Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hengerfeste - hva skal til?  (Lest 20685 ganger)

navyelsen

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Hengerfeste - hva skal til?
« Svar #105 på: Fredag 02. November 2018, klokken 07:44 »
hmm. Det hjalp ikke meget med hengerfeste. Vi de teste bilen med det eller hur?

Jeg mener jeg leste et sted at de vil fortsette testingen utover vinteren og at det ikke kom noen avgjørelse før i mars 2019 - men importør i Norge har viderebragt ønske fra mange nordmenn om hengerfeste selv om rekkevidden vil gå betydelig ned ved bruk.

Dette sammenfaller helt nøyaktig med hva forhandler sa til meg i går ettermiddag.

Det er ikke så rart. Det er samme leksa som Kia Norge har inndoktrinert til alle sine selgere.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

THE

• Medlem i Elbilforeningen siden 2015
  • Gold Member
    • Vis profil
« Svar #106 på: Fredag 02. November 2018, klokken 07:54 »
Kia har venteliste lang som flere vonde år på bilen allerede. Ingenting tyder på at Kia har ønske eller mål om å produsere nok eNiro til å dekke etterspørselen heller. Sannsynligvis vil Kia se behovet for tilhengerfeste i Norge som en måte å korte ned venteliter og leveringstider. Ved å ikke tilby tilhengerfeste slipper de enda større etterspørsel etter bilen, og i tillegg kan de jo håpe at mange kansellerer reservasjonene sin og heller venter på en annen elbilmodell som kan trekke tilhenger.

For Kia er det vinn-vinn og ikke tilby tilhengerfeste. eNiro er jo tross alt en bil som Kia tydeligvis helst ikke vil selge.

Jeg hadde trodd at Kona og Niro var tegn på at koreanerne tok elbilen på alvor, men må si jeg er veldig skuffet over hva de har klart å få til, og enda mer skuffet over at de helt tydelig ikke har planer om å øke produksjonskapasiteten på elbiler heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Kårepåsporet

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #107 på: Fredag 02. November 2018, klokken 08:59 »
Noe som det ikke har vært fokus på, er prisen på hengerfeste, hvis det kommer. Når pakke med vinterdekk koster 23000 (dette er IKKE Tesla med 19-21” hjul!), hva blir da prisen på selveste Gabrielsen? 30000?
De klarer/vil ikke skalere opp produksjonen, så kan de bare justere opp prisen....

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #108 på: Fredag 02. November 2018, klokken 09:10 »
Kia kan umulig ta 23.000 eks mva for vinterhjul?
Hyundai Ioniq 5
Model Y Performance reservert
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #109 på: Fredag 02. November 2018, klokken 09:13 »
ror det var 18.000 jeg fikk oppgitt i går hos forhandler, mer enn nok det også!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020
Hyundai Kona - april 2021

Kårepåsporet

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #110 på: Fredag 02. November 2018, klokken 09:52 »

Nei, det var en pakke med ladekabel og matter, begge deler er normalt standardutstyr da, unntatt for Kia selvsagt.....

Morten Christiansen

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #111 på: Fredag 02. November 2018, klokken 14:24 »

Nei, det var en pakke med ladekabel og matter, begge deler er normalt standardutstyr da, unntatt for Kia selvsagt.....

Følger ratt med som standard utstyr eller blir det ekstra?

Kårepåsporet

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #112 på: Fredag 02. November 2018, klokken 14:41 »

Følger ratt med som standard utstyr eller blir det ekstra?

Ratt følger med, men da uten polstring.
Skal en ha FE må en betale ekstra for skinnkledd ratt. En kan få ratt i stål, men da må en vente til 2020.

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #113 på: Fredag 02. November 2018, klokken 14:41 »
Utstyr som gjør at du kan bruke bilen pleier å følge med. Gummimatter er typisk noe som ikke alltid følger med, men stoffmatter er naturligvis med.
Greit nok at schuko ladekabel ikke er ideelt, men blir bilen levert uten lader overhodet? Og uten matter overhodet?

Etter lansering landet jeg på kansellering. Svigers kommer ikke til å bruke 400k på en Kia. Forrige Kia de kjøpte kostet 250.000,- og 400k er godt over betalingsvilje.
Jeg vurderer å ta den ut selv da jeg nok kanskje kunne klart meg plassmessig med den om den har takstativ og tilhengerfeste. Men om den bikker 400k blir det litt psykologisk nedtur.
Neste alternativ blir jo å vente på en skrapet modell og bruke innfallsvinkelen maks rekkevidde minimum pris, men produksjonsvolumet gjør jo at jeg ikke kan regne med å få bil før sent 2020.
Inntil videre står reservasjonen, men den står jo bare fordi det er et potensielt lodd ift mva eller andre overraskelser. I praksis har jeg landet på kansellering. Om det gjøres nå eller om to år er uvesentlig.

Vinterdekk ville jeg ikke kjøpt av Kia uansett, men om de trekker ut ladekabel i tillegg og matter får jeg en veldig dårlig smak i munnen. Virker som de priser den maks av hva de tør og lurer inn mye ekstrakost i tillegg som ikke er synlig tidlig i prosessen. Jeg forstår opportunismen, men den er like fullt irriterende.

I en ideell verden hadde fullspekket kommet inn noe lavere, uten skjulte mangler og med et solid leveringsløp hvor alle nåværende reservasjonsholdere fikk bil i 2019. Det hadde vært en OK opplevelse!
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6 bestilt
Tidligere elbiler: BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kårepåsporet

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #114 på: Fredag 02. November 2018, klokken 15:02 »
Veldig enig med Øyvind.h
Hadde Kia her kommet med komplett bil, med mulighet for montering av hengerfeste, ja da hadde betalingsvilje vært større, men drøyt påslag ift til forventning, ikke levere med nødvendig ladekabel (shucko har etterhvert kun bltt en for for nødlading, ubrukelig til feks gatelading), blodpris for vinterdekk osv osv
Beholder reservasjon, gir de storkunderabatt, kommer hengerfeste, blir det mulig å få bil innen rimelig tid,ja da kjøper jeg kanskje Kia.
Hvis ikke er det godt mulig at jeg har hatt min siste Kia.

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #115 på: Fredag 02. November 2018, klokken 18:33 »
Hengerfeste og plass var grunnen til at jeg bestilte en Niro fremfor Kona.
Forsvinner hengerfeste kan jeg ikke ha bilen selv.
Hyundai Ioniq 5
Kia EV6 bestilt

Mikael Engmark

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #116 på: Fredag 02. November 2018, klokken 19:53 »
Hengerfeste og plass var grunnen til at jeg bestilte en Niro fremfor Kona.
Forsvinner hengerfeste kan jeg ikke ha bilen selv.

Enig. Jeg venter selv på prisen, men den lander nok omtrent på samme i DK(380.000,-Dkr). Hvis hengerfeste ikke er monteret skal jeg vente igen. Og nej, jeg har ikke råd til en Model X...

verdamt

Morten Christiansen

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #117 på: Lørdag 03. November 2018, klokken 11:08 »
Kia har hintet til at dersom E-Niro får hengerfeste på senere leverte biler så vil man ikke få det på de bilene som ble levert først, da dette ville kreve typegodkjenning.

Hva skal til for å typegodkjenne en bil?

Kårepåsporet

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #118 på: Lørdag 03. November 2018, klokken 12:41 »
Kia har hintet til at dersom E-Niro får hengerfeste på senere leverte biler så vil man ikke få det på de bilene som ble levert først, da dette ville kreve typegodkjenning.

Hva skal til for å typegodkjenne en bil?

Hvis du tenker på å gjøre det selv kan du glemme det. Jeg tror heller ikke at Kia vil være velvillige til å utstede nytt COC dokument for allerede registrerte biler.
Hvis en importerer selv fra feks Tyskland, kan det kanskje være en ørliten sjanse. Forutsetter at det ellers ikke er endringer på bilene.
Jeg importerte selv bobil fra Tyskland, bil som var to måneder gammel, med forhøyet akselvekt og nyttelast. Vegstasjonen vil i utgangspunktet ikke godta dokumentene, jeg fikk da fakset (dette var i 2010) ny COC via forhandler fra produsent i Tyskland. Dette i løpet av en halv time. Tror ikke vi skal forvente lignende service fra Kia Norge, ref forhandling om pris på e-Niro.....

geear

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #119 på: Lørdag 03. November 2018, klokken 14:51 »
Det krever ikke ny typegodkjenning, produsenten (importøren går under denne betegnelsen) kan gå god for det og da vil vegvesenet godkjenne ettermontering. Dette burde være en enkel sak for Kia å bidra med så lenge de har monteringspunkter og elektronikk (eller mulighet for ettermontering) på plass fra starten av.

Fikk infoen fra Vegvesenet ifm godkjenning av hengerfeste på e-Golf.