 3 ladere på samme kurs. -et oppsett som ingen jeg kjenner med hus har. 2 eller 3 ladere på egne kurser derimot kryr det av.

Hvorfor har easee gjort det så vanskelig (eller umulig) å sette opp et slikt anlegg i softwaren sin?
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

turfsurf

Sitat fra: sap_2000 på fredag 06. november 2020, klokken 07:49

Nei til å koble alt på en kurs også da dette ville vært meget upraktisk da disse ladere står på forskjellige steder på huset samt 1 ladestolpe midt i gårdsplassen. Hadde blitt en satans lang kurs med mye tur/ retur i mitt tilfelle. Ikke hadde det vært plass i rørene heller.

Mange hus har en gamle 1 fas 16 kurs og så har behovet meldt seg for 1 eller 2 ladere til og parkeringsplasser/ garasje er ikke ale på samme sted på eiendommen.

At det ikke passer for deg er nå en ting, men at det er den vanligste situasjonen betviler jeg sterkt.

De fleste som har hus med garasje har gjerne en garasje med uteparkering enten foran eller ved siden av garasjen. Her hjemme f.eks ville jeg hatt to ladere i garasjen og en på utsiden. Å koble disse til samme kurs ville vært uproblematisk.

Men med tre biler tror jeg ikke jeg uansett hadde giddet med tre ladere, så fremst ikke alle var kortrekkeviddebiler som måtte lades over natten hver natt. Begge i garasjen med en lang kabel i den ene som hadde nådd ut ville holdt.

Men tilbake til ditt problem, skjønner at du spør om Easee Cloud, men hadde det ikke vært en ide å se på Tibber Pulse for dette? Eller er det andre grunner til at det ikke vil virke for deg?

Rent software messig vil det jo være en grei sak å løse, alternativt kan man bruke tidsstyrt lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: sap_2000 på fredag 06. november 2020, klokken 08:01

Begynner å lure på hav easee har tenkt når de lanserer equalizer som skal lastebalansere flere enheter mot hovedsikring men har gjort det så vanskelig eller umulig å sette opp noen annen struktur en 3 ladere på samme kurs. -et oppsett som ingen jeg kjenner med hus har. 2 eller 3 ladere på egne kurser derimot kryr det av.

Hvorfor har easee gjort det så vanskelig (eller umulig) å sette opp et slikt anlegg i softwaren sin?
Huh, hvor er det du bor hvor det kryr av hus med 3 ladere? Her har "alle" elbil, men jeg vet ikke om ett eneste hus med tre ladestasjoner. Noen med leilighet har to på da separat kurs.

Ellers tror jeg som du sier at de rett og slett ikke har fokusert på lastbalansering mot hovedsikring (de er jo sent ute med dette), og ihvertfall ikke din situasjon.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. november 2020, klokken 08:05
Huh, hvor er det du bor hvor det kryr av hus med 3 ladere? Her har "alle" elbil, men jeg vet ikke om ett eneste hus med tre ladestasjoner.
Kan ikke uttale meg om alle, men vi har fire elbiler (i3, Egolf, 2x Model 3). Vi har to Easee bokser (på samme kurs) i garasjen samt to utekontakter (shuko; en med B vern og en uten ). Vi vurderer nå en tredje boks (da det er upraktisk) til carporten.

Siden langrekkevidde bilene står i garasjen mens kortrekkeviddebilene står i carport/ute har vi nå oftere behov for to punkter ute.
Vårt dilemma blir at vi egentlig da trenger fire bokser........

Sorry for avsporing da vi er litt på siden av topik

sap_2000

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. november 2020, klokken 08:01
At det ikke passer for deg er nå en ting, men at det er den vanligste situasjonen betviler jeg sterkt.

De fleste som har hus med garasje har gjerne en garasje med uteparkering enten foran eller ved siden av garasjen. Her hjemme f.eks ville jeg hatt to ladere i garasjen og en på utsiden. Å koble disse til samme kurs ville vært uproblematisk.

Men med tre biler tror jeg ikke jeg uansett hadde giddet med tre ladere, så fremst ikke alle var kortrekkeviddebiler som måtte lades over natten hver natt. Begge i garasjen med en lang kabel i den ene som hadde nådd ut ville holdt.

Men tilbake til ditt problem, skjønner at du spør om Easee Cloud, men hadde det ikke vært en ide å se på Tibber Pulse for dette? Eller er det andre grunner til at det ikke vil virke for deg?

Rent software messig vil det jo være en grei sak å løse, alternativt kan man bruke tidsstyrt lading.

Masse gode svar på hvor mange biler som er vanlig og p plass layout, men lite om hvordan ting skal settes opp i en installasjon som hvertfall ikke kan kalles uvanlig (samme issue med 2xeasee på hver sin kurs).

Scenarioet her i huset er 2 elbiler utendørs, 1 fosil kosebil i garasjen og leieboer. Å lade på skift er en elendig løsning. Spes om vinteren når man gjerne vil forvarme kupe og batteri og at brorparten av den strømmen kommer fra veggen og ikke batteriet.

Som du sier så er det softwareessig en smal sak, så hvorfor er det da ikke gjort eller tenkt på?
Har de sett seg blinde på 1-kurs sporet og hatt skylapper for andre mer vanlige scenarioer (feks 1 gammel og 1 ny kurs på hver sin kant av huset).
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

sap_2000

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. november 2020, klokken 08:05
Huh, hvor er det du bor hvor det kryr av hus med 3 ladere? Her har "alle" elbil, men jeg vet ikke om ett eneste hus med tre ladestasjoner. Noen med leilighet har to på da separat kurs.
Igjen skulle jeg ønske at Easee og andre fokuserte mer på problemstillingen enn normen på hus, p plasser og garasjer.
Men siden du spør, så kan jeg si at det er helt vanlig med både 2 og 3 ladeplasser og 3-4 biler på tomta i og kommunene rundt hovedstaden (antagelig pga frykt for det neste steget mot bilen som klekkes ut i canabiståka på løkka  :-X).
Hans bil, hennes bil, ungenes bil samt 1 eller 2 til utleieenhetene. Noen har appåtil en kosebil eller to også.
Skal vi virkelig kaste bort mer tid på argumenter på hvorfor ikke easse legger tilrette for 2 eller 3 ladere på separat kurs i anleggsstrukturen på clouden sin? SW messing må det være gjort på en halvtime av en 13 åring å få til det.

Mener jeg har lest at en av de gamle traverene på forumet jobber i easee? Hva med å komme på banen og forklare hvorfor det ikke er fokusert på ladere på separate kurser?

På forhånd takk.


Sitat fra: turfsurf på fredag 06. november 2020, klokken 08:05
Ellers tror jeg som du sier at de rett og slett ikke har fokusert på lastbalansering mot hovedsikring (de er jo sent ute med dette), og ihvertfall ikke din situasjon.

I så fall veldig merkelig med tanke på at de lanserer pulse som gir mer mening jo flere bokser den styrer.
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

sap_2000

Sitat fra: Counterpointer på fredag 06. november 2020, klokken 10:54
Kan ikke uttale meg om alle, men vi har fire elbiler (i3, Egolf, 2x Model 3). Vi har to Easee bokser (på samme kurs) i garasjen samt to utekontakter (shuko; en med B vern og en uten ). Vi vurderer nå en tredje boks (da det er upraktisk) til carporten.

Siden langrekkevidde bilene står i garasjen mens kortrekkeviddebilene står i carport/ute har vi nå oftere behov for to punkter ute.
Vårt dilemma blir at vi egentlig da trenger fire bokser........

Forsiktig her   ;) Man skal nemlig ha 1,4 biler, p plass skal være ved siden av garasje og garasje SKAL være i bruk av en elbil og ikke minst SKAL alt på 1 kurs om den kursen må gå på kryss og tvers, frem og tilbake gjennom hele huset :laugh:
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA