Elbilforum.no
Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: Bjoris på søndag 19. august 2018, klokken 01:05
Ja, mens vi venter så kan vi jo diskutere litt hengerfeste igjen. Ingen vet, men når Kia Norge tar sjansen på skrive;
- Vi antar at det vil komme hengerfeste, men dette er ikke bekreftet fra fabrikk på nåværende tidspunkt.
Så tenker jeg at det må være ganske sikkert. Bilen er rimelig lik dagens modeller som ikke bare er konstruert for dette, men også godkjent og det må jo lette prosessen ganske vesentlig? Noen som kan si noe kvalifisert om det?
Slik jeg tolker dette så står en egentlig bare igjen med om fabrikken har testet bruk av hengerfest godt nok til å godkjenne det. Selve bilen og godkjennelsen av dette bør vel ikke være noen stor sak ref over?
Nå er det vel slik at plug-in-modellen som kan dra 1300 kg gjør det i full elmodus også? Dersom det var fare for varmgang eller annet med drivlinja så er det rart om en liten elmotor med ett lite batteri blir godkjent til å dra henger, men ikke EV versjonen.
Nå kan en vel innvende at det finnes en eGolf som er godkjent for dette både i fossil og hybrid utgave, men ikke i elutgavene, men jeg tenker at det har vel mer med at en ikke ønsker å tilby det ifht at bilen allerede i utgangspunktet har kort rekkevidde og med henger opp mot maksvekt ser vi jo på Tesla X at rekkevidde halveres og dermed tipper jeg tyskerene ikke ser noen som helst poeng med å risikere dårlig publisitet pga dete...
Vel, jeg vet det er diskutert mange, mange ganger, men om noen med mer kjennskap til problemstillingene her kunne synset litt mens vi venter så er iallefall jeg interessert i dette.
Jeg skal ha plug-in utgaven på test fra mandag til tirsdag så det blir interessant å se hvordan denne bilen er ifht Leaf 2.0. Kommer tilbake med rapport for de som måtte være interessert i det:)
Hvis du skal ha plugin med hengerfeste ta bilder under osv,vil bli spenende og se om det er bare og skru på ev versjonen da kan man i det miste ha med sykler :)
Sitat fra: svingen på søndag 19. august 2018, klokken 22:05
Hvis du skal ha plugin med hengerfeste ta bilder under osv,vil bli spenende og se om det er bare og skru på ev versjonen da kan man i det miste ha med sykler :)
Det er plug-in, men vet ikke om den har hengerfeste, skal uansett ta bilder så kan vi diskutere litt etterpå...
Niro plug-in har typegodkjenning for hengerfeste. Avtagbart feste koster kr 11179 ifølge KIAs prisliste på nett.
Vet Bjørn Nyland noe vi ikke vet?
Han virker rimelig sikker på at det blir hengerfeste 15min42sek ut i videoen.
https://youtu.be/QieBqz6LKzo?t=15m20s
Sitat fra: trykkertor på mandag 20. august 2018, klokken 23:57
Vet Bjørn Nyland noe vi ikke vet?
Han virker rimelig sikker på at det blir hengerfeste 15min42sek ut i videoen.
Jeg går ut fra at han har samme info som du og jeg har. Dvs sterke rykter som ligner på de samme ryktene som var før det ble bekreftet på I-pace og E-tron.
Det massive fokuset på hengerfeste her i Norge går ikke ubemerket hos produsentene av elbiler.
Jeg tipper Niro EV får omtrent samme hengervekt som PHEV Niro dvs 1300 kg (eller litt mindre antageligvis). Det ville skilt den fra Kona på en grei måte.
Hvis det kommer ettermontert hengerfest, så får vi håpe det går an å bestille dette til First Edition og få det fakturert sammen med bilen. Da burde prisen komme under 10.000.
Ingen av de bilene jeg har hatt, har fabrikkmontert hengerfeste, hvis du med det mener den delen som hengeren kobles til.
Det er klargjort for hengerfeste og bilen må være typegodkjent for det, med maks tilhengervekt med /uten bremser, men kjøp og montering skjer lokalt.
En på Facebook gruppa som hadde fått info fra forhandler at det blir hengerfeste, men med usikker vekt. Ble nevnt 500 eller 750 kg.
Får man henger med maksvekt på 500 kg? Den kan ikke være stor i så fall...
Bør vel klare 1000-1500 i hvert fall. 1300kg er greit. Klarer den 1300+ blir bilen et interessant familiebil-alternativ for min del.
Kia har ikke sendt ut noe informasjon til reservasjonsholdere etter 29. juni. Kia har sagt at de vil komme med en månedlig oppdatering/info og jeg vil anta det snart kommer mer informasjon. La oss håpe på positiv informasjon om hengerfeste både mhp mulighet og tilhengervekt.
Sitat fra: Aqua på tirsdag 21. august 2018, klokken 21:51
Ingen av de bilene jeg har hatt, har fabrikkmontert hengerfeste, hvis du med det mener den delen som hengeren kobles til.
Det er klargjort for hengerfeste og bilen må være typegodkjent for det, med maks tilhengervekt med /uten bremser, men kjøp og montering skjer lokalt.
Ja, jeg mener den kroken som har en kule på toppen ;)
Alle tyske bilmerker har jo fabrikkmontert hengerfeste som tilvalg, og de er som regel bedre (fjerne innsvingbare) og rimeligere enn ettermonterte. Det forventer jeg ikke på FE, men det ville vært greit å spare mva for et ettermontert feste. Men nå er vel kanskje erfaringen at leverandøren som oftest putter mva i egen lomme 8)
Det ser ut som om praksisen rundt hengerfeste er ulik imellom de europeiske produsentene og de asiatiske. På de bilene jeg tidligere har hatt som har vært produsert i Asia så har alltid hengerfeste vært montert i Norge av forhandler, jeg antar at Kia vil benytte samme praksis. Faktisk er det slik at hengerfeste har vært det som gjør at prisene fra ulike forhandlere varierer ganske så mye da prisen de har tatt for dette har variert med flere tusen.
Kia ettermonterer alle hengerfestene i Norge.
Dersom hengerfestet selges med bilen når den er ny er jeg temmelig sikker på at dette kommer inn under mva fritaket uten at jeg har sjekket det konkret.
Sitat fra: Limodriver på onsdag 22. august 2018, klokken 12:13
Dersom hengerfestet selges med bilen når den er ny er jeg temmelig sikker på at dette kommer inn under mva fritaket uten at jeg har sjekket det konkret.
Ja, tilleggsutstyr fastmpontert på bil kommer inn under mva-fritak på samme måte som skinnseter, soltak og vinterdekk. Men forhandler (og importør) har en lei tendens til å se bort fra dette og prise ekstrautstyret likt som for fossil-utgavene.
Ergo kommer ikke mva-fritaket kunden til gode. Forhandler/importør tar dette som ren profitt i egen lomme :(
Da er det ikke verre enn at en spør hvor mye hengerfeste koster å få ettermontert på Niro hybrid eller fossil. Dette må en selvfølgelig gjøre en liten stund i forkant slik at de ikke kobler spørsmålet og svarer deretter.
Dersom forhandler da presenterer en pris som er omtrent lik ville jeg svart at da tenker jeg litt på det og kommer eventuelt tilbake for å få det ettermontert. Dersom de da sier at det blir dyrere pga mva kan en presentere prisen en har innhentet tidligere og spørre hvorfor det er dyrere på elektrisk.
Forhandlerne har lov til å prise tilhengerfeste slik de vil (evt må de forholde seg til retningslinjer fra importør), men de synes sjelden det er spennende å bli avslørt for å være grådige. De fleste synes nok det er bedre å tjene normalt på ettermontering av hengerfeste heller enn å ikke tjene noe som helst ved at en får det montert andre steder.
Dette er da ingen hemmelighet, men kommer tydelig frem fra prislistene. Tilhengerfeste koster drøyt 11000 kr til Hybrid Niro. På samme liste står også soltak til 5900 på hybrid.
Når de videre tar 5900 for MVA-fritatt soltak på Niro EV, sier det seg selv at de tar mva-fritaket i egen lomme. Blir derfor ikke overrasket om også tilhenger feste kommer til å koste 11000 kr på elektrisk versjon
Sitat fra: navyelsen på onsdag 22. august 2018, klokken 15:29
Dette er da ingen hemmelighet, men kommer tydelig frem fra prislistene. Tilhengerfeste koster drøyt 11000 kr til Hybrid Niro. På samme liste står også soltak til 5900 på hybrid.
Når de videre tar 5900 for MVA-fritatt soltak på Niro EV, sier det seg selv at de tar mva-fritaket i egen lomme. Blir derfor ikke overrasket om også tilhenger feste kommer til å koste 11000 kr på elektrisk versjon
Dette gjør de for at forhandlere ikke skal få så mange forskjellige priser å forholde seg til... (i følge offisiell uttalelse fra KIA Norge)
Ja, huff. Tenk så vanskelig å ta frem en kalkulator og trekke fra moms.
Stort sett ALLE regninger jeg får fra bilforhandlere og verksteder har alltid prisene spesifisert uten moms, og så slenger de den på i siste linje.
Tips til KIA. Stopp regnearket før siste momslinjen, så slipper dere å tenke mer på det.
Betaler gladelig 11.000 for hengerfeste:)
Sitat fra: Zuexi på onsdag 22. august 2018, klokken 15:59
Sitat fra: navyelsen på onsdag 22. august 2018, klokken 15:29
Dette er da ingen hemmelighet, men kommer tydelig frem fra prislistene. Tilhengerfeste koster drøyt 11000 kr til Hybrid Niro. På samme liste står også soltak til 5900 på hybrid.
Når de videre tar 5900 for MVA-fritatt soltak på Niro EV, sier det seg selv at de tar mva-fritaket i egen lomme. Blir derfor ikke overrasket om også tilhenger feste kommer til å koste 11000 kr på elektrisk versjon
Dette gjør de for at forhandlere ikke skal få så mange forskjellige priser å forholde seg til... (i følge offisiell uttalelse fra KIA Norge)
Det var ikke det de skrev til meg. De skrev blant annet at de mente 5900,- for soltak var rimelig sammenlignet med deres konkurrenter. Altså bare vas.
At det er vanskelig å forholde seg til blir for dumt. Får håpe de ikke har firmakunder på de andre bilene sine, da, for der må de jo også forholde seg til priser eks.mva. Hvordan skulle det ha gått??
Hadde tatt soltak om de tok seg bryet med å fjerne mva, men 'sparer' pengene og legger de i hengerfeste i stedet. Jåleri :)
Selgers marked...
Sitat fra: gr på onsdag 22. august 2018, klokken 23:17
Sitat fra: Zuexi på onsdag 22. august 2018, klokken 15:59
Sitat fra: navyelsen på onsdag 22. august 2018, klokken 15:29
Dette er da ingen hemmelighet, men kommer tydelig frem fra prislistene. Tilhengerfeste koster drøyt 11000 kr til Hybrid Niro. På samme liste står også soltak til 5900 på hybrid.
Når de videre tar 5900 for MVA-fritatt soltak på Niro EV, sier det seg selv at de tar mva-fritaket i egen lomme. Blir derfor ikke overrasket om også tilhenger feste kommer til å koste 11000 kr på elektrisk versjon
Dette gjør de for at forhandlere ikke skal få så mange forskjellige priser å forholde seg til... (i følge offisiell uttalelse fra KIA Norge)
Det var ikke det de skrev til meg. De skrev blant annet at de mente 5900,- for soltak var rimelig sammenlignet med deres konkurrenter. Altså bare vas.
At det er vanskelig å forholde seg til blir for dumt. Får håpe de ikke har firmakunder på de andre bilene sine, da, for der må de jo også forholde seg til priser eks.mva. Hvordan skulle det ha gått??
Det er ikke vas, det er rimelig med 5.900 for soltak. Det blir feil å tenke at de tar mva`en, med så lav pris er det neppe stor margin på dette i utg.punktet og at det innvilger seg litt mer margin når det er mulig forstår jeg godt...
Sitat fra: gr på onsdag 22. august 2018, klokken 23:17
Sitat fra: Zuexi på onsdag 22. august 2018, klokken 15:59
Dette gjør de for at forhandlere ikke skal få så mange forskjellige priser å forholde seg til... (i følge offisiell uttalelse fra KIA Norge)
Det var ikke det de skrev til meg. De skrev blant annet at de mente 5900,- for soltak var rimelig sammenlignet med deres konkurrenter. Altså bare vas.
At det er vanskelig å forholde seg til blir for dumt. Får håpe de ikke har firmakunder på de andre bilene sine, da, for der må de jo også forholde seg til priser eks.mva. Hvordan skulle det ha gått??
Copy/paste av svar fra KIA. Fler som har fått samme tilbakemelding.
"Svar:
Vi forstår at du stiller spørsmål ved at prisen for soltak til Niro Electric er den samme som for soltak til Niro Hybrid og Plug-in Hybrid. Utstyr og tilleggsutstyr til elektriske biler er som du sier i utgangspunktet fritatt for merverdiavgift.
Det er dog ikke så enkelt som at man kan si at du kan dele alt av priser for utstyr og ekstrautstyr til Hybrid eller Plug-in Hybrid på 1,25 for å finne prisen for utstyret til en elektrisk bil.
Det gjøres en grundig jobb med våre prisberegninger, og det er en helhetsvurdering som gjøres når vi bestemmer priser på bilene våre og utstyr, der også prisene fra vår fabrikk på bilene og utstyret spiller en vesentlig rolle. En elektrisk bil blir ikke priset på samme måte som andre biler fra vår fabrikk, og dette vil også gjenspeile seg i våre kundepriser. Vi gjør oppmerksom på at vi på nåværende tidspunkt, ikke kjenner hele prisbildet på Niro Electric.
En fordel vi ser ved å ha samme pris for soltak på Niro Hybrid, Plug-in Hybrid og Electric, er at det gjør det enklere for våre kunder og forhandlere å kjenne prisbildet til Niro.
Vi gjør oppmerksom på at det mest sannsynlig vil komme en prisøkning for soltak til Niro Hybrid og Plug-in Hybrid, men denne har vi valgt å la være å gjøre noe med foreløpig.
Vi mener også at kr 5900,- for soltak er rimelig, særlig når vi sammenligner med våre konkurrenter."
Med" våre konkurrenter" er det sikkert KONA de primært sikter til som tar 10.000,- for samme åpningen.
Noen som vet om du får oppgradert led belysning i bilen på Kia PHEV og HEV eller om det bare gjelder EV (alternativt bare EV i Sør Korea?)
Sitat fra: Bjoris på torsdag 23. august 2018, klokken 00:40
Det er ikke vas, det er rimelig med 5.900 for soltak.
At soltak til 5900,- er rimelig er ikke spørsmålet, men at de tar MVAen i egen lomme i stedet for å la den komme forbrukeren til gode, slik hele meningen med fritaket er. Det handler ikke om sum heller, men om prinsipp. Trenger de 1500,- kroner ekstra for å drifte Kia Norge, så må de legge det på grunnprisen på bilen, ikke på soltaket eller vinterhjulene eller annet skalkeskjul.
For egen del har jeg bestilt soltak da jeg kom til at 5.900 var vel anvendte penger og så gidder jeg ikke å henge meg opp i enkeltelementer mht hvilke deler/utsyr som koster hva på bilen, men ser på om jeg totalt sett har fått "value for money" og i mellomtiden gleder jeg meg til å få en slik bil trolig rundt årsskiftet.
Problemet er jo at soltaket koster like mye med og uten moms.
Hvor havner mellomlegget da? Ikke til staten som i utgangspunktet skulle hatt momsen hvertfall. Og da utnytter forhandlerne momsfritaket til å tjene ekstra penger.
Feil feil feil.
Da er det bare å anmelde de for MVA-juks.. :police:
Sitat fra: Lepet65 på torsdag 23. august 2018, klokken 09:34
Da er det bare å anmelde de for MVA-juks.. :police:
MVA-juks ville det vært om de faktisk oppkrevde momsen og beholdt den selv. Her skjer jo ikke det.
Forøvrig er det fri prissetting, så er det opp til oss som kunder om vi er villige til å betale denne prisen og inngå avtale eller ikke.
Sitat fra: Joltus på torsdag 23. august 2018, klokken 08:56
Problemet er jo at soltaket koster like mye med og uten moms.
Hvor havner mellomlegget da? Ikke til staten som i utgangspunktet skulle hatt momsen hvertfall. Og da utnytter forhandlerne momsfritaket til å tjene ekstra penger.
Feil feil feil.
Jeg klarer ikke å forstå hvorfor noen mener at dette er feil. Forhandleren står jo fritt å sette prisen akkurat som de vil, og du som kunde kan velge å ikke kjøpe det til den prisen.
Hvis du mener at forhandler ikke bør sette prisen på forskjellige ting fritt, hva er da regelen de skal følge? Skal alt prises til X% fortjeneste?
Er tilbud på en utstyrspakke da feil, feil, feil siden det ikke er samme margin som andre ting hos forhandler? Eller må de sette ned prisen på alt i butikken samtidig?
Ja de gjør jo neppe noe ulovlig.
De er bare douchebags som utnytter et smutthull.
Vi kan være så misfornøyd vi bare bil mtp mva på ekstrautstyr, men det er bare en ting vi kan gjøre: droppe å kjøpe Kia!
Men det driter nok Kia i nå når markedet skriker etter nye elbiler, når hverdagen kommer blir det annerledes.
Da velger mange fort bort Kia hvis/når en får feks eGolf stasjonsvogn med firhjulstrekk til konkurransedyktig pris.
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 23. august 2018, klokken 12:23
Vi kan være så misfornøyd vi bare bil mtp mva på ekstrautstyr, men det er bare en ting vi kan gjøre: droppe å kjøpe Kia!
Men det driter nok Kia i nå når markedet skriker etter nye elbiler, når hverdagen kommer blir det annerledes.
Da velger mange fort bort Kia hvis/når en får feks eGolf stasjonsvogn med firhjulstrekk til konkurransedyktig pris.
Helt riktig. Dessverre ser det ikke ut til at de norske importørene til de bilfabrikkene som lanserer elbiler tenker særlig langsiktig. Jeg har selv erfaring med Nissan og står langt fremme i rotekøen til Hyundai. Opel har heller ikke håndtert det godt, de var så overlegne og kjekke før leveringsproblemene tiltok at det var utrolig. Vi får håpe Kia blir litt bedre. Prinsippielt er jeg enig i at de burde redusert prisen på soltaket, men det er også riktig at det er rimelig i forhold til andre som f.eks Hyundai med kr 10 000. Jeg har ikke erfaring med VW sin håndtering av e-golf salget, men jeg har ikke plukket opp mye negativitet rundt dette.
Men som Kårepåsporet skriver kommer hverdagen når det er flere produsenter som har både leveringskapasitet og aktuelle konkurrerende modeller. Da vil ihvertfall jeg vurdere erfaringene mine med forhandlere/merker som oppførte seg ugreit i deres gode tider og høyst sannsynlig velge dem bort.
Det forundrer meg at importørene ikke tenker mer langsiktig og sørger for gode kundeopplevelser i tillegg til å tjene gode penger. Gode penger kan de tjene, men hvorfor ikke oppføre seg ordentlig overfor kundene?
Spot on, Limodriver!
De som er tidlig med elbiler nå (trenger ikke være gode elbiler engang) selger i bøtter og spann og har kjempemuligheter for å skaffe seg et godt fotfeste på norsk jord, men dessverre er det ikke alle som har skjønt dette og klarer å bruke det på god måte. En kollega har kjøpt Ampera-e, uten å ha hatt Opel før, og kundebehandlingen gjennom denne tragiske ventetiden har vært fullstendig horribel, og det frister neppe til gjentakelse.
Hyundai burde også sett utenfor egne dører og brukt samme oppskrift som andre på gigantiske reservasjonslister, åpnet gradvis, i stedet for å prøve å tvinge meg til å ta en beslutning om å skrive kontrakt allerede nå på en bil jeg kunne få på uvisst tidspunkt i 2020, etter å ha stått på liste siden 2017. Helt greit at de ikke kan levere meg bil, men da burde de heller ikke tvinge meg til å signere kontrakt før et halvår før levering, og allikevel latt meg stå på liste. Det er mye som kan forandre mitt bilbehov på to år.
Og her kommer Kia også inn, ingen hadde reagert om de la på 1500,- på grunnprisen på bilen, men slike åpenbare "feil" som at identisk soltak plutselig koster mer å lage på elutgaven er så ufattelig lett å avsløre, og selv om det er en bagatell så gir det en ørliten negativ eim over bilen. Helt unødvendig!
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 23. august 2018, klokken 12:23
Vi kan være så misfornøyd vi bare bil mtp mva på ekstrautstyr, men det er bare en ting vi kan gjøre: droppe å kjøpe Kia!
Men det driter nok Kia i nå når markedet skriker etter nye elbiler, når hverdagen kommer blir det annerledes.
Da velger mange fort bort Kia hvis/når en får feks eGolf stasjonsvogn med firhjulstrekk til konkurransedyktig pris.
Når mange tydeligvis alt har glemt at Volkswagen står bak en av de største bedragene av bilkunder og myndigheter de seneste årene, tviler jeg på at de samme kundene i framtiden vil straffe Kia fordi soltaket framstod som noen tusen kroner dyrere enn det burde i 2018.
Elektrisk C-segment stasjonsvogn (som VW Golf) med firehjulsdrift kommer vi vel nesten garantert aldri til å se.
Sitat fra: Kia
Det er dog ikke så enkelt som at man kan si at du kan dele alt av priser for utstyr og ekstrautstyr til Hybrid eller Plug-in Hybrid på 1,25 for å finne prisen for utstyret til en elektrisk bil.
Det gjøres en grundig jobb med våre prisberegninger, og det er en helhetsvurdering som gjøres når vi bestemmer priser på bilene våre og utstyr, der også prisene fra vår fabrikk på bilene og utstyret spiller en vesentlig rolle. En elektrisk bil blir ikke priset på samme måte som andre biler fra vår fabrikk, og dette vil også gjenspeile seg i våre kundepriser.
Kia Norge har et poeng i det de skriver: Prissetting er et resultat av forhandlinger mellom produsent og importør, og det er fullt mulig at man i Norge må selge Niro EV med mindre fortjeneste enn hva man gjør i endel andre europeiske land, og derfor satser på større marginer på ekstrautstyr.
Prisene på ekstrautstyr vil likeledes variere fra marked til marked - Hyundais soltak koster under det halve i Korea sammenlignet med Norge, og sammenligner man priser for fossilbiler, vil f.eks. et ryggekamera være dyrere i Norge enn i Tyskland, mens forholdet for en fabrikkmontert Webasto kan være det stikk motsatte.
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 23. august 2018, klokken 13:46
Sitat fra: Kia
Det er dog ikke så enkelt som at man kan si at du kan dele alt av priser for utstyr og ekstrautstyr til Hybrid eller Plug-in Hybrid på 1,25 for å finne prisen for utstyret til en elektrisk bil.
Det gjøres en grundig jobb med våre prisberegninger, og det er en helhetsvurdering som gjøres når vi bestemmer priser på bilene våre og utstyr, der også prisene fra vår fabrikk på bilene og utstyret spiller en vesentlig rolle. En elektrisk bil blir ikke priset på samme måte som andre biler fra vår fabrikk, og dette vil også gjenspeile seg i våre kundepriser.
Kia Norge har et poeng i det de skriver: Prissetting er et resultat av forhandlinger mellom produsent og importør, og det er fullt mulig at man i Norge må selge Niro EV med mindre fortjeneste enn hva man gjør i endel andre europeiske land, og derfor satser på større marginer på ekstrautstyr.
Prisene på ekstrautstyr vil likeledes variere fra marked til marked - Hyundais soltak koster under det halve i Korea sammenlignet med Norge, og sammenligner man priser for fossilbiler, vil f.eks. et ryggekamera være dyrere i Norge enn i Tyskland, mens forholdet for en fabrikkmontert Webasto kan være det stikk motsatte.
Gode og reflekterte betraktninger!
Sjekk også for eksempel prissetting av elbiler mellom Nederland og Norge, som for eksempel Kia Soul. Bilen er relativt sett mye rimeligere i Norge, men godt mulig at ekstrautstyr er dyrere i Norge etterpå uten at forbruker trenger føle seg flådd. Verre er det for andre merker der bil både og ustyrt er dyrt i Norge (og fortsatt er det kø på kø av villige kjøpere).
Prisen er i Norge vs Nederland (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37650.0); gir en indikasjon på importørs avanse i Norge.
Håper Niro kommer med hengerfeste. Da kan det hende jeg kjøper en slik og, etterhvert: https://dinfritid.no/caravan/2018/08/dethleffs-med-elektrisk-drevet-campingvogn
Kan være interessant konsept for vanlig henger også.
Kan brukes bak ICE også, regen på henger kan være fint for å spare bremser utfor lange og/eller bratte bakker, og blir en form for hybrid når hengeren kan gi fremdrift selv.
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på fredag 24. august 2018, klokken 14:33
Kan være interessant konsept for vanlig henger også.
Kan brukes bak ICE også, regen på henger kan være fint for å spare bremser utfor lange og/eller bratte bakker, og blir en form for hybrid når hengeren kan gi fremdrift selv.
Jeg ser en viss risiko ved å ha regenerering på henger. Se for deg situasjonen der en bil med regenerering på hengeren kommer kjørende på glatt føre i en sving...... Det kan bli litt som leddbusser med drift på de bakerste hjulene.
Jeg ser ikke den store forskjellen på at man har en føler i draget, som registrerer komprimering og aktiverer regenerering nok til å hindre at mekanisk bremser går på, men ikke så mye at den holder igjen bilen. Det bør utgjøre omtrent samme bremsekraft, men den største forskjell at man kan bruke energien igjen, og slipper at tilhengerbremsen ligger svakt på og blir varme mens man kjøre ned en bakke på lavt gir.
Selvfølgelig må man være forsiktig med kraftig regen som kan føre til blokkering av hjul, men her kan man sannsynlig implementere en form for abs-regen. Som kan være bedre enn konvensjonelle tilhengerbremser.
Rygging med konvensjonelle bremser er også en utfordring ved at man må ha en kraft for å frikjøre bremsene i revers. Med ATV så har jeg opplevd at vogntoget "skyter rygg" så bakhjulene kommer i luften, og detter til siden. Med bil er det lett at man bruker mye clutch, hvis man skal rygge opp en bakke.
For akselerasjon (og kjøring) må tilhengeren registrere hvor hart bilen drar, og gi fremdrift i forhold til dette, gjerne med en form for antispinn.
For moro skyld sjekket jeg prisen på hengerfeste til Niro på eBay. Avtagbart hengerfeste ink kontaktsett (begge typer) koster ca €250. Dette er ink tysk mva. Det blir spennende å se hva Kia skal ha for hengerfeste på elversjonen.
Fordelen med Niro vs Kona er at priser på en del utstyr er kommunisert INK mva til Niro hybrid. Således blir det lettere å sammenligne priser med tanke på mva fritaket. Hyundai har nok grepet sjansen til å ta mva delen i egen lomme. Noe det ikke ser ut som Kia gjorde på soltak da dette er dyrere på Niro hybrid.
Sitat fra: Limodriver på søndag 02. september 2018, klokken 13:15
Fordelen med Niro vs Kona er at priser på en del utstyr er kommunisert INK mva til Niro hybrid. Således blir det lettere å sammenligne priser med tanke på mva fritaket. Hyundai har nok grepet sjansen til å ta mva delen i egen lomme. Noe det ikke ser ut som Kia gjorde på soltak da dette er dyrere på Niro hybrid.
Men er det ikke samme situasjon med Kona EV versus Kona Bensin da? Regner med mye utstyr passer begge modellene.
Sitat fra: Limodriver på søndag 02. september 2018, klokken 13:15
Fordelen med Niro vs Kona er at priser på en del utstyr er kommunisert INK mva til Niro hybrid. Således blir det lettere å sammenligne priser med tanke på mva fritaket. Hyundai har nok grepet sjansen til å ta mva delen i egen lomme. Noe det ikke ser ut som Kia gjorde på soltak da dette er dyrere på Niro hybrid.
Joda, Kia gjorde det samme de også. Soltak kostet 5900 inkl MVA til hybrid. Den samme prisen var det også for soltak til elektrisk, selv om dette er uten MVA. Altså tar også Kia momsen i egen lomme.
(PS: Kia oppdaterte prislisten sin 22. august, slik at prisen på soltak til hybrid nå er 7900)
Kia Norge skriver at de ikke vet mer om hengerfeste, annet enn at det fortsatt pågår testing. Mja, er ikke det rart når produksjonsbiler allerede er levert ut i hjemlandet...?
TV mer en antyder at det kommer krok - mulig kun for Sverige , men ikke i Norge.
https://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-kor-485-wltp-mil-per-laddning-snart-i-sverige/
Sitat fra: Bjoris på søndag 09. september 2018, klokken 20:14
Kia Norge skriver at de ikke vet mer om hengerfeste, annet enn at det fortsatt pågår testing. Mja, er ikke det rart når produksjonsbiler allerede er levert ut i hjemlandet...?
Rart, tja? Er hengerfeste etterspurt i Korea?
Sitat fra: 02jan på søndag 09. september 2018, klokken 20:26
TV mer en antyder at det kommer krok - mulig kun for Sverige , men ikke i Norge.
https://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-kor-485-wltp-mil-per-laddning-snart-i-sverige/
Og videre hevder de at:
"Kia Niro EV kommer att kunna utrustas med dragkrok, dock inte omedelbart vid produktionsstart."
Dårlig nytt for "First Edition" ???
Sitat fra: navyelsen på søndag 09. september 2018, klokken 22:30
Sitat fra: 02jan på søndag 09. september 2018, klokken 20:26
TV mer en antyder at det kommer krok - mulig kun for Sverige , men ikke i Norge.
https://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-kor-485-wltp-mil-per-laddning-snart-i-sverige/
Og videre hevder de at:
"Kia Niro EV kommer att kunna utrustas med dragkrok, dock inte omedelbart vid produktionsstart."
Dårlig nytt for "First Edition" ???
Enda dårlige nytt hvis den ikke er typegodkjent for det i først omgang
Det er ganske krise...men uansett snakk om utstyr som ettermonteres her til lands?
Jeg kan ikke tro at det er snakk om at de første bilene kommer uten denne muligheten, det må være om fabrikken godtar dette ifht det garantiansvaret de har. Dette er vel strengt tatt mulig å montere hengerfeste allerede siden dette er samme bil som PHEV
https://www.tv2.no/a/10089030/ (https://www.tv2.no/a/10089030/)
I kjent Kia-stil ligger det også an til at du får en raus porsjon utstyr med på kjøpet. Etterhvert vil det også bli mulig å bestille e-Niro med tilhengerfeste, men trolig ikke fra start av. Hvor mye den kan trekke, har vi ikke fått informasjon om.
Hvor kommer denne infoen fra, merkelig at Kia Norge ikke har nevnt noe til kundene enda.
Blir veldig skuffet hvis det betyr at vi som venter paa First Edition mister mulighet for hengerfeste...
Det er neppe korrekt. Hengerfeste blir vel ettermontert også på hybrid-utgaven ? Enig i at hvis First Edition mister denne muligheten, så blir det mer aktuelt å vente med bestilling.
Hvis bilen blir godkjent for hengerfeste vil det jo selvsagt bli mulig å ettermontere.
Vi kan godt bytte kønummer hvis du ønsker
De har også info om den lille batteripakken i den saken....
Er det noe som tyder på at det er stor sannsynlighet for hengerfeste. Leste i et innlegg at det var en som mente å ha noen opplysninger om det, men nå finner jeg det ikke igjen. Fortsatt er det vel gjetting som bedrives ?
Jeg tror ikke de ville gått ut med informasjon om hengerfeste dersom det ikke er så godt som sikkert.
Jeg føler meg trygg på at det ikke kommer dementi på hengerfeste.
Svenske medier har vel skrevet at bilen kommer med "dragkrok", men ikke hvor mange kg.
Blir det mulighet for ettermontering, så er det vel bare å ta en harrytur til broderfolket. Under 5000 ink. montering ;)
https://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/kia/niro/2017-niro
Sitat fra: TM på lørdag 22. september 2018, klokken 09:08
Blir det mulighet for ettermontering, så er det vel bare å ta en harrytur til broderfolket. Under 5000 ink. montering ;)
https://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/kia/niro/2017-niro
Det kan jo være et alternativ hvis en skal bruke hengerfeste til sykkelstativ, men så var det dette med garanti da? Er ingen som vet hvordan elektrisk tilkobling er på eNiro....
Kia har ikke fabrikkmontert hengerfeste fra fabrikk. Det vil si at alle hengerfester på Kia ettermonteres i Norge. Det har ikke noe å si om det er Kiaforhandler, annet verksted eller en selv som ettermonterer. Men, det må selvfølgelig gjøres ordentlig og riktig.
Sitat fra: Limodriver på lørdag 22. september 2018, klokken 11:09
Kia har ikke fabrikkmontert hengerfeste fra fabrikk. Det vil si at alle hengerfester på Kia ettermonteres i Norge. Det har ikke noe å si om det er Kiaforhandler, annet verksted eller en selv som ettermonterer. Men, det må selvfølgelig gjøres ordentlig og riktig.
Så du tror ikke det kan bli brukt mot en hvis en feks monterer hengerfeste selv, og det i ettertid blir problemer med bilens lys? Enten det skyldes kobling som forårsaker problem eller kontakten for tilkobling av henger?
Jeg er ikke overbevist, og når en vet hvilke kostnader en kan komme opp i, så kan det være lurt å benytte merkeverksted.
Dette er jo et eksempel:
https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/mJd5q/sprekk-i-bilradio-84-000-for-ny
Hvis....eniro'en får mulighet for hengerfeste, så er det helt sikkert ferdig kabling i bilen. Med det nye festet blir det også levert riktig kabelsalat med eventuelle styringer.
Hvis bilen ikke får godkjent for hengerfestemontering fra fabrikk, og du vil montere kun for bruk med sykkelstativ..så kan det jo bli en utfordring med el'en.
Sitat fra: Roy Aasen på lørdag 22. september 2018, klokken 15:42
Hvis....eniro'en får mulighet for hengerfeste, så er det helt sikkert ferdig kabling i bilen. Med det nye festet blir det også levert riktig kabelsalat med eventuelle styringer.
Hvis bilen ikke får godkjent for hengerfestemontering fra fabrikk, og du vil montere kun for bruk med sykkelstativ..så kan det jo bli en utfordring med el'en.
Kia Soul kan det monteres hengerfeste på. For sykkelstativ. Det gjør Kia forhandler, og det har blitt sagt muntlig (for lenge siden,1/2-1 år siden)at er mulig også på eNiro.
Hvis Kia er edruelige når det gjelder pris på hengerfeste så velger jeg nok merkeverksted.....hvis ikke blir det muligens kjøp for videresalg av eNiro.
Så ubrukelig er ikke Ioniq. Men da må det vurderes hengerfeste på Ioniq i stedet....
Tesla Model S er ikke typegodkjent for hengerfeste, men både i USA og Norge selges hengerfeste med ledninger for sykkelstativ. Har selv gjort det via Hengerfeste24.no som og monterte. Lys virket, og ingen problem med verken EU-kontroll, service eller lys. Vil tro det ikke blir problem dersom det er plass å feste det.
Sitat fra: TM på lørdag 22. september 2018, klokken 09:08
Blir det mulighet for ettermontering, så er det vel bare å ta en harrytur til broderfolket. Under 5000 ink. montering ;)
https://www.dragkrokslagret.se/dragkrok/kia/niro/2017-niro
Bra tips. Men med 5 timer kjøring hver vei til nærmeste verksted så må det være billig også
Ut i fra hva som vises i nettavisene i dag så kan mye tyde på at det som skal til er å vente på neste utgave av Soul.
Sitat fra: tuono på mandag 08. oktober 2018, klokken 11:26
Ut i fra hva som vises i nettavisene i dag så kan mye tyde på at det som skal til er å vente på neste utgave av Soul.
Ok? Hvor finner man dette?
https://www.tv2.no/a/10111291/ (https://www.tv2.no/a/10111291/)
At det er observert en fossilutgave av nye Soul med hengerfeste betyr vel ikke så mye? Niro hybrid finnes også i dag med hengerfeste...
Ok. Var ikke klar over at fasit var skrevet allerede.
Sitat fra: tuono på mandag 08. oktober 2018, klokken 12:58
Ok. Var ikke klar over at fasit var skrevet allerede.
Facit er ikke skrevet
Absolutt ikke :) Blir det som avgjør om jeg bytter inn niro hybriden, så er spent på resultatet.
Har sett nevnt at lav rekkevidde med henger kan være årsak til usikkerhet om det kommer hengerfeste. Hvorfor velger man ikke bare å oppgi rekkevidde med max godkjent tilhengervekt? Både el og fossil bil burde hatt data på forbruk med max last på slep. Betydelig mindre rekkevidde på fossil bil også med henger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sitat fra: Pedeik på søndag 21. oktober 2018, klokken 13:20
Har sett nevnt at lav rekkevidde med henger kan være årsak til usikkerhet om det kommer hengerfeste. Hvorfor velger man ikke bare å oppgi rekkevidde med max godkjent tilhengervekt? Både el og fossil bil burde hatt data på forbruk med max last på slep. Betydelig mindre rekkevidde på fossil bil også med henger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Problemet er at dette uansett blir brukt mot bilen og en del kjøpere vil også reagere negativt på dette. Bilen er liten og har lav vekt vs en X f.eks og derfor tror jeg det å dra henger vil gjøre enda større innhogg i rekkevidden på Niro enn X (i%), men det er synd, men rent markedsføringsmessig forstår jeg det. Motorpressen vil jo også oppgi rekkevidden med henger og lage saker om at elbiler fortsatt ikke holder mål...
Syns vi kunne fått hengerfeste underbordet der vi signerte på at vi er innenforstått med konsekvensene og så kunne de bare utad sagt at det ikke leveres:)
Sitat fra: Pedeik på søndag 21. oktober 2018, klokken 13:20
Har sett nevnt at lav rekkevidde med henger kan være årsak til usikkerhet om det kommer hengerfeste. Hvorfor velger man ikke bare å oppgi rekkevidde med max godkjent tilhengervekt? Både el og fossil bil burde hatt data på forbruk med max last på slep. Betydelig mindre rekkevidde på fossil bil også med henger.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg er også en av de som ikke forstår hvorfor en ikke bare oppgir at rekkevidden er oppgitt UTEN henger iht. en eller annen standard (WLTP) og at rekkevidden vil bli betydelig redusert MED henger (en trenger ikke oppgi rekkevidden med henger da dette uansett vil være misvisende).
Selv om en leverer en bil MED MULIGHET for hengerfeste så burde selvfølgelig ikke produsenten være pliktig til å oppgi forbruket og rekkevidden med - har aldri hørt at de gjør det med fossiler så for meg høres dette bare ut som vås fra ende til annen og en unnskyldning for å slippe å typegodkjenne. Dessuten vil jeg vel tro at MÅTEN en fyller opp last på en henger vil ha minst like stor betydning for rekkevidden som selve lasten. Har du 500 kg last flatt fordelt på planet så er dette mye lettere å dra enn dersom en har 500 kg last der en bygger mer i høyden slik at vinden kan ta få godt tak.
Nei - dette "påfunnet" med å oppgi rekkevidde med henger, om det da i det hele tatt finnes, høres ut som et tullete påfunn fra en eller annen EU byråkrat eller supperåd nede i Brussel.
Har heller aldri sett biler bli oppgitt med forbruk ved hengertrekking.
Hvordan i huleste skulle det gått til egentlig? Hengeren er jo like forskjellige som hund og katt med forskjellige egenskaper.
Aner ikke hvordan dette skulle gå til - men mulig de har utviklet en EU henger med standard mål osv...
Ok folkens, før EU spøkelse får skylda for dette. Dette var bare et forslag fra en enkel sjel som prøver å se for seg løsning på tilhenger problematikk på elbil. Jeg synes ikke dette er så vanskelig å se for seg. Max godkjent hengervekt for aktuell bil med skaphenger for varetransport. ( den du ser de tester bilene med) Hengere kommer i mange fasonger ja, men det gjør da også forholdene ellers. Snø, kulde, vind, antall passasjerer, vekt passasjerer etc. Det tas ikke høyde for i oppgitt rekkevidde. En standard kunne det derfor godt være for henger med oppgitte data. Da vil elbil kjøper vite mer hvilken elbil man trenger til sitt behov i fremtiden, ref lett eller tung elbil etc.
Ting vi pludrer om her spiller jo liten trille uansett, men EU skal ikke få skylden mitt innspill
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er vel heller ingen bilmodeller som har oppgitt forbruk ved toppfart, når bilen er lastet til max godkjent totalvekt, når du kjører med 3 sykler på taket for biler med godkjent taklast osv.
Å oppgi forbruk/rekkevidde med tilhenger tjener ikke noe formål. Min erfaring med Tesla X og tilhenger er at 1000 kg tilhenger lastet slik at presenningen ligger fint på henger gir lite forbruksøkning. På tørre fine veier i sommertemperatur har jeg lavere forbruk med tilhenger enn det jeg har hatt de siste dagene med plaskregn og stedvis elver/innsjøer i veibana og kjøring uten tilhenger. Det er jo ingen bilprodusenter som oppgir forbruk ved 2 grader, plaskeregn og stiv kuling rett i mot heller.... Og når man hekter på en henger med mye luftmotstand (stor skaphenger eller campingvogn) så har vindforhold mye å si. Hadde forbruk i sommer ved samme hastighet og vogn på ca 320 Wh/km i bra medvind og ca 480 Wh/km med en del motvind. Samme forutsetninger bortsett fra luftmotstand, og 50% økt forbruk, det er vanskelig å presentere slikt på en måte som gjør at folk har nytte av det for å beslutte hvilken bil de skal kjøpe.
Det eneste riktige og fornuftige er å oppgi et forbrukstall og rekkevidde som er tilnærmet sammenlignbart for alle bilmodeller. Da må man ta noen sammenlignbare forutsetninger. Så langt virker det som den eneste målestandarden det er vits å se på mtp. forbruk/rekkevidde er EPA.
Som andre har nevnt her, forbruk/rekkevidde må oppgis med reelle tall som det er oppnåelig å klare under normalt gode forutsetninger. For å unngå missfornøyde kunder og klager får det helles brukes * i markedsføringsmateriellet.
F.eks:
* Kjøring i kulde, ved vind, regn, slaps, i hastigheter over 80 km/t, med fullastet bil, med taklast eller med tilhenger vil medføre økt forbruk og redusert rekkevidde.
For det det er verd:
Selger sier at de er 100% sikre på at FE ikke kommer med hengerfeste og at det ikke blir godkjent i etterkant! Biler etterpå kan få det, men det får en ikke vite nå... drit kjiipt!
De skulle få svar nå på lanseringen hva som skjer med de av oss med FE som da ønsker å vente på dette og da samtidig få tilgang på flere versjoner og farger!
Vel, fasit kommer øyeblikk uansett
Da er det nok avgjort at det blir umiddelbart salg av min FE. Blir nok enten eTron eller ModelX i stedet. Får se hvilket inntrykk Audien gir neste uke (og hva prisen inkl ekstrautstyr blir). Er ikke imponert over prosessen til Kia og har mista litt lysten på hele bilen.
Man går fra en bil som trolig vil koste 350.000 til en bil som starter på over 700.000 og opp til langt over en million grunnet hengerfeste?
Tja. Nå er prisen er mindre viktig i mitt tilfelle, det er mer et spm om hva man er villig til å bruke. Er uansett på gli mot at jeg vil spandere på meg en mer premium bil og Kia gjør sitt beste for å få meg lei. Men hengerfeste er et ufravikelig krav for å bytte ut dieseldyret, ja. Ampera-e som jeg har dekker behovet ellers.
Sitat fra: Bjoris på torsdag 25. oktober 2018, klokken 18:08
For det det er verd:
Selger sier at de er 100% sikre på at FE ikke kommer med hengerfeste og at det ikke blir godkjent i etterkant! Biler etterpå kan få det, men det får en ikke vite nå... drit kjiipt!
De skulle få svar nå på lanseringen hva som skjer med de av oss med FE som da ønsker å vente på dette og da samtidig få tilgang på flere versjoner og farger!
Vel, fasit kommer øyeblikk uansett
Vel, hva en selger hos Kia sier stoler jeg like mye på som slangen i paradis.
Er ellers enig med ZBK: begynner å miste lysten på hele kjerra....skal jeg vente vinter og vår på en senere utgave som kanskje kommer med hengerfeste? Da kan jeg like godt montere hengerfeste på Ioniq og ha sykkelstativ på den.....
Kombinerer en håpløs tilgang på elbil med hengerfeste, og tildels håpløs tilgang på elbil generelt i akseptabel prisklasse, så blir det å vurdere fossil igjen. Og da IKKE Koreaner.....Koreanere er sikkert ok folk, men blir mer og mer usikker på om jeg vil ha bilene de produserer....
Edit: jeg tar muligens ut bilen uansett for videresalg....
Ja det er lov å ombestemme seg. Du har jo ellers snakket varmt om både Soulen og Ioniqen din i andre tråder. Faktisk anbefalt dem også :)
Sitat fra: tuono på torsdag 25. oktober 2018, klokken 22:21
Ja det er lov å ombestemme seg. Du har jo ellers snakket varmt om både Soulen og Ioniqen din i andre tråder. Faktisk anbefalt dem også :)
Det stemmer, men surret rundt lanseringen av e-Niro er for å si det mildt kjedelig.
Ioniq var vel den beste elbilen totalt sett når den kom når en ser på pris og rekkevidde. Men jeg kjøper ikke ny bil hos samme forhandler.
Det samme var vel også Soul i 2014 når den kom....
For meg er det en totalpakke, det er bilmerker som er uaktuelle å kjøpe lokalt.
Vil påstå at Kia dessverre har tradisjon for å rote til lanseringer.
Sist var det Kia Soul. Ifølge selgeren jeg snakket med klarte de ikke levere nok biler
den gangen heller. Det ble et h..på jord for en del selgere som fikk sure mail og kommentarer.
Før det hadde de noe tilsvarende på Kia Sportage - som også ble ekstremt populær uten at
de klarte å levere. Jeg sitter med en dårlig følelse ved denne lanseringen også. Her har de fjernet app muligheten - ikke kan de levere hengerfeste - og
prisen er ikke klar selv om de første bilene er rett rundt hjørnet - og når de i tillegg presterer
å komme med pressemeldinger ala : "Vi vet ikke prisen ennå fordi vi ikke vet hvor mange biler vi får i år" - så oser det over av hentydninger til at prisen må justeres løpende etter etterspørsel - hvilket også
igjen sier til de første kundene at: "bilen dere får vil snart kunne kjøpes ennå billigere OG med mer ustyr - vi må bare melke markedet litt først...so sorry suckers av FE!" Og under Paris Motor Show klarte direktøren selv å stokke om tallene på bagasjerommet slik at det gikk fra 451 liter til 541 liter. OK - feil kan gjøres så legger ikke stor vekt på akkurat dette, men Kia markedsfører events ensidig via sosiale medier hvilket også kan tolkes dithen at dersom du ikke er der - så vil vi ikke ha deg som kunde. I sum : det er mye som oppleves feil med Kia Norge om dagen og denne strutsementaliteten må de ordne opp i.
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:32
- og når de i tillegg presterer å komme med pressemeldinger ala : "Vi vet ikke prisen ennå fordi vi ikke vet hvor mange biler vi får i år" - så oser det over av hentydninger til at prisen må justeres løpende etter etterspørsel
Har de virkelig sagt dette i en pressemelding? Det kan ikke jeg huske, kom gjerne med kilde...
Tilbake til rekkevidde med henger. Det kan være utfordrende å finne en realistisk målestandard. Forbruk vil være veldig avhengig av mange faktorer. Tilhenger uten brems kan ha en fordel, ved at den ikke konverterer bevegelsesenergi til varme i mekaniske bremser. Hvis man klarer en kjørestil, som ikke fører til at tilhengeren bremser, uten at det forstyrrer annen trafikk kan man vinne en del rekkevidde.
Ved småkjøring hvor rekkevidde ikke er noe problemsilling, vil jeg kjøre som normalt, og "la hengeren bremse".
På langtur kan det være interessant å tilpasse kjørestilen moderat for å begrense farten naturlig uten at hengeren bremser mekanisk. Man kan forske på hvilke nivå av regenerering man maksimalt kan ha, uten at tilhengerbrems aktiveres. Planlegge farten frem i tid, utforbakker, kryss eller svinger og annet, som ellers vil kreve at man bremser.
Model X (også de europeiske) har tilkobling for elektronisk hengerbrems, slik de bruker i USA. Det burde bli innført også i Europa og bli obligatorisk på alle elbiler med hengerfeste, og være lett tilgjengelig på campingvogner og annet. Det vil kunne programmeres inn mot bilens regen og antiskrenssystem, og tillate mye hardere bremsing før bilen legger inn hengerbremsen.
Jeg har studert påløpsbremsen i kameraet bakover under kjøring med henger (kan stå på uansett fart i TMX), og det er ganske sjelden påløpsbremsen komprimeres og faktisk går på. Det skal forholdsvis hard oppbremsing til før det skjer. Ved virkelig hard brems merker man det i bilen, men med kameraet på så ser man også når den glir sakte sammen, og som sagt, det er sjelden på de hengerne jeg har kjørt med (typisk 1200-2000kg). Påløpsbremsene finnes også i forskjellige versjoner, men har ikke hvilke versjoner de jeg har kjørt med er. Kan tenke meg de er av typen som krever mer kraft, siden det er hengere med forholdsvis høy tillatt totalvekt. Den ene er min egen 2T boggi, lang type.
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:32
hvilket også igjen sier til de første kundene at: "bilen dere får vil snart kunne kjøpes ennå billigere OG med mer ustyr - vi må bare melke markedet litt først...so sorry suckers av FE!"
En liten saksopplysning: Vi som har har så lavt nummer at vi får tilbud om FE, er ikke bundet til å velge denne eller ingen. Vi kan velge å spesifisere annet utstyrsnyvå og/eller farge, men må i så fallvente lengre. I så tilfelle vil det være noen andre som blir lykkelige for å kunne få bilen tidligere ved å velge FE.
Det blir omtrent som i pølsekøen at de sier, "vi har wienerpølser, som er klare nå". De som er først i køen og bare ønsker grillpølse må vente på levering til de er klare, mens de som synes det er greit nok med wienerpølse blir servert med en gang. Samme her, bestillingene blir prioritert etter reservasjonslisten, og så lenge det er FE tilgjengelig får man valget mellom å velge den, eller vente på noe annet. Forskjellen her er at de er en "first-wiener" i begrenset antall, men du kan bestille en vanlig wiener etter at det er slutt på førsteutgaven. (First-wiener kan bare leveres med ketchup, hvis du ønsker sennep (~farge) må du vente. Vi forventer at det blir mulig med løk (~tilhengerfeste), men ikke fra start. Potetsalat eller rekesalat (~app) blir først mulig om 1-2 timer.
Sitat fra: snakkesalig på fredag 26. oktober 2018, klokken 09:08
Sitat fra: navyelsen på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:58
Sitat fra: hELgenen på fredag 26. oktober 2018, klokken 07:32
- og når de i tillegg presterer å komme med pressemeldinger ala : "Vi vet ikke prisen ennå fordi vi ikke vet hvor mange biler vi får i år" - så oser det over av hentydninger til at prisen må justeres løpende etter etterspørsel
Har de virkelig sagt dette i en pressemelding? Det kan ikke jeg huske, kom gjerne med kilde...
Det var vel i et (video)intervju med en norsk avis de ble sagt... En taleleif i farten, ingen big deal i mine øyne ..
Min feil - var IKKE pressemelding, men fra offiselt hold fra en Kia selger som fortalte at de ikke hadde prisen avklart ennå fordi antallet biler som kommer til Norge i 2019 ikke var avklart.
Hvorfor han valgte disse ordene vet jeg ikke, men jeg oppfattet det i alle fall slik at han hadde fått denne informasjonen internt.
Hey
Jeg har måske overset det et sted. Ved "nogen" hvornår/ETA på omkring feste eller ej? Kan det først bekræftes på dagen bilen lander ved forhandler eller hur? Min næste el-bil SKAL være med feste. Haveaffald og camplet(på sigt med et 24-40kw batteri i bunden). Low drag, long distance...
Mikael
Danmark
Godt ord igen.
hmm. Det hjalp ikke meget med hengerfeste. Vi de teste bilen med det eller hur?
Sitat fra: Mikael Engmark på torsdag 01. november 2018, klokken 19:25
hmm. Det hjalp ikke meget med hengerfeste. Vi de teste bilen med det eller hur?
Jeg mener jeg leste et sted at de vil fortsette testingen utover vinteren og at det ikke kom noen avgjørelse før i mars 2019 - men importør i Norge har viderebragt ønske fra mange nordmenn om hengerfeste selv om rekkevidden vil gå betydelig ned ved bruk.
Med mindre henger direkte skader bilen, mener jeg det burde være lov å velge dette, selv om rekkevidden stod igjen med bare 30%!!! (Ekstrem tilfelle).
Mange av oss trenger å trekke en henger innimellom fylt med hageavfall eller lignende. Samt hente hjem en henger eller to med sand, grus, sement eller what not.
Noen skal ha båten opp på land og hjem, eller snart, hjemmefra og til slippen.
De gangene jeg skal bruke henger klarer jeg meg fint med en rekkevidde langt under 50%.
Og ofte trekker en henger med vekt kun ene veien av kjøreturen.
Så igjen. Hvis de bare er redd for rekkevidde. La brukeren/kunden selv vurdere om de ønsker det.
Hvis det skader bilen, skjønner jeg de reserverer seg.
Da jeg kjøpte min besinbil, skrøt de på seg et drivstofforbruk i brosjyren jeg sjelden har vært i nærheten av.
De opplyste ingen steder forbruk med henger.
Det blir jo levert elbiler med sykkelstativ på taket uten at det kreves forbrukstall med maks takutnyttelse.
Det er bare tulleargumentasjon fra Kia. Hvermansen må bare finne seg i at henger, sykkel på taket, motvind, og så videre, faktisk påvirker rekkevidden på en elbil. Kia skal bare sørge for at bilen sikkerhetsmessig takler det, og at ikke noen komponenter overopphetes. Og om så rekkevidden halveres, så har e-Niro 64kWh fortsatt en meget respektabel rekkevidde.
Jeg kjører en del henger på Model X, og at elbil egner seg til å trekke henger med er det liten tvil om. 0-100 er på 7-tallet, med 1,5 tonn bak.
Sitat fra: lirekassa på torsdag 01. november 2018, klokken 20:51
Sitat fra: Mikael Engmark på torsdag 01. november 2018, klokken 19:25
hmm. Det hjalp ikke meget med hengerfeste. Vi de teste bilen med det eller hur?
Jeg mener jeg leste et sted at de vil fortsette testingen utover vinteren og at det ikke kom noen avgjørelse før i mars 2019 - men importør i Norge har viderebragt ønske fra mange nordmenn om hengerfeste selv om rekkevidden vil gå betydelig ned ved bruk.
Dette sammenfaller helt nøyaktig med hva forhandler sa til meg i går ettermiddag.
hørt att test 1 av 2 er gjenomført,1 testen var kjøre med 12% helling og sjekke da att det ikke ble noe problemer hverken med nedbremsing eller batteri osv.
det var kun vintertesten som sto igjen og teste,var og sjekket under på demo bilen og var langt fra samme feste ordning som hybriden ikke så rart kanskje med batteriet ;) men mange bra plasser og feste hengerfeste.
blir spennede og se om det blir som på pluging att bilen må klarekjøres får ekstra sterke bremser eller hvordan det blir.
Men med så få biler som kommer ser det ut til så ville det ikke overaska meg om dem bare ignorerte hele hengerfeste da de får solgt bilen uansett.
Sitat fra: arthur på fredag 02. november 2018, klokken 07:36
Sitat fra: lirekassa på torsdag 01. november 2018, klokken 20:51
Sitat fra: Mikael Engmark på torsdag 01. november 2018, klokken 19:25
hmm. Det hjalp ikke meget med hengerfeste. Vi de teste bilen med det eller hur?
Jeg mener jeg leste et sted at de vil fortsette testingen utover vinteren og at det ikke kom noen avgjørelse før i mars 2019 - men importør i Norge har viderebragt ønske fra mange nordmenn om hengerfeste selv om rekkevidden vil gå betydelig ned ved bruk.
Dette sammenfaller helt nøyaktig med hva forhandler sa til meg i går ettermiddag.
Det er ikke så rart. Det er samme leksa som Kia Norge har inndoktrinert til alle sine selgere.
Kia har venteliste lang som flere vonde år på bilen allerede. Ingenting tyder på at Kia har ønske eller mål om å produsere nok eNiro til å dekke etterspørselen heller. Sannsynligvis vil Kia se behovet for tilhengerfeste i Norge som en måte å korte ned venteliter og leveringstider. Ved å ikke tilby tilhengerfeste slipper de enda større etterspørsel etter bilen, og i tillegg kan de jo håpe at mange kansellerer reservasjonene sin og heller venter på en annen elbilmodell som kan trekke tilhenger.
For Kia er det vinn-vinn og ikke tilby tilhengerfeste. eNiro er jo tross alt en bil som Kia tydeligvis helst ikke vil selge.
Jeg hadde trodd at Kona og Niro var tegn på at koreanerne tok elbilen på alvor, men må si jeg er veldig skuffet over hva de har klart å få til, og enda mer skuffet over at de helt tydelig ikke har planer om å øke produksjonskapasiteten på elbiler heller.
Noe som det ikke har vært fokus på, er prisen på hengerfeste, hvis det kommer. Når pakke med vinterdekk koster 23000 (dette er IKKE Tesla med 19-21" hjul!), hva blir da prisen på selveste Gabrielsen? 30000?
De klarer/vil ikke skalere opp produksjonen, så kan de bare justere opp prisen....
Kia kan umulig ta 23.000 eks mva for vinterhjul?
ror det var 18.000 jeg fikk oppgitt i går hos forhandler, mer enn nok det også!
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. november 2018, klokken 09:10
Kia kan umulig ta 23.000 eks mva for vinterhjul?
Nei, det var en pakke med ladekabel og matter, begge deler er normalt standardutstyr da, unntatt for Kia selvsagt.....
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 02. november 2018, klokken 09:52
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. november 2018, klokken 09:10
Kia kan umulig ta 23.000 eks mva for vinterhjul?
Nei, det var en pakke med ladekabel og matter, begge deler er normalt standardutstyr da, unntatt for Kia selvsagt.....
Følger ratt med som standard utstyr eller blir det ekstra?
Sitat fra: Morten Christiansen på fredag 02. november 2018, klokken 14:24
Sitat fra: Kårepåsporet på fredag 02. november 2018, klokken 09:52
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. november 2018, klokken 09:10
Kia kan umulig ta 23.000 eks mva for vinterhjul?
Nei, det var en pakke med ladekabel og matter, begge deler er normalt standardutstyr da, unntatt for Kia selvsagt.....
Følger ratt med som standard utstyr eller blir det ekstra?
Ratt følger med, men da uten polstring.
Skal en ha FE må en betale ekstra for skinnkledd ratt. En kan få ratt i stål, men da må en vente til 2020.
Utstyr som gjør at du kan bruke bilen pleier å følge med. Gummimatter er typisk noe som ikke alltid følger med, men stoffmatter er naturligvis med.
Greit nok at schuko ladekabel ikke er ideelt, men blir bilen levert uten lader overhodet? Og uten matter overhodet?
Etter lansering landet jeg på kansellering. Svigers kommer ikke til å bruke 400k på en Kia. Forrige Kia de kjøpte kostet 250.000,- og 400k er godt over betalingsvilje.
Jeg vurderer å ta den ut selv da jeg nok kanskje kunne klart meg plassmessig med den om den har takstativ og tilhengerfeste. Men om den bikker 400k blir det litt psykologisk nedtur.
Neste alternativ blir jo å vente på en skrapet modell og bruke innfallsvinkelen maks rekkevidde minimum pris, men produksjonsvolumet gjør jo at jeg ikke kan regne med å få bil før sent 2020.
Inntil videre står reservasjonen, men den står jo bare fordi det er et potensielt lodd ift mva eller andre overraskelser. I praksis har jeg landet på kansellering. Om det gjøres nå eller om to år er uvesentlig.
Vinterdekk ville jeg ikke kjøpt av Kia uansett, men om de trekker ut ladekabel i tillegg og matter får jeg en veldig dårlig smak i munnen. Virker som de priser den maks av hva de tør og lurer inn mye ekstrakost i tillegg som ikke er synlig tidlig i prosessen. Jeg forstår opportunismen, men den er like fullt irriterende.
I en ideell verden hadde fullspekket kommet inn noe lavere, uten skjulte mangler og med et solid leveringsløp hvor alle nåværende reservasjonsholdere fikk bil i 2019. Det hadde vært en OK opplevelse!
Veldig enig med Øyvind.h
Hadde Kia her kommet med komplett bil, med mulighet for montering av hengerfeste, ja da hadde betalingsvilje vært større, men drøyt påslag ift til forventning, ikke levere med nødvendig ladekabel (shucko har etterhvert kun bltt en for for nødlading, ubrukelig til feks gatelading), blodpris for vinterdekk osv osv
Beholder reservasjon, gir de storkunderabatt, kommer hengerfeste, blir det mulig å få bil innen rimelig tid,ja da kjøper jeg kanskje Kia.
Hvis ikke er det godt mulig at jeg har hatt min siste Kia.
Hengerfeste og plass var grunnen til at jeg bestilte en Niro fremfor Kona.
Forsvinner hengerfeste kan jeg ikke ha bilen selv.
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. november 2018, klokken 18:33
Hengerfeste og plass var grunnen til at jeg bestilte en Niro fremfor Kona.
Forsvinner hengerfeste kan jeg ikke ha bilen selv.
Enig. Jeg venter selv på prisen, men den lander nok omtrent på samme i DK(380.000,-Dkr). Hvis hengerfeste ikke er monteret skal jeg vente igen. Og nej, jeg har ikke råd til en Model X...
verdamt
Kia har hintet til at dersom E-Niro får hengerfeste på senere leverte biler så vil man ikke få det på de bilene som ble levert først, da dette ville kreve typegodkjenning.
Hva skal til for å typegodkjenne en bil?
Sitat fra: Morten Christiansen på lørdag 03. november 2018, klokken 11:08
Kia har hintet til at dersom E-Niro får hengerfeste på senere leverte biler så vil man ikke få det på de bilene som ble levert først, da dette ville kreve typegodkjenning.
Hva skal til for å typegodkjenne en bil?
Hvis du tenker på å gjøre det selv kan du glemme det. Jeg tror heller ikke at Kia vil være velvillige til å utstede nytt COC dokument for allerede registrerte biler.
Hvis en importerer selv fra feks Tyskland, kan det kanskje være en ørliten sjanse. Forutsetter at det ellers ikke er endringer på bilene.
Jeg importerte selv bobil fra Tyskland, bil som var to måneder gammel, med forhøyet akselvekt og nyttelast. Vegstasjonen vil i utgangspunktet ikke godta dokumentene, jeg fikk da fakset (dette var i 2010) ny COC via forhandler fra produsent i Tyskland. Dette i løpet av en halv time. Tror ikke vi skal forvente lignende service fra Kia Norge, ref forhandling om pris på e-Niro.....
Det krever ikke ny typegodkjenning, produsenten (importøren går under denne betegnelsen) kan gå god for det og da vil vegvesenet godkjenne ettermontering. Dette burde være en enkel sak for Kia å bidra med så lenge de har monteringspunkter og elektronikk (eller mulighet for ettermontering) på plass fra starten av.
Fikk infoen fra Vegvesenet ifm godkjenning av hengerfeste på e-Golf.
Sitat fra: gr på lørdag 03. november 2018, klokken 14:51
Det krever ikke ny typegodkjenning, produsenten (importøren går under denne betegnelsen) kan gå god for det og da vil vegvesenet godkjenne ettermontering. Dette burde være en enkel sak for Kia å bidra med så lenge de har monteringspunkter og elektronikk (eller mulighet for ettermontering) på plass fra starten av.
Fikk infoen fra Vegvesenet ifm godkjenning av hengerfeste på e-Golf.
Hvis feks det kreves forsterka bremser, annet program på motorstyring osv, så tro ikke jeg at importør deler ut ny COC uten videre.
Jeg frykter de skal melke det som melkes kan.
Jeg tør ihvertfall ikke kjøpe en av de første i januar, for så å sitte med hele hode langt nedi postkassen.
Men det er selvsagt fritt frem å håpe.
De trenger ikke utstede ny COC, men produsent må iht. ECE 55.01 pkt. 3.2.3 opplyse om tillatt hengervekt, og det må også fremgå av dokumentasjonen til selve hengerfestet at det er laget for den typen bil det monteres på (i dette tilfellet e-Niro). Norsk representant for Kia (altså BOS) regnes også som fabrikk/produsent.
https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/r055r1e.pdf
Men igjen, dette forutsetter jo at bilen ikke får tekniske forandringer før de eventuelt velger å rulle ut hengerfeste.
Jeg tror det kommer hengerfeste på senere e-Niro likt med nye Soul - antar dere andre også har sett spionbilde med Soul som trekker henger :-)
Men vi som skal ha e-Niro FE får kansje ettermontere hengerfeste i steden. Hvem vet.Det blir spennende å følge denne saken.
Sitat fra: Elbilensrekkevidde på søndag 04. november 2018, klokken 10:26
Men vi som skal ha e-Niro FE får kansje ettermontere hengerfeste i steden. Hvem vet.Det blir spennende å følge denne saken.
For meg er hengerfeste såpass viktig, at jeg satser ikke på at FE kan ettermontere. Jeg er ikke interessert i å komme i situasjonen at nye biler kan, og sitte der med skjegget fult av postkasser. Frem til noen bekrefter at de klarer å levere en elbil med hengerfeste i dene prisklassen, gjør elbilen jeg har kjørt med i over 3 år, omtrent samme nytten til daglig bruk som e-Niro. Rekkevidde er den vesentlige forbedringen, men utfordringene er ikke større enn at jeg klarer å håndtere det, med kanskje en langtur i årert.
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på mandag 05. november 2018, klokken 10:23
Sitat fra: Elbilensrekkevidde på søndag 04. november 2018, klokken 10:26
Men vi som skal ha e-Niro FE får kansje ettermontere hengerfeste i steden. Hvem vet.Det blir spennende å følge denne saken.
For meg er hengerfeste såpass viktig, at jeg satser ikke på at FE kan ettermontere. Jeg er ikke interessert i å komme i situasjonen at nye biler kan, og sitte der med skjegget fult av postkasser. Frem til noen bekrefter at de klarer å levere en elbil med hengerfeste i dene prisklassen, gjør elbilen jeg har kjørt med i over 3 år, omtrent samme nytten til daglig bruk som e-Niro. Rekkevidde er den vesentlige forbedringen, men utfordringene er ikke større enn at jeg klarer å håndtere det, med kanskje en langtur i årert.
Samme her. Uten hengerfeste kan det sannsynligvis være det samme. Hadde prisen vært lavere hadde jeg kjøpt Niro uansett og montert hengerfeste til sykkelstativ, men gidder ikke å betale kanskje 420.000+ for en FE med soltak og sykkelhengerfeste....
Jeg vipper veldig mellom om jeg synes det er verdt å montere sykkelkule, eller om jeg dropper ut hvis jeg ikke får bekreftet fullverdig tilhengerfeste. Jeg liker eNiro på mange måter, og den vil bli et sterkt alternativ når/hvis den kan leveres med hengerfeste. Kia kjører vist tilhengertest med en ny 64kWh Soul (som får samme batteri+motor som eNiro), og konklusjonen kan komme til å gjelde både for neste Soul og eNiro.
(For de som venter på app, så er det snakk om at det kommer til nye Soul, før det kommer til eNiro). Plutselig kan neste Soul bli interessant, hvis den får lavere pris enn eNiro, kommer med hengerfeste, og får app før eNiro.
Sitat fra: Thorbjørn Hellehaven på onsdag 07. november 2018, klokken 10:30
Jeg vipper veldig mellom om jeg synes det er verdt å montere sykkelkule, eller om jeg dropper ut hvis jeg ikke får bekreftet fullverdig tilhengerfeste. Jeg liker eNiro på mange måter, og den vil bli et sterkt alternativ når/hvis den kan leveres med hengerfeste. Kia kjører vist tilhengertest med en ny 64kWh Soul (som får samme batteri+motor som eNiro), og konklusjonen kan komme til å gjelde både for neste Soul og eNiro.
(For de som venter på app, så er det snakk om at det kommer til nye Soul, før det kommer til eNiro). Plutselig kan neste Soul bli interessant, hvis den får lavere pris enn eNiro, kommer med hengerfeste, og får app før eNiro.
Hvis Soul både er større og endret design, så kan jeg vurdere det, men liker å kjøpe ny bil, har hatt Soul før.
Men pris betyr mye....
Med appstøtte og hengerfeste, så vil ikke en Soul være noe billigere enn e-Niro FE, tror jeg. KWt koster, og det gjør ekstra features også.
Selger trodde det bli 400-750kg hengervekt på bilen, om den fikk tilhenger.... Klart, han vet jo ikke, men det drypper jo litt mer info på selgerene enn det gjør på oss innimellom.
Sitat fra: Cral på lørdag 10. november 2018, klokken 11:05
Klart, han vet jo ikke, men det drypper jo litt mer info på selgerene enn det gjør på oss innimellom.
Tja.
Jo. Men vi har også sett flere eksempler på selgere full av crap.
Husk, selgers intensjon er å få deg "på kroken". Så da farer de med litt antagelser og gjetninger alt etter hva kunden ønsker å høre.
Synes faktisk måten KIA Norge gikk ut på i vår/sommer var litt for sterke antagelser om krok i forhold til hvor lite de faktisk vet nå.
Det ble likevel krydret inn "muligheter for kanskje krok", "vi tester", "skal bare vinterteste" osv....
Så jeg blir ikke helt overrasket hvis det viser seg å ikke komme.
Samtidig må vi også være åpne for at de nå ønsker å selge en god sjatt biler uten hengerfeste.
Så tilby hengerfeste på senere biler, men IKKE tilby ettermontering/typegodkjenning på eksisterende bil.
Dermed er det sikkert noen kunder som henter ut FE, som vil selge den og handle seg en med krok på et senere tidspunkt.
Bilselgere er vel ikke dem med høyest tillit slik jeg leser det.
Som han selgeren på Nissan så fint sa det:
Når du står og hamrer på døra morningen etter lansering så får eg all informasjonen du har fått siden dagen før. Eg surfer nemlig ikke etter uoffisiell info og vi får ikke vite noe som helst før lansering. Det har de lært siden ingen av oss klarer å holde kjeft om vi får vite noe...
Omtrent det samme sa han på Bertel.
Fant det her på facebook side,hva betyr max 2 sykler og 60kg,har 4 sykler under 60kg er det ok da?
Det betyr at det har plass til 2 sykler, og da får du vel med 2 Elsykler a 30 kg.
Du får nok ikke plass til 4 sykler. Det er jo et sykkelstativ som er oppført i listen, ikke hengerfestet. Så om du har et hengerfeste med plass til 4 sykler, så går det sikkert greit. Men finner du det ?
har hverfall ikke problem og ha 4 sykler på thule sitt stativ til vanlig hengerfeste.
Men er vel dessvere som du sier ikke hengerfeste man får men sykkelstativ.
får jo til og med plass til 3 sykkler på de som følger med på en trilling
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5264.0
er jo vanlig hengerfeste??!!?? google delnr kommer den her
http://accessoires-kia.be/rio/transport/E823055001/
så da kan jeg bare bruker orginal thule stativet mitt da....men hvor er kula!?
Sitat fra: svingen på tirsdag 13. november 2018, klokken 21:14
....men hvor er kula!?
Kulekobling er jo ikke et punkt i lista, så den forventer jeg er inkludert ;D ellers blir det interessant å se hvordan de har tenkt at jeg skal feste stativet, og få syklen med hjem når jeg henter bilen :D
det her er vel bare lagt i lista så hvis/når den får hengerfeste kan du kjøpe et overpriset stativ fra KIA,passer jo bra med 2X prisen av hva du får kjøpt andre steder.
Tilhengerfeste kommer i tillegg til sykkelstativ. Sykkelstativ selges løst.
Ut fra hva selger sa så hevdet han at hengerfeste kunne monteres uavhengig om bilen blir godkjent for å trekke henger. Det kan en også på Soul.
Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 14. november 2018, klokken 16:51
Tilhengerfeste kommer i tillegg til sykkelstativ. Sykkelstativ selges løst.
Poenget mitt var egentlig at det virker merkelig å ha sykkelstativ på lista, uten å ha kulefeste på lista.
Det kunne vært en interessant sak, hvis en selger klarer å sette opp en kontrakt med sykkelstativ, uten å legge til kulefeste. Skal kjøperen vite at man må be om kule også, eller skal selgeren si at man må ha kule også for å montere stativet.
Kjøper: Når jeg bestiller en bil med sykkelstativ, så forventer jeg at det kan monteres på bilen.
Selger: Men du sa jo ikke noe om at du skulle bruke sykkelstativet.
Jeg tror en selger vil ha en dårlig sak for å kreve ekstra betalt etter levering, hvis de skulle glemme å ta med at man må ha kule også.