Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 31. oktober 2019, klokken 15:25
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 31. oktober 2019, klokken 15:06
Sitat fra: kasmir på torsdag 31. oktober 2019, klokken 12:42
Følger det med en "docking" der man kan parkere stikket når det ikke står i ladeporten i bilen ?
De har et oppheng til kabel, men det er ikke integrert. Vi som bestilte tidlig fikk dette. (Det er den blanke kroken)
Den omtalte "kroken" koster den nette sum av kr. 595.-!
Som sagt, jeg har fått den med uten ekstra kostnad.

Finnes helt klart rimeligere løsning

jkirkebo

Vi har veggholder med integrert kabeloppheng i rustfritt stå til kr. 500,-

http://www.ladespesialisten.no/index.php/veggholdere
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Amatøren

#513
Eller denne slangeholderen fra Bauhaus.



Akkurat kjøpt den for ladekabelen.

Greit når man har litt ekstra lang kabel for å kunne strekke den ut av garasjen til gjester eller skal stå utenfor litt selv.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

pberg

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

tromsø

jeg skal installere en Easee i frittstående garasje på en ekisterende separat 16A kurs. Kursen skal kun benyttes til Easee, noen lys og stikk samt en portåpner. Dette skal være lov som jeg skjønner det.

Easee har inebygget jordfeilvern og i sikkringsskapet har jeg et overbelastningsvern koblet til hovedsikkringen. Trenger jeg i tillegg et overspenningsvern?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

sveander

Sitat fra: tromsø på fredag 13. desember 2019, klokken 14:34
jeg skal installere en Easee i frittstående garasje på en ekisterende separat 16A kurs. Kursen skal kun benyttes til Easee, noen lys og stikk samt en portåpner. Dette skal være lov som jeg skjønner det.

Easee har inebygget jordfeilvern og i sikkringsskapet har jeg et overbelastningsvern koblet til hovedsikkringen. Trenger jeg i tillegg et overspenningsvern?

Overspenningsvern bør være ok da. Men jeg tror du skal ha egen kurs med kun lader på
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

tromsø

Sitat fra: sveander på fredag 13. desember 2019, klokken 17:37
Sitat fra: tromsø på fredag 13. desember 2019, klokken 14:34
jeg skal installere en Easee i frittstående garasje på en ekisterende separat 16A kurs. Kursen skal kun benyttes til Easee, noen lys og stikk samt en portåpner. Dette skal være lov som jeg skjønner det.

Easee har inebygget jordfeilvern og i sikkringsskapet har jeg et overbelastningsvern koblet til hovedsikkringen. Trenger jeg i tillegg et overspenningsvern?

Overspenningsvern bør være ok da. Men jeg tror du skal ha egen kurs med kun lader på

Ny regelverk som sier at hvis du har en frittstående garasje så kan en kurs deles mellom lader, lys og stikk.

Men skjønte ikke helt, trenger jeg ert overspenningsvern i tillegg eller ikke?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Erik Ola Ulvestad

Ja, iht NEK400:2018 må du ha overspenningsvern, men ikkje nødvendigvis på ladekursen.

Saksa frå Trainor:
Dessuten fremkommer det klare føringer til valg av ladepunkt på private områder i Elsikkerhet nr. 91; https://www.dsb.no/globalassets/d...kkerhet-magasinet/elsikkerhet-91.pdf.
Som det framgår på side 7 skal ladepunktet være beskytta av overspenningsvern, enten foran hele installasjonen eller i ladestasjonen.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

tromsø

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 13. desember 2019, klokken 21:32
Ja, iht NEK400:2018 må du ha overspenningsvern, men ikkje nødvendigvis på ladekursen.

Saksa frå Trainor:
Dessuten fremkommer det klare føringer til valg av ladepunkt på private områder i Elsikkerhet nr. 91; https://www.dsb.no/globalassets/d...kkerhet-magasinet/elsikkerhet-91.pdf.
Som det framgår på side 7 skal ladepunktet være beskytta av overspenningsvern, enten foran hele installasjonen eller i ladestasjonen.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Flott info takk. Og Easee har ikke innebygget overspenningsvern?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: tromsø på fredag 13. desember 2019, klokken 22:07
Flott info takk. Og Easee har ikke innebygget overspenningsvern?
Nei, dessverre (ikkje meg bekjent, iallfall) Her er det nok «lynvern» /«surge protector» det er tenkt på frå DSB, og det er nok ikkje vanlig i nokon ladeboks. Enkelte ladeboksar kan nok gjere sjekk på om spenning er rundt nominell verdi («høg/lav spenning») men dette beskyttar ikkje mot transientar som kan skade elektrisk og elektronisk utstyr både på kort og lang sikt. Poenget er å beskytte elbilane mot feks lynnedslag i fordelingsnettet. Grovvern og finvern burde jo alle hus ha uansett (i en ideell verden).


Sent from my iPad using Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

tromsø

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på fredag 13. desember 2019, klokken 22:58
Sitat fra: tromsø på fredag 13. desember 2019, klokken 22:07
Flott info takk. Og Easee har ikke innebygget overspenningsvern?
Nei, dessverre (ikkje meg bekjent, iallfall) Her er det nok «lynvern» /«surge protector» det er tenkt på frå DSB, og det er nok ikkje vanlig i nokon ladeboks. Enkelte ladeboksar kan nok gjere sjekk på om spenning er rundt nominell verdi («høg/lav spenning») men dette beskyttar ikkje mot transientar som kan skade elektrisk og elektronisk utstyr både på kort og lang sikt. Poenget er å beskytte elbilane mot feks lynnedslag i fordelingsnettet. Grovvern og finvern burde jo alle hus ha uansett (i en ideell verden).


Sent from my iPad using Tapatalk

Den er god, takk igjen for bra info!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Backspace

Har en lader på hytta hvor vi tar inn kabel når en reiser derfra, men hver gang en skal ha ut kabel kontakt fra ladestasjon sitter den fast. Må trykke på displayet 5 sec, logge på med pin (må da finne hefte med kode hver gang), slå på "Lås ladekabel" og deretter deaktivere "Lås ladekabel" og får så kontakt ut. WAF faktor er derfor særs liten på denne ladestasjonen og det lades derfor fra vanlig schuko kontakt pga dette kabel styret. Det skal vel ikke være slik? Har en tilsvarende lader hjemme og der får en ut kabel hver gang. Begge ladestasjonene har versjon v189.

Eller fint at denne boksen er veldig smart, men kunne godt tenkt meg status lys på låst kabel. Ellers istedet for den lysstripen på ladestasjon som en må se i manual for å tolke hva er for noe så kunne det godt være flere små led lys med beskrivende label bak så en kan se på boksen hva status er uten å måtte bla i manualer. Fint når alt virker med en "svart boks", men veldig irriterende når en har litt problemer.

2016 Renault Twizy

JazBas

Kanskje lettere å kontakte Easee sin support.
De har hjulpet meg raskt med alle henvendelser.

Backspace

Prøvde Easse support tidligere i høst og opplevede at de aldri svarte :( 

2016 Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA