Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste - hva skal til?

Startet av Bjoris, søndag 19. august 2018, klokken 01:05

« forrige - neste »

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: Elbilensrekkevidde på søndag 04. november 2018, klokken 10:26
Men vi som skal ha e-Niro FE får kansje ettermontere hengerfeste i steden. Hvem vet.Det blir spennende å følge denne saken.
For meg er hengerfeste såpass viktig, at jeg satser ikke på at FE kan ettermontere. Jeg er ikke interessert i å komme i situasjonen at nye biler kan, og sitte der med skjegget fult av postkasser. Frem til noen bekrefter at de klarer å levere en elbil med hengerfeste i dene prisklassen, gjør elbilen jeg har kjørt med i over 3 år, omtrent samme nytten til daglig bruk som e-Niro. Rekkevidde er den vesentlige forbedringen, men utfordringene er ikke større enn at jeg klarer å håndtere det, med kanskje en langtur i årert.

Kårepåsporet

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 05. november 2018, klokken 10:23
Sitat fra: Elbilensrekkevidde på søndag 04. november 2018, klokken 10:26
Men vi som skal ha e-Niro FE får kansje ettermontere hengerfeste i steden. Hvem vet.Det blir spennende å følge denne saken.
For meg er hengerfeste såpass viktig, at jeg satser ikke på at FE kan ettermontere. Jeg er ikke interessert i å komme i situasjonen at nye biler kan, og sitte der med skjegget fult av postkasser. Frem til noen bekrefter at de klarer å levere en elbil med hengerfeste i dene prisklassen, gjør elbilen jeg har kjørt med i over 3 år, omtrent samme nytten til daglig bruk som e-Niro. Rekkevidde er den vesentlige forbedringen, men utfordringene er ikke større enn at jeg klarer å håndtere det, med kanskje en langtur i årert.
Samme her. Uten hengerfeste kan det sannsynligvis være det samme. Hadde prisen vært lavere hadde jeg kjøpt Niro uansett og montert hengerfeste til sykkelstativ, men gidder ikke å betale kanskje 420.000+ for en FE med soltak og sykkelhengerfeste....

Thorbjørn Hellehaven

Jeg vipper veldig mellom om jeg synes det er verdt å montere sykkelkule, eller om jeg dropper ut hvis jeg ikke får bekreftet fullverdig tilhengerfeste. Jeg liker eNiro på mange måter, og den vil bli et sterkt alternativ når/hvis den kan leveres med hengerfeste. Kia kjører vist tilhengertest med en ny 64kWh Soul (som får samme batteri+motor som eNiro), og konklusjonen kan komme til å gjelde både for neste Soul og eNiro.

(For de som venter på app, så er det snakk om at det kommer til nye Soul, før det kommer til eNiro). Plutselig kan neste Soul bli interessant, hvis den får lavere pris enn eNiro, kommer med hengerfeste, og får app før eNiro.

Kårepåsporet

Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på onsdag 07. november 2018, klokken 10:30
Jeg vipper veldig mellom om jeg synes det er verdt å montere sykkelkule, eller om jeg dropper ut hvis jeg ikke får bekreftet fullverdig tilhengerfeste. Jeg liker eNiro på mange måter, og den vil bli et sterkt alternativ når/hvis den kan leveres med hengerfeste. Kia kjører vist tilhengertest med en ny 64kWh Soul (som får samme batteri+motor som eNiro), og konklusjonen kan komme til å gjelde både for neste Soul og eNiro.

(For de som venter på app, så er det snakk om at det kommer til nye Soul, før det kommer til eNiro). Plutselig kan neste Soul bli interessant, hvis den får lavere pris enn eNiro, kommer med hengerfeste, og får app før eNiro.

Hvis Soul både er større og endret design, så kan jeg vurdere det, men liker å kjøpe ny bil, har hatt Soul før.
Men pris betyr mye....

lirekassa

Med appstøtte og hengerfeste, så vil ikke en Soul være noe billigere enn e-Niro FE, tror jeg. KWt koster, og det gjør ekstra features også.


Cral

Selger trodde det bli 400-750kg hengervekt på bilen, om den fikk tilhenger.... Klart, han vet jo ikke, men det drypper jo litt mer info på selgerene enn det gjør på oss innimellom.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

arthur

Sitat fra: Cral på lørdag 10. november 2018, klokken 11:05
Klart, han vet jo ikke, men det drypper jo litt mer info på selgerene enn det gjør på oss innimellom.

Tja.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

trykkertor

Jo. Men vi har også sett flere eksempler på selgere full av crap.
Husk, selgers intensjon er å få deg "på kroken". Så da farer de med litt antagelser og gjetninger alt etter hva kunden ønsker å høre.

Synes faktisk måten KIA Norge gikk ut på i vår/sommer var litt for sterke antagelser om krok i forhold til hvor lite de faktisk vet nå.
Det ble likevel krydret inn "muligheter for kanskje krok", "vi tester", "skal bare vinterteste" osv....
Så jeg blir ikke helt overrasket hvis det viser seg å ikke komme.

Samtidig må vi også være åpne for at de nå ønsker å selge en god sjatt biler uten hengerfeste.
Så tilby hengerfeste på senere biler, men IKKE tilby ettermontering/typegodkjenning på eksisterende bil.
Dermed er det sikkert noen kunder som henter ut FE, som vil selge den og handle seg en med krok på et senere tidspunkt.

Bilselgere er vel ikke dem med høyest tillit slik jeg leser det.

Joltus

Som han selgeren på Nissan så fint sa det:

Når du står og hamrer på døra morningen etter lansering så får eg all informasjonen du har fått siden dagen før. Eg surfer nemlig ikke etter uoffisiell info og vi får ikke vite noe som helst før lansering. Det har de lært siden ingen av oss klarer å holde kjeft om vi får vite noe...

Omtrent det samme sa han på Bertel.

svingen

Fant det her på facebook side,hva betyr max 2 sykler og 60kg,har 4 sykler under 60kg er det ok da?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Trond.m

Det betyr at det har plass til 2 sykler, og da får du vel med 2 Elsykler a 30 kg.
Du får nok ikke plass til 4 sykler. Det er jo et sykkelstativ som er oppført i listen, ikke hengerfestet. Så om du har et hengerfeste med plass til 4 sykler, så går det sikkert greit. Men finner du det ?

svingen

har hverfall ikke problem og ha 4 sykler på thule sitt stativ til vanlig hengerfeste.
Men er vel dessvere som du sier ikke hengerfeste man får men sykkelstativ.
får jo til og med plass til 3 sykkler på de som følger med på en trilling
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5264.0
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

er jo vanlig hengerfeste??!!?? google delnr kommer den her
http://accessoires-kia.be/rio/transport/E823055001/
så da kan jeg bare bruker orginal thule stativet mitt da....men hvor er kula!?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Thorbjørn Hellehaven

Sitat fra: svingen på tirsdag 13. november 2018, klokken 21:14
....men hvor er kula!?
Kulekobling er jo ikke et punkt i lista, så den forventer jeg er inkludert ;D ellers blir det interessant å se hvordan de har tenkt at jeg skal feste stativet, og få syklen med hjem når jeg henter bilen  :D

svingen

det her er vel bare lagt i lista så hvis/når den får hengerfeste kan du kjøpe et overpriset stativ fra KIA,passer jo bra med 2X prisen av hva du får kjøpt andre steder.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA