Det er vel heller ingen bilmodeller som har oppgitt forbruk ved toppfart, når bilen er lastet til max godkjent totalvekt, når du kjører med 3 sykler på taket for biler med godkjent taklast osv.
Å oppgi forbruk/rekkevidde med tilhenger tjener ikke noe formål. Min erfaring med Tesla X og tilhenger er at 1000 kg tilhenger lastet slik at presenningen ligger fint på henger gir lite forbruksøkning. På tørre fine veier i sommertemperatur har jeg lavere forbruk med tilhenger enn det jeg har hatt de siste dagene med plaskregn og stedvis elver/innsjøer i veibana og kjøring uten tilhenger. Det er jo ingen bilprodusenter som oppgir forbruk ved 2 grader, plaskeregn og stiv kuling rett i mot heller.... Og når man hekter på en henger med mye luftmotstand (stor skaphenger eller campingvogn) så har vindforhold mye å si. Hadde forbruk i sommer ved samme hastighet og vogn på ca 320 Wh/km i bra medvind og ca 480 Wh/km med en del motvind. Samme forutsetninger bortsett fra luftmotstand, og 50% økt forbruk, det er vanskelig å presentere slikt på en måte som gjør at folk har nytte av det for å beslutte hvilken bil de skal kjøpe.
Det eneste riktige og fornuftige er å oppgi et forbrukstall og rekkevidde som er tilnærmet sammenlignbart for alle bilmodeller. Da må man ta noen sammenlignbare forutsetninger. Så langt virker det som den eneste målestandarden det er vits å se på mtp. forbruk/rekkevidde er EPA.
Som andre har nevnt her, forbruk/rekkevidde må oppgis med reelle tall som det er oppnåelig å klare under normalt gode forutsetninger. For å unngå missfornøyde kunder og klager får det helles brukes * i markedsføringsmateriellet.
F.eks:
* Kjøring i kulde, ved vind, regn, slaps, i hastigheter over 80 km/t, med fullastet bil, med taklast eller med tilhenger vil medføre økt forbruk og redusert rekkevidde.