Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengerfeste - hva skal til?

Startet av Bjoris, søndag 19. august 2018, klokken 01:05

« forrige - neste »

Bjoris

    Ja, mens vi venter så kan vi jo diskutere litt hengerfeste igjen. Ingen vet, men når Kia Norge tar sjansen på skrive;


    • Vi antar at det vil komme hengerfeste, men dette er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt.

    Så tenker jeg at det må være ganske sikkert. Bilen er rimelig lik dagens modeller som ikke bare er konstruert for dette, men også godkjent og det må jo lette prosessen ganske vesentlig? Noen som kan si noe kvalifisert om det?

    Slik jeg tolker dette så står en egentlig bare igjen med om fabrikken har testet bruk av hengerfest godt nok til å godkjenne det. Selve bilen og godkjennelsen av dette bør vel ikke være noen stor sak ref over?

    Nå er det vel slik at plug-in-modellen som kan dra 1300 kg gjør det i full elmodus også? Dersom det var fare for varmgang eller annet med drivlinja så er det rart om en liten elmotor med ett lite batteri blir godkjent til å dra henger, men ikke EV versjonen.

    Nå kan en vel innvende at det finnes en eGolf som er godkjent for dette både i fossil og hybrid utgave, men ikke i elutgavene, men jeg tenker at det har vel mer med at en ikke ønsker å tilby det ifht at bilen allerede i utgangspunktet har kort rekkevidde og med henger opp mot maksvekt ser vi jo på Tesla X at rekkevidde halveres og dermed tipper jeg tyskerene ikke ser noen som helst poeng med å risikere dårlig publisitet pga dete...

    Vel, jeg vet det er diskutert mange, mange ganger, men om noen med mer kjennskap til problemstillingene her kunne synset litt mens vi venter så er iallefall jeg interessert i dette.


    Jeg skal ha plug-in utgaven på test fra mandag til tirsdag så det blir interessant å se hvordan denne bilen er ifht Leaf 2.0. Kommer tilbake med rapport for de som måtte være interessert i det:)

svingen

Hvis du skal ha plugin med hengerfeste ta bilder under osv,vil bli spenende og se om det er bare og skru på ev versjonen da kan man i det miste ha med sykler :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Bjoris

Sitat fra: svingen på søndag 19. august 2018, klokken 22:05
Hvis du skal ha plugin med hengerfeste ta bilder under osv,vil bli spenende og se om det er bare og skru på ev versjonen da kan man i det miste ha med sykler :)

Det er plug-in, men vet ikke om den har hengerfeste, skal uansett ta bilder så kan vi diskutere litt etterpå...

Aqua

Niro plug-in har typegodkjenning for hengerfeste. Avtagbart feste koster kr 11179 ifølge KIAs prisliste på nett.

trykkertor

Vet Bjørn Nyland noe vi ikke vet?
Han virker rimelig sikker på at det blir hengerfeste 15min42sek ut i videoen.
https://youtu.be/QieBqz6LKzo?t=15m20s

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på mandag 20. august 2018, klokken 23:57
Vet Bjørn Nyland noe vi ikke vet?
Han virker rimelig sikker på at det blir hengerfeste 15min42sek ut i videoen.
Jeg går ut fra at han har samme info som du og jeg har. Dvs sterke rykter som ligner på de samme ryktene som var før det ble bekreftet på I-pace og E-tron.

Det massive fokuset på hengerfeste her i Norge går ikke ubemerket hos produsentene av elbiler.

Jeg tipper Niro EV får omtrent samme hengervekt som PHEV Niro dvs 1300 kg (eller litt mindre antageligvis). Det ville skilt den fra Kona på en grei måte.

Trond.m

Hvis det kommer ettermontert hengerfest, så får vi håpe det går an å bestille dette til First Edition og få det fakturert sammen med bilen. Da burde prisen komme under 10.000.

Aqua

Ingen av de bilene jeg har hatt, har fabrikkmontert hengerfeste, hvis du med det mener den delen som hengeren kobles til.
Det er klargjort for hengerfeste og bilen må være typegodkjent for det, med maks tilhengervekt med /uten bremser, men kjøp og montering skjer lokalt.

Zuexi

En på Facebook gruppa som hadde fått info fra forhandler at det blir hengerfeste, men med usikker vekt. Ble nevnt 500 eller 750 kg.

Får man henger med maksvekt på 500 kg? Den kan ikke være stor i så fall...

Øyvind.h

#9
Bør vel klare 1000-1500 i hvert fall. 1300kg er greit. Klarer den 1300+ blir bilen et interessant familiebil-alternativ for min del.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Limodriver

Kia har ikke sendt ut noe informasjon til reservasjonsholdere etter 29. juni. Kia har sagt at de vil komme med en månedlig oppdatering/info og jeg vil anta det snart kommer mer informasjon. La oss håpe på positiv informasjon om hengerfeste både mhp mulighet og tilhengervekt.

Trond.m

Sitat fra: Aqua på tirsdag 21. august 2018, klokken 21:51
Ingen av de bilene jeg har hatt, har fabrikkmontert hengerfeste, hvis du med det mener den delen som hengeren kobles til.
Det er klargjort for hengerfeste og bilen må være typegodkjent for det, med maks tilhengervekt med /uten bremser, men kjøp og montering skjer lokalt.
Ja, jeg mener den kroken som har en kule på toppen  ;)

Alle tyske bilmerker har jo fabrikkmontert hengerfeste som tilvalg, og de er som regel bedre (fjerne innsvingbare) og rimeligere enn ettermonterte. Det forventer jeg ikke på FE, men det ville vært greit å spare mva for et ettermontert feste. Men nå er vel kanskje erfaringen at leverandøren som oftest putter mva i egen lomme  8)

bjornskj

Det ser ut som om praksisen rundt hengerfeste er ulik imellom de europeiske produsentene og de asiatiske. På de bilene jeg tidligere har hatt som har vært produsert i Asia så har alltid hengerfeste vært montert i Norge av forhandler, jeg antar at Kia vil benytte samme praksis. Faktisk er det slik at hengerfeste har vært det som gjør at prisene fra ulike forhandlere varierer ganske så mye da prisen de har tatt for dette har variert med flere tusen.

Limodriver

#13
Kia ettermonterer alle hengerfestene i Norge.

Dersom hengerfestet selges med bilen når den er ny er jeg temmelig sikker på at dette kommer inn under mva fritaket uten at jeg har sjekket det konkret.

navyelsen

Sitat fra: Limodriver på onsdag 22. august 2018, klokken 12:13
Dersom hengerfestet selges med bilen når den er ny er jeg temmelig sikker på at dette kommer inn under mva fritaket uten at jeg har sjekket det konkret.

Ja, tilleggsutstyr fastmpontert på bil kommer inn under mva-fritak på samme måte som skinnseter, soltak og vinterdekk. Men forhandler (og importør) har en lei tendens til å se bort fra dette og prise ekstrautstyret likt som for fossil-utgavene.
Ergo kommer ikke mva-fritaket kunden til gode. Forhandler/importør tar dette som ren profitt i egen lomme :(
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA