Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste - hva skal til?

Startet av Bjoris, søndag 19. august 2018, klokken 01:05

« forrige - neste »

Øyvind.h

Kia kan umulig ta 23.000 eks mva for vinterhjul?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

ror det var 18.000 jeg fikk oppgitt i går hos forhandler, mer enn nok det også!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Kårepåsporet

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. november 2018, klokken 09:10
Kia kan umulig ta 23.000 eks mva for vinterhjul?

Nei, det var en pakke med ladekabel og matter, begge deler er normalt standardutstyr da, unntatt for Kia selvsagt.....

Morten Christiansen

Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 02. november 2018, klokken 09:52
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. november 2018, klokken 09:10
Kia kan umulig ta 23.000 eks mva for vinterhjul?

Nei, det var en pakke med ladekabel og matter, begge deler er normalt standardutstyr da, unntatt for Kia selvsagt.....

Følger ratt med som standard utstyr eller blir det ekstra?

Kårepåsporet

Sitat fra: Morten Christiansen på fredag 02. november 2018, klokken 14:24
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 02. november 2018, klokken 09:52
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. november 2018, klokken 09:10
Kia kan umulig ta 23.000 eks mva for vinterhjul?

Nei, det var en pakke med ladekabel og matter, begge deler er normalt standardutstyr da, unntatt for Kia selvsagt.....

Følger ratt med som standard utstyr eller blir det ekstra?

Ratt følger med, men da uten polstring.
Skal en ha FE må en betale ekstra for skinnkledd ratt. En kan få ratt i stål, men da må en vente til 2020.

Øyvind.h

Utstyr som gjør at du kan bruke bilen pleier å følge med. Gummimatter er typisk noe som ikke alltid følger med, men stoffmatter er naturligvis med.
Greit nok at schuko ladekabel ikke er ideelt, men blir bilen levert uten lader overhodet? Og uten matter overhodet?

Etter lansering landet jeg på kansellering. Svigers kommer ikke til å bruke 400k på en Kia. Forrige Kia de kjøpte kostet 250.000,- og 400k er godt over betalingsvilje.
Jeg vurderer å ta den ut selv da jeg nok kanskje kunne klart meg plassmessig med den om den har takstativ og tilhengerfeste. Men om den bikker 400k blir det litt psykologisk nedtur.
Neste alternativ blir jo å vente på en skrapet modell og bruke innfallsvinkelen maks rekkevidde minimum pris, men produksjonsvolumet gjør jo at jeg ikke kan regne med å få bil før sent 2020.
Inntil videre står reservasjonen, men den står jo bare fordi det er et potensielt lodd ift mva eller andre overraskelser. I praksis har jeg landet på kansellering. Om det gjøres nå eller om to år er uvesentlig.

Vinterdekk ville jeg ikke kjøpt av Kia uansett, men om de trekker ut ladekabel i tillegg og matter får jeg en veldig dårlig smak i munnen. Virker som de priser den maks av hva de tør og lurer inn mye ekstrakost i tillegg som ikke er synlig tidlig i prosessen. Jeg forstår opportunismen, men den er like fullt irriterende.

I en ideell verden hadde fullspekket kommet inn noe lavere, uten skjulte mangler og med et solid leveringsløp hvor alle nåværende reservasjonsholdere fikk bil i 2019. Det hadde vært en OK opplevelse!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kårepåsporet

Veldig enig med Øyvind.h
Hadde Kia her kommet med komplett bil, med mulighet for montering av hengerfeste, ja da hadde betalingsvilje vært større, men drøyt påslag ift til forventning, ikke levere med nødvendig ladekabel (shucko har etterhvert kun bltt en for for nødlading, ubrukelig til feks gatelading), blodpris for vinterdekk osv osv
Beholder reservasjon, gir de storkunderabatt, kommer hengerfeste, blir det mulig å få bil innen rimelig tid,ja da kjøper jeg kanskje Kia.
Hvis ikke er det godt mulig at jeg har hatt min siste Kia.

Øyvind.h

Hengerfeste og plass var grunnen til at jeg bestilte en Niro fremfor Kona.
Forsvinner hengerfeste kan jeg ikke ha bilen selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mikael Engmark

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. november 2018, klokken 18:33
Hengerfeste og plass var grunnen til at jeg bestilte en Niro fremfor Kona.
Forsvinner hengerfeste kan jeg ikke ha bilen selv.

Enig. Jeg venter selv på prisen, men den lander nok omtrent på samme i DK(380.000,-Dkr). Hvis hengerfeste ikke er monteret skal jeg vente igen. Og nej, jeg har ikke råd til en Model X...

verdamt

Morten Christiansen

Kia har hintet til at dersom E-Niro får hengerfeste på senere leverte biler så vil man ikke få det på de bilene som ble levert først, da dette ville kreve typegodkjenning.

Hva skal til for å typegodkjenne en bil?

Kårepåsporet

Sitat fra: Morten Christiansen på lørdag 03. november 2018, klokken 11:08
Kia har hintet til at dersom E-Niro får hengerfeste på senere leverte biler så vil man ikke få det på de bilene som ble levert først, da dette ville kreve typegodkjenning.

Hva skal til for å typegodkjenne en bil?

Hvis du tenker på å gjøre det selv kan du glemme det. Jeg tror heller ikke at Kia vil være velvillige til å utstede nytt COC dokument for allerede registrerte biler.
Hvis en importerer selv fra feks Tyskland, kan det kanskje være en ørliten sjanse. Forutsetter at det ellers ikke er endringer på bilene.
Jeg importerte selv bobil fra Tyskland, bil som var to måneder gammel, med forhøyet akselvekt og nyttelast. Vegstasjonen vil i utgangspunktet ikke godta dokumentene, jeg fikk da fakset (dette var i 2010) ny COC via forhandler fra produsent i Tyskland. Dette i løpet av en halv time. Tror ikke vi skal forvente lignende service fra Kia Norge, ref forhandling om pris på e-Niro.....

geear

Det krever ikke ny typegodkjenning, produsenten (importøren går under denne betegnelsen) kan gå god for det og da vil vegvesenet godkjenne ettermontering. Dette burde være en enkel sak for Kia å bidra med så lenge de har monteringspunkter og elektronikk (eller mulighet for ettermontering) på plass fra starten av.

Fikk infoen fra Vegvesenet ifm godkjenning av hengerfeste på e-Golf.

Kårepåsporet

Sitat fra: gr på lørdag 03. november 2018, klokken 14:51
Det krever ikke ny typegodkjenning, produsenten (importøren går under denne betegnelsen) kan gå god for det og da vil vegvesenet godkjenne ettermontering. Dette burde være en enkel sak for Kia å bidra med så lenge de har monteringspunkter og elektronikk (eller mulighet for ettermontering) på plass fra starten av.

Fikk infoen fra Vegvesenet ifm godkjenning av hengerfeste på e-Golf.

Hvis feks det kreves forsterka bremser, annet program på motorstyring osv, så tro ikke jeg at importør deler ut ny COC uten videre.
Jeg frykter de skal melke det som melkes kan.
Jeg tør ihvertfall ikke kjøpe en av de første i januar, for så å sitte med hele hode langt nedi postkassen.
Men det er selvsagt fritt frem å håpe.

geear

De trenger ikke utstede ny COC, men produsent må iht. ECE 55.01 pkt. 3.2.3 opplyse om tillatt hengervekt, og det må også fremgå av dokumentasjonen til selve hengerfestet at det er laget for den typen bil det monteres på (i dette tilfellet e-Niro). Norsk representant for Kia (altså BOS) regnes også som fabrikk/produsent.

https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r055r1e.pdf

Men igjen, dette forutsetter jo at bilen ikke får tekniske forandringer før de eventuelt velger å rulle ut hengerfeste.

Elbilensrekkevidde

Jeg tror det kommer hengerfeste på senere e-Niro likt med nye Soul - antar dere andre også har sett spionbilde med Soul som trekker henger :-)

Men vi som skal ha e-Niro FE får kansje ettermontere hengerfeste i steden. Hvem vet.Det blir spennende å følge denne saken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA