Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee / Tibber ladestasjon

Startet av Nordlands, lørdag 29. september 2018, klokken 22:38

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Olee på tirsdag 31. desember 2019, klokken 22:57
Regner med i3en drar 24A hvis jeg setter den til det, og da går vel sikringen til slutt. Men har ikke fått testet det ennå.
I3en kan stilles ned til 20A fra Mode 3 ladere i bilen, så det er jo en mulighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

LMOR

Holder på å installere 2 stk nå, og har ikke mer tid til å lese om dette spørsmålet er stilt før.
Hvis jeg velger 3x32A, og trekker 1x32A, så blir fordelingen ca 1x18+1x18+1x32?
Men hvilken Lx får 32A? Ellers styrer Tibber det med Pulse?
Trenger svar raskt!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Hvordan vet en om lastbalansering mellom to easee-ladere fungerer? Etter fw 192 får en ikke logget seg på de via wifi-nettet lenger, kun med å aktivere AP direkte på laderen. Og der kunne jeg ikke se om de lastbalanserte.

Mulig jeg ikke vet hva jeg skal se etter, det kan jo være...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

tromsø

Kan man justere opp/ned antall ampere på lading med Easee via app eller via Tibber/Pulse?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

jlan

Sitat fra: tromsø på tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:40
Kan man justere opp/ned antall ampere på lading med Easee via app eller via Tibber/Pulse?
Ja, fra Tibber App-Easee- settings. Og fra web interface ved direkte pålogging på easee boksen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tromsø

Sitat fra: jlan på tirsdag 21. januar 2020, klokken 14:33
Sitat fra: tromsø på tirsdag 21. januar 2020, klokken 00:40
Kan man justere opp/ned antall ampere på lading med Easee via app eller via Tibber/Pulse?
Ja, fra Tibber App-Easee- settings. Og fra web interface ved direkte pålogging på easee boksen.

Flott, takk.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Kitchendog

Kan man montere blå 32A industrikontakt på denne laderen, så den blir semiportabel for bruk på hytta ol? Hva trengs eventuelt av sikringer og vern på kursen den skal plugges på?

Rav4_EV

Easee er en mode 3 ladestasjon. Den er som andre mode 3 ladestasjoner beregnet for fast installasjon.
Utrykket " semiportabel" med løs kabel og stikk er et konstruert begrep fra glade amatører som faller utenfor ladestandarden.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Helgetur

Eg snakka med Easee om dette. Det var "OK" med stikkontakt, men den er likevel permanent montert. Formålet her var å kunne bruke kursen til andre straumkrevande ting i garasjen.
Ladaren er absolutt tiltenkt permanent montering, då den består blant anna av ei bakplate som er skrudd fast i veggen. Eg ville ikkje belaga meg på å ha den flyttbar.

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 27. januar 2020, klokken 12:20
Easee er en mode 3 ladestasjon. Den er som andre mode 3 ladestasjoner beregnet for fast installasjon.
Utrykket " semiportabel" med løs kabel og stikk er et konstruert begrep fra glade amatører som faller utenfor ladestandarden.

Her er en av disse semiportable ladestasjonene fra en glad amatør.  :D

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/renault-zoe-3-kw-universell-ladetrafo?tm=

Disse er beregnet på å henge på veggen, men tas enkelt ned ved behov. Altså semiportabel, og mode 2 siden de går via et stikk/støpsel. Altså teknisk sett en ladekabel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Sitat fra: Helgetur på mandag 27. januar 2020, klokken 13:20
Ladaren er absolutt tiltenkt permanent montering, då den består blant anna av ei bakplate som er skrudd fast i veggen. Eg ville ikkje belaga meg på å ha den flyttbar.
Her er jeg litt uenig med deg. Du får kjøpt bakplate separat og kan da flytte boksen mellom de to bakplatene. Det følger jo med en liten hengelås for å låse fast innmaten, siden den er såpass lett å ta løs.

Bakplatene må imidlertid kobles til permanent. Men du slipper kontakt.

Helgetur


[/quote]
Her er jeg litt uenig med deg. Du får kjøpt bakplate separat og kan da flytte boksen mellom de to bakplatene. Det følger jo med en liten hengelås for å låse fast innmaten, siden den er såpass lett å ta løs.

Bakplatene må imidlertid kobles til permanent. Men du slipper kontakt.
[/quote]

Du har rett, bakplata finst for 1500kr. Men eg syns likevel ikkje det er praktisk å ta med seg ladaren på hytta for helga: Fjerne gummidekselet over pluggen, skli av frontplata, ta laus chargeberryen, samt å evt sette opp nettverk på nytt. Eg trur heller ikkje det er tiltenkt bruk.

Counterpointer

Sitat fra: Helgetur på mandag 27. januar 2020, klokken 18:05
Eg trur heller ikkje det er tiltenkt bruk.
På lanseringseventet for Easee så ble det nevnt som en av fordelene med boksen, og hytte ble nevnt. Så de har definitivt tenkt på det.

Jeg er enig med deg i at det er ikke optimal flyttbarhet, men er overkommelig.

Erik Ola Ulvestad

Var ikkje det noke greier med at portabel ladestasjon er pr def Mode 2. Og at Mode 2 utstyr skal tåle å bli kjørt over av bil?


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Kitchendog

Jeg tenker å montere laderen inkludert bakplate på en større plate som lett kan monteres på veggen, med en løsning slik at den kan klikkes fast og demonteres uten verktøy. Skjønner at noen er uenig, men jeg ser ikke noe fare med dette, så lenge laderen er sikkert montert til veggen. Vil bare unntaksvis bli tatt ned, men jeg liker å ha muligheten hvis det skulle bli nødvendig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA